Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska iväg till en liten sjö senare idag och plugga i solen tillsammans med några klasskamrater, jättemysigt, men dessa utflykter brukar ofta bestå av mängder av fika... Gah! Jag har därför preppat en liten burk med kiwi och jordgubbar som jag kan äta istället.

MEN! Mitt största dilemma är hur jag ska förhålla mig kring detta för mina vänner. Jag tycker det är jättesvårt att tala om vikt och viktnedgång, särskilt med dessa personer. De är samtliga väldigt "petite" i sin kroppsbyggnad och en av dem har tidigare haft en allvarlig ätstörning (där vissa tankar dröjer sig kvar såklart). Jag tackar vanligtvis ALDRIG nej till godsaker, fika, glass, godis, chips m.m. och dessa personer VET att jag älskar godsaker över allt annat ;) Det blir därför oerhört tydligt om jag inte tar någon fika eller om jag inte reagerar med samma glädjedans som vanligt. Samtidigt vill jag inte prata om vikt eller viktnedgång med dem, eftersom det lätt kan trigga vissa och jag tror generellt dessa personer har oerhört svårt att se på kaloriräkning och dylikt som något hälsosamt (de har aldrig behövt gå ner i vikt och i deras ögon tillhör sådana tekniker mer ätstörningar än något annat). Jag kan inte heller bara ta något litet, för även små saker springer iväg i kalorier och jag behöver få energi från mer näringsrika livsmedel. Dessutom umgås vi så pass mycket att "något litet" varje gång skulle resultera i stora mängder i slutändan.

Hjälp! Hur skulle ni göra?

Senast ändrad:
@cherie: Vad smart av dig att ha preppat! :up:

Har ungefär samma problem och det är verkligen en svår balansgång.

Kan du säga att du vill bli hälsosammare? Att detta är ett enkelt steg för dig att ändra vardagen på utan att det känns för svårt? :)

@Reykjavik Skönt att fler verkar ha samma dilemma. Jag tycker detta nästan är svårast av allt. Hittills har jag gjort som du säger, jag hävdar att jag vill bli hälsosammare och ev. bara äta godsaker under helgen. Samtidigt förklarar inte detta varför jag blir så oerhört strikt, om någon t.ex. bakat något alldeles särskilt bara för vår skull (vilket händer ganska ofta då de alla har bakning som intresse) eller om de vill fira en tenta på nyöppnade glassbaren o.s.v. så blir det så märkligt om jag inte kan ta något litet. Men jag antar att jag får fortsätta hålla på samma linje.... :)

18/4 67,5
25/4 66,3 (-1,2)
2/5 66, 2 (-0,1)
9/5 64,6 (-1,6)

Ah, vad gött med ett rejält släpp! :)
Denna vecka blir det dessutom aw på onsdag och trerättersmiddag med en hel del vin på fredag, så det gör definitivt inget om vågen hoppat ner lite nu i förväg...

Jobbigt att man ens ska behöva fundera över en sån sak @cherie, men jag förstår att du gör det.
Du ska ju inte fika för någon annans skull, utan för att du vill det.

Jag har gjort så att jag begränsar mitt intag av kolhydraterna.. jag tar inte bort dom helt, det ger jätte bra resultat att dra ner på mängden. Förut kunde jag tex ta kanske 2-3 dl (kokta) makaroner på tallriken till ett mål, nu får jag lägga på max 1 dl och resten tar jag grönsaker och kött. Och när jag äter bröd så väljer jag mörkt bröd istället för ljust. Tänkt på att kolhydrater innehåller mycket kalorier som sagt. och en "vanlig" portion pasta som man tycker ser bra ut, brukar vara väldigt stor hos de flesta.

@cherie: Du behöver inte förklara dig om du inte vill, det ska faktiskt räcka med ett "Nej tack!". Fastän det känns oerhört svårt att genomföra, stå på dig! :heart

@Reykjavik Skönt att fler verkar ha samma dilemma. Jag tycker detta nästan är svårast av allt. Hittills har jag gjort som du säger, jag hävdar att jag vill bli hälsosammare och ev. bara äta godsaker under helgen. Samtidigt förklarar inte detta varför jag blir så oerhört strikt, om någon t.ex. bakat något alldeles särskilt bara för vår skull (vilket händer ganska ofta då de alla har bakning som intresse) eller om de vill fira en tenta på nyöppnade glassbaren o.s.v. så blir det så märkligt om jag inte kan ta något litet. Men jag antar att jag får fortsätta hålla på samma linje.... :)

Jag säger som innan: brutalt ärlig.

Tack, men jag försöker ta tag i min övervikt och då kan jag inte äta fikabröd. Jag måste tänka på vad jag stoppar i mig.

Går jag på café med vänner tar jag en kopp kaffe eller te.
Det är inte provocerande om någon går på diet.
Och vet dina vänner får du support och stöd.

Varför ska man skämmas eller dölja att man försöker börja äta bättre och hälsosammare?
Ut med det bara, i alla fall jag mår bättre då.
Sen kan jag sitta med min soppa och vara småbitter, men då kan vi skratta åt det tillsammans.

@Hyacinth

Det låter härligt. Jag har också många vänner jag kan få support och stöd ifrån, och ha det som du skriver. Jag tror det dock är svårare med dessa. De skulle förmodligen svara något i stil med

"Du är ju inte överviktig och behöver inte gå ner i vikt"
"Men då är det väl bättre att du äter allt men med måtta, det är ju knappast hälsosamt att avstå så nitiskt från saker som du tycker så mycket om"
"Men ett bit sockerkaka skadar ju inte, det går du knappast upp i vikt av"

O.s.v.

Det är nästan lite tabu med viktprat och viktnedgång i detta sällskap. Förmodligen för det inte är något de behövt beblanda sig med.

Men jag förstår din poäng. Ska försöka vara lite rakare.

@Hyacinth

Det låter härligt. Jag har också många vänner jag kan få support och stöd ifrån, och ha det som du skriver. Jag tror det dock är svårare med dessa. De skulle förmodligen svara något i stil med

"Du är ju inte överviktig och behöver inte gå ner i vikt"
"Men då är det väl bättre att du äter allt men med måtta, det är ju knappast hälsosamt att avstå så nitiskt från saker som du tycker så mycket om"

O.s.v.

Men jag förstår din poäng. Ska försöka vara lite rakare.

Sånt får man ignorera om man faktiskt har en övervikt.

Ska iväg till en liten sjö senare idag och plugga i solen tillsammans med några klasskamrater, jättemysigt, men dessa utflykter brukar ofta bestå av mängder av fika... Gah! Jag har därför preppat en liten burk med kiwi och jordgubbar som jag kan äta istället.

MEN! Mitt största dilemma är hur jag ska förhålla mig kring detta för mina vänner. Jag tycker det är jättesvårt att tala om vikt och viktnedgång, särskilt med dessa personer. De är samtliga väldigt "petite" i sin kroppsbyggnad och en av dem har tidigare haft en allvarlig ätstörning (där vissa tankar dröjer sig kvar såklart). Jag tackar vanligtvis ALDRIG nej till godsaker, fika, glass, godis, chips m.m. och dessa personer VET att jag älskar godsaker över allt annat ;) Det blir därför oerhört tydligt om jag inte tar någon fika eller om jag inte reagerar med samma glädjedans som vanligt. Samtidigt vill jag inte prata om vikt eller viktnedgång med dem, eftersom det lätt kan trigga vissa och jag tror generellt dessa personer har oerhört svårt att se på kaloriräkning och dylikt som något hälsosamt (de har aldrig behövt gå ner i vikt och i deras ögon tillhör sådana tekniker mer ätstörningar än något annat). Jag kan inte heller bara ta något litet, för även små saker springer iväg i kalorier och jag behöver få energi från mer näringsrika livsmedel. Dessutom umgås vi så pass mycket att "något litet" varje gång skulle resultera i stora mängder i slutändan.

Hjälp! Hur skulle ni göra?

Alltså ALLA vet att det inte är bra med snask, så jag tycker inte att man behöver motivera sig. Säg att du tycker att du stoppar i dig för mycket sånt och att du vill gå cold turkey för annars funkar det inte.

Riktiga kompisar trugar inte.

@Hyacint

Absolut. Men det är det jag menar, att det för nog inte för så mycket gott med sig att berätta ärligt (snarare tvärtom). Men får återkomma hur detta utvecklas!

Då har jag morgonvägt mig, och idag visar vågen 62.2
Men jag kan ju knappast ha gått ner 0,4 sen igår morse, så det är ju tydligt hur mycket det kan diffa mellan olika dagar, eller så har jag svettats bort vikten efter allt snorande? HAHA

Då har jag morgonvägt mig, och idag visar vågen 62.2
Men jag kan ju knappast ha gått ner 0,4 sen igår morse, så det är ju tydligt hur mycket det kan diffa mellan olika dagar, eller så har jag svettats bort vikten efter allt snorande? HAHA
För mig diffade det 0,4 på några timmar i dag (jag valde att notera den lägre vikten :angel:)

Enstaka värden säger inte mycket eftersom de kan diffa just sådär. Det är trenden över tid som är viktig.

För mig diffade det 0,4 på några timmar i dag (jag valde att notera den lägre vikten :angel:)

Enstaka värden säger inte mycket eftersom de kan diffa just sådär. Det är trenden över tid som är viktig.
Hehe ja över dagen diffar det nog runt ett kg för min del, men det är ju normalt eftersom man äter under dagen och går på toa olika tider osv. Men just morgonvikten blir ju mer rättvis, men i detta fallet måste det vara vätska eller nått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar