Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på detta med kaloribehov
Har flera gånger läst att grundbehovet för en kvinna är ca 1800 kalorier. Mer om man tränar.

Jag tycker att för många låter det väldigt mkt. Om man är stillasittande mkt och inte har en smal kroppstyp så tror jag det är mkt för många ?

Det är ju väldigt olika hur mycket man behöver för att stå still/gå ner. Därför kan det bli lite olyckligt om man bara bestämmer sig för, säg 1500 kcal, utan att ha en uppfattning om hur mycket den egna kroppen behöver för viktbalans. Aktivitetsnivå påverkar naturligtvis mycket. Beroende på hur mycket jag rört mig en dag så äter jag mellan 1700-2300 kcal/dag och går ner i vikt på det.

Jag äter lätt tre mackor om det är gott nybakt bröd... :d Därför har vi nästan aldrig det hemma. Vi brukar köra lyxfrukost på lördagarna med juice och gott bröd eller pannkakor, men då skippar vi lunchen den dagen och tar det som brunch.

Mega magproblem här dom senaste dagarna varit till akuten osv , så igår åt jag en liten portion korv med ris och drack typ ett glas vatten, thats it. Varit jätte illamående så inget har gått ner.
Idag känns det något bättre, men så jag har ätit lunch och även fikat lite och sett till att dricka ikapp vätskeunderskottet från igår. Har ingen som helst aning om vad vågen står på dock. Får väga mig imorgon.

Vad räknas som en macka? :angel:

Fixeringen vid kalorier tycker jag kan bli rent av obehaglig ibland :down:. Om vi inte hade media - skulle vi verkligen vara såhär nitiska kring oss själva, vårt utseende och vår kost? :cautious:

Det handlar snarare om vad för slags kalorier man konsumerar, allt detta kring mat är dessutom högst individuellt.

Jag tänkte äta sushi till middag idag :D

Vad räknas som en macka? :angel:

Fixeringen vid kalorier tycker jag kan bli rent av obehaglig ibland :down:. Om vi inte hade media - skulle vi verkligen vara såhär nitiska kring oss själva, vårt utseende och vår kost? :cautious:

Det handlar snarare om vad för slags kalorier man konsumerar, allt detta kring mat är dessutom högst individuellt.

Jag tänkte äta sushi till middag idag :D
Om kalorier är viktiga eller inte beror på situationen tycker jag. Om man vill gå ned i vikt kan tex räkna kalorier vara till hjälp.
Som ett sätt att förstå varför man är överviktig och att man får i sig mer än vad man gör av med.
Sen har du och jag kanske olika utgångspunkt. Jag och en del akdra behöver gå ned en del i vikt för att annars finns det en risk att vikten förkortar våra liv eller gör oss sjuka. Och då tycker jag det är hjälp att tex se kalorier. För mig fungerar det inte att bara röra sig lite mer eller att äta det kroppen är sugen på.

Däremot finns det andra som har en annan situation. Varför de väljer att räkna kalorier är upp till dom.

@stjarnhimmel @tornblomma
Jag kan lätt äta två smörgåsar och en skål med yoghurt och flingor. Juice till.

Alla räknar inte kalorier ;).

Jamen gud ja. Min frukost innehåller alltid två smörgåsar (med bregott + ost/skinka eller liknande) plus en skål yoghurt med frukt/bär och müsli. Däremot inte juice, jag dricker vatten till i stort sett alla måltider.

Detta alltså oavsett om jag försöker gå ner i vikt eller inte.

Om kalorier är viktiga eller inte beror på situationen tycker jag. Om man vill gå ned i vikt kan tex räkna kalorier vara till hjälp.
Som ett sätt att förstå varför man är överviktig och att man får i sig mer än vad man gör av med.
Sen har du och jag kanske olika utgångspunkt. Jag och en del akdra behöver gå ned en del i vikt för att annars finns det en risk att vikten förkortar våra liv eller gör oss sjuka. Och då tycker jag det är hjälp att tex se kalorier. För mig fungerar det inte att bara röra sig lite mer eller att äta det kroppen är sugen på.

Däremot finns det andra som har en annan situation. Varför de väljer att räkna kalorier är upp till dom.

Jag håller med dig om att det kan vara till stor hjälp att kunna räkna på kalorier. Vad jag vänder mig emot är att det blir sådan stress och ångest kring typ 20-30 kcal hit och dit.

Det är möjligt att vi har olika utgångspunkter, ja. Jag har många problem med min kropp (har ingen lust att skriva ut allting) men för mig känns det ändå inte värt att vara övernitisk med kalorierna. Jag räknar på ett ungefär och på en vecka hoppas jag att det blir okej ändå :up:

Jag håller med dig om att det kan vara till stor hjälp att kunna räkna på kalorier. Vad jag vänder mig emot är att det blir sådan stress och ångest kring typ 20-30 kcal hit och dit.

Det är möjligt att vi har olika utgångspunkter, ja. Jag har många problem med min kropp (har ingen lust att skriva ut allting) men för mig känns det ändå inte värt att vara övernitisk med kalorierna. Jag räknar på ett ungefär och på en vecka hoppas jag att det blir okej ändå :up:
Ok.
Vem är det som är stressad av 20-30 kalorier hit eller dit?
Personen jag berättade om som åt frukosten bad mig om hjälp att äta nyttigare och hon var förvånad själv över hur mkt socker det är i många produkter
Men det är väl jättebra att du har hittat ett sätt som funkar för dig
Jag håller på och hittar mitt sätt

Ja kalorimässigt skulle man lika gärna kunna äta godis eller efterrätt.
Men ändå ser jag hela tiden att folk äter så.
Och det räcker ju att kolla utbudet på flingor och juice för att se att det uppenbarligen säljer.
När ser du folk äta frukost? Det ser jag väldigt sällan, i alla fall inte vanliga vardagsfrukostar. Om de som ser mig äta frukost på kafé på helgerna ibland tror att det är så jag vanligen äter, så bör det vara obegripligt för dem att jag inte väger åtminstone 20 kilo mer än jag gör.

(En del överviktiga verkar förvisso tro att normalviktiga kan äta "som de vill". Men jag är normalviktig och jag vet att det i alla fall inte gäller mig eller någon normalviktig person jag känner tillräckligt väl för att ha lite insikt i hur de tänker kring mat och vikt.)

Jag förstår inte riktigt poängen med att förfasa dig över hur andra äter? Om de vill äta söt yoghurt och limpmacka, så är det väl upp till dem.

Ok.
Vem är det som är stressad av 20-30 kalorier hit eller dit?
Personen jag berättade om som åt frukosten bad mig om hjälp att äta nyttigare och hon var förvånad själv över hur mkt socker det är i många produkter
Men det är väl jättebra att du har hittat ett sätt som funkar för dig
Jag håller på och hittar mitt sätt

Jag tänkte mer allmänt, att kaloriräknandet har lätt att spåra. Lite så som det gör i dessa trådar. Att man skär ned på litegrann i taget och till sist finns det inte mycket kvar som man tillåter sig själv att äta.

Frukost går att variera väldigt mycket. Socker lär tyvärr inte minska i maten, så antingen byter man ut vissa delar, eller så minskar man på mängden.

Det är svårt att hitta ett sätt som fungerar för en själv, så ja - det är bra av mig att ha hittat ett sätt och det är bra av dig att hålla på och hitta ett. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda än så?

När ser du folk äta frukost? Det ser jag väldigt sällan, i alla fall inte vanliga vardagsfrukostar. Om de som ser mig äta frukost på kafé på helgerna ibland tror att det är så jag vanligen äter, så bör det vara obegripligt för dem att jag inte väger åtminstone 20 kilo mer än jag gör.

(En del överviktiga verkar förvisso tro att normalviktiga kan äta "som de vill". Men jag är normalviktig och jag vet att det i alla fall inte gäller mig eller någon normalviktig person jag känner tillräckligt väl för att ha lite insikt i hur de tänker kring mat och vikt.)

Jag förstår inte riktigt poängen med att förfasa dig över hur andra äter? Om de vill äta söt yoghurt och limpmacka, så är det väl upp till dem.
Folk får äta som de vill.
Detta var en person som bad om hjälp då hen vill gå ned i vikt och som blev förvånad över att saker som hen trodde var nyttigt inte var det. Personen tyckte också det var bra att jag skrev om det på Buke
Folk får äta som de vill men om de själva vill äta nyttigt Är det ju bra med information så de kan göra ett val utifrån det

Folk får äta som de vill.
Detta var en person som bad om hjälp då hen vill gå ned i vikt och som blev förvånad över att saker som hen trodde var nyttigt inte var det. Personen tyckte också det var bra att jag skrev om det på Buke
Gott så, det var mest något med din ton om hur "folk" äter och vad "folk" tror, i en underlig ton. Och det är ju inte så att mackor och juice är onyttigt. Det är snarare så att inget är nyttigt i överdriven mängd.

Och det är ju inte så att mackor och juice är onyttigt. Det är snarare så att inget är nyttigt i överdriven mängd.

Jag tittade precis på ett flingpaket. Där finns en näringsvärdestabell med uträkning för "en portion flingor". 30g.
Det är ju ingenting. Hur många äter egentligen 30g flingor till frukost? Utan mjölk då O_o

Jag tittade precis på ett flingpaket. Där finns en näringsvärdestabell med uträkning för "en portion flingor". 30g.
Hur många äter egentligen 30g flingor till frukost? Utan mjölk då O_o
Menar du att det är mycket eller lite? Jag har ingen uppfattning om hur mycket det kan vara. Jag äter oftast müsli om jag äter "flingor" och det är ju ganska kompakt och tungt, jämfört med mer flingaktiga varianter.

Precis. Jag kan välja ett glas med färskpressad juice till frukost en vardag, jag väljer inte sällan det i stället för hotellfrukost när jag reser (särskilt i länder där det finns nyplockade apelsiner), eller mackor och ett glas vatten, eller yoghurt och flingor. Men inte alltihop om det inte är brunch = det blir inte lunch också den dagen. Då funkar det jättebra kalorimässigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter