Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min dietregel - en av dem vid behov - är att undvika öl, vad gäller alkoholhaltiga drycker. Man dricker ju större mängder öl och det är väldigt kaloririkt. Jag har inte ändrat på vinvanorna, inte ens den period då jag gick ner rätt avsevärt, tvärtom uppfattar jag det som rätt lite kalorier i vin sett till njutningsvärdet. Jag gjorde en jämförelse mellan vin och croissanter, som föll mycket illa ut för croissanternas del.
Vin har mer kcal än öl, men väldigt mycket mindre kolhydrater.

Om kcal är värda sin njutning är ju högst subjektivt. Men åt jag bara @tornblomma s 1100 kcal om dagen skulle jag nog dö av hunger om jag la en del av dem på vin. :crazy:

Jag funderar på detta med kaloribehov
Har flera gånger läst att grundbehovet för en kvinna är ca 1800 kalorier. Mer om man tränar.

Jag tycker att för många låter det väldigt mkt. Om man är stillasittande mkt och inte har en smal kroppstyp så tror jag det är mkt för många ?

Om kcal är värda sin njutning är ju högst subjektivt. Men åt jag bara @tornblomma s 1100 kcal om dagen skulle jag nog dö av hunger om jag la en del av dem på vin. :crazy:

Ja, per måttenhet är vin mer kaloririkt, men ett vinglas vin är en fullt rimlig mängd. Ett vinglas öl är det inte. Min jämförelse utgår från realistiska mängder också, inte bara energivärdet.

Till stor skada för min croisssantkonsumtion. :p

Jag funderar på detta med kaloribehov
Har flera gånger läst att grundbehovet för en kvinna är ca 1800 kalorier. Mer om man tränar.

Jag tycker att för många låter det väldigt mkt. Om man är stillasittande mkt och inte har en smal kroppstyp så tror jag det är mkt för många ?

Jag sitter stilla merparten av mina dagar (universitetsstudier + knäskada) och går definitivt upp (om ej mycket) på 1800 kcal :meh::angel:

Men om man går ca 10.000 steg/dag kommer man definitivt behöva mer än 1800 kcal :cautious:

Jag kan väl hoppa in här jag med! Tillhör inte senior egentligen men men ;)

Jag har ätstörningar i bagaget och har pendlat mellan ca 56 och 74 kg till mina 176 cm. Nu mår jag bättre, skulle gissa på att jag väger ca 70 kg eller strax däröver (har inte vägt mig och har inte för avsikt att göra det än heller). Målet ligger runt 65 kg men är verkligen inte hugget i sten. Jag vill känna mig smidigare helt enkelt :).

Jag har förfärliga matvanor som har gått från att äta ungefär en chokladkaka om dagen (eller motsvarande kcal mätt i något mer riktig mat). Jag släppte på reglerna helt och hållet för att gå upp i vikt och framförallt för att få i mig vettigt med kcal alls för ca ett år sedan, men nu känner jag att jag vill återta kontrollen lite mer. Har blivit något bättre och äter mer riktig mat, fasar även ut godsakerna så gott jag kan. Rutiner som frukost, eller fasta måltider överhuvudtaget saknar jag dock helt men har för avsikt att skaffa... har även kommit igång lite igen med löpningen på sistone vilket jag är glad över!

Jag sitter stilla merparten av mina dagar (universitetsstudier + knäskada) och går definitivt upp (om ej mycket) på 1800 kcal :meh::angel:

Men om man går ca 10.000 steg/dag kommer man definitivt behöva mer än 1800 kcal :cautious:

10 000 steg är väl inte direkt mycket? Det går jag lätt varje dag om jag promenerar lite till "husbehov" från punkt A till B och rör på mig lite typ "shoppar" ( :angel: )

Jag går upp på över 1500 lite beroende på hur mkt jag rör mig osv

Ja, per måttenhet är vin mer kaloririkt, men ett vinglas vin är en fullt rimlig mängd. Ett vinglas öl är det inte. Min jämförelse utgår från realistiska mängder också, inte bara energivärdet.

Till stor skada för min croisssantkonsumtion. :p

Precis!
Jag dricker inte öl men tänker att det är nog få som dricker typ 2 dl öl i ett vinglas liksom ;)

Precis!
Jag dricker inte öl men tänker att det är nog få som dricker typ 2 dl öl i ett vinglas liksom ;)
Men värst är det med croissanterna. Jag googlade häromveckan och kom fram till att en croissant nästan motsvarar en flaska torrt rött vin vad gäller kalorivärdet. Och en croissant kan man ju lätt klämma i förbifarten, tex vid en god frukost. Risken att bortemot en hel flaska vin slinker ner vid kaféfrukosten är ändå minimal i mitt fall.

Jag är ju en tant och gillar pensionärsmat typ :p
Tipsar om kåldolmar som är kalorisnålt! Kål rent allmänt är ju smart kalorisnål mat. Räknade häromdagen ut att två kåldolmar och ett rejält berg med kokt broccoli var under 250 kcal.
Ärtsoppa är också ett hett tips! Samma där, en rejäl portion är under 250 kca.

Men värst är det med croissanterna. Jag googlade häromveckan och kom fram till att en croissant nästan motsvarar en flaska torrt rött vin vad gäller kalorivärdet. Och en croissant kan man ju lätt klämma i förbifarten, tex vid en god frukost. Risken att bortemot en hel flaska vin slinker ner vid kaféfrukosten är ändå minimal i mitt fall.

Hur mkt räknar du med att en croissant innehåller? Det beror ju såklart på storlek och vikt osv men jag såg nånstans att 7/11 hade nån beräkning att deras innehöll runt 300 kcal. Inte supermycket men enormt osmarta kalorier att äta då de mättar lika med noll...

Hur mkt räknar du med att en croissant innehåller? Det beror ju ätt mkt på storlek och vikt osv men jag såg nånstans att 7/11 hade nån beräkning att deras innehöll runt 300 kcal. Inte supermycket men enormt osmarta kalorier att äta då de mättar lika med noll...
Sådär 3-400 kalorier i en croissant (de man äter på kafé är betydligt större än de som finns i förpackningar) och så då 100 kalorier i ett glas vin. Det blir rätt uppenbart att det en vanlig vecka finns fler tillfällen för en croissant än för 3-4 glas vin på en gång, i alla fall med min livsföring. Säg att en flaska vin är ca 4,5 eller 5 glas.

Och så då bortåt 200 kalorier i 4 dl öl. Dvs dubbelt så mycket kalorier i en "enhet" öl som i en "enhet" vin.

Men det här är mest för proportionerna. Croissanter är min svaghet.

Och en croissant kan man ju lätt klämma i förbifarten, tex vid en god frukost. Risken att bortemot en hel flaska vin slinker ner vid kaféfrukosten är ändå minimal i mitt fall.

Det här är väl en av de sakerna som de flesta glömmer bort? Att en croissant här och en kanelbulle där plus en latte med socker - det blir rätt många kalorier fastän det inte känns som det. Småätandet som resulterar i långsam viktökning. Flytande (liquid?) kalorier är också något som ignoreras rätt ofta.

Jag tycker frukost är intressant är kalorisynpunkt. För jag har hört många som säger att de äter nyttig eller bra frukost.
Och så äter de ett stort glas apelsinjuice (färdigköpt, inte pressade apelsiner själv), yoghurt eller fil med smak och flingor samt tre limpmackor med pålägg.
Och sen tycker de att de äter en nyttig frukost.

Det här är väl en av de sakerna som de flesta glömmer bort? Att en croissant här och en kanelbulle där plus en latte med socker - det blir rätt många kalorier fastän det inte känns som det. Småätandet som resulterar i långsam viktökning. Flytande (liquid?) kalorier är också något som ignoreras rätt ofta.

Ja precis en latte är ju jävligt onödiga kalorier liksom (i allfall i min mening, älskar man latte över allt annat kanske det är värt det ;) ). Jag dricker hellre ett bra italienskt rödvin.

Jag tycker frukost är intressant är kalorisynpunkt. För jag har hört många som säger att de äter nyttig eller bra frukost.
Och så äter de ett stort glas apelsinjuice (färdigköpt, inte pressade apelsiner själv), yoghurt eller fil med smak och flingor samt tre limpmackor med pålägg.
Och sen tycker de att de äter en nyttig frukost.

Det är ju kaos både kalorimässigt och i övrigt...
Juice är mkt kalorier och speciellt om den inte är färkpressad är den ju inte ens "nyttig". Sötad yoghurt är ju inte heller så smart, inte heller flingor.
Bröd ok beroende på kanske och pålägg kan ju variera..

Men rent generellt låter det som massa socker som mättar dåligt och dessutom innhåller massvis med kalorier...

Ett stort glas juice säkert runt 150 kcal
Yoghurt sötad med flingor är säkert 300 kcal, troligen mer
Tre limpmackor är väl typ 100 kcal per skiva bröd. Sätter du en tesked smör på varje är det runt 150 kcal. Två skivor ost per smörgås är typ 300 kcal totalt.

Så en sån frukost är i runda slängar 1200 kcal..

Det är ju kaos både kalorimässigt och i övrigt...
Juice är mkt kalorier och speciellt om den inte är färkpressad är den ju inte ens "nyttig". Sötad yoghurt är ju inte heller så smart, inte heller flingor.
Bröd ok beroende på kanske och pålägg kan ju variera..

Men rent generellt låter det som massa socker som mättar dåligt och dessutom innhåller massvis med kalorier...

Ett stort glas juice säkert runt 150 kcal
Yoghurt sötad med flingor är säkert 300 kcal, troligen mer
Tre limpmackor är väl typ 100 kcal per skiva bröd. Sätter du en tesked smör på varje är det runt 150 kcal. Två skivor ost per smörgås är typ 300 kcal totalt.

Så en sån frukost är i runda slängar 1200 kcal..
Ja kalorimässigt skulle man lika gärna kunna äta godis eller efterrätt.
Men ändå ser jag hela tiden att folk äter så.
Och det räcker ju att kolla utbudet på flingor och juice för att se att det uppenbarligen säljer.

Jag äter ju LCHF nu men.. tillåter mig att göra avsteg då jag känner för det.
Bla följde jag med kollegor idag på lunch. Och vi gick på thai och sushibuffe. Det var intressant..
Dels märkte jag att sen jag börjat med LCHF så har jag inte lika stor magsäck. Så jag åt kanske en tredjedel av det jag tidigare åt. Vilket är bra för även om jag åt det till lunch kommer jag ändå hamna på ett okej kaloriintag i dag.
sen tittade jag på andras tallrikar. Oj hjälp vilka portioner folk tar! Folk byggde ju sushi-berg!

@stjarnhimmel: Sushi är alldeles för enkelt att äta för mycket av :angel:

Frukost innehållet överlag mycket socker, det blir en energikick och med allt socker i ex. juice är det inte konstigt att blodsockret åker berg- och dalbana.

Äter vi i Sverige fortfarande lika mycket godis? Även efter att hälsotrenden svept in? O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar