Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag vägde jag mig väldigt informellt, klänning på, mitt på dagen efter att jag precis klämt i mig kvarg och druckit vatten.
Men jag blev lika glad för det. :D :up:
Förhoppningen är att det ser lika bra ut nästa helg. Så jag kan börja äta så smått, eller, äta lite mer kalorier.
Imorgon ska jag laga linssoppa som jag ska äta på kvällarna. :d
Om två veckor bär det av till Berlin en helg, då vill jag vara i fas med att äta mat av det lättare slaget. :)

Invägning idag, blev -0,3 kg. Är nöjd med det med tanke på att vi haft 3 födelsedagsfiranden förra veckan. Ett av dem var mitt och jag bestämde mig för att då fick jag äta hur mycket jag ville!

Nu är det allvar igen och jag hoppas få till en bra vecka :)

Minus ett kilo sedan förra måndagen, men jag tar det med en nypa salt eftersom jag knappast har ätit så lite så att det skulle kunna innebära ett kaloriunderskott på 7000 kcal på en vecka. Förmodligen är jag lite undervätskad och låg på glykogen efter gårdagens långpass. Jag vägde mig dock igår morse före långpasset och då visade vågen på 0,6 kg ner, så det är ett mer troligt utfall. Då är det 5,7 kg som ska bort i ett första skede och sedan möjligen ett kilo till.

Minus ett kilo sedan förra måndagen, men jag tar det med en nypa salt eftersom jag knappast har ätit så lite så att det skulle kunna innebära ett kaloriunderskott på 7000 kcal på en vecka. Förmodligen är jag lite undervätskad och låg på glykogen efter gårdagens långpass. Jag vägde mig dock igår morse före långpasset och då visade vågen på 0,6 kg ner, så det är ett mer troligt utfall. Då är det 5,7 kg som ska bort i ett första skede och sedan möjligen ett kilo till.

Hur beräknar du ditt eget underhållsbehov vid vila, lättare träning osv? Jag vet bara vad jag ska ligga på för kaloriintag för att gå ner, men känner inte till beräknimgarnaa bakom.

Hur beräknar du ditt eget underhållsbehov vid vila, lättare träning osv? Jag vet bara vad jag ska ligga på för kaloriintag för att gå ner, men känner inte till beräknimgarnaa bakom.

Jag har räknat ut (eller jag har använt ett program som räknar ut) att jag gör av med ca. 1900-2000 kcal i snitt per dag, baserat på den så kallade Harris & Benedict-ekvationen. Den utgår från vad man har för grundförbränning och sedan multiplicerar man med en faktor/konstant som bestäms utifrån hur pass fysiskt aktiv man är.

Jag har räknat ut (eller jag har använt ett program som räknar ut) att jag gör av med ca. 1900-2000 kcal i snitt per dag, baserat på den så kallade Harris & Benedict-ekvationen. Den utgår från vad man har för grundförbränning och sedan multiplicerar man med en faktor/konstant som bestäms utifrån hur pass fysiskt aktiv man är.

Tack!

Har nått en platå igen så här händer ingenting alls med vikten och träningsmässigt så ligger mycket fokus på att stärka upp de inre magmusklerna just nu och det går rätt bra. Magmuskler är ju enligt mig en väldigt tacksam muskelgrupp att träna :up::up:

Har nått en platå igen så här händer ingenting alls med vikten och träningsmässigt så ligger mycket fokus på att stärka upp de inre magmusklerna just nu och det går rätt bra. Magmuskler är ju enligt mig en väldigt tacksam muskelgrupp att träna :up::up:

Hur tränar du?

Jag sprang idag, var otroligt segt så blev bara ett varv i spåret (2,6 km) istället för de planerade två. Hade nog kunnat tvingat mig runt ett andra varv men spåret var fullt med tonårskillar som intervalltränade med fotbollslaget och jag kände inte för att trängas med yngre och väldigt mycket mer vältränade killar...

Men är glad eftersom mitt sega varv ändå är snabbare än när jag sprang ett (i mitt tycke) snabbt varv för någon vecka sedan!

18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66,2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)
16/5 64,6 (+-0)
23/5 64,9 (+0,3)

Typiskt astråkigt. Så ovärt att ha vägdag på måndagar dessutom :p
Ska byta till torsdagar...

Helgen har varit rätt dålig. Så, inget konstigt med plus. Nya tag nu!

Känner mig duktig som åt sallad till lunch och middag. Ok, pastasallad visserligen, men delade upp den på två mål. Utöver yoghurt och k-special till frukost har det blivit en frukt och flera glas vatten under dagen.
Och jag kom ihåg att göra mitt 5-minuters magträning ikväll också. Hade varit ännu bättre om jag lyckats somna vid det här laget också :cautious:

18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66,2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)
16/5 64,6 (+-0)
23/5 64,9 (+0,3)

Haha jag har vägdag torsdagar av exakt den anledningen ;)

Men kämpa på! Det är inte mens eller dylikt som kan spöka?

Gårdagen blev helt okej trots födelsedag! Visst, det var ju knappast som jag höll kaloribudget men jag tror inte det blev så farligt i slutändan ändå. Vi åt ute på kvällen (pinchos så det är ju mycket fett och friterat) och tog en glass på en glassbar i stan efteråt. Det blev i och för sig två glas bubbel och typ fyra glas sangria under dagen/kvällen också... Det hade jag glömt bort ;)

Men, jag gick en rask promenad på morgonen (typ 7 km) och cyklade totalt ungefär 2 mil under dagen. Vägde upp litegrann i alla fall. Har haft lite obehag i magen under natten och morgonen också, inte jättevan vid mat och dryck av det här slaget längre.

Nu är det hårda tag igen! Misstänker dock att jag pga slarv inte kommer ha gått ner så mycket när det är vägning på torsdag.

Syndade igår med både kaka på jobbet och ett berg av pasta när jag kom hem efter sen kväll på bruks. Berodde helt klart på kass planering, ska försöka ha matlåda de kvällar jag vet att det blir sent. Annars har min nya rutiner äntligen fått mig att börja äta frukost för första gången på typ två år :D Inte så mycket än så länge men ändå ett steg i rätt riktning. Mår alltid illa på morgonen, struntar i frukost och sen äter onyttigt vid elva. Nu tar jag med mig frukost till jobbet som jag äter vid nio.

18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66,2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)
16/5 64,6 (+-0)
23/5 64,9 (+0,3)

Jag tycker att måndag är en rätt bra dag att ha vägdag på. Då vet jag ju att det inte är några fantasisiffror som uppdagar sig. :)

29/03 -0,9
05/04 +1,2
12/04 -2,80
19/04 +0,7
26/4 +1,0
3/5 -3,10
10/5 -1
17/5 -0,9
24/5 +1,10

Dags för uppryckning igen, jag börjar se ett slags mönster här...

Jag tycker att måndag är en rätt bra dag att ha vägdag på. Då vet jag ju att det inte är några fantasisiffror som uppdagar sig. :)

Varför skulle det vara fantasisiffror att väga sig någon annan dag? Om du väger dig samma dag varje vecka och vågen pekar neråt varje gång så borde det väl knappast vara några fantasisiffror, däremot om du ibland väger dig måndagar och ibland t.ex. torsdagar så tänker jag att det kan bli så.

Varför skulle det vara fantasisiffror att väga sig någon annan dag? Om du väger dig samma dag varje vecka och vågen pekar neråt varje gång så borde det väl knappast vara några fantasisiffror, däremot om du ibland väger dig måndagar och ibland t.ex. torsdagar så tänker jag att det kan bli så.

Därför att jag inbillar mig att vad man väger efter en helg, med hyfsat påfyllda glykogendepåer bättre speglar vad man "egentligen" väger. Nu drar jag inte själv ner på kolhydrater, men för den som gör det i veckorna men äter det på helgerna så blir skillnaden ganska stor mellan fredag morgon och måndag morgon. Jag personligen är intresserad av att gå ner i fettvikt, inte vikt per se, och försöker därför väga mig med fyllda glykogendepåer (varje gram glykogen bär 3 gram vätska).

Fast med tanke på att helgerna i regel innehåller mer mat, mer onyttigheter och mer alkohol så skulle jag inte säga att det är mer rätt, än mitt i veckan.
Torsdagar har jag kört innan. Funkat utmärkt.
Nu råkade det bli måndagar för att det var då jag "satte igång".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 553
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar