Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut. Alla gör sitt eget val och nej, frukost behöver inte innehålla mycket socker alls. Men den frukost jag är van vid att äta samt se andra äta, den innehåller mycket socker.

Ett överskott kommer leda till viktökning: ja. Något annat har jag inte påstått? Jag tycker att det är skillnad på kalorier (ex en portion pasta och en sallad) och hur dessa påverkar mig mentalt/min kropp?
Du skrev att man inte skulle fixera sig vid kalorier, och "Det handlar snarare om vad för slags kalorier man konsumerar". Det låter alltså som om du menar att näringskällan spelar roll för vikten - vilket jag menar att den inte gör. 100 kcal sallad påverkar vikten på samma sätt som 100 kcal pasta.

(Men i ditt fall är jag nog glad att du äter alls, jag blir alltid lite bekymrad när jag läser om dina matvanor :o)
Ja, alltså de är bedrövliga faktiskt. Finns en anledning till att Hosey får stå för matplanering, matlagning och mattjatning.

Ja, det verkar som om många tror att "de andra" trycker kalaspuffar och vaniljyoghurt på morgnarna. Jag har faktiskt känt en vuxen person som hade sånt hemma, men det är också allt.

Samtidigt så tror jag att fler än man tror äter precis det. Vissa kanske inte kan så mycket om vad maten innehåller, andra vet men äter ändå av en eller annan anledning (gott, enkelt, gammal vana etc.).

Du skrev att man inte skulle fixera sig vid kalorier, och "Det handlar snarare om vad för slags kalorier man konsumerar". Det låter alltså som om du menar att näringskällan spelar roll för vikten - vilket jag menar att den inte gör. 100 kcal sallad påverkar vikten på samma sätt som 100 kcal pasta.
Ah, du tolkade det så.

Jag tycker inte att man skall fixera vid kalorier för att det lätt spårar ur. Jag anser fortfarande att alla får göra precis hur de vill (räkna,räkna inte, w/e), men tycker att det är tråkigt när folk mår dåligt över 100kcal.

Jag menade att man står sig olika länge på ex sallad och pasta (jag gör i alla fall det?). Ja, 100kcal är 100kcal men de flesta fungerar bättre på 100kcal kyckling än 100kcal godis?

Samtidigt så tror jag att fler än man tror äter precis det. Vissa kanske inte kan så mycket om vad maten innehåller, andra vet men äter ändå av en eller annan anledning (gott, enkelt, gammal vana etc.).
Jag känner lite tvärtom. Jag tror att rätt många vet - men äter osunt ändå, för att de inte kan bryta eller inte vill. Ofta hör man t ex folk som förfasar sig över andra som "inte VET hur mycket SOCKER det är i läsk". Fast man får ha bott under en sten de senast tio åren för att ha missat det, tänker jag.

Ah, du tolkade det så.

Jag tycker inte att man skall fixera vid kalorier för att det lätt spårar ur. Jag anser fortfarande att alla får göra precis hur de vill (räkna,räkna inte, w/e), men tycker att det är tråkigt när folk mår dåligt över 100kcal.

Jag menade att man står sig olika länge på ex sallad och pasta (jag gör i alla fall det?). Ja, 100kcal är 100kcal men de flesta fungerar bättre på 100kcal kyckling än 100kcal godis?
Ja, om du menar att det handlar om hur man står sig så är det ju något annat.

Ja, om du menar att det handlar om hur man står sig så är det ju något annat.

Jag upplever att många fokuserar på siffran när det gäller kaloriräkning. Att bara siffran är bra vid slutet av dagen, då är det en bra dag. Vilket förstås fungerar, men frågan är om man mår så bra av det i längden?

*kl*
Allmän fråga: Tror ni att en sockerskatt är lämplig eller ens genomförbar?

Jag känner lite tvärtom. Jag tror att rätt många vet - men äter osunt ändå, för att de inte kan bryta eller inte vill. Ofta hör man t ex folk som förfasar sig över andra som "inte VET hur mycket SOCKER det är i läsk". Fast man får ha bott under en sten de senast tio åren för att ha missat det, tänker jag.

Ja precis, det var det jag menade med "de som vet men äter ändå" :) Det är nog ytterst få människor som inte vet att läsk är onyttigt. Men från kunskap till handling är (som vi alla vet) inte så självklart.

Det jag försökte säga med kategorin människor som "inte har koll på vad maten innehåller" var väl inte direkt relaterat till uppenbart onyttiga saker som läsk, utan snarare kunskap i allmän näringslära. Hur blodsockret påverkas av olika livsmedel, mättnadskänsla relaterat till livsmedlets näringsinnehåll osv. Det tror jag inte är ett dugg självklart för väldigt många. Då kanske det inte känns motiverat att till exempel byta ut det vita rostbrödet, för man har inte kopplingen klart för sig.

Hej och hå, jag hoppas det här makes sense (letar efter ett lika bra uttryck på svenska?? :confused:) för nu börjar hjärnan varva ner för läggdags :p

Ja precis, det var det jag menade med "de som vet men äter ändå" :) Det är nog ytterst få människor som inte vet att läsk är onyttigt. Men från kunskap till handling är (som vi alla vet) inte så självklart.

Det jag försökte säga med kategorin människor som "inte har koll på vad maten innehåller" var väl inte direkt relaterat till uppenbart onyttiga saker som läsk, utan snarare kunskap i allmän näringslära. Hur blodsockret påverkas av olika livsmedel, mättnadskänsla relaterat till livsmedlets näringsinnehåll osv. Det tror jag inte är ett dugg självklart för väldigt många. Då kanske det inte känns motiverat att till exempel byta ut det vita rostbrödet, för man har inte kopplingen klart för sig.

Hej och hå, jag hoppas det här makes sense (letar efter ett lika bra uttryck på svenska?? :confused:) för nu börjar hjärnan varva ner för läggdags :p
Jag fattar vad du menar. Fast man kanske inte behöver så mycket teori, alltid? Jag undviker vitt rostbröd av det skälet att det är så gott att jag lätt klämmer halva paketet på en gång. Skitsamma varför. ;)

Fast inget av det där stämmer ju. Frukost blir vad du gör den till, den behöver inte alls innehålla mycket socker.

Och det spelar i princip ingen roll varifrån kalorierna kommer. Kaloriöverskott ger på sikt viktuppgång, oavsett vilka kalorier det är.
I mitt fall är den präktigt nyttiga frukosten klart mer kaloririk än den opräktigt onyttiga. I det nyttiga fallet: två mackor på grovt rågbröd. I det onyttiga fallet: två mackor på onyttigt vitt/ljust bröd. Som genom ett under klarar jag mig till lunchen oavsett vilket bröd jag har fått till frukost.

Alltså, nu måste jag komma ut som konsument av sockrade flingor. Efter att noggrant ha jämfört flingpaketen i affären tod jag principbeslutet att Multigrain Loops och Start Chocolate & Crunchy Nut var helt OK att äta även under strängare dietperioder. Skillnaden i kalorier per portion mot Special K och alla torra trista müslisorter var försumbar. Dessutom gillar jag sockerglaserade flingor, för sockerglasyren impregnerar flingan från fukt, vilket innebär att den håller sig crunchig till sista skeden. Slemmiga flingor är jätteäckligt.

Dessutom väger jag alltid in NPK-faktorn när jag bantar, och sockrade flingor har ett minst tiodubbelt NPK-värde jämfört med exempelvis havregrynsbaserad müsli. Kanske hundradubbelt faktiskt.

På vilket sätt är mitt inlägg en konstig kommentar? Jag förstår inte riktigt?
Flingor är egentligen mest socker, åtminstone de som innehåller choklad :angel:

Det sista jag citerar är för mig lite underligt. Vad gör smileyn där, liksom? Jag uppfattade det som en fortsättning på de tidigare inlägg där någon/några, som jag tolkar det, förfasar sig över söta produkter.

Man kan ju tycka att det helt enkelt är ganska självklart att chokladflingor är rätt söta, och så är det bra med det. Förfasningen framstår för mig så mycket av: "Titta hur de där andra äter, hujedamej."

Jag fattar vad du menar. Fast man kanske inte behöver så mycket teori, alltid? Jag undviker vitt rostbröd av det skälet att det är så gott att jag lätt klämmer halva paketet på en gång. Skitsamma varför. ;)

Nej absolut, whatever works :D Jag är nog lite för nördig, inser att inte alla bryr sig om olika hormon och enzymer :angel:

Att man ständigt skulle "nyttighetsmaximera" maten, ser jag inget som helst positivt eller vettigt med. Jag eftersträvar inte alls att äta så nyttigt som möjligt, och kommer inte att börja göra det heller. Mat är mycket mer än näring, och nästan alla aspekter av mat är intressantare än nyttighet och näring, tycker jag.

Det sista jag citerar är för mig lite underligt. Vad gör smileyn där, liksom? Jag uppfattade det som en fortsättning på de tidigare inlägg där någon/några, som jag tolkar det, förfasar sig över söta produkter.

Man kan ju tycka att det helt enkelt är ganska självklart att chokladflingor är rätt söta, och så är det bra med det. Förfasningen framstår för mig så mycket av: "Titta hur de där andra äter, hujedamej."
Jaha. Jag tyckte att det var uppenbart att chokladflingor innehöll socker ja, därav smileyn. Får tänka på det tills nästa gång :up:

Överlag så är det väldigt mycket socker i mat, åtminstone om man granskar innehållsförteckningar. Varför måste det vara så?

Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur andra äter i praktiken, alla får göra som de själva vill och jag skulle aldrig självmant ta upp det vid matbordet. Men jag tycker att det är intressant att diskutera kring kost osv även om jag är långt ifrån lika kunnig som ex @zassoo.

(Ursäkta eventuella grammatiska fel, det är svårt att skriva med en hand).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar