Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nejnej, du missförstod. Jag deppar inte, är helt normalviktig på bmi 22. MEN jag får jobba för att ligga där! De andra pratade om att de gick upp tre kilo om de inte aktar sig men om jag svullar på så går jag upp 5-6 kilo. Och kommer inte i mina kläder. :( Jag blev helt stillasittande i vintras efter operation och vips var det kört. Nu har jag kört 5:2 i snart 6 veckor och är minus 4 kg. :)

Jag är likadan. Jag går vips upp 3-4 kg så fort jag inte passar mig eller om jag blir skadad eller sjuk och inte kan träna (vilket är mycket för mig då jag bara är 151 cm kort). Och det är skillnaden mellan att få på sig jeansen och att inte få på sig jeansen. Dessutom är "normalvikten" redan 3-4 kg mer än vad jag egentligen vill väga, så ytterligare 3-4 kg blir väldigt otrivsamma och psykiskt jobbiga. Jag har haft stora problem med min astma under vintern och våren och inte all kunnat springa som jag brukar och vips så är jag uppe i en vikt jag vantrivs med - och den sitter som berget känns det som. Hur som helst, nu är tanken att jag ska gå ner ca. 7 kg och sedan verkligen försöka stabilisera mig på den vikt jag känner mig mest tillfreds med.

Bra dagar nu i veckan. Jag syndade igår, och tyvärr blev en kaka också en liten påse nötter efteråt (har ganska lätt att hamna i negativ spiral sådär). Jag deppade lite och tänkte att nu har jag säkert legat på överskott idag... Men när jag räknade ihop dagen hamnade jag inte ens på balans! :D

Mitt roligaste är att försöka hitta riktigt goda men kalorisnåla måltider (jag vill kunna äta ganska bra portioner så vill inte "dra ner mängden" bara). Försöker hitta måltider som ligger mellan 250 - 500 kcal max. Vad är era bästa tips på kalorisnåla men riktigt goda maträtter?

OMG EN LITEN PÅSE NÖTTER :eek::nailbiting::turd::wtf: ;););)

Sådär ingen kaka på bruks ikväll heller! Gjorde supergoda bananpannkakor med havregryn när jag kom hem, riktigt goda och kalorimålet hölls perfa!

@cherie jag tycker att soppor med tomatbas är bra!

Annars skaldjur, broccoli, kål av olika slag. Bönor, linser...
Byt ut ris/pasta/potatis mot broccoli eller blomkål. Ät en laxbit till. En såndär färdig laxbit som finns i 4-pack fryst är runt 200 kcal. Kör den i ugnen på lite lägre värme så att den är precis klar så blir den helt ok och inte torr.

Lite riven vällagrad parmesan tycker jag är gott på. Det blir inte speciellt många kalorier. Då den smakar så mkt behövs ingen större mängd

Räknar ni kalorier på det ni äter, eller hur gör ni?
Idag var i alla fall andra kvällen jag kämpade mig igenom ett 5-minuterspass med fokus på magen. Herrejävlar (ursäkta) så otränad jag är. Och framförallt, fy sjutton vad mitt magfett liksom väller över byxkanten. Mina kärlekshandtag har aldrig varit såhär stora :(
Sista sit-upsen som är hela vägen upp i sittande ligger jag mest på rygg med benen fladdrande i vädret och stånkar och stönar. Medan hon på filmen gör hur många som helst hinner jag typ 5 på en minut - om ens det :o:laugh:

Idag blev det +0,3 vilket betyder att jag stått stilla om man slår ut det över två veckor :p (-0,3 förra veckan). Helt okej, det var bra många veckor sedan jag hade ett plus som inte berodde på mens. Denna veckan har jag dessutom ätit lite mer fritt och mest gått på känsla. Det känns fortsatt bra :)

26 april - 70,5 kg
13 maj - 68,6 kg (-2,4 kg dock 2,5 vecka)
20 maj - 67,5 kg (-1,1 kg)

Ojoj, här släppte det plötsligt! -1,1 kg ner på en vecka... Lite chockad, då jag fuskat massor denna vecka. Men jag tycker ofta det ser ut så för mig, att det är som att kroppen håller lite i kilona i början (trots att jag är nitisk med kalorierna) men sen när kroppen fattat galoppen så kan den ofta fortsätta gå ner snabbt och mycket trots att jag slarvar lite. Konstigt det där :) Sedan tror jag vikten förra veckan låg lite högre på grund av mens, så mycket av kilona denna vecka är nog vätska också.

Men jag är glad ändå :)

Jag har ett delmål att gå ner till 65 kg när vi reser bort till Nice den 13 juni, än så länge följer jag kurvan bra, ligger lite över bara.

kurva_zpsiaflct3v.png

Senast ändrad:
Idag var i alla fall andra kvällen jag kämpade mig igenom ett 5-minuterspass med fokus på magen. Herrejävlar (ursäkta) så otränad jag är. Och framförallt, fy sjutton vad mitt magfett liksom väller över byxkanten. Mina kärlekshandtag har aldrig varit såhär stora :(
Sista sit-upsen som är hela vägen upp i sittande ligger jag mest på rygg med benen fladdrande i vädret och stånkar och stönar. Medan hon på filmen gör hur många som helst hinner jag typ 5 på en minut - om ens det :o:laugh:

Jag räknar kalorier. Tidigare har jag utelämnat grönsaker och frukt men nu räknar jag in dem också. Att räkna funkar så himla bra för mig, viktminskning är i princip garanterad i den takt jag ligger på underskott. Men jag vet att det kan vara triggande för många att kaloriräkna också, att vissa blir nitiska.

Om du fortsätter kommer du ju snart märka att du orkar fler sits-up, det är bästa förstärkningen tycker jag - när man börjar märka resultat... :)

Jag räknar kalorier. Jag är noga med att inte hamna under uppsatt mål, utan hellre lite över.

@cherie Ja, verkligen! Speciellt om man ätit en pizza dagen innan :D Det är ju inte speciellt viktigt vad vågen visar just idag.

Härligt att det hoppade nedåt för dig! :)

och för mig är det snarare 10... skulle vilja väga ca 65 men min kropp brukar bestämma sig att 74 är den perfekta vikten

För några år sen var det tio för mig också. Lyckades gå ner de tio och sedan dess har jag dragit i nödbromsen efter 5-6 för när jag har lagt mig på den s k trivselvikten och legat där ett tag,så ökar den sakta men säkert. Trivselvikten alltså.

Jag kör ju 5:2, så jag räknar också kalorier. Under veckorna blir det två dagar med max 500 kalorier och de andra tre blir automatiskt kalorisnåla de med. Jag har ju börjat läsa innehållsförteckningar med helt andra glasögon än tidigare och avstår från onödigheter. T ex upptäckte jag hur många kalorier det är i lite granola så då plockar jag bort det "till vardags". Har aldrig varit mycket för att fika på jobbet eller äta chips, men jag är en riktig godisråtta plus att jag älskar vin. Vinet är förvisat till helgen och godis har jag kunnat avstå från för det mesta. På helgen är det mesta tillåtet.;)

Ibland blir jag så förundrad över hur olika det känns i kroppen- och hur mycket känslan påverkar.
Vissa dagar på lågt kaloriunderskott är jag så hungrig, försöker resonera med mig själv över hur ett kokt ägg är nyttigt, mättande och kaloriesnålt.
Men det är inte bara det som är grejen, det är att "commit" (finns det ett bra ord på svenska?) till något man har bestämt sig för att genomföra.
Lite ändring mot målet har det blivit, b.la. soppa på kvällen.

Idag känns kroppen bra, inte särskilt hungrig, men smalare och tightare. Det kan vara rätt skönt med en halvfull mage. Det gör inget om det kurrar lite i magen, jag överlever, så länge inte blodsockret faller. Huvudvärken från imorse är som bortblåst.
Känner mig stolt (haha) över att jag inte har gett upp för frestelser nu när jag är sjuk. Ingen glass, ingen mörk choklad eller honung i teet. Kommer säkert bli så vid andra kommande förkylningar. ;)
För att inte tala om de gågna veckorna, när kollegorna har fikat till kaffet, eller på besök hos familjen som myser med godis.

Men tanken med en längre form av kur, med bestämda spelregler är att bryta vanor man lägger på sig. För att sedan, sakta men säkert bygga upp nya, nyttigare.

Fy fan, ställde mig precis på vågen :cry: 73,8 kg...aldrig vägt så mycket i hela mitt liv :cry: Behöver gå ner åtminstone 10 kg...

Jag ska nog dra igång kaloriräkning nästa vecka. Borde börja redan imorgon, och inte skjuta på det. Men kommer jobba övertid imorgon, och då blir det nog vad som bjuds - troligtvis baguetter, banan och Loka. Så ändå hyfsat vettig mat. Sambon har lovat mig trerätters när jag kommer hem! :)

Men, det går fortsatt bra med att inte käka godis iaf. Sjukt sugen stundtals, men inte svårt att låta bli.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar