Tack! Frukosten är oerhört statisk, alltid fiberhavregrynsgröt, en klick hemlagat lättsockrat äppelmos, lite mjölk och kaffe. Ca 200 kcal.
Lunch - matlåda. Antingen soppa, rågbröd och ägg, eller t ex idag lax, bulgur och matig sallad på broccoli, apelsin, några oliver, riven morot och lite lite kall sås, matlagningsyoghurt utrört med mango chutney. I stort sett "normal" mat men noggrann koll på kalorierna så begränsade portioner och inget goffande från bufféer eller liknande. Matlådor är bra om man bara får till det så det blir gott och omväxlande och man har en massa roliga grönsaker att variera med. Strax under 500 kcal.
I går blev lunchen en smaskig hemlagad lasagne, men helt klart en mindre bit än före kaloriräknandet, och så fyllde jag upp resten med någorlunda mättande grönsaker; haricots verts och tomatsallad.
Kvällen - antingen lite lagad mat om jag ätit soppa till lunch, eller naturell yoghurt/musli och bär. Jag försöker frysa in portioner av t ex lasagnen och skriva på hur många kalorier portionen är, så blir det efter ett tag hyggligt lätt att hålla koll. Och ganska svårt att slira på portionernas storlek när man tar dem från frysen.
Ibland slänger jag in någon rågbrödsmacka med keso som mellanmål men totalt ca 500 kcal till kväll och ev mellanmål.
Och så har jag gjort en kraftfull uppryckning med träningen ovanpå denna något åtstramad kost, långa cykelturer på ca 90 minuter några ggr i veckan med hyggligt tempo/puls. Och minst 10 000 promenerade/joggade/sprungna steg om dagen. Och så en del ridning och trädgårdsarbete som bonus. Det intressanta är att kommer jag bara igång och håller uppe träning i form av att springa eller cykla eller något konditions-/styrkekrävande, så blir matvanorna liksom bättre av sig själv. Jag blir helt enkelt inte alls lika sugen på tomma kalorier vilket känns mycket skönt.
Däremot kan jag kosta på mig något lite extra på helgerna så länge träningen tar så här pass bra. Men även där, det kan räcka med ett litet glas vin till maten, eller ett hekto lösgodis i stället för fem. Glass är mitt knark, så där vågar jag inte riktigt chansa ännu. Finns risk för att ett paket Haägen-Dazs bara råkar slinka ner och att jag tappar greppet. Men just nu känns det inte så ens.