Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det dags för mig att hoppa in här, behöver motivation och pepp:up:
Jag är inte överviktig, men ligger över min trivselvikt.
Har tänkt gå ner ungefär dom10kg som har smugit sig på dom senaste två åren.
Ingen diet eller what so ever, men ska bli lite striktare kring mängder samt innehåll på tallriken. Mååste börja äta mellanmål för att slippa bli panikhungrig:D
Det får ta den tiden det tar :up:

Nu är det dags för mig att hoppa in här, behöver motivation och pepp:up:
Jag är inte överviktig, men ligger över min trivselvikt.
Har tänkt gå ner ungefär dom10kg som har smugit sig på dom senaste två åren.
Ingen diet eller what so ever, men ska bli lite striktare kring mängder samt innehåll på tallriken. Mååste börja äta mellanmål för att slippa bli panikhungrig:D
Det får ta den tiden det tar :up:
Jag ska börja fylla ut med grönsaker och sallad mer!

Idag köpte jag äntligen en Fitbit Charge HR :D Har funderat på det sen förra sommaren och bestämde mig för modellen redan i höstas. Det här med att få tummen ur :angel:
Den laddar nu så jag ska inviga den med att mäta min sömn, intressant!

Hej :) Hur funkar den? Intresserad av att skaffa mig något liknande, alternativt en stegräknare.

Ser du allt på skärmen eller behöver du meka in den i en dator på något sätt för att kunna ta del av uppgifterna den loggat?

Hej :) Hur funkar den? Intresserad av att skaffa mig något liknande, alternativt en stegräknare.

Ser du allt på skärmen eller behöver du meka in den i en dator på något sätt för att kunna ta del av uppgifterna den loggat?

Man synkar den med sin telefon eller dator. Krävs för att se statistik för tidigare dagar samt sömnstatistiken. För det vardagliga står det på den lilla displayen. (Klocka, antal steg, distans, kalorier, puls och antal trappor.)
Jag är hittills supernöjd! :)

Jag kör vv, tycker det funkar bra så länge man håller sig till poängen. Gillar att ha en app som räknar åt mig.
Men hej, är vi i samma tråd :D. Jag har 4 points kvar idag. Hitills gillar jag hela upplägget, har provat bland annat viktklubb, lchf innan men tröttnat. Har du gått ner nåt med vv?

@elefanten Gillar du nötter? I så fall är ju det ett bra och energirikt livsmedel att lägga till i måltider/som mellanmål/småäta under dagen :)

Ja jag gillar nötter! Bra idé att ha det som mellanmål :). Lite dyrt bara!

Energitäta livsmedel är din vän! Nötter och frön, avokado, olja mm. Sen kan det även funka att dricka dina kalorier, i form av smoothies till exempel.
Jag äter avokado med citronolivolja nästan varje dag :D. Äter även en del ost, spec getost med honung. Dricka kalorierna är smart ja! Blir man inte så mätt av.

Oliver innehåller lika mycket kalorier som wienerbröd på 100 g :)
Oliver är tyvärr rysligt äckligt :p.

Jordnötssmör! Det går ju att blanda i allt, typ. På gröt, i kvarg, overnight oats, smoothies, ihop med banan eller äpple ... Det går förstås också alldeles utmärkt att äta med sked direkt ur burken, för den delen. :p

Det är väl förvisso rätt mättande, men så kaloririkt att bara någon matsked ger rätt bra med energi.

Har jordnötssmör hemma men som du säger är det väldigt mättande och man blir "äckligt" mätt av det. Men gott är det! Bäst på macka :D

Men JA! Så fruktansvärt äckligt! Kan inte ens vara nära min sambo när han ätit oliver och han typ lever på dem :arghh:.

(OT men var tvungen att få vräka ur mig mitt olivhat)

Ryktet går att om man äter 10 oliver på raken så ska man börja gilla det. Jag är bara skeptisk till att det funkar om man kräks mellan varje oliv..

Ryktet går att om man äter 10 oliver på raken så ska man börja gilla det. Jag är bara skeptisk till att det funkar om man kräks mellan varje oliv..
Åh men du, min frissa sa samma sak. Hon sa att hon gillade tanken på att gilla oliver och började köpa hem det och sakta men säkert lärde hon sig att äta det och nu älskar hon det. Jag klarar som sagt inte ens av att pussa sambon när han ätit det så tror knappast jag skulle kunna få i mig tio stycken :wtf:.

Åh men du, min frissa sa samma sak. Hon sa att hon gillade tanken på att gilla oliver och började köpa hem det och sakta men säkert lärde hon sig att äta det och nu älskar hon det. Jag klarar som sagt inte ens av att pussa sambon när han ätit det så tror knappast jag skulle kunna få i mig tio stycken :wtf:.
Jag gillar tanken på martini med oliver. Kanske funkar lika bra att dricka 10 martinis?

Men hej, är vi i samma tråd :D. Jag har 4 points kvar idag. Hitills gillar jag hela upplägget, har provat bland annat viktklubb, lchf innan men tröttnat. Har du gått ner nåt med vv?
Förra gången gick jag ner 10 kg som tyvärr kommit tillbaka efter ett hemskt förra år. Nu har jag bara kört ett par veckor, men när jag inte fuskar går jag ner!

Förra gången gick jag ner 10 kg som tyvärr kommit tillbaka efter ett hemskt förra år. Nu har jag bara kört ett par veckor, men när jag inte fuskar går jag ner!

Wow! Då fixar du det nu med! En chipspåse innehåller mitt hela dagsbehov för två dagar, en ölkorv en tredjedel. Åt en hel ölkorv och en skål chips till förrrätt i helgen. Oooops... Men nu nya tag. Peppande att se på pappret (skärmen) vad man faktiskt ganska omedvetet pilar i sig!

@Monkie Jag kör också vv och tycker det funkar bra. Har gått ner 0,9 kg i snitt per vecka sedan jag började och med det snittet så har jag "bara" 20 veckor kvar till målvikt. :angel:

@Monkie Jag kör också vv och tycker det funkar bra. Har gått ner 0,9 kg i snitt per vecka sedan jag började och med det snittet så har jag "bara" 20 veckor kvar till målvikt. :angel:
Oj! Bra jobbat! Man blir ju verkligen peppad när man ser att andra fått så bra resultat.

En liten fråga till dig och eventuellt andra, hittar inte svaret på sidan. Är det viktigt att äta alla sina Points? Jag ska äta 26, igår kom jag "bara" upp 22.

Dolda kalorier för mig är den mjölken jag dricker i kaffet (har mellanmjölk hemma) . Har i oftast 0,5 dl/kopp och dricker kanske fyra ibland fem koppar per dag. 5 poäng bara sådär helt i onödan egentligen.

En liten fråga till dig och eventuellt andra, hittar inte svaret på sidan. Är det viktigt att äta alla sina Points? Jag ska äta 26, igår kom jag "bara" upp 22.

I längden anser jag att det är viktigt för att man ska få sig tillräckligt med näring men någon enstaka dag då och då skulle jag inte bekymra mig om. :)
Men jag har å andra sidan inget problem att hitta något lättätet om det skulle bli 4 points över. Räcker ju att dricka knappt 2 dl juice så är det problemet löst. ;)

I längden anser jag att det är viktigt för att man ska få sig tillräckligt med näring men någon enstaka dag då och då skulle jag inte bekymra mig om. :)
Men jag har å andra sidan inget problem att hitta något lättätet om det skulle bli 4 points över. Räcker ju att dricka knappt 2 dl juice så är det problemet löst. ;)
Ja det är klart, samtidigt triggas jag lätt av lite sött. Vill ha mer! På ett sätt känns det skönt att ha lite sparat på kvällen, OM man blir hungrig. Annars kanske jag sitter där klockan 22, blir plötsligt ashungrig och äter en macka och vips ,,, så hamnar jag på fel sida pointsen.

:dRecept? Saknar en sorteringsfunktion, har inte lärt mig att hitta riktigt. Sökte fram en på 7, en på 5 och en på 10.

Jag slänger i lite av vad jag har hemma. Morötter, palsternacka, blomkål, broccoli, lök osv och så kokar jag i buljong.

Tomatsoppa kan man också göra väldigt enkelt för 0 points. Jag slängde i två paket krossade tomater, morot, röd paprika, lök + ett äpple (!) och så kokade jag det tills grönsakerna var mjuka. Sedan körde jag soppan i mixer och smakade av med salt och peppar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar