Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar aldrig äta en hel pizza, men på pizzerian vid mig är de väldigt stora (får ej plats på vanlig mattallrik) :o

*kl*

Jag tyckte mest att det var intressant att just pasta är det många säger att de inte kan sluta äta - medan ytterst få tar upp pizza som lika "problematiskt"?

Är det för att pasta är vardagsmat medan pizza inte är det?

Ni får ursäkta om jag formulerar mig dåligt, vill förtydliga att jag inte lägger någon värdering alls kring olika sorters mat - utan bara tar upp min observation :)
För mig är (var) pasta vardagsmat. Pizza äter jag väldigt sällan men blir lätt överätning av det också.

Det där med att "bli mätt i tid", handlar inte det mycket om att vi äter väldigt snabbt och hjärnan inte hinner med att registera?

Personer som tävlingsäter (competitive eating) klarar ju väldigt stora mängder på kort tid.
Det kanske det gör?
Jag har tänkt att jag skjutit på mättnaden genom att äta lite förmycket hela tiden så att säga. Men kanske är det så att jag gjort det för att jag ätit fort? När jag tänker efter så äter jag nog goda saker snabbare än sånt som är neutralare.

Det tro
Det där med att "bli mätt i tid", handlar inte det mycket om att vi äter väldigt snabbt och hjärnan inte hinner med att registera?

Personer som tävlingsäter (competitive eating) klarar ju väldigt stora mängder på kort tid.
Jag tror att mättnad beror på en massa saker och att det där är en. Min hemmagjirda teori är att mat-hunger-mättnad är så där 80% psyke, kultur, vanor etc och 20% kropp.

Jag tror att mättnad beror på en massa saker och att det där är en. Min hemmagjirda teori är att mat-hunger-mättnad är så där 80% psyke, kultur, vanor etc och 20% kropp.

Absolut att det finns flera faktorer, orsaker och så vidare! Det lär dessutom vara individuellt också :up:

Jag spekulerar vidare: Har vår matkultur ändrats för mycket de senaste åren?

Det kanske det gör?
Jag har tänkt att jag skjutit på mättnaden genom att äta lite förmycket hela tiden så att säga. Men kanske är det så att jag gjort det för att jag ätit fort? När jag tänker efter så äter jag nog goda saker snabbare än sånt som är neutralare.

Jag äter också goda saker fort. För att det är.. Gott? Undrar om det är lika gott om man äter det långsamt? :cautious:

För övrigt har jag varit lite duktig och lite mindre duktig det senaste.

Har lagat en del mat själv och gjort matlådor. Nu är de slut så jag har köpt färdigportioner i stället, jag iddes inte laga mat nu. Både den jag tog igår och den jag tog till dagens lunch åt jag däremot inte upp hela portionen av - det var för mycket. Och det ser jag som ett steg i rätt riktning. Att mättnaden kommer lite tidigare. :)
Sedan har jag trillat dit på chipsen lite. Tror jag måste hitta några enkla - hållbara (som i bästföre-datum-hållbara) mellanmål, för idag var jag hungrig när jag handlade chipsen...:banghead: (men även där märkte jag i alla fall att jag inte trycker i mig dem riktigt på samma sätt som jag har gjort.:))

Ja precis, det sägs ju att det tar ca 20 minuter för hjärnan att "fatta" att vi är mätta. Jag tänker att det till viss del är en överlevnadsstrategi, passa på att äta medan det finns mat liksom :D

Ja precis, det sägs ju att det tar ca 20 minuter för hjärnan att "fatta" att vi är mätta. Jag tänker att det till viss del är en överlevnadsstrategi, passa på att äta medan det finns mat liksom :D

20 minuter är en lång tid. Finns det personer som sitter ensamma vid bordet i över tjugo minuter? :eek:
(Jag är en trött ung-vuxen student utan tid över - äter middag på 10 min :angel:)

Hjärnan behöver kliva in i 2000-talet :meh:

Fast de flesta eller många äter nog en hel pizzeriapizza. Jag gör det i alla fall OCH jag tycker att det är att vräka i sig. Fettet kan hindra mig om jag tänker mig för, men inte för att jag blir för mätt. Erfarenheterna - från andra - visar ju rätt tydligt att inte alla känner sig mätta "i tid" av den där feta maten utan äter för mycket för att gå ner eller ens hålla vikten.

Jag med. Jag har generellt svårt att lämna mat på tallriken och att känna efter när jag är mätt.

Det där med att äta snabbt vs mättnadskänsla tror jag på. Givetvis är det inte enda faktorn vad gäller mättnad.

En överviktig bekant äter alltid mycket snabbare än vad jag gör och lämnar sällan något på tallriken. Jag är inte kapabel att äta snabbt, då blir jag illamående. Har jag fått en portion upplagd är det sällan jag klarar av att äta allt, oavsett hur gott det är. Försöker jag äta utöver mättnaden blir jag bara illamående och slutar äta.

20 minuter är en lång tid. Finns det personer som sitter ensamma vid bordet i över tjugo minuter? :eek:
(Jag är en trött ung-vuxen student utan tid över - äter middag på 10 min :angel:)

Hjärnan behöver kliva in i 2000-talet :meh:

Ja, men äter du långsamt så hinner du börja känna lite mättnad medan du äter så att säga. Att kasta i sig maten för att sedan sitta och vänta på mättnadskänslan verkar jättejobbigt :D

Jag tar gärna lång tid på mig att äta, även när jag är ensam. Men det är också något jag har övat upp, numera sitter jag gärna och småplockar i en stor sallad i en halvtimme, hellre än att inhalera tre ostmackor med massa smör :angel: (Ja, det finns en anledning till att jag la på mig vikt...)

Att kasta i sig maten för att sedan sitta och vänta på mättnadskänslan verkar jättejobbigt :D

Jag kanske råkade föreställa mig detta och har möjligtvis pulvershake på datorskärmen nu :rofl::angel:

Men det är också något jag har övat upp, numera sitter jag gärna och småplockar i en stor sallad i en halvtimme, hellre än att inhalera tre ostmackor med massa smör :angel: (Ja, det finns en anledning till att jag la på mig vikt...)

Jag var jättepetig med mat när jag var yngre, skulle jag tillåta mig själv att pilla i sallader skulle jag aldrig få i mig mat :o

Fotosyntes hade varit enklare :cautious:

Jag blir "snabbare" mätt när jag äter halvgod mat än när jag äter supergod mat. Troligen för att jag äter långsammare när jag äter sisådär-mat.

Hehe... För att döva det dåliga chips-samvetet så tänkte jag inviga de nya gåstavarna. (de gamla beslöt helt sonika att jag minsann inte alls behövde kunna ställa in höjden på dem - kortast dög väl fint?:meh:). Det blev en (väldigt) kort tur i värmen. :p:cautious: 1200 steg är i alla fall bättre än 0 :laugh:.

Gåstavar gillar jag förresten, inte för att jag tror att jag använder dem på ett särskilt effektivt sätt, men det blir något mer att göra än att bara gå. Gå är tråkig.

Imorgon är det väg-dags. Idag efter jobbet, mitt på dagen, visade det -0,6 :) Och då har jag inte kommit igång med så mycket motion än - mest att jag börjar få lite bättre struktur på måltiderna - så det känns bra.
Räknade ut att jag har tappat 5-6 kilo sedan mitten av mars. Och det fick mig att hajja till lite, det var mer än jag trodde. :) (men det finns bra mycket mer att ta på...)

@Reykjavik Jag tror att de flesta helt enkelt äter pizza mer sällan än pasta och därför ser pastan som ett större 'bekymmer'. Eller nåt. (jag äter pizza väldigt ofta så jag är fel person att uttala mig. har heller nada problem med att sluta äta när jag blir mätt, oavsett om det är pizza eller pasta :D).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar