Vikttråden 2023

Tyvärr låst. Googlade skinny fat och det är precis jag. Relativt låg vikt med bukfett och 'second breasts' vad det nu heter på svenska. Hmm, verkar som jag ska styrketräna och inte köra joggning och crossfit. Hatar gym, verkligen hatar det, så måste fundera på hur jag ska göra det hemma. Kan inte gå särskilt långa promenader pga mina fötter. Kan inte simma pga axlarna. Extremt korta benmuskler. Har alltid haft det. Vader, framsidan och baksidan av låren så att cykla är ett helvete.
Typiskt kunde inte skicka, för många tecken. Men tror en googling ger lika mycket.

Yoga är ju bra för korta muskler ofta, typ hemma, med youtube. Yin yoga, annars åker axlarna.

Crossfit är väl mycket styrka? trodde jag, det är ju urcoolt?

Bytte batteri på vågen idag o gick upp 1kg 😂 fick väga om mig och då visade den -0,5 så det var ju skönt. Förutom att jag äter för mycket choklad och majskakor så är mina rutiner kring mat helt ok. Har även sprungit hemma ett par gånger och tar alla tillfällen som ges på jobbet! Ska försöka hålla vanan.

Har gjort åtta veckor med Peppkampen nu, periodiska fastan har jag hållit i de flesta dagar, ätit frukost vissa helger för att jag inte vill att barnen ska reagera på min ändrade kost. Uteslutit alkohol, socker och snacks helt och varit noga med att inte låta portionsstorleken dra iväg på lunch och middag, vilket faktiskt varit lättare än jag trott. På åtta veckor har jag tappat 4,4kg (ca 0,5kg per vecka) vilket jag är ytterst nöjd med. Vecka 4-6 stod jag mer eller mindre stilla i vikt men de senaste veckorna har det runnit av ganska lätt.

I morse visade vågen 70,0 och jag är nu svindlande nära att byta förstasiffra :) Har vid ett fåtal tillfällen de senaste 10 åren varit under 70kg och då högst tillfälligt så jag ser verkligen fram emot att stanna sub 70 länge nu. Peppkampen håller på i 14 veckor och jag har bestämt mig för att fortsätta med samma koncept åtminstone fram till semestern, då tar jag förmodligen en paus från fastan men räknar med att jag ska återkomma till den så snart semestern är över. Klurar på om jag ska köra själv efter den här pepp-omgången eller om jag ska signa upp direkt igen.

Vågen säger 59,4 kg och jag känner mig nöjd med hur det känns.
Nöjd över att jag håller i träningen trots väder som jag avskyr.
Fortfarande inget godis i år och otroligt nog så har det inte varit så jobbigt. Tror det beror mkt på att jag gav mig f på att komma ner till en vikt där jag mår bra.
2 cider drack jag i lördags och mumsade en del brie på Vasaloppsfrukosten. Syntes på vågen i måndags men det var nog mest vätska eftersom den hade hoppat ner idag igen.

Blir tjockare och tjockare. Planen har varit att nu när det är vår så ska jag komma ut och stav gå lite - lagom motion för någon som börjar på minus. Att jag med ojämna mellanrum tvingas knöka i mig sorbet hjälper inte direkt. Även Megarakatten har rund och gosig mage, så nu ska vi satsa tillsammans (😾 tycker Megara).

Har gjort åtta veckor med Peppkampen nu, periodiska fastan har jag hållit i de flesta dagar, ätit frukost vissa helger för att jag inte vill att barnen ska reagera på min ändrade kost. Uteslutit alkohol, socker och snacks helt och varit noga med att inte låta portionsstorleken dra iväg på lunch och middag, vilket faktiskt varit lättare än jag trott. På åtta veckor har jag tappat 4,4kg (ca 0,5kg per vecka) vilket jag är ytterst nöjd med. Vecka 4-6 stod jag mer eller mindre stilla i vikt men de senaste veckorna har det runnit av ganska lätt.

I morse visade vågen 70,0 och jag är nu svindlande nära att byta förstasiffra :) Har vid ett fåtal tillfällen de senaste 10 åren varit under 70kg och då högst tillfälligt så jag ser verkligen fram emot att stanna sub 70 länge nu. Peppkampen håller på i 14 veckor och jag har bestämt mig för att fortsätta med samma koncept åtminstone fram till semestern, då tar jag förmodligen en paus från fastan men räknar med att jag ska återkomma till den så snart semestern är över. Klurar på om jag ska köra själv efter den här pepp-omgången eller om jag ska signa upp direkt igen.
Och idag visade vågen under 70, äntligen!!

Hoppar in här, kommer börja med shakes och byta ut en måltid om dagen. Skrev i en annan tråd nyss innan jag kom på att denna fanns.
Har pendlat en del de senaste åren och inte orkat eller varit intresserad av att bry mig.
Men började igår och planen är väl att köra året ut, med olika delmål. Det första delmålet blir sista helgen i april när jag ska gå på bröllop. Min enda förhoppning är väl att kläderna kommer sitta lite bättre.

Om någon har tips på jumpsuit som sitter snyggt på kurvor, gärna med draperad (?) urringning eller liknande så får ni gärna tipsa! Alla färger går bra även om jag helst inte har svart, gärna något glittrigt eller "roligt", lila är min favoritfärg, orange och blått passar mig också bra.

Tyvärr låst. Googlade skinny fat och det är precis jag. Relativt låg vikt med bukfett och 'second breasts' vad det nu heter på svenska. Hmm, verkar som jag ska styrketräna och inte köra joggning och crossfit. Hatar gym, verkligen hatar det, så måste fundera på hur jag ska göra det hemma. Kan inte gå särskilt långa promenader pga mina fötter. Kan inte simma pga axlarna. Extremt korta benmuskler. Har alltid haft det. Vader, framsidan och baksidan av låren så att cykla är ett helvete.
Alltså det hade varit väldigt triggade för mig att börja googla olika "symptom" på varför jag har den kroppshydda jag har. Så gör inte det är mitt tips, då blir man (jag hade åtm) bara olycklig.
Det finns säkert anledningar till att styrketräna istället, men nu ska jag låta snusförnuftig och säga att den träningen som blir av är den som är bäst.

Ny i tråden så har missat, med vad sa läkaren om din vikt?
Det finns ju trots allt kroppsdysmorfi där man har en förvrängd upplevelse av sin kropp.

Du är kanske överviktig, det vet inte jag, men det är samtidigt ett ganska rejält spann när det kommer till normalvikt. (Jag vet att du vet, men det är något som behöver påpekas igen och igen.)

Jag skulle behöva gå upp i vikt. Minst fem kilo. En stressig höst och vinter ledde till oerhört dålig aptit. Mitt stora problem är att jag tycker mat är svintråkigt och jag älskar sött, men mår inte bra av att äta det. Så för att må bra äter jag inte så mycket fika och godis, men då blir det i stället för lite energi. Lagar och äter middag för barnens skull men lunchen kan jag lätt ersätta med typ en naturell Kesella. Nu ska jag försöka mig på att göra mer matlådor så det finns färdig lunch att äta på dagarna (jag jobbar 75% av min arbetid hemifrån).

Startvikt: 49 kg. Målet är att komma upp i normalvikt, så ungefär 54-57 kg helst.

En månad senare har jag gått upp ett kilo! Trögt går det, men åtminstone åt rätt håll. Men mat är SÅ tråkigt och sötsaker så himla mycket roligare, men det mår jag inte bra av så jag kämpar på med matlådor och försöker äta mer sås och typ nötter. Fyra kilo kvar till normalvikt! Och så noga är det ju inte att nå mormalvikt bara för sakens skull, men jag vill slippa se mager ut och då behöver jag nog fem kilo till iaf.

Gått upp ett kilo på en vecka. Suck. Funderar på vad jag kan knapra på när det blir sug på kvällen istället för att äta mer mat och särskilt hålla mig borta från sötare saker eller snabba kolhydrater. Förslag? Morötter är för bittert att äta som de är

Gått upp ett kilo på en vecka. Suck. Funderar på vad jag kan knapra på när det blir sug på kvällen istället för att äta mer mat och särskilt hålla mig borta från sötare saker eller snabba kolhydrater. Förslag? Morötter är för bittert att äta som de är
Jag har också rejält tuggbehov på kvällen, så jag äter sent och kör sedan minst 12 h tills jag äter dagen efter. Detta gör att jag kan äta med barnet och jag vill äta vanlig mat där och jag mår bättre att inte äta frukost jämfört med som jag försökte innan att inte äta efter 18.

Kan tipsa om olika frön rostade i ugnen med havre, teff mm samt blandas med puffar efter rostningen som ger mycket tugga, inte tokmycket kalorier.

Funderar, på den gamla goda tiden (!?) fick jag lära mig att man skulle väga tio kg under sin längd. Är det någon som hört något liknande?

@Pilot jag har inte varit i kontakt med någon läkare ang vikten. Och det är definitivt inte kroppsdysmorfi. Jag har en realistisk inställning till vikt och kroppsform men däremot inte till mat. Hade bara fläsket fördelat sig annorlunda (bröst! rumpa!) och inte mage och 'nedre bröst' så hade jag varit jättenöjd med vikten. Det är därför vågen för mig är ett så trubbigt instrument. Jag bryr mig inte om vikt utan, som sagt, enbart om kroppsform.

Funderar, på den gamla goda tiden (!?) fick jag lära mig att man skulle väga tio kg under sin längd. Är det någon som hört något liknande?

@Pilot jag har inte varit i kontakt med någon läkare ang vikten. Och det är definitivt inte kroppsdysmorfi. Jag har en realistisk inställning till vikt och kroppsform men däremot inte till mat. Hade bara fläsket fördelat sig annorlunda (bröst! rumpa!) och inte mage och 'nedre bröst' så hade jag varit jättenöjd med vikten. Det är därför vågen för mig är ett så trubbigt instrument. Jag bryr mig inte om vikt utan, som sagt, enbart om kroppsform.
Du menar att om jag är 172 cm lång skulle jag väga 62 kg? Då är jag riktigt smal, har nog inte vägt så lite sen gymnasiet? Och då har jag varit smal/normalviktig tills jag blev 30+. 72 är fortfarande normalvikt för mig och optimalt är nog 67. Jag tror det beror helt på hur man är byggd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV