Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja tänkte väl det.
Väger man 50 kg och är över 160 lång är man rätt smal . Sen kan man väl trivas bäst då och det är inget fel såklart:D

Det beror förstås på hur man ser ut i kroppen. Jag ser normalviktig ut vid 50 (och folk trodde alltid att jag vägde mer). Man är i det nedre spannet av normalvikt då enligt BMI, men BMI funkar ju lite tveksamt på individer.
Ja det kan vara jätteolika, jag vet en tjej som hade ett bmi på 18 och såg tjock ut. Hon behövde vara nånstans nere vid 15-16 för att se normal ut.
Min ex-man var nere på 13 och såg inte sjukligt smal ut och jag har sett personer som har övervikts bmi men ser smala ut.

Ja det kan vara jätteolika, jag vet en tjej som hade ett bmi på 18 och såg tjock ut. Hon behövde vara nånstans nere vid 15-16 för att se normal ut.
Min ex-man var nere på 13 och såg inte sjukligt smal ut och jag har sett personer som har övervikts bmi men ser smala ut.

Nu blev det väl fel? En 25-årig man med BMI 13 skulle väga 43 kg om han var 180 cm lång. Det måste både vara och se sjukligt smalt ut.

Nu blev det väl fel? En 25-årig man med BMI 13 skulle väga 43 kg om han var 180 cm lång. Det måste både vara och se sjukligt smalt ut.
Han väger 40 kg och är 170 cm lång. Nej han såg inte sjukligt smal ut, välmusklad och fin.
Kan nämna att han är asiat, de brukar kunna väga mindre.

Men hur mycket mindre än 55 kilo kan en fullvuxen människa väga?

Mycket mindre. Jag är 151 cm lång och skulle jag väga 55 kg så skulle jag vara roktigt tjock faktiskt. Jag väger för närvarande 51 kg och det är jag inte alls bekväm med. Inga kläder passar. 47-48 kg är gränsfall, men helt okej. Mest bekväm är jag kring 44-45 kg och då har jag fortfarande en hel del hull på kroppen. :)

Mycket mindre. Jag är 151 cm lång och skulle jag väga 55 kg så skulle jag vara roktigt tjock faktiskt. Jag väger för närvarande 51 kg och det är jag inte alls bekväm med. Inga kläder passar. 47-48 kg är gränsfall, men helt okej. Mest bekväm är jag kring 44-45 kg och då har jag fortfarande en hel del hull på kroppen. :)

Jag ser ju till mig själv, jag är 173, väger jag under 70 ser jag ut som en benrangel. Men, du är antagligen mycket spädare i typen än jag:) jag är bredaxlad, breda höfter, stora bröst. Och stora fötter, icke att förglömma.

Jag ser ju till mig själv, jag är 173, väger jag under 70 ser jag ut som en benrangel. Men, du är antagligen mycket spädare i typen än jag:) jag är bredaxlad, breda höfter, stora bröst. Och stora fötter, icke att förglömma.

Jag det beror nog helt och hållet på hur man är konstituerad. :). Jag har i och för sig också breda höfter, men vid 44 kg så finns det inte en tillstymmelse till revben eller knotor. Jag har dock en bekant som är lika lång som du och hon är precis som du väldigt smal under 70 kg. Hon är betydligt smalare än vad jag är vid samma BMI, utan att för den skull vara mer musklad. Så BMI säger verkligen inte ett smack om vad som är normalvikt för en individ.

Nej, BMI tror jag inte ett skvatt på, det är många variabler som ska med i beräkningen. Jag är 167 cm lång, bredaxlad och med ganska stor byst. Runt 60 kg känns ganska lagom (väger 61 just nu). Hade en period när jag vägde runt 55, men då var jag i smalaste laget och det är inget jag eftersträvar. Jag är nöjd om jag går i mina kläder.

Jag det beror nog helt och hållet på hur man är konstituerad. :). Jag har i och för sig också breda höfter, men vid 44 kg så finns det inte en tillstymmelse till revben eller knotor. Jag har dock en bekant som är lika lång som du och hon är precis som du väldigt smal under 70 kg. Hon är betydligt smalare än vad jag är vid samma BMI, utan att för den skull vara mer musklad. Så BMI säger verkligen inte ett smack om vad som är normalvikt för en individ.
Jag är lite drygt 170. Breda höfter, stort omfång runt revbenen, tydliga höftkammar - stort skelett, helt enkelt. När jag väger under 65 oroar sig folk för att jag är mager. Min konstitution döljer lätt ganska många extra kilon.

J
Jag är lite drygt 170. Breda höfter, stort omfång runt revbenen, tydliga höftkammar - stort skelett, helt enkelt. När jag väger under 65 oroar sig folk för att jag är mager. Min konstitution döljer lätt ganska många extra kilon.
Jag hade gärna haft de höfterna, jag är smal runt höfter och revben och har platt rumpa och långa smala ben, räcker med lite överflödsfett för att det ska "synas". Det mesta samlar sig i buken och i brösten så folk tror jag är gravid.
Folk med lite kurvor passar med några extra kilon, det ser bara kvinnligt ut medans raka personer passar att vara smala.

Jag är antingen smällfet eller den felande länken känner jag. Har inga bröst och varken breda höfter eller axlar. Inte särskilt tränad heller. Och hade tyckt att 60 kg på 163-164 cm är rätt normalt... Under 60 känns som en utopi.

Jag är antingen smällfet eller den felande länken känner jag. Har inga bröst och varken breda höfter eller axlar. Inte särskilt tränad heller. Och hade tyckt att 60 kg på 163-164 cm är rätt normalt... Under 60 känns som en utopi.

Det låter ju fullt normalt. Jag hade inte höjt på ögonbrynen om du hade sagt att du vägde 65 eller 55 till 163-164 cm heller. :) Vi människor är helt enkelt sammansatta på lite olika sätt.

Nej men dra inte in sån där skit i tråden snälla. Låt folk själva avgöra hur de vill se ut, hur de känner sig bäst, istället för att komma med dina egna åsikter förmedlade som nån sorts sanning.
Självklart ska folk få se ut som de vill och trivs med, jag har inte sagt något om hur någon bör få se ut eller känna sig bäst och självklart ska jag få nämna min åsikt.
Har inte sagt att det är någon sanning för alla men enligt mig är det så.
Borde jag ens behöva nämna att det bara är min åsikt och att inte alla tycker samma.. trodde det var underförstått.

Visst var det väl någon matematikprofessor som härom året gick ut med att bmi "missgynnar" långa, dvs ger dem ett högre bmi än de borde ha och att det motsatta råder för korta personer, dvs deras bmi är lägre än det "borde" vara? Då talades det om ett eventuellt införande av omräkningstal för att få fram ett mer rättvisande bmi.

Min egen, högst ovetenskapliga uppfattning är att det stämmer och att personer som skiljer mycket i längd kan se väldigt olika ut trots samma bmi och att den längre personen då ofta ser ut att vara "mindre".

Självklart ska folk få se ut som de vill och trivs med, jag har inte sagt något om hur någon bör få se ut eller känna sig bäst och självklart ska jag få nämna min åsikt.
Borde jag ens behöva nämna att det bara är min åsikt och att inte alla tycker samma.. trodde det var underförstått.
Du uttryckte dig som om det vore en sanning och jag kan tycka att det är rimligt att man är försiktig med att sprida generella påståenden av den sorten omkring sig. Hade ditt yttrande gällt dig själv och din kropp vore det en sak, men nu skrev du om hur "folk" passar att se ut.

Du uttryckte dig som om det vore en sanning och jag kan tycka att det är rimligt att man är försiktig med att sprida generella påståenden av den sorten omkring sig. Hade ditt yttrande gällt dig själv och din kropp vore det en sak, men nu skrev du om hur "folk" passar att se ut.
Jag ser inget fel i att tycka som jag gör eller att nämna det.

Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst om sin åsikt. + Det som @Koltrast påpekade, du skrev om "folk".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 553
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 100
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!