Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det tyvärr lite fika hos ett par kompisar istället för lunch. inte världens bästa val kanske men det fanns ändå utrymme för det Utifrån dagens tillåtna points och med tanke på att jag knappt utnyttjat några av veckans bonuspoints. Bra system med vv tycker jag. Jag är jättenöjd med veckans resultat och har gått ner över 7 kg sedan kickstartens början!

Jag brukar till och från hoppa in i såna här trådar.
Jag har många kilo som jag behöver gå ner och har gjort många försök men alltid tappat motivationen någonstans på vägen.

Men sen bestämde jag mig för att ta en sak i taget så jag kom igång och tränade på Friskis och svettis regelbundet. Nu kan jag inte vara utan träningen och vi går 3-6 gånger i veckan.
Så nu har det blivit nästa steg maten eller snarare skräpet. Senaste 4 veckorna har jag inte ätit skräp/fika på vardagarna utan bara på helgerna. Tyvärr så har senaste helgerna inneburit väldigt mycket skräp istället. Men den här helgen har fungerat bra så nu hoppas jag att det ska ge resultat.

Nu har jag läst mig igenom tråden och ni har inspirerat mig att ta tag i detta nu. Jag har laddat ner appen MyFitnessPal som någon tipsade om här i tråden och jag hoppas det kommer hjälpa att hålla i det här nu över tid.
Mitt mål är att gå ner från nuvarande 71kg till 63kg (till mina 173cm.)
Enligt appen så ska jag då äta 1450kcal, så jag ska försöka gå på det så får vi se vad som händer.

Min största fiende är absolut kvällssuget.... Å jag kan äta massor då.... Speciellt då jag kommer hem från stallet och har gjort av med energi.

Heh. Jag har bestämt mig för att veckorna ska vara så sockerfria som möjligt egentligen, om jag inte har bestämt något annat en specifik dag. Idag är en SÅ sålig dag på alla sätt och vis, och i mataffären på väg hem ifrån universitetet så vandrade jag runt där inne i säkert 20 min efter att jag plockat ner det som stod på listan. "Muffiiiins! .... JA! nej. Choklaaad..... jaaa? nej. En chokladboll ...? Ja det vore ju gott. .... nej, sluta nu." Så höll det på, tills jag sa till mig själv att skärpa mig och gå hem.

Och ändååå slank den där lilla, lilla chokladbiten med på bandet med dom andra nyttiga varorna. :banghead: men ja, en vinst är att det inte blev 200 gram iallafall... :grin:

vecka 2: -2,2kg. Är ju egentligen bra men trodde jag hade gått ner mer än 0,7kg.. Köpte dock en ny våg igår och tror jag är tyngre på den än på vågen på jobbet.

Förresten, hur vet man vad ens idealvikt är? BMI köper jag inte då det inte tar hänsyn till kroppsform eller muskelmassa. Jag vill ju ner till 70, och min syster såg ut såhär :eek: när jag sa det. Jag är 178cm och "rejäl" i kroppen. Breda axlar, stora ben, breda höfter. Jag har aldrig vägt under 80kg men har alltid haft mage och annat sladder.

Hur tänker ni kring vilken vikt som passar er?
Varför såg hon ut så? Är 70 mycket eller lite? Om jag väger det tjockaste ever väger jag 65 och då har jag BMI runt 30 skulle jag tro.

Varför såg hon ut så? Är 70 mycket eller lite? Om jag väger det tjockaste ever väger jag 65 och då har jag BMI runt 30 skulle jag tro.

Menar du BMI 20? Om man skulle väga 65 kg och ha BMI 30 måste man vara 147 cm lång...

Menar du BMI 20 kan det knappast klassas som "tjockaste ever" heller?

Menar du BMI 20? Om man skulle väga 65 kg och ha BMI 30 måste man vara 147 cm lång...

Menar du BMI 20 kan det knappast klassas som "tjockaste ever" heller?
Ja jag är knappt 155. Därför vet jag inte om 70 räknas som mycket eller lite. Och ja, 65 är mycket. Absolut inte någon slags normalvikt.

Ja jag är knappt 155. Därför vet jag inte om 70 räknas som mycket eller lite. Och ja, 65 är mycket. Absolut inte någon slags normalvikt.

Okej, då förstår jag hur du menar :) . Baserat på resten av GardenAngels inlägg tror jag hon menade att 70 cm upplevdes som lite.

@NagelacksBeroende Helt off topic men HEJ. Gud så roligt vi hade för.. Eh.. Jättemånga år sen (8?10?) på ungdom :D

Och tillbaka till topic nudå! Ni kommer aldrig tro det här...

Jag har börjat motionera. :o På min motionscykel. I vardagsrummet. Cyklar 1,5h/dag och har gjort så sen i december. Och på frågan om vad det ger mig kan jag svara.. Ärligt, inte så himla mycket tror jag, lite starkare benmuskler har jag fått typ. Men jag sätter mig där varje dag iallafall, oklart varför. Bra för den mentala biten. :up:

Har idag bestämt mig för att gå ner från 1400 kcal vilket jag håller vikten på, till 1200 kcal/dag som jag forhoppningsvis tappar lite på, som jag körde på under förra sommaren.. Det är ju liksom 1000 kcal på fem dagar. Alltså borde det ge ca 1 kg på tio veckor extra i minskning.

Ärligt, jag äter bara mat för typ 1000 kcal på en dag, resten är ja.. ostbågar, glass och andra onyttigheter, ibland mer ibland mindre och ibland havregrynsgröt. Man är ju bara människa.

@NagelacksBeroende Helt off topic men HEJ. Gud så roligt vi hade för.. Eh.. Jättemånga år sen (8?10?) på ungdom :D

Och tillbaka till topic nudå! Ni kommer aldrig tro det här...

Jag har börjat motionera. :o På min motionscykel. I vardagsrummet. Cyklar 1,5h/dag och har gjort så sen i december. Och på frågan om vad det ger mig kan jag svara.. Ärligt, inte så himla mycket tror jag, lite starkare benmuskler har jag fått typ. Men jag sätter mig där varje dag iallafall, oklart varför. Bra för den mentala biten. :up:

Har idag bestämt mig för att gå ner från 1400 kcal vilket jag håller vikten på, till 1200 kcal/dag som jag forhoppningsvis tappar lite på, som jag körde på under förra sommaren.. Det är ju liksom 1000 kcal på fem dagar. Alltså borde det ge ca 1 kg på tio veckor extra i minskning.

Ärligt, jag äter bara mat för typ 1000 kcal på en dag, resten är ja.. ostbågar, glass och andra onyttigheter, ibland mer ibland mindre och ibland havregrynsgröt. Man är ju bara människa.
Hur kan så mycket cykling inte ge något?

vecka 2: -2,2kg. Är ju egentligen bra men trodde jag hade gått ner mer än 0,7kg.. Köpte dock en ny våg igår och tror jag är tyngre på den än på vågen på jobbet.

Förresten, hur vet man vad ens idealvikt är? BMI köper jag inte då det inte tar hänsyn till kroppsform eller muskelmassa. Jag vill ju ner till 70, och min syster såg ut såhär :eek: när jag sa det. Jag är 178cm och "rejäl" i kroppen. Breda axlar, stora ben, breda höfter. Jag har aldrig vägt under 80kg men har alltid haft mage och annat sladder.

Hur tänker ni kring vilken vikt som passar er?

Idealvikten är svår, för mig är det det jag känner mig nöjd och bekväm med. Till mina 173cm så är det 63-64kg. Eftersom jag vägde så ett bra tag så vet jag att det är en vikt som fungerar för mig. Väger jag närmare 60 så blir jag istället mycket svagare muskelmässigt och när jag är som nu runt 70 så känner jag mig pulsig och orörlig, samt att jag konditionsmässigt inte orkar lika mycket.

Men som du själv säger så är man ju olika i kroppen, ser man till BMI normalviktig så är det spannet regält brett också.:)

Borde förmodligen höja intensisteten eller öka tiden om jag skulle vilja ha resultat. :) Lite svettigt blir det ibland om det är varmt inne men inte särskilt annars. Beror väl på vilken grundform man har.
Jag cyklar 45 min 5 dgr i veckan. Jag svettas rejält och hoppas verkligen att det är en positiv grej för hälsa och vikt.

Jag kanske ska hänga på här? Håller på med viktnedgång och hittills går det fint.
Mina mål är minus 9,5 procent till påskveckan, minus 13,5 procent till min kusins bröllopsfest i pingst och minus 20 procent till 1 september.
Hittills har det gått sex veckor och resultatet är just nu minus 4,9 procent :)

-0,9 förra veckan.

Försöker känna efter vad som är ett rimligt mål, men det är så svårt! Familj och vänner säger att de aldrig sett mig så smal som nu, men rent viktmässigt så väger jag några kilo mer än vad jag vägde sist jag var nöjd. (I gymnasiet, dvs typ 17 år sen :D) Kroppen har verkligen förändrats efter två barn. Hejdå tuttar!

Min stora utmaning är att lära mig vad som är normala mängder mat. Jag har alltid ätit nyttigt, men för lite, vad gäller mat och sen toppat med rätt stora mängder godis och kakor när kroppen har skrikit efter mer energi. :banghead:

Maten går dåligt, träningen går bra. Brukar dock kunna skärpa till mig när träningen funkar, så tänker att det får bli dax snart. Behöver bra mat för att orka träna! :)

Maten går dåligt, träningen går bra. Brukar dock kunna skärpa till mig när träningen funkar, så tänker att det får bli dax snart. Behöver bra mat för att orka träna! :)
En sak i taget! Så blev det för mig med, när träningen var på plats känns det lättare att skärpa sig med maten!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden