Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slänger i lite av vad jag har hemma. Morötter, palsternacka, blomkål, broccoli, lök osv och så kokar jag i buljong.

Tomatsoppa kan man också göra väldigt enkelt för 0 points. Jag slängde i två paket krossade tomater, morot, röd paprika, lök + ett äpple (!) och så kokade jag det tills grönsakerna var mjuka. Sedan körde jag soppan i mixer och smakade av med salt och peppar.
Det där borde till och med jag klara av! Kanonbra! Tack för tips!

Åh men du, min frissa sa samma sak. Hon sa att hon gillade tanken på att gilla oliver och började köpa hem det och sakta men säkert lärde hon sig att äta det och nu älskar hon det. Jag klarar som sagt inte ens av att pussa sambon när han ätit det så tror knappast jag skulle kunna få i mig tio stycken :wtf:.

Jag har gjort så! Gillade också tanken med att gilla oliver, så åt någon då och då när det fanns. Tog ett par månader men nu tycker jag om oliver. :D

Jag har gjort så! Gillade också tanken med att gilla oliver, så åt någon då och då när det fanns. Tog ett par månader men nu tycker jag om oliver. :D
I nåt barnuppfostringsprogram jag sett hette det att smaklökarna vänjer sig efter cirka åtta tillfällen :) Oliver kanske kräver något mer dock :D

I nåt barnuppfostringsprogram jag sett hette det att smaklökarna vänjer sig efter cirka åtta tillfällen :) Oliver kanske kräver något mer dock :D

Erik Haag gjorde ju så i Landet Brunsås, skulle få sin son att tycka om lever. Efter gångerna det nu var så kunde han äta lever om han fick dricka mycket cola till. ;)

Åh men du, min frissa sa samma sak. Hon sa att hon gillade tanken på att gilla oliver och började köpa hem det och sakta men säkert lärde hon sig att äta det och nu älskar hon det. Jag klarar som sagt inte ens av att pussa sambon när han ätit det så tror knappast jag skulle kunna få i mig tio stycken :wtf:.

Angående oliver så kan jag inte ens sitta vid samma bord som någon som äter oliver. Tvättar jag händerna med olivtvål blir jag illamående. Ja, jag blir faktiskt illamående nu när jag tänker på lukten ;). Som tur är gillar jag inte tanken på att gilla oliver, så jag avstår nog stegvis tillvänjning och satsar på total avhållsamhet, men det fascinerar mig att ett livsmedel kan vara så mycket love or hate som just oliver!

1,2 kg ner på två dagar. Medveten om att man inte ska väga sig mer än en gång i veckan, men blev väldigt peppad att fortsätta. Får se på måndag vart jag landar.
Gårdagskvällen blev det inte så nyttigt fiskpinnar och makaroner, men tog en liiiten portion - viktigt att försöka äta samma som barnen tycker jag, och lassade på massor av vaxbönor och en hemgjord kålsallad.

Jag försöker se framför mig bilden av när jag har mina sommarkläder som ligger och väntar i garderoben.
Alla linnen och dom korta byxorna som jag inte ens fick över höften förra året :cool:
Men nu så som dom satt en gång och ska sitta i sommar igen!

Är ju än så länge bara inne på 2.a veckan och nu går det hyffsar lätt. Har lyckats ställa om så jag inte blir superhungrig på kvällen. Men visst finns det mycket som lockar.....

Värst är att handla... Varför ska dom ha superbilligt lösgodis just NU? :banghead: Varför är det korvar och ostar som det lockas med? :banghead: Tur i alla fall att dom hade erbjudande på soppor, knorr champinjonsoppa med extra färska champinjoner i, toppat med lite purjo, det vart kvällens middag (med en skiva lingongrova utan någonting.) Stålt!!! :D

Nu är det dags för mig att hoppa in här, behöver motivation och pepp:up:
Jag är inte överviktig, men ligger över min trivselvikt.
Har tänkt gå ner ungefär dom10kg som har smugit sig på dom senaste två åren.
Ingen diet eller what so ever, men ska bli lite striktare kring mängder samt innehåll på tallriken. Mååste börja äta mellanmål för att slippa bli panikhungrig:D
Det får ta den tiden det tar :up:

Om du orkar och har lite tid, så rekomenderar jag appen MyFitnessPal den är gratis och jag är ju i exakt samma sits som dig och för mig har det verkligen hjälpt att se hur jag äter.
Man loggar frukost/lunch/middag/mellanmål ev träning.
Att se klart hur mycket eller lite man äter vissa tider på dagen var för mig lite aha i alla fall.

Jag fattar inte varför jag blir så galet sugen på att bara trycka i mig nånting hela tiden på eftermiddagarna. På mornarna är jag inte hungrig - sen äter jag vettig lunch och sen börjar suget :( så då äter jag något litet mellis, typ frukt/kvarg eller whatever, det fortsätter ändå till middagen och sen är jag normal igen. Så om jag bara inte hade eftermiddagarna skulle det vara hur enkelt som helst.

Då har första veckan passerat! Det har gått lättare än förväntat, har legat runt 2000 kcal varje dag, så det har inte varit så tufft. Lönar sig att gå fram och tillbaka till jobbet, då kan man äta mer :p

11/2 --- 64.9 kg
18/2 --- 63.7 kg (-1.2)

För mig står det still, men jag har kanske funnit anledningen till mitt orkeslösa jag. Har verkligen fått tvinga mig ut på promenader och är helt färdig efteråt. Mitt blodvärde och järnvärde är inte så bra så nu blir det järntabletter och kanske då orken kommer igång mer!

För mig står det still, men jag har kanske funnit anledningen till mitt orkeslösa jag. Har verkligen fått tvinga mig ut på promenader och är helt färdig efteråt. Mitt blodvärde och järnvärde är inte så bra så nu blir det järntabletter och kanske då orken kommer igång mer!
Hur kom du fram till det, är det något man söker om att få kolla upp på distriktsmottagningen eller?
Funderar om det kanske är någonting som man kan få kolla genom företagshälsovården, vore väldigt intressant att se hur det ligger till.
Hoppas du kommer känna dig piggare snart!

Hur kom du fram till det, är det något man söker om att få kolla upp på distriktsmottagningen eller?
Funderar om det kanske är någonting som man kan få kolla genom företagshälsovården, vore väldigt intressant att se hur det ligger till.
Hoppas du kommer känna dig piggare snart!

Jag var på vårdcentralen hos besök hos min kbt-terapeut och sa att senaste tiden har jag mått sämre och så fick jag ta prover. Man bör kunna ringa sin vårdcentral och be dem göra en kontroll av vitaminer och andra värden.

Men hallå, var har ni fått det ifrån att oliver skulle innehålla lika mycket kalorier som wienerbröd? Det är verkligen inte sant! Oliver (urkärnade) ligger på ca 100-120 kcal/100 g. Wienerbröd ligger på 500 kcal/100 g. Det är en himla skillnad det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38