R
Reykjavik
Tror man får hanka sig en bit över 40 för att räknas till den skaran
Nu kände jag mig väldigt väldigt liten igen
Får man byta födelseår?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror man får hanka sig en bit över 40 för att räknas till den skaran
För mig är (var) pasta vardagsmat. Pizza äter jag väldigt sällan men blir lätt överätning av det också.Jag orkar aldrig äta en hel pizza, men på pizzerian vid mig är de väldigt stora (får ej plats på vanlig mattallrik)
*kl*
Jag tyckte mest att det var intressant att just pasta är det många säger att de inte kan sluta äta - medan ytterst få tar upp pizza som lika "problematiskt"?
Är det för att pasta är vardagsmat medan pizza inte är det?
Ni får ursäkta om jag formulerar mig dåligt, vill förtydliga att jag inte lägger någon värdering alls kring olika sorters mat - utan bara tar upp min observation
Det kanske det gör?Det där med att "bli mätt i tid", handlar inte det mycket om att vi äter väldigt snabbt och hjärnan inte hinner med att registera?
Personer som tävlingsäter (competitive eating) klarar ju väldigt stora mängder på kort tid.
Jag tror att mättnad beror på en massa saker och att det där är en. Min hemmagjirda teori är att mat-hunger-mättnad är så där 80% psyke, kultur, vanor etc och 20% kropp.Det där med att "bli mätt i tid", handlar inte det mycket om att vi äter väldigt snabbt och hjärnan inte hinner med att registera?
Personer som tävlingsäter (competitive eating) klarar ju väldigt stora mängder på kort tid.
Jag tror att mättnad beror på en massa saker och att det där är en. Min hemmagjirda teori är att mat-hunger-mättnad är så där 80% psyke, kultur, vanor etc och 20% kropp.
Det kanske det gör?
Jag har tänkt att jag skjutit på mättnaden genom att äta lite förmycket hela tiden så att säga. Men kanske är det så att jag gjort det för att jag ätit fort? När jag tänker efter så äter jag nog goda saker snabbare än sånt som är neutralare.
Det där med att "bli mätt i tid", handlar inte det mycket om att vi äter väldigt snabbt och hjärnan inte hinner med att registera?
Det borde det ju vara, egentliget vore det ju mer logiskt att äta det långsamt för att kunna njuta mer av mindre.Jag äter också goda saker fort. För att det är.. Gott? Undrar om det är lika gott om man äter det långsamt?
Ja precis, det sägs ju att det tar ca 20 minuter för hjärnan att "fatta" att vi är mätta. Jag tänker att det till viss del är en överlevnadsstrategi, passa på att äta medan det finns mat liksom
Det borde det ju vara, egentliget vore det ju mer logiskt att äta det långsamt för att kunna njuta mer av mindre.
Fast de flesta eller många äter nog en hel pizzeriapizza. Jag gör det i alla fall OCH jag tycker att det är att vräka i sig. Fettet kan hindra mig om jag tänker mig för, men inte för att jag blir för mätt. Erfarenheterna - från andra - visar ju rätt tydligt att inte alla känner sig mätta "i tid" av den där feta maten utan äter för mycket för att gå ner eller ens hålla vikten.
20 minuter är en lång tid. Finns det personer som sitter ensamma vid bordet i över tjugo minuter?
(Jag är en trött ung-vuxen student utan tid över - äter middag på 10 min )
Hjärnan behöver kliva in i 2000-talet
Att kasta i sig maten för att sedan sitta och vänta på mättnadskänslan verkar jättejobbigt
Men det är också något jag har övat upp, numera sitter jag gärna och småplockar i en stor sallad i en halvtimme, hellre än att inhalera tre ostmackor med massa smör (Ja, det finns en anledning till att jag la på mig vikt...)
Japp. Och man ska dricka vin medan man tränar.Pizza ska man väl äta ofta?