Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast med tanke på att helgerna i regel innehåller mer mat, mer onyttigheter och mer alkohol så skulle jag inte säga att det är mer rätt, än mitt i veckan.
Torsdagar har jag kört innan. Funkat utmärkt.
Nu råkade det bli måndagar för att det var då jag "satte igång".

Fast jag tror att de flesta som försöker gå ner i vikt ändå håller igen lite i helgen, så att det ändå normalt motsvarar en normal icke-bantande veckodag. Men visst, det är säkert individuellt. Hur som helst så ser jag ingen poäng i att väga mig fredag morgon eftersom det sannolikt skulle ge 0,5-1 kg mindre än vad jag väger när jag är normalt påfylld med vätska. :)

Fast jag tror att de flesta som försöker gå ner i vikt ändå håller igen lite i helgen, så att det ändå normalt motsvarar en normal icke-bantande veckodag. Men visst, det är säkert individuellt. Hur som helst så ser jag ingen poäng i att väga mig fredag morgon eftersom det sannolikt skulle ge 0,5-1 kg mindre än vad jag väger när jag är normalt påfylld med vätska. :)

Säkert de flesta, men jag svävar helt klart ut mer en lördag - än en normal onsdag, tex.
Men, alla gör vi som vi vill, som vanligt :)
Tyckte bara det kändes lite tristatt säga att det skulle vara fantasisiffror på torsdagar :p

Säkert de flesta, men jag svävar helt klart ut mer en lördag - än en normal onsdag, tex.
Men, alla gör vi som vi vill, som vanligt :)
Tyckte bara det kändes lite tristatt säga att det skulle vara fantasisiffror på torsdagar :p

Fast jag tycker att det är betydligt mycket tristare att upptäcka att det man har gått ner under veckan mest var vätska, så man direkt efter att man har återgått till energibalans går upp 0,1-1 kilo. :)

Därför att jag inbillar mig att vad man väger efter en helg, med hyfsat påfyllda glykogendepåer bättre speglar vad man "egentligen" väger. Nu drar jag inte själv ner på kolhydrater, men för den som gör det i veckorna men äter det på helgerna så blir skillnaden ganska stor mellan fredag morgon och måndag morgon. Jag personligen är intresserad av att gå ner i fettvikt, inte vikt per se, och försöker därför väga mig med fyllda glykogendepåer (varje gram glykogen bär 3 gram vätska).

Okej, då förstår jag hur du tänker. Anledningen till varför jag väger mig varje vecka är för att hålla koll på att jag ligger på lagom kaloriunderskott och går ner i vikt i lagom tempo. Då spelar inte vägdag någon roll, så länge jag väger mig samma dag varje vecka. Det är alltså mindre viktigt för mig att försöka hitta min mest "reella" vikt (om det nu finns någon sådan). Däremot tänker jag nog, liksom Sleepan, att min mest representativa vikt är det som jag väger de fem dagar till vardags när jag äter som jag ska. Jag drar inte in på kolhydrater eller liknande bör kanske nämnas.

Fast jag tycker att det är betydligt mycket tristare att upptäcka att det man har gått ner under veckan mest var vätska, så man direkt efter att man har återgått till energibalans går upp 0,1-1 kilo. :)

Men jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Om du väger dig fredag morgon varje vecka och hela tiden går ner 1 kg/vecka så är det ju inte vätska du går ner vecka efter vecka. Du mäter dig vid samma tillfälle med ungefär samma vätskebalans i kroppen och mäter således en reell viktnedgång.

Däremot, om du väger dig både måndag och fredag och gått ner 1 kg mellan gångerna, så håller jag med dig om att det mycket väl kan vara så att du enbart minskat i vätska.

Hej! Letar lite tips:)
Jag har med hjälp av Google kommit fram till att jag för att gå ner i vikt borde hålla mig till 1230 kcal ca. Vilket känns så himla lite... Jag tippar på att jag i normal fall äter kring 2000 eller mer...
Tips på måltider under en dag som hamnar där omkring?
Ogillar allt som heter diet och vill kunna äta "vanlig" mat. Brukar inte ha trubbel med vikten men har väl drabbats av sämre ämnesomsättning med åren:meh:

@Ray Jag ligger också däromkring och avskyr även jag diets. Vill ha riktig mat.

Jag planerar för hela veckan och räknar ut måltiderna på förhand.

Jag har senaste tre veckorna ätit t.ex. soppor av olika slag (gärna matiga och tuggiga), fiskgratäng med potatis, indisk linsgryta, kycklingklubbor med fransk potatissallad, vegetarisk lasagne, sallad av slag, köttfärsbiffar med tabbouleh, cannellonis, lax i ugn, frittatta mm. Drygar ut med grönsaker.

@Ray Jag ligger också däromkring och avskyr även jag diets. Vill ha riktig mat.

Jag planerar för hela veckan och räknar ut måltiderna på förhand.

Jag har senaste tre veckorna ätit t.ex. soppor av olika slag (gärna matiga och tuggiga), fiskgratäng med potatis, indisk linsgryta, kycklingklubbor med fransk potatissallad, vegetarisk lasagne, sallad av slag, köttfärsbiffar med tabbouleh, cannellonis, lax i ugn, frittatta mm. Drygar ut med grönsaker.
Äter du lagad mat både lunch och middag då eller bara middag?

Men jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Om du väger dig fredag morgon varje vecka och hela tiden går ner 1 kg/vecka så är det ju inte vätska du går ner vecka efter vecka. Du mäter dig vid samma tillfälle med ungefär samma vätskebalans i kroppen och mäter således en reell viktnedgång.

Däremot, om du väger dig både måndag och fredag och gått ner 1 kg mellan gångerna, så håller jag med dig om att det mycket väl kan vara så att du enbart minskat i vätska.

Ponera att jag äter som vanligt och ställer på på vågen och upptäcker att jag har fem kilo som jag vill gå ner. Vi kan säga att detta är en fredag och att jag planerar att väga mig varje fredag. Jag kommer att dra ner på maten i veckorna men unna mig lite mer på helgen (lite godis, lite efterrätt, osv.)

Hur som helst, det går en vecka där jag drar ner på kalorierna för att gå ned i vikt. Vad händer i kroppen? Det första man förlorar när man drar ner på kalorierna är glykogen som är lagrat i levern och i musklerna. Det är lättillgänglig energi som kroppen omedelbart börjar ta av när energiintaget stryps. Eftersom varje gram glykogen binder tre gram vätska så kommer jag att tappa tre gram vätska för varje gram glykogen som kroppen använder sig av. I andra hand börjar kroppen att förbränna fettet (eller för all del protein/muskler om jag drar ner väldigt på energin).

När jag ställer mig på vågen nästa fredag så ser jag att jag har gått ner två kg. Eftersom det är drygt fyra dagar sedan det var helg och jag har dragit ner på maten så är jag förmodligen ganska tom på glykogen. Det är därmed troligt att ett till ett och ett halvt kilo av det jag har gått ner är vätska - exakt hur mycket beror på hur mycket glykogen ens kropp klarar av att lagra. Så i fettvikt har jag gått ner ett halvt till ett kilo.

Sedan fortsätter detta att upprepa sig varje fredag tills jag ställer mig på vågen och konstaterar att jag har gått ner fem kg. Fast i själva verket har gått ner fyra kilo, det resterande var ju vätska. För när jag ställde mig på vågen första gången så var ju glykogendepåerna (sannolikt) fulla.

Det spelar ju absolut inte någon roll hur man gör - huvudsaken är ju att man blir nöjd med sin viktnedgång. Men själv väger jag mig helst den tid i veckan och under dagen när jag har hyfsat fyllda glykogendepåer, för då får jag ett mått på hur mycket fettvikt jag faktiskt har gått ner (eftersom det är svårt att uppskatta glykogendepåernas storlek).

Måndagar är mycket bra av just det skälet. Det avskräcker från allt för hög överkonsumtion under helgen.

@Philosophia Ja, då hänger jag med på hur du menar :) Om det viktiga är att nå en exakt siffra på vågen så låter det som att det är relevant att ta hänsyn till det du lyfter.

Jag själv är dock aldrig så nitisk i mitt tänk, och jag resonerar överlag kring allt i livet Att det som funkar, funkar. Blir man mer motiverad av att väga sig en annan dag än måndagar, så tror jag det ändå är mer gynnsamt i långa loppet. Det ordnas ju lätt genom att lägga viktmålet ett kg lägre i så fall. Eller så kör man måndagar som vägdag som i Sveas fall ovan, hon verkar bli hjälpt av att väga på måndagar - toppen :)

Senast ändrad:
Jag som mer eller mindre bara lever på shakes och nån kvarh (och ibland soppa, men nu var det ett tag sedan). Är det något särskilt jag ska tänka på nu när det är värmebölja?
Jag dricker ju redan mycket, men behöver jag tänka på att få i mig lite salt eller ta vätskeersättning?

@Philosophia Ja, då hänger jag med på hur du menar :) Om det viktiga är att nå en exakt siffra på vågen så låter det som att det är relevant att ta hänsyn till det du lyfter.

Jag själv är dock aldrig så nitisk i mitt tänk, och jag resonerar överlag kring allt i livet Att det som funkar, funkar. Blir man mer motiverad av att väga sig en annan dag än måndagar, så tror jag det ändå är mer gynnsamt i långa loppet. Det ordnas ju lätt genom att lägga viktmålet ett kg lägre i så fall. Eller så kör man måndagar som vägdag som i Sveas fall ovan, hon verkar bli hjälpt av att väga på måndagar - toppen :)

Det behöver ju inte handla om att vara nitisk. Det finns många som helt tappar sugen för den nya livsstilen när de först kämpat för att gå ner i vikt för att sedan går upp lite igen i vikt när de börjar äta för att hålla energibalans (vilket kan vara nog så utmanande även utan medföljande viktuppgång).

Känner mig duktig idag som åt middagen på liten tallrik. Pyttipanna, med ett stekt ägg (mitt första någonsin, är inte så förtjust i ägg men tänkte att då kan jag minska portionen då det mättar). Ett stort glas vatten till (40 cl tror jag).
Nu sitter jag och försöker stå emot sockersuget. Är galet sockerberoende. Och suget gör mig gaaaalen :p

Äter du lagad mat både lunch och middag då eller bara middag?

Jag äter lagad mat både lunch och middag. Älskar mat :) Jag äter matlåda från gårdagens middag till lunch.

Det går att få till bra, "vanlig" mat på så få kalorier, men jag behöver välja bort många kaloririka livsmedel för att få det att funka (nötter, pasta/couscous, större mängder olja/smör, större mängder ost, grädde och créme fraiche mm). Jag väljer hellre potatis som tillbehör än t.ex. ris, potatis ger stor mängd för få kalorier. Det blir lite planering men det är knappast övermäktigt. Dock äter jag en liten frukost (100 g keso och en frukt) vilket gör att jag får lite mer utrymme till lunch och middag.

Jag äter lagad mat både lunch och middag. Älskar mat :) Jag äter matlåda från gårdagens middag till lunch.

Det går att få till bra, "vanlig" mat på så få kalorier, men jag behöver välja bort många kaloririka livsmedel för att få det att funka (nötter, pasta/couscous, större mängder olja/smör, större mängder ost, grädde och créme fraiche mm). Jag väljer hellre potatis som tillbehör än t.ex. ris, potatis ger stor mängd för få kalorier. Det blir lite planering men det är knappast övermäktigt. Dock äter jag en liten frukost (100 g keso och en frukt) vilket gör att jag får lite mer utrymme till lunch och middag.
Jag är zvinhungrig på morgonen. ..
Men klarar mig på keso och frukt till lunch utan problem om jag får middag sen... Och lite kvällsmat helst. ..Kan inte sova om magen kurrar.
Familjen gillar ju gräddsås och creme fraiche. Men jag kan ju rädda lite kyckling innan såsen åker på:idea:

Jag är zvinhungrig på morgonen. ..
Men klarar mig på keso och frukt till lunch utan problem om jag får middag sen... Och lite kvällsmat helst. ..Kan inte sova om magen kurrar.
Familjen gillar ju gräddsås och creme fraiche. Men jag kan ju rädda lite kyckling innan såsen åker på:idea:

Ja, jag brukar ta en tallrik jordgubbar med lite mjölk eller så till kvällsmat ibland när jag har råd. Om du kaloriräknar får du ju fördela kalorierna hur du vill över dygnet, inget är förbjudet :) Men när du äter så lite kalorier så tänk på att äta bra mat och inte tomma kalorier i form av godis/vitt bröd osv för du behöver använda alla kalorier till att få i dig vettig, näringsrik mat.

Om kosten vanligtvis består av väldigt tunga rätter med mycket gräddbaserad osv tror jag också det kan vara en idé att få in lite lättare mat i vardagen. Det underlättar ju sen när du ska äta på kaloribalans igen, för om du återgår till att äta precis som innan du gick ner så kommer du ju gå upp allt igen ;)

• Gilla
Reactions: Ray
Har legat under 1200 kcal dagligen denna vecka. Vägdag på lördag men tjuvvägde mig imorse. Och jag HADE GÅTT UPP 0,5 KG :banghead::banghead::banghead: :meh::meh:
Försöker rannsaka mig själv men har fört matdagbok och räknat allt. Första två veckorna gick jag iofs ner typ 3,5 kilo. Kanske "platå" men borde ju ändå inte lyckas gå upp på detta :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 553
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar