Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han väger 40 kg och är 170 cm lång. Nej han såg inte sjukligt smal ut, välmusklad och fin.
Kan nämna att han är asiat, de brukar kunna väga mindre.

Det låter extremt lite, men säger du det så :) De manspersoner jag har i min omgivning och jag vet vad de väger, skulle definitivt se helt utmärglade ut om de hade så lågt bmi. Men som skrivits här ovan verkar det vara väldigt olika hur kilona ser ut på olika personer.

Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst om sin åsikt. + Det som @Koltrast påpekade, du skrev om "folk".
Det är ju inget fel eller kränkande i det jag tycker eller något personlig påhopp av något slag. Så i detta fallet gäller inte det (anser jag). Jag tycker även att folk med blå ögon passar i svart. Ser inte problemet att ha sådana åsikter och nämna det.

Jag har räknat ut (eller jag har använt ett program som räknar ut) att jag gör av med ca. 1900-2000 kcal i snitt per dag, baserat på den så kallade Harris & Benedict-ekvationen. Den utgår från vad man har för grundförbränning och sedan multiplicerar man med en faktor/konstant som bestäms utifrån hur pass fysiskt aktiv man är.

Det här, plus det du skrev om att ett underskott på 7000 kalorier per vecka ger en ungefärlig viktnedgång på ett kilo, gav mig en aha-upplevelse. Möjligen är det allmänt känd fakta, men jag måste ha missat det. Det blev genast lite roligare att räkna kalorier, som jag i princip gör för första gången. Nu ska jag bara se om Runkeepers beräkning på det jag bränner under cykling och promenader stämmer, eller om det är glädjekalkyler. Det visar sig väl de närmsta veckorna om det funkar att "äta upp" det jag bränt.

Jag är kurvig med getingmidja och djup/bred bröstkorg och breda höfter. Mitt fett sitter på överarmar, lår och rumpa medan jag är smal på mitten.
Väger jag över 55 kilo har jag rejält feta lår och knubbiga överarmar. Jag måste ner en bra bit under 50 för att låren ska bli hyfsat slanka (och då snackar vi inga modellben).
Jag är 1.66 lång. Gissar att jag är ett "timglas" när jag är hyfsat i form medan jag blir mer päronformad när jag inte är det ;)

1516084_1689449044605094_1845192310_n.jpg

Och jag är lång, med långa ben, rak kropp och stor bröstkorg. Axlarna är bredare än höfterna och benen försvinner först - magen sist.

dsc_1749b_57461a192a6b2231349d8877.png

Alltså vad som är "snyggt" måste ju vara något personligt för varje individ att avgöra. Därav blir det lite knepigt att uttala nån slags generell "sanning" i stil med "kurviga ser bättre ut med..." eller liknande. Nästa gång @Habiba tror jag att det är bättre att du använder termer som "personligen tycker jag att..." innan du uttalar dig!

Nej, men det finns det andra som gör.

Själv upplever jag det besvärande att de här replikerna dessutom utgår från vad jag skrev om mig själv.
Men det kan ju inte jag rå för. Jag skulle aldrig skriva något jag misstänkte kunde få någon att ta illa upp eller känna sig illa till mods.
Jag har inte utgått från någon eller vad den skrivit om sig själv.

Alltså vad som är "snyggt" måste ju vara något personligt för varje individ att avgöra. Därav blir det lite knepigt att uttala nån slags generell "sanning" i stil med "kurviga ser bättre ut med..." eller liknande. Nästa gång @Habiba tror jag att det är bättre att du använder termer som "personligen tycker jag att..." innan du uttalar dig!
Jag utgår ifrån att folk förstår att det jag skriver är min åsikt och inget annat, därför blir sådan ordagrannhet överflödig.
Folk bör förstå ändå.

Jag utgår ifrån att folk förstår att det jag skriver är min åsikt och inget annat, därför blir sådan ordagrannhet överflödig.
Folk bör förstå ändå.

Men måste man (dessutom i en "vikttråd" där det kan finnas mer eller mindre problematik kring just vikt) tala om vilken vikt/hur mycket hull man själv tycker är snyggast på en viss kroppstyp? Alltså inte tala om vid vilken vikt man själv trivs, utan generellt vad raka/kurviga personer passar i för "hull" enligt dig.

Men måste man (dessutom i en "vikttråd" där det kan finnas mer eller mindre problematik kring just vikt) tala om vilken vikt/hur mycket hull man själv tycker är snyggast på en viss kroppstyp? Alltså inte tala om vid vilken vikt man själv trivs, utan generellt vad raka/kurviga personer passar i för "hull" enligt dig.

Nej ingen som tvingar en att skriva någonting nånstans faktiskt. Man måste inte starta onödiga konflikter heller.

Nej ingen som tvingar en att skriva någonting nånstans faktiskt. Man måste inte starta onödiga konflikter heller.
Onödiga konflikter? Kom igen nu, du sitter och säger att tjejer med X kroppstyp ska vara smala. Det är bara oförskämt och dumt om du frågar mig. Inte är det särskilt nytänkande heller - att säga till kvinnor att de ska vara smala är knappast nåt nytt.

Jag är inte särskilt aktiv här men jag läser mycket men fortsätter du såhär får det faktiskt vara. Jag får nog av smalpropagandan bokstavligt talat överallt annars i samhället, behöver knappast få läsa skiten i den här tråden också.

Jaha. Jag tyckte att det var uppenbart att chokladflingor innehöll socker ja, därav smileyn. Får tänka på det tills nästa gång :up:

Överlag så är det väldigt mycket socker i mat, åtminstone om man granskar innehållsförteckningar. Varför måste det vara så?

Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur andra äter i praktiken, alla får göra som de själva vill och jag skulle aldrig självmant ta upp det vid matbordet. Men jag tycker att det är intressant att diskutera kring kost osv även om jag är långt ifrån lika kunnig som ex @zassoo.

(Ursäkta eventuella grammatiska fel, det är svårt att skriva med en hand).

Men har du då tänkt på att "socker" inte är lika med tillsatt vitt socker men även inkluderar naturligt förekommande sockerarter? Tex i mjölk, frukt etc. Socker på en innehållsförteckning betyder inte alltid att produkten har massa tillsatt socker, i många fall "måste det vara så" ja. Det går inte att ta bort naturligt socker.

Jag håller med dig! Man behöver inte alltid nödvändigtvis skriva ALLT man tycker/anser. Även om man kanske har "rätten" att tycka vad man vill kan man ibland stå tillbaka i ett känsligt ämne. Personligen är det ngt jag försöker jobba på!

Min kroppstyp skulle jag beskriva som kort, kompakt med rätt långa ben i förhållande till total kroppslängd och åt timglashållet i fråga om form. Säkerligen 95% av överhullet jag dragit på mig efter skador och sjukdom sätter sig på magen så det behövs inte så mycket extravikt på min relativt korta kropp för att midjan ska försvinna och när den gör det så påminner jag mer om en badboll :D

Idelavikt för mig är under 50 kg och då finns det ändå en del mjukt hull, men med tanke på ålder och skade och sjukdomsproblem så är jag nöjd om jag håller mig på max 55 och efter att ha varit uppe på 63 kg när lungorna blev sjuka av svartmögel, så kan jag konstatera att den vikten är alldeles för hög för mig personligen. Hade hullet fördelat sig annorlunda på kroppen så hade det säkerligen varit annat.

BMI ger jag inte mycket för rent generellt. Definitivt inget att stirra sig blind på.

Tycker faktiskt att den nuvarande diskussionen här i tråden är rätt jobbig. Tycker att det blir rätt trist stämning, för JAG personligen kan inte hjälpa det, utan jag börjar jämföra mig på direkten. Har tyckt det var trevligt hittills, när man nämner personliga mål och kilon man gått ner. Men inte fokuserat så mycket (har jag upplevt det som) på BMI och smalhet.

Får att återgå till ämnet, så har jag ätit vanlig kvällsmat och lite frukost då och då de senaste dagarna. Så trevligt att känna sig mätt i magen!
Tänker fortsätta med shakes/ kvarg i veckan, och troligen göra likadant nästa helg, att jag äter igen. Tycker det är mycket lättare och skönare att det står kalorier på, då är det lätt att räkna. Blir mycket pyssligare om man är iväg och måste äta nått random, så det är bekvämare att ha shake med sig.

Mega issues här sista tiden med hälsan och psyket vilket gjort att jag inte brytt mig ett skvatt om vikten. Men har mått lite illa vissa dagar och därför inte varit sugen på att äta, jag har varit extremt stressad/ångestfylld och har således svettats som en gris konstant dygnen runt, vilket kanske också bränner fett, jag vet inte?

Men jag ställde mig iaf på vågen nu på eftermiddagen och väger 62,1 med byxor och en tshirt och har ätit frukost idag. Inte helt korrekt vikt då jag inte vägt mig på morgonen naken (borde kunna dra bort ett halv kg). Men det ser ju åtminstone inte ut som att jag gått upp i vikt, så det är ju bra. Dock tror jag att jag har tappat muskler då jag inte gymmat på länge nu.

Startvikt:
8/5 62,7
9/5 62,2
11/5 61,8
12/5 61,9
13/5 61,6
29/5 62,1

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar