Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du att det är mycket eller lite? Jag har ingen uppfattning om hur mycket det kan vara. Jag äter oftast müsli om jag äter "flingor" och det är ju ganska kompakt och tungt, jämfört med mer flingaktiga varianter.

Min uppfattning är att det inte är särskilt mycket (har förtydligat i mitt inlägg). Det beror förstås på vad för sorts flingor de är, tunna cornflakes väger ju inte lika mycket som Cheerios eller liknande.

Flingor är egentligen mest socker, åtminstone de som innehåller choklad :angel:

Jag tittade precis på ett flingpaket. Där finns en näringsvärdestabell med uträkning för "en portion flingor". 30g.
Det är ju ingenting. Hur många äter egentligen 30g flingor till frukost? Utan mjölk då O_o

Jag tyckte också så när jag började väga, men det var för att jag var van att äta flingor med yoghurt i stället för yoghurt med flingor. När jag dessutom insåg att jag åt 1,5 portion yoghurt i stället för 1 portion och justerade det, blev mängden flingor väldigt lagom till mängden yoghurt.

Jag tyckte också så när jag började väga, men det var för att jag var van att äta flingor med yoghurt i stället för yoghurt med flingor. När jag dessutom insåg att jag åt 1,5 portion yoghurt i stället för 1 portion och justerade det, blev mängden flingor väldigt lagom till mängden yoghurt.

Det kunde varit jag som skrev det där. Numera har jag ca 15-20 g müsli till frukosten, det är alldeles lagom eftersom äter frukt och bär till också. :)

Min uppfattning är att det inte är särskilt mycket (har förtydligat i mitt inlägg). Det beror förstås på vad för sorts flingor de är, tunna cornflakes väger ju inte lika mycket som Cheerios eller liknande.

Flingor är egentligen mest socker, åtminstone de som innehåller choklad :angel:
Jovisst, men inget tvingar en att äta dem. Själv tycker jag att de ser rätt äckliga ut, en usel chokladsort verkar det vara. Jag tycker att det är mycket konstiga kommentarer om söta produkter i tråden, som nu det citerade ovan.

När du skriver "flingor" är min association i första hand osötad müsli med torkad frukt och sådant i.

Det kunde varit jag som skrev det där. Numera har jag ca 15-20 g müsli till frukosten, det är alldeles lagom eftersom äter frukt och bär till också. :)
+ @svea:

När jag orkar äta flingor så kör jag fortfarande på "Häll tills det ser okej ut + dränk i mjölk" såatteh :angel::D

Men :up: på att det egentligen är en bra storlek på portionerna. Det här är vad som är bra med trådar som denna, man får perspektiv! :bow:

Jovisst, men inget tvingar en att äta dem. Själv tycker jag att de ser rätt äckliga ut, en usel chokladsort verkar det vara. Jag tycker att det är mycket konstiga kommentarer om söta produkter i tråden, som nu det citerade ovan.

När du skriver "flingor" är min association i första hand osötad müsli med torkad frukt och sådant i.
Nej, alla gör ju ett aktivt val att äta eller inte äta märkliga sockerflingor. Det är väl att de innehåller så mycket socker som gör att man står ut med den dåliga chokladen eller något. På vilket sätt är mitt inlägg en konstig kommentar? Jag förstår inte riktigt?

Alla associerar vi olika. Flingor är för mig allt från cornflakes till Coco Pops eller vad de nu heter. Müsli är.. Müsli för mig.

Men står du och kokar en minimal liten bouillabaisse varje dag?
Nejnej! Det har jag varken tid eller ork till. Gjorde storkok, gav hälften till mamma, hälften av det jag tog har jag frusit in. Resten står i kylen i väntan på att ätas. :d
Hoppade däremot vinet i den och hade i lite citronjuice samt zest för syrlighetens skull.

+ @svea:

När jag orkar äta flingor så kör jag fortfarande på "Häll tills det ser okej ut + dränk i mjölk" såatteh :angel::D

Men :up: på att det egentligen är en bra storlek på portionerna. Det här är vad som är bra med trådar som denna, man får perspektiv! :bow:
Ett av mina mål efter dieten börjar ta slut, är bl.a. göra egen müsli samt börja mäta och väga alla portionerna för att få ett riktmått. Jag tycker att man blir lätt hemmablind på vad som är normalt portionsmässigt att äta.
Tanken är inte att jag ska göra det förevigt, men tills jag har kommit ner till en bra vikt.

Jag äter såna här flingor:

5000108029427.jpg

De är säkert jättesockriga men jag tycker om dem :). Äter dem med sån här yoghurt:

5412.jpg

Ingen aning om hur nyttigt eller onyttigt det ovanstående är men en skål sånt här är det enda jag kan få i mig innan jag åker till jobbet.

30 gram flingor är vad jag äter, människors "syn" vad som är en normal portion vet man ju brukar vara lite smått förvrängd i dagens samhälle. Inget märkligt. Finns en anledning till att så många är överviktiga, portionerna bara blir större och större. :)

Är det bara jag som har noll koll ens på hur mycket 30g är? Är det typ som en näve eller?

@_FiA_

Är det bara jag som har noll koll ens på hur mycket 30g är? Är det typ som en näve eller?

@_FiA_
men det räckre att man vet på ett ungeär inte så tt jag väger saker, men har gjort det en gång i tiden oich har därför ett hum, och ja en näve på ett ungefär, beror på hur stora nävar du har (haha)

Ska jag äta musli/flingor eller god damn vad man nu ska kalla det så tycker jag att det enda som är gott är granola. Tyvärr kaloritätt men det är ju ändå "bättre" grejer i det än sockerpuffar typ.

Håller dock med om att alla äter vad de vill. Älskar man tex vin så kan man ju lätt dra ner på middagen för att ha "råd" med det liksom. Samma gäller även croissanter, glass, flingor ja helt enkelt allt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar