Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jobbigaste med att banta tycker jag är sömnen. Jag sover ruskigt dåligt när jag ligger på kaloriunderskott. Är det någon mer än jag som lider utav detta?
Nej, jag sover normalt även när jag äter mindre (jag är dock född sömnstörd, så den normaliteten kan se rätt underlig ut). Däremot mår jag om möjligt ännu sämre när jag vaknar och har (troligen) ännu lägre blodsocker än jag ändå brukar ha på morgonen.

Det jobbigaste med att banta tycker jag är sömnen. Jag sover ruskigt dåligt när jag ligger på kaloriunderskott. Är det någon mer än jag som lider utav detta?

Jag har aldrig dragit den kopplingen men fick plötsligt en förklaring till varför jag kan ha sovit dåligt senaste månaderna. Vad kan det bero på att sömnen blir påverkad vid kaloriunderskott? Det mest logiska borde ju vara att man sover mer för att spara energi.

Nej, jag sover normalt även när jag äter mindre (jag är dock född sömnstörd, så den normaliteten kan se rätt underlig ut). Däremot mår jag om möjligt ännu sämre när jag vaknar och har (troligen) ännu lägre blodsocker än jag ändå brukar ha på morgonen.

+ @cherie

Jag upplever att jag blir överdrivet rastlös i kroppen och att jag inte riktigt får någon djupsömn. Det är absolut det som jag tycker är jobbigast med att dra ner på energin. Ofta försöker jag mota det med att äta något, t.ex. kvarg, på kvällen. Då somnar jag gott men vaknar sedan vid tretiden på natten och känner mig klarvaken.

Jag sover mer på underskott. Några dagar i veckan vill jag sova middag, annars blur jag folkilsk.
Jag sover något oroligare dock, men det är för att jag i perioder vaknat av att jag är hungrig.

Jag har aldrig dragit den kopplingen men fick plötsligt en förklaring till varför jag kan ha sovit dåligt senaste månaderna. Vad kan det bero på att sömnen blir påverkad vid kaloriunderskott? Det mest logiska borde ju vara att man sover mer för att spara energi.
Nu förväntar inte jag mig logik av biologiska och kulturella system som kropoar, men lika gärna kan man ju säga att man sover sämre för att man "borde" skaffa fram mer mat.

Jag sover också dåligt om jag är hungrig (om jag ens somnar). Många huskurer för insomning handlar ju också om att få i kroppen näring (banan, varm mjölk et c). Ibland när jag har svårt att somna tar jag en sked honung, och det hjälper.

Jag sover också dåligt om jag är hungrig (om jag ens somnar). Många huskurer för insomning handlar ju också om att få i kroppen näring (banan, varm mjölk et c). Ibland när jag har svårt att somna tar jag en sked honung, och det hjälper.

Kanske jag skulle testa med något kolhydratrikt, t.ex. banan, istället för kvarg? Banan innehåller ju även magnesium som är muskelavslappnande. Kvarg har jag valt för att det mättar ganska länge och för att det ska ge bra återhämtning för musklerna under natten. Eller kanske banan och kvarg?

Det slår mig stt jag sover nästan ännu sämre när jag är för mätt ...

Det är väl i och för sig inte så konstigt, för då är ju matsmältningen i full gång. :) När jag är för mätt så blir jag trött men vaknar och vrider och vänder mig hela tiden. När jag drar ner på maten känns istället hjärnan klarvaken och varje muskelfiber är på helspänn. Så sömnsvårigheten yttrar sig på ett annat sätt.

Kanske jag skulle testa med något kolhydratrikt, t.ex. banan, istället för kvarg? Banan innehåller ju även magnesium som är muskelavslappnande. Kvarg har jag valt för att det mättar ganska länge och för att det ska ge bra återhämtning för musklerna under natten. Eller kanske banan och kvarg?
Jag hade valt både banan och kvarg. För mig låter det du beskriver just som lågt blodsocker, eller successivt fallande blodsocker (inte hysterisk bottennotering som hos diabetiker, utan inom normalt intervall). Jag har det där spänt stressade i kroppen på morgonen om jag ätit (för) lite dagen före. Fast utan klarvaken hjärna, den är mer som ett stressat gelédaller utan tankekapacitet.

Och du är vad jag kan påminna mig inte drabbad av den kolhydratskräck man numera ser? Jag menar, banan är inte ett hot?

Jag brukar äta ett ägg innan jag går och lägger mig om jag är hungrig. På det står jag mig hela natten!

Jag brukar äta ett ägg innan jag går och lägger mig om jag är hungrig. På det står jag mig hela natten!
Det har jag också gjort ibland, när jag känt sent på kvällen att det jag ätit inte räcker för natten. Ett ägg ger mig bättre mättnad än om jag äter något med kolhydrater då.

Jag har inte problem med insomningen, jag somnar fort. Däremot vaknar jag väldigt tidigt varje dag (mellan 03.30-04.30) och vaknar också till många gånger under natten. Jag känner mig inte hungrig.

Anledningen till att Philosophias inlägg blev så träffande var för att förra veckan när jag låg på kaloribalans så sov jag också bättre. Insåg inte den kopplingen förrän nu. Spännande!

Jag gick in med en klar ambition att köpa en passionsmoussebomb eller en liten bit fransk chokladtårta. Men sen var jag inte sugen. :eek:

Jag är nog inte sjuk, för jag kom precis från läkaren som sade att jag hade blodtryck som en 22-åring (117/75). Renlevnad lönar sig! :banana:

Jag gick in med en klar ambition att köpa en passionsmoussebomb eller en liten bit fransk chokladtårta. Men sen var jag inte sugen. :eek:

Jag är nog inte sjuk, för jag kom precis från läkaren som sade att jag hade blodtryck som en 22-åring (117/75). Renlevnad lönar sig! :banana:
Den effekten händer det att jag också får. När jag har avstått på ett karaktärsfast vis ett tag och börjar känna mig lite smalare, då är det som att jag ibland också blir mindre sugen på sötsaker - alltså även sötsaker som är goda på riktigt, inte bara frestande söta och feta.

Det känns skönt, men lite konstigt. I går var jag rätt sugen när jag gick till affären, men kom hem med en liten påse nötter...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar