Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy fan, ställde mig precis på vågen :cry: 73,8 kg...aldrig vägt så mycket i hela mitt liv :cry: Behöver gå ner åtminstone 10 kg...
Nu har jag gjort ett eget mål, i september i år ska labben och jag (och husse, om han inte har obligatorisk närvaro på kurs då) delta i Hundlöpet (5 km)! Då har jag nåt att träna mot när det känns tungt.

720 kcl har intagits idag! Åt en kvarg till kvällen, nu tyckte magen den fick lite att jobba med. :p
3 veckor på söndag på låg kaloridiet!

3 veckor idag på lågkaloridiet, om än inte så låg som 720 utan en bit över 1200.

Och NU kan jag komma i den långa och snygga denimklänning som jag köpte förra sommaren! Väl medveten om att den där och då var en storlek för liten och inte gick att få upp dragkedjan på. För bara tre veckor sedan var det inte en millimeter närmare än förra sommaren, möjligen lite värre, så jag är mycket nöjd med utvecklingen sedan dess.

Det är verkligen riktigt fysiskt njutbart att känna hur dragkedjan går ända upp och lämnar en liten bit tillgodo, utan att bita sig fast i det där späcket som fram tills nu tagit emot på vägen. :up:

Nu har jag fortsatt inspirationen med att hänga fram alla möjliga andra snygga plagg som varit för små de senaste somrarna/åren. Även om jag vet att de inte funkar ännu, så prövar jag dem lite då och då så jag ska sporras av att känna hur de kommer närmare och närmare att passa. Det är roligare än att mäta (men jag mäter/väger också; siffernörd) och blir liksom så konkret när valet står mellan "glufsa en massa choklad/lösgodis/alldeles för mycket pasta/mackor" och kanske vara nöjd och tillfredsställd just den lilla stunden - eller "kunna använda snyggklänningen" och vara nöjd och tillfredsställd med det hela dagen/kvällen och nästa gång den ska användas. Och ändå äta gott, bara lite mindre ofta/mycket av en del saker.

Så när skinnjackan sitter bra (och inte som ett korvskinn) och de sista två snyggklänningarna passar (ytterligare en som jag köpt på rea i "fel" storlek och aldrig använt), då är jag i mål. :)

Tack! Frukosten är oerhört statisk, alltid fiberhavregrynsgröt, en klick hemlagat lättsockrat äppelmos, lite mjölk och kaffe. Ca 200 kcal.

Lunch - matlåda. Antingen soppa, rågbröd och ägg, eller t ex idag lax, bulgur och matig sallad på broccoli, apelsin, några oliver, riven morot och lite lite kall sås, matlagningsyoghurt utrört med mango chutney. I stort sett "normal" mat men noggrann koll på kalorierna så begränsade portioner och inget goffande från bufféer eller liknande. Matlådor är bra om man bara får till det så det blir gott och omväxlande och man har en massa roliga grönsaker att variera med. Strax under 500 kcal.

I går blev lunchen en smaskig hemlagad lasagne, men helt klart en mindre bit än före kaloriräknandet, och så fyllde jag upp resten med någorlunda mättande grönsaker; haricots verts och tomatsallad.

Kvällen - antingen lite lagad mat om jag ätit soppa till lunch, eller naturell yoghurt/musli och bär. Jag försöker frysa in portioner av t ex lasagnen och skriva på hur många kalorier portionen är, så blir det efter ett tag hyggligt lätt att hålla koll. Och ganska svårt att slira på portionernas storlek när man tar dem från frysen. :D

Ibland slänger jag in någon rågbrödsmacka med keso som mellanmål men totalt ca 500 kcal till kväll och ev mellanmål.

Och så har jag gjort en kraftfull uppryckning med träningen ovanpå denna något åtstramad kost, långa cykelturer på ca 90 minuter några ggr i veckan med hyggligt tempo/puls. Och minst 10 000 promenerade/joggade/sprungna steg om dagen. Och så en del ridning och trädgårdsarbete som bonus. Det intressanta är att kommer jag bara igång och håller uppe träning i form av att springa eller cykla eller något konditions-/styrkekrävande, så blir matvanorna liksom bättre av sig själv. Jag blir helt enkelt inte alls lika sugen på tomma kalorier vilket känns mycket skönt.

Däremot kan jag kosta på mig något lite extra på helgerna så länge träningen tar så här pass bra. Men även där, det kan räcka med ett litet glas vin till maten, eller ett hekto lösgodis i stället för fem. Glass är mitt knark, så där vågar jag inte riktigt chansa ännu. Finns risk för att ett paket Haägen-Dazs bara råkar slinka ner och att jag tappar greppet. Men just nu känns det inte så ens.

Senast ändrad:
4/4 - 69,9 kg
11/4 - 68,5 kg (-1,4 kg)
18/4 - 68,1kg (-0,4 kg)
2/5 - 67,8 kg (-0,3 kg)
10/5 - 67,0 kg (-0,8 kg)
20/5 - 66,4 kg (-0,6 kg)

Bytt veckodag att väga mig på, så det blev många dagars mellanrum den här gången. Det går ju i alla fall åt rätt håll, även om senaste veckan varit jättedålig matmässigt. Träningen håller i sig och vardagsmotionen ökar för varje dag. :)

Jag puttrar på med mitt träningsprogram. Går sådär med maten, har varken lust eller ork att engagera mig så det blir att jag äter hyfsat ett par dagar och sen släpper jag det helt. Idag till exempel har jag ätit:

Skål med yoghurt och flingor till frukost.
Lite smågodis på förmiddagen. En banan.
En baguette med skinka till lunch.
Två små baguetter med skinka till "middag" vid femtiden.

Det håller liksom inte. Imorgon ska jag hem till päronen och bli utfordrad och sen får jag ta nya tag nästa vecka.

Tack! Frukosten är oerhört statisk, alltid fiberhavregrynsgröt, en klick hemlagat lättsockrat äppelmos, lite mjölk och kaffe. Ca 200 kcal.

Lunch - matlåda. Antingen soppa, rågbröd och ägg, eller t ex idag lax, bulgur och matig sallad på broccoli, apelsin, några oliver, riven morot och lite lite kall sås, matlagningsyoghurt utrört med mango chutney. I stort sett "normal" mat men noggrann koll på kalorierna så begränsade portioner och inget goffande från bufféer eller liknande. Matlådor är bra om man bara får till det så det blir gott och omväxlande och man har en massa roliga grönsaker att variera med. Strax under 500 kcal.

I går blev lunchen en smaskig hemlagad lasagne, men helt klart en mindre bit än före kaloriräknandet, och så fyllde jag upp resten med någorlunda mättande grönsaker; haricots verts och tomatsallad.

Kvällen - antingen lite lagad mat om jag ätit soppa till lunch, eller naturell yoghurt/musli och bär. Jag försöker frysa in portioner av t ex lasagnen och skriva på hur många kalorier portionen är, så blir det efter ett tag hyggligt lätt att hålla koll. Och ganska svårt att slira på portionernas storlek när man tar dem från frysen. :D

Ibland slänger jag in någon rågbrödsmacka med keso som mellanmål men totalt ca 500 kcal till kväll och ev mellanmål.

Och så har jag gjort en kraftfull uppryckning med träningen ovanpå denna något åtstramad kost, långa cykelturer på ca 90 minuter några ggr i veckan med hyggligt tempo/puls. Och minst 10 000 promenerade/joggade/sprungna steg om dagen. Och så en del ridning och trädgårdsarbete som bonus. Det intressanta är att kommer jag bara igång och håller uppe träning i form av att springa eller cykla eller något konditions-/styrkekrävande, så blir matvanorna liksom bättre av sig själv. Jag blir helt enkelt inte alls lika sugen på tomma kalorier vilket känns mycket skönt.

Däremot kan jag kosta på mig något lite extra på helgerna så länge träningen tar så här pass bra. Men även där, det kan räcka med ett litet glas vin till maten, eller ett hekto lösgodis i stället för fem. Glass är mitt knark, så där vågar jag inte riktigt chansa ännu. Finns risk för att ett paket Haägen-Dazs bara råkar slinka ner och att jag tappar greppet. Men just nu känns det inte så ens.
Tack för utförligt svar! :)
Har ju knappt två veckor kvar på denna dieten, sedan är tanken att jag ska trappa upp till c:a 1000 (-kommer ha max 1200) kcl om dagen. Vill gärna få plats med en "riktig" men lätt frukost, shake till lunch, kvarg till mellanmål, och så en kalorisnål matträtt till kvällsmat.

Som det är nu så orkar jag inte direkt med någon regelrätt träning, men tanken är ju att det ska ändras när jag äter lite mer!

Jag tycker ju verkligen att det är kul med fräscha grönsaker och ibland lite frukt i maten - inte minst så här års när vår- och sommarprimörerna börjar komma och när jag sedan har hemodlade godbitar att gå ut och skörda direkt från landet.

Men framför allt så får du ju galet mycket för kalorierna av t ex rödbetor, kål eller vaxbönor. Och kan enkelt lägga till olika former av protein oavsett det är kött, fisk, bönor eller mjölkprodukter/ost.

Jag har aldrig testat men tror inte att pulver/soppvarianten skulle funka så bra för mig, jag äter så mycket med ögat och det får absolut sitt som det är nu med färgglada och ganska välfyllda tallrikar. Eller den skulle nog funka i teorin men jag skulle bli så deprimerad och ilsken över att måltiderna blev så enahanda och ospännande, och så skulle jag antagligen strunta i alltihop.

Men andra har uppenbart bättre tålamod än jag på den punkten, och då verkar det effektivt! :)

Mitt tips till lätt frukost: Kokt ägg, lättfil + banan. Mina "fastedagar" skippar jag bananen. Ägg och fil håller jag mig mätt på länge. Havregrynsgröt är gott, men rena katastrofen för mig när det gäller mättnad. Äter jag gröt vrålar magan av hunger redan vid 9-tiden.

Inget vidare igår med maten. Hade besök av min käre far igår på lite middag/mat och mys och det var trevligt :love: Men vi åkte tillsammans och handlade något att äta och köpte en limpa nybakt bröd och ett paket glass (1/2 L) att dela på på kvällen, men vi öppnade det aldrig. Vi började med en avocado med crème fraiche och rom :love: följt av ett par smörgåsar. Men så när fadern dragit sig hemåt tänkte jag att jag skulle smaka lite på glassen och vips hade hela paketet åkt ner :o:arghh: Fick min bestraffning ganska omgående i form av illamående och ont i magen. Somliga straffar Gud med det samma, så att säga :meh:

Inte så mycket att göra åt nu. Blickar framåt mot förhoppningsvis bättre dagar.

@Lillgrådis
Grejen med shakes är att man slipper tänka! Inget planerande för att man ska ha mat som gör en något mätt på mellan 500- 800 kcl (som är min gräns).
Är man extra hungrig en dag, eller blodsockret faller så är det enkelt att ta en shake till som endast ger strax över 100 kcl.
Men jag tror inte heller det är något för alla.

Stackars liten:( sköt maten för bövelen! Fru Hosey måste ta hand om sig!
:(. Fru Hosey ska verkligen försöka skärpa sig. Ska i alla fall till päronen ikväll och hoppas på att få med mig mycket mat hem till veckan.

Men jag måste ju styra upp mig mer långsiktigt såklart.

Hoppar in i tråden igen efter semestern :D Jag har lite skön träningsvärk efter första styrkepasset igår. Idag ska jag ta det lugnt, är fortfarande jetlagged tror jag, har väldigt ont i huvudet av och till... Ikväll blir det nog en burritobowl och lite glass :d

rwoDLIJJCObNJFOPpCuYMK8Q5184KMQTQoAliH-mHlv7oZTOkWE1OiJWjJynMe7Ji0sTA18c40MVDTu_yBvY0O9W7_sSEXl80sElSA21Wa-pNeuF45fnpbnvxVTLSnlwcrnFwlJzODYv5tcCMxshDrzUeA3F6ZjxXnLz1A-3C5Wb32UdkwEmj-tJbuRDuFZdjkv4dnSpz5Q8Yi7okBRiIJwHxy63ncu7iaFuYuT3EuPm_gzWPHiVF4eYCXuhn0lfardDl5EDYNLIy7pfwx555lb8iPuNagM6lkNUAMkq4uxKu7rkiAb352JWwgPr6-YKWNmgDfpAKZFBs1ub4bKAc3RNyeP4E_aOvH4P5EhM457qM-6xPK8wwH2_jBlFBQBjKp6Tq4J5WS2lQrXEzq9dhP5vXV15YzezXIg6AywlhIRfptabMpc0mUOFyg4plzcinSKEUPrm3Nhxz0Vsl1kqTtt9ZBj_m_gW5dsYZrHMq0ijd-DcBjTqn6AWdNyuTpANG2Zvzl0zceEUe8EVKpoMEHDhTPbDS3ifeiukAx4ApRVR2uOVlstymc5nKt2MdJoIf3puFqrkVIDNuxqvB_OO0XLSemUi5vXt=w1002-h668-no

Hoppar in i tråden igen efter semestern :D Jag har lite skön träningsvärk efter första styrkepasset igår. Idag ska jag ta det lugnt, är fortfarande jetlagged tror jag, har väldigt ont i huvudet av och till... Ikväll blir det nog en burritobowl och lite glass :d

rwoDLIJJCObNJFOPpCuYMK8Q5184KMQTQoAliH-mHlv7oZTOkWE1OiJWjJynMe7Ji0sTA18c40MVDTu_yBvY0O9W7_sSEXl80sElSA21Wa-pNeuF45fnpbnvxVTLSnlwcrnFwlJzODYv5tcCMxshDrzUeA3F6ZjxXnLz1A-3C5Wb32UdkwEmj-tJbuRDuFZdjkv4dnSpz5Q8Yi7okBRiIJwHxy63ncu7iaFuYuT3EuPm_gzWPHiVF4eYCXuhn0lfardDl5EDYNLIy7pfwx555lb8iPuNagM6lkNUAMkq4uxKu7rkiAb352JWwgPr6-YKWNmgDfpAKZFBs1ub4bKAc3RNyeP4E_aOvH4P5EhM457qM-6xPK8wwH2_jBlFBQBjKp6Tq4J5WS2lQrXEzq9dhP5vXV15YzezXIg6AywlhIRfptabMpc0mUOFyg4plzcinSKEUPrm3Nhxz0Vsl1kqTtt9ZBj_m_gW5dsYZrHMq0ijd-DcBjTqn6AWdNyuTpANG2Zvzl0zceEUe8EVKpoMEHDhTPbDS3ifeiukAx4ApRVR2uOVlstymc5nKt2MdJoIf3puFqrkVIDNuxqvB_OO0XLSemUi5vXt=w1002-h668-no
Oops, det här inlägget var menat till Beach-tråden, aja :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar