Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh. Blev onyttig mat idag med.
Och öl. Tre öl. Och ett glas rose.
Jag skyller det på. Mumford & sons. Konsert coming up!! :)

Bra dag idag. Har hållit mig till den planerade maten :up: och cyklat till och från stallet. Slog mitt personbästa på vägen dit (17 min 38 sek, 6,7 km), troligen för att jag hade bra medvind :D När jag cyklade hem var det dock lite motigare, men hem måste jag ju så det det var bara att bita ihop.

Jag ska också köra vårruset imorgon @Sleepan Lycka till!

Idag var (som väntat) en dålig dag.
Har avbrytit pulverdiet pga diverse anledningar (läs: släkten) och har idag ätit:
- 9 bitar sushi
- fem salta pinnar
- 100g Keso
- tre soltorkade tomater
- ett stort glas mjölk

Nya tag imorgon *positivt tänkande* :arghh:

Edit: Min våg spårar ur och tycker att jag gått upp 7kg. Går nog tillbaka med den imorgon :angel:

Idag har jag ätit:

Frukost: Yoghurt med jordgubbar och banan i. Ett kokt ägg med kaviar. Ett glas loka jordgubb
Middag: 1 stor Kycklingfilee med lite bulgursallad (stekt squash,rödlök,äpple) och citron/matyoghurtsås
En halv smoothie gjord på någon matsked Jordnötsmör, mjölk,en banan, och vaniljyoghurt
En subwaykaka

Inte jätte bra kanske.. kakan kunde jag ha skippat. Smoothien har jag ingen aning om hur mycket den innehöll, men jordnötsmör är ju kaloririkt osv men jag orkade bara dricka halva. Ska försöka låta bli å äta något mer idag nu är fortfarande mätt av smoothien.

Jag tänkte väl kanske hoppa in här. Vill gå ner en 10-15 kilo kanske, svårt att veta exakt eftersom jag inte har någon våg. Har heller inget intresse av att skaffa en våg. Jag vill egentligen bli mer hälsosam och inte tänka så mycket på just själva vikten.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mig eftersom jag inte väger mig, men får väl hoppas att jag ser/märker skillnad. Jag har ett måttband och midjemåttet ligger på 80 cm. Får väl ta bilder istället. Okej jag tar före-bilder nu.

Idag har jag varit och simmat. Simmade kanske i tjugo minuter så inte särskilt länge. Har problemet att jag brukade tävlingssimma som ung (alltså för typ 13 år sen), så jag tar i på tok för mycket och blir helt slut. För jag "brukar ju" kunna simma snabbt och länge. Men det var första gången på typ ett och ett halvt år. Så det är ju bra. Ätit helt okej, lite för mycket till middag (men inte allt, har matlåda kvar. Har väldigt svårt för att inte äta upp mina matlådor i förtid..).

Absolut att det finns flera faktorer, orsaker och så vidare! Det lär dessutom vara individuellt också :up:

Jag spekulerar vidare: Har vår matkultur ändrats för mycket de senaste åren?
Just det där med psyke och kultur och sådant är väl det individuella. Jag tycker dock att det är lite svårt att tro på att det är så himla stor skillnad på olika kroppar som många vill göra gällande i bantningssammanhang.

Jag tror att vi har en mycket olycklig utveckling av matkulturen. Köttkonsumtionen har ökat med 40% sedan 1990, tex. Och man pratar mer och mer om mat i termer av näringsvärde, proteiner, kolhydrater och fett och mindre om kulinariska egenskaper hos maten. Bland annat.

Jag med. Jag har generellt svårt att lämna mat på tallriken och att känna efter när jag är mätt.
Mättnadskänsla har jag nog lärt mig, tror jag. Men olika typer av mat ger ju väldigt olika sorters mättnadskänsla. Känslan av kött-sås-och-potatismätt, tex, kan jag känna bara av att titta på maten.

Jag ser nog mättnad främst som ett psykologiskt tillstånd. :p

Dagen har gått bra, ingen tog med fika till stranden så det var skönt.

Har cyklat sisådär 1,5 mil idag, promenerat i raskt tempo ca 6 km och sedan hållt mig till kaloribudgeten. Keso och kiwi till frukost, sallad till lunch, kiwi till mellanmål och biffar med bönor och tabbouleh till middag. Gott och bra dag!

Jag orkar aldrig äta en hel pizza, men på pizzerian vid mig är de väldigt stora (får ej plats på vanlig mattallrik) :o

*kl*

Jag tyckte mest att det var intressant att just pasta är det många säger att de inte kan sluta äta - medan ytterst få tar upp pizza som lika "problematiskt"?

Är det för att pasta är vardagsmat medan pizza inte är det?

Ni får ursäkta om jag formulerar mig dåligt, vill förtydliga att jag inte lägger någon värdering alls kring olika sorters mat - utan bara tar upp min observation :)
Jag sliter av bitar i ungefär fjärdedelsstora bitar, som en och annan grottmänniska, viker ihop och har hunnit förtära hela pizzan inom fem minuter :D

Angående det här med mättnadskänsla och tid och sånt.
1. Jag är en hetsätare. Det tar ungefär en halv millisekund för mig att äta upp något ätbart. Jag blir inte mätt förrän jag får sån där typ chipsbaksmälla, om någon vet vad jag menar?
2. Den föda jag faktiskt blir bekvämmätt av är sallad - för att den är pillig och tar tid att äta. Jag älskar sallad.
Gröt, för att jag äter den med tesked och oftast när den är för varm - plus att jag måste ha ett perfekt förhållande mellan gröt, nötmjölk och tillbehör (sirap eller sylt) på varje tugga, vilket gör att ättiden blir längre.
Granatäpple - för att det tar så förbannat lång tid att äta. Jag plockar kärna för kärna. Ett granatäpple är typ 45 minuters pillande och jag är ordentligt mätt efteråt.
Och, surprisingly, 40grams chipspåsarna om de äts i bilen - för då äter jag chips för chips och det tar tid. Då blir jag typ mellis-mätt och nöjd.

Så ja, tiden har helt klart en väldigt stor inverkan i min matkultur.

Måste jobba på att äta långsammare :cautious:

Jag sliter av bitar i ungefär fjärdedelsstora bitar, som en och annan grottmänniska, viker ihop och har hunnit förtära hela pizzan inom fem minuter :D

Hur har jag missat detta? :rofl:

Jag tycker det är enklare att äta pizza som har färre antal toppings. Inte för att jag äter pizza särskilt ofta men... :D

Det blev -1 den här veckan i alla fall :)
Hur är det för er med mensen? Min startade den 3/5 men som ni ser så tappade jag ju en hel del den veckan, fast jag hade gått upp båda veckorna innan... "Brukar" man inte gå upp lite under mensen - eller är det just före?
/nybörjare på det här med vägning :p

29/03 -0,9
05/04 +1,2
12/04 -2,80
19/04 +0,7
26/4 +1,0
3/5 -3,10
10/5 -1

Skaffade en stegräknare igår också och testade den på jobbet idag. Det blev drygt 7000 steg. Varav ca 1800 av dem var lite mer "aktivt promenerande" ute på soprundan. Vet inte hur mycket man ska tro på hur exakt den räknar men det är i alla fall ingen som man kan skaka för att få fler steg. Jag tänkte att den kan vara bra för att jämföra och kolla hur mycket jag rör mig.

@Hyacinth Hur länge har du påsat och vill du dela med dig av vad vågen visar ner? Om du har koll.

@Reykjavik Hur går det? Vet inte om jag har missat, men hur ofta väger du dig? Jag har sagt att jag ska väga mig efter två veckor, så hade det hinner hända lite..

På den nionde dagen idag, har halsbränna från helvetet och världens vidrigaste andedräkt. :yuck:
:rage:

@Pilot: well, själva dieten är på paus och min våg är trasig så jag vet faktiskt inte. Tvivlar att jag lyckats gå ned något - tror att jag försatte kroppen i chock för min mens försvann :meh:

Edit: Enligt min våg väger jag någonting mellan 43 och 83. Känns ju rimligt :cautious:
Jag flyttade den 10 cm och gick ned 40kg, tänk om det hade varit så enkelt :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar