Vikttråden 2023

Funderar, på den gamla goda tiden (!?) fick jag lära mig att man skulle väga tio kg under sin längd. Är det någon som hört något liknande?

@Pilot jag har inte varit i kontakt med någon läkare ang vikten. Och det är definitivt inte kroppsdysmorfi. Jag har en realistisk inställning till vikt och kroppsform men däremot inte till mat. Hade bara fläsket fördelat sig annorlunda (bröst! rumpa!) och inte mage och 'nedre bröst' så hade jag varit jättenöjd med vikten. Det är därför vågen för mig är ett så trubbigt instrument. Jag bryr mig inte om vikt utan, som sagt, enbart om kroppsform.

Jag är ca 170cm och väger en bra bit under 60 när jag är i form. Min kropp är mycket armar och ben, och jag lägger bara på mig på lår, höft och mage. Brukar ligga på 53kg ungefär när jag är bekväm i min kropp. Har jag mer muskler väger jag något kg mer.

Jag kan väga 55 till mina 165 cm. Har vägt ännu lite mindre. Beror på hur mkt jag är värd att offra.
Men jag tror att det är svårt att generalisera.

59,2 kg sa vågen i morse. Är alltid nöjd med att vara under 60. 2-3 kg till skulle vara trevligt men vill inte gå hungrig eller ta bort vissa saker i maten så vi får se hur det blir.
Inte ätit godis under 2023 och har aldrig haft så lite sig som jag har nu så jag kör en stund till.

Promenad i förrgår ca 4,1 kilometer, rätt okej tempo. Igår skulle jag också ta promenad, men innerst inne skulle jag skippat den då knät inte ville vara med, sen sa fotleden upp sig. så fick halta rundan runt, ca 3.8 kilometer. Har 2-3 rundor och varva med. Som kan slås ihop i en stor så då blir den totalt över 1 mil. Men just nu är det långt dit. vette sjutton hur man ska hjälpa knät. Provat knäskydd men de hasar bara ner och blir obehagligt. Även provat smörja med sån där voltaren och liknande, det gör inte ett skit mot värken.

Har börjat äta mini keso på kvällarna för att ha något att snaska på. Fungerar faktiskt relativt bra eftersom det ger det där tuggmotståndet jag behöver och dämpar suget. Inte helt optimalt om man räknar kalorier (80 kcl/100 gram) men bättre än alternativen eftersom jag inte kan äta så mycket frukt, eg klementiner :angel: som jag vill. Och gillar inte grönsaker som blomkål eller broccoli råa.

Försöker att äta tills jag är mätt och inte fortsätta efter det, men det går sådär. Har inga problem att inte äta mer än ett mål mat om dagen, är inte hungrig, men när jag väl börjar äta så kan jag inte sluta.

Funderar, på den gamla goda tiden (!?) fick jag lära mig att man skulle väga tio kg under sin längd. Är det någon som hört något liknande?

@Pilot jag har inte varit i kontakt med någon läkare ang vikten. Och det är definitivt inte kroppsdysmorfi. Jag har en realistisk inställning till vikt och kroppsform men däremot inte till mat. Hade bara fläsket fördelat sig annorlunda (bröst! rumpa!) och inte mage och 'nedre bröst' så hade jag varit jättenöjd med vikten. Det är därför vågen för mig är ett så trubbigt instrument. Jag bryr mig inte om vikt utan, som sagt, enbart om kroppsform.
Jag har hört något liknande men vet inte vad det var exakt.
Skulle det inte kunna vara mer ngt i stil med att plocka bort första delen i längden? typ om man är 172 att väga 72? Sannolikt inte dock för då hade jag varit korrekt istället för tung för min längd som tonåring. Men alla sådana riktmärken, precis som BMI måste ju bli lite fel för många. BMI har ju i alla fall möjligheten att vara rätt i nedre kanten eller i övre kanten inte -alla som inte väger 72 exakt väger fel.

Det är ju som om man tog en arabhäst och en tinker på 140 höga och mätte mankhöjd och sa att de ska uhm väga exakt X gånger mankhöjden utan att bry sig om bredden.

Jag har hört något liknande men vet inte vad det var exakt.
Skulle det inte kunna vara mer ngt i stil med att plocka bort första delen i längden? typ om man är 172 att väga 72? Sannolikt inte dock för då hade jag varit korrekt istället för tung för min längd som tonåring. Men alla sådana riktmärken, precis som BMI måste ju bli lite fel för många. BMI har ju i alla fall möjligheten att vara rätt i nedre kanten eller i övre kanten inte -alla som inte väger 72 exakt väger fel.

Det är ju som om man tog en arabhäst och en tinker på 140 höga och mätte mankhöjd och sa att de ska uhm väga exakt X gånger mankhöjden utan att bry sig om bredden.

Den har jag också hört. Att man ska väga ungefär sin längd utan första siffran. Källa nån idrottstränare 🤷🏻‍♀️ För mig och min kropp är det nog ett ok mått, om än jag trivs bäst med några kilo mindre.

Idag kändes inte knät av så mycket i början, blev något värre i slutet, men hanterbart. Gick lilla rundan. kanske ha en vilohelg utan promenader. ridning på söndag. så blir promenad igen på måndag.

Jag gav mig ut och sprang för första gången på ett år, och det var så kul! Tappat jättemycket kondis såklart och tog det väldigt, väldigt lugnt eftersom jag har haft problem med ett knä innan (känner med dig @cowgirl81 , det är inte kul) men det kändes bra i kroppen ☺️

Jag gav mig ut och sprang för första gången på ett år, och det var så kul! Tappat jättemycket kondis såklart och tog det väldigt, väldigt lugnt eftersom jag har haft problem med ett knä innan (känner med dig @cowgirl81 , det är inte kul) men det kändes bra i kroppen ☺️
Ja, springa är nog nått jag inte kan göra, då kan jag verkligen inte gå sen. Bröt nästan fotleden när jag var i övre tonåren, och den är väldigt instabil, så vågar inte göra det. Men kämpar på med promenader och ibland blir det även i skogen så en får lyfta fötterna. :angel1:

Jag har gått ner nio kilo sedan i somras, och min ambition är att gå ner lika mycket till. Men, jag har inte minskat något alls kring midjan, snarare har jag blivit större. Jag fattar inte hur det kan bli så, det känns absurt att inte kunna ha jackan jag bodde i förra vintern då jag vägde mer men hade mindre midjemått.

Ja, springa är nog nått jag inte kan göra, då kan jag verkligen inte gå sen. Bröt nästan fotleden när jag var i övre tonåren, och den är väldigt instabil, så vågar inte göra det. Men kämpar på med promenader och ibland blir det även i skogen så en får lyfta fötterna. :angel1:
Förstår helt om du inte vill riskera något då! Men skönt att komma ut på promenad i skogen också 👍🏻

Jag bröt fotleden för 8 år sen men kan inte säga att jag märker av det alls även om det tog tid att bli återställd. I början körde jag med sånt fotledsskydd. Tror det var mest för huvudet men det var skönt.
Vet du vad som gör att din är instabil?

Jag bröt fotleden för 8 år sen men kan inte säga att jag märker av det alls även om det tog tid att bli återställd. I början körde jag med sånt fotledsskydd. Tror det var mest för huvudet men det var skönt.
Vet du vad som gör att din är instabil?
Ja ett ledband som är uttöjt, provat sjukgymnastik och sånt, men inget som hjälpt. så vid ridning måste jag ha lindat samt styva känger. Kan ej ha ridstövlar annars hade det varit bättre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV