Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kämpar på men ett envist luftrörsvirus ställer till det för mig. Är inne på vecka fyra och har varit hos farbror doktor som ordinerade vila.

Jag tänkte hoppa in här! Ska gå ner 7 kg innan juli. Har räknat kalorier den senaste veckan bara för att se hur mycket jag äter för att stå stilla i vikt, och det var 2500kcal. Så jag tänkte börja lite försiktigt med 2100 kcal om dagen nu för att se vad som händer :)

Idag köpte jag äntligen en Fitbit Charge HR :D Har funderat på det sen förra sommaren och bestämde mig för modellen redan i höstas. Det här med att få tummen ur :angel:
Den laddar nu så jag ska inviga den med att mäta min sömn, intressant!

Nu hoppar jag in igen! Är ytterst beslutsam att försöka gå upp 5 kg i vikt, även fast det känns ganska orimligt. Är högförbrännare samtidigt som min kropp är nöjd med att leva på skulor :p. Mina tidigare försök att höja mitt kaloriintag (á ica maxi's delicatobollar 4 st/dag utöver mina 2000 kcal/dag i "vanlig mat") resulterade i 0,5 kg viktnedgång så jag är modstulen. Problemet är att jag har väldigt svårt att äta när jag är mätt, så jag kan bara äta "normala" portionsstorlekar men ofta. Någon som har tips? Jag är pescetarian och häller vispgrädde i alla måltider som det är :p

22/1 - 69,2 kg
29/1 - 68,2 kg (–1,0)
5/2 - 67,3 kg (–0,9)
12/2 - 66,9 (–0,4)

Som väntat går det lite långsammare efter det initiala "raset". Jag har fortsätt äta och träna bra, så länge jag håller min bra balans så vet jag att det kommer fortsätta ticka nedåt sakta men säkert. -2,3 kg så här långt.

Nu hoppar jag in igen! Är ytterst beslutsam att försöka gå upp 5 kg i vikt, även fast det känns ganska orimligt. Är högförbrännare samtidigt som min kropp är nöjd med att leva på skulor :p. Mina tidigare försök att höja mitt kaloriintag (á ica maxi's delicatobollar 4 st/dag utöver mina 2000 kcal/dag i "vanlig mat") resulterade i 0,5 kg viktnedgång så jag är modstulen. Problemet är att jag har väldigt svårt att äta när jag är mätt, så jag kan bara äta "normala" portionsstorlekar men ofta. Någon som har tips? Jag är pescetarian och häller vispgrädde i alla måltider som det är :p

Energitäta livsmedel är din vän! Nötter och frön, avokado, olja mm. Sen kan det även funka att dricka dina kalorier, i form av smoothies till exempel.

-0,8kg den här veckan!
Yey, det verkar funka att dra ner på skräpet.
Däremot läste jag just i en tidning att om man har blodgrupp A så har man ofta lägre förbränning och lättare att lägga på sig. Tack för den säger jag bara!

Räknade för skojs skull lite på BMI, även om det inte säger allt. Jag borde då ner till 67 för att hamna inom normalspannet. Jag har å andra sidan alltid varit lite kraftigare lagd och siktar nog i första hand på 75. Tror jag skulle känna mig bekväm typ där någonstans.

Denna vecka har det blivit lite godsaker, men jag håller mig till pointsen . tror dock inte att jag kommer ha gått ner särskilt mycket denna vecka. Idag kändes det också ovanligt tungt att traska till jobbet. Det ska bli skönt med helg!

-0,9 förra veckan.

Försöker känna efter vad som är ett rimligt mål, men det är så svårt! Familj och vänner säger att de aldrig sett mig så smal som nu, men rent viktmässigt så väger jag några kilo mer än vad jag vägde sist jag var nöjd. (I gymnasiet, dvs typ 17 år sen :D) Kroppen har verkligen förändrats efter två barn. Hejdå tuttar!

Min stora utmaning är att lära mig vad som är normala mängder mat. Jag har alltid ätit nyttigt, men för lite, vad gäller mat och sen toppat med rätt stora mängder godis och kakor när kroppen har skrikit efter mer energi. :banghead:

Intressant det där, nu när jag för första gången börjat logga kcal så ser jag ju klart att jag faktiskt äter "för lite" mat, sen fyllde jag ut med mackor på kvällen, lite godis och några nävar chips mm.
Vi lagar det allra mästa själv och har matlåda till jobbet och just maten är hyffsat mager och nyttig utan att vara extrem.
Ändå är det så svårt att tillåta sig äta mer mat när målet är att gå ner....men det löser sig kanske efter ett tag.

Ett halvt kg ner den här veckan också. Det är faktiskt motiverande att se att det händer något, även om det går sakta.

Den här veckan har jag både badat (simma är väl att ta i när man har en treåring som hänger en på armen) promenad med häst (blev lite spring också) och som avslutning gympa med ovan nämnda treåring, då blir det mycket spring.

Oliver innehåller lika mycket kalorier som wienerbröd på 100 g :)

Jordnötssmör! Det går ju att blanda i allt, typ. På gröt, i kvarg, overnight oats, smoothies, ihop med banan eller äpple ... Det går förstås också alldeles utmärkt att äta med sked direkt ur burken, för den delen. :p

Det är väl förvisso rätt mättande, men så kaloririkt att bara någon matsked ger rätt bra med energi.

Uj, vilken dålig vecka! Jag har tom gått upp! Mycket är nog att vi åt ute både lördag och söndag, det blev en del flytande kalorier också... och när jag kom hem efter en mässa om Grekland tröck jag i mig en hel burk oliver som jag precis lärt mig motsvarar wienerbröd :nailbiting: idag känner jag mig svullen och förstoppad. Yay...

. 4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg

Rätt stabilt... Ska klura på hur jag får bort det sista. Hade jag haft råd att operera bort överskottshuden hade det var färdigt :p

Nån som provat Viktväktarna? Jag har provat Viktklubb, men tycker det är lite meckigt. Inte svårt men blir lite stressad av alla kalorier jag inte bör äta :angel:. Viktväktarna är dubbelt så dyrt, frågan är om det är dubbelt så bra?

Är inte överviktig enligt BMI, men ligger på översta siffrorna i BMI-tabeller. Skulle vilja ner ca 15 kg vilket ger BMI på 20,3 och fortfarande inom normalspannet.

Nån som provat Viktväktarna? Jag har provat Viktklubb, men tycker det är lite meckigt. Inte svårt men blir lite stressad av alla kalorier jag inte bör äta :angel:. Viktväktarna är dubbelt så dyrt, frågan är om det är dubbelt så bra?

Är inte överviktig enligt BMI, men ligger på översta siffrorna i BMI-tabeller. Skulle vilja ner ca 15 kg vilket ger BMI på 20,3 och fortfarande inom normalspannet.
Blev just medlem :o. Sallad och grönsaker verkar vara "fritt" tillskillnad från viktklubb, där alla kalorier räknas. Har redan ätit hälften (!) av mina Points, hur gick det där till??:nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar