Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Minus ett kilo sedan förra måndagen, men jag tar det med en nypa salt eftersom jag knappast har ätit så lite så att det skulle kunna innebära ett kaloriunderskott på 7000 kcal på en vecka. Förmodligen är jag lite undervätskad och låg på glykogen efter gårdagens långpass. Jag vägde mig dock igår morse före långpasset och då visade vågen på 0,6 kg ner, så det är ett mer troligt utfall. Då är det 5,7 kg som ska bort i ett första skede och sedan möjligen ett kilo till.
Hur beräknar du ditt eget underhållsbehov vid vila, lättare träning osv? Jag vet bara vad jag ska ligga på för kaloriintag för att gå ner, men känner inte till beräknimgarnaa bakom.
Jag har räknat ut (eller jag har använt ett program som räknar ut) att jag gör av med ca. 1900-2000 kcal i snitt per dag, baserat på den så kallade Harris & Benedict-ekvationen. Den utgår från vad man har för grundförbränning och sedan multiplicerar man med en faktor/konstant som bestäms utifrån hur pass fysiskt aktiv man är.
Har nått en platå igen så här händer ingenting alls med vikten och träningsmässigt så ligger mycket fokus på att stärka upp de inre magmusklerna just nu och det går rätt bra. Magmuskler är ju enligt mig en väldigt tacksam muskelgrupp att träna
18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66,2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)
16/5 64,6 (+-0)
23/5 64,9 (+0,3)
Typiskt astråkigt. Så ovärt att ha vägdag på måndagar dessutom
Ska byta till torsdagar...
Helgen har varit rätt dålig. Så, inget konstigt med plus. Nya tag nu!
18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66,2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)
16/5 64,6 (+-0)
23/5 64,9 (+0,3)
Typiskt astråkigt. Så ovärt att ha vägdag på måndagar dessutom
Ska byta till torsdagar...
Helgen har varit rätt dålig. Så, inget konstigt med plus. Nya tag nu!
Jag tycker att måndag är en rätt bra dag att ha vägdag på. Då vet jag ju att det inte är några fantasisiffror som uppdagar sig.
Varför skulle det vara fantasisiffror att väga sig någon annan dag? Om du väger dig samma dag varje vecka och vågen pekar neråt varje gång så borde det väl knappast vara några fantasisiffror, däremot om du ibland väger dig måndagar och ibland t.ex. torsdagar så tänker jag att det kan bli så.
Jag tycker att måndag är en rätt bra dag att ha vägdag på. Då vet jag ju att det inte är några fantasisiffror som uppdagar sig.