Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första försöket i ugnen gjorde jag rödbeta, morot och palsternacka. Det skulle bli inga points men blev totalt misslyckat. I mikron körde jag potatis med lite, lite olja. Har testat squash i ugn förut också, men får det inte att bli riktigt krispig. Frukt funkar för mig för att dämpa sötsuget. Eller bananpannkakor! Eller bara bättre alternativ om man nu måste ha något, yoghurtglass istället för vanlig osv.
Har börjat med mycket frukt, det hjälper lite. Funderar dock på om det verkligen blir 0 poäng eller om jag lurat mig själv? Idag har jag käkat två äpplen, en apelsin och en kiwi.

Hur mycket räknar du med att gå ner i veckan? Vilken metod kör du?

Min last jag upptäckt senare veckan är, förutom godis chips och ölkorv, att jag småäter medans jag lagar mat, utan att tänka på det!

Jag har någon förhoppning om ett halvkilo ned i veckan, men det är egentligen ganska oviktigt med exakta siffror. Fokuserar på att göra magen glad och hålla blodsockret stabilt, det innebär i praktiken: Hyfsat stor frukost, gärna med mycket kolhydrater. Mellanmål vid 10. Lunch vid 12, även den ganska rejäl. Ett till mellanmål vid 15-16. Och sen gärna lite mindre till middag, helst hoppa över kolhydraterna. Naturligtvis inte okynnesäta godis och sånt. Dricka mycket vatten. Röra på mig varje dag.

Kort och gott: så som jag vill leva för att må bra :) Jag har lärt mig hur jag funkar, men tyvärr har jag trillat dit ibland ändå. Framför allt när det har varit stressigt och/eller när jag inte mått bra psykiskt.

Ja, det där småätandet... :p

Dagens vikt är 56,1 kg. Låter kanske inte så farligt men jag ligger helst runt 54-55 kg och då med med muskler än jag har nu. Så mindre godis och mer träning för min del!

Jag har någon förhoppning om ett halvkilo ned i veckan, men det är egentligen ganska oviktigt med exakta siffror. Fokuserar på att göra magen glad och hålla blodsockret stabilt, det innebär i praktiken: Hyfsat stor frukost, gärna med mycket kolhydrater. Mellanmål vid 10. Lunch vid 12, även den ganska rejäl. Ett till mellanmål vid 15-16. Och sen gärna lite mindre till middag, helst hoppa över kolhydraterna. Naturligtvis inte okynnesäta godis och sånt. Dricka mycket vatten. Röra på mig varje dag.

Kort och gott: så som jag vill leva för att må bra :) Jag har lärt mig hur jag funkar, men tyvärr har jag trillat dit ibland ändå. Framför allt när det har varit stressigt och/eller när jag inte mått bra psykiskt.

Ja, det där småätandet... :p

Låter som en bra plan :)

Angående kolhydrater, havregrynsgröt lovordas av många. När jag provat äta gröt till frukost blir min mage som ett svart slukhål, blir superhungrig och kan inte vänta till lunch med att äta.

Angående kolhydrater, havregrynsgröt lovordas av många. När jag provat äta gröt till frukost blir min mage som ett svart slukhål, blir superhungrig och kan inte vänta till lunch med att äta.

Jag är precis likadan. Äter jag havregrynsgröt till frukost så är jag ofelbart tvärhungrig igen efter exakt 2h.

Knepet med gröt är att inte bara äta gröt! :D Äter jag bara gröt blir jag som du, fruktansvärt hungrig. Men äter jag smörgås, ägg eller annat vid sidan av står jag mig hela förmiddagen. Har också mycket tillbehör till gröten, frukt och bär mm.

Har börjat med mycket frukt, det hjälper lite. Funderar dock på om det verkligen blir 0 poäng eller om jag lurat mig själv? Idag har jag käkat två äpplen, en apelsin och en kiwi.
De flesta frukter och grönsaker har 0 poäng, men man kan ju se upp med vindruvor och melon och sånt som jag har för mig innehåller mer socker.

Knepet med gröt är att inte bara äta gröt! :D Äter jag bara gröt blir jag som du, fruktansvärt hungrig. Men äter jag smörgås, ägg eller annat vid sidan av står jag mig hela förmiddagen. Har också mycket tillbehör till gröten, frukt och bär mm.
Brukar äta med banan, hallon och kokosflingor, hjälper föga :D

Måste bara slänga in veckans hej här.. Har fortfarande mina 1200kcal/dag, har fortsatt kombinera med 90 minuter på motionscykeln i princip varje dag. :) Det funkar helt okej. Har blivit något av en expert på lågkalorikost under det här året jag har grejat med det.. Försöker varje dag få till mest möjliga mättnad av kalorierna, inte ett dugg svårt. Ibland blir det till och med över några hundra kalorier.

Måste bara slänga in veckans hej här.. Har fortfarande mina 1200kcal/dag, har fortsatt kombinera med 90 minuter på motionscykeln i princip varje dag. :) Det funkar helt okej. Har blivit något av en expert på lågkalorikost under det här året jag har grejat med det.. Försöker varje dag få till mest möjliga mättnad av kalorierna, inte ett dugg svårt. Ibland blir det till och med över några hundra kalorier.
Bra jobbat! Vad har du fått för resultat? Tips? :)

@Monkie Har under det senaste året gått ner ca 10 kg, innan det gick jag ner 20kg med andra metoder men sedan upp 10kg igen... Har som mest vägt 82, och väger nu 58-60.

Tips är: Var stenhård med kalorierna. Har man inget medicinskt problem och äter 1200 per dag så går man garanterat ner och hyfsat snabbt (0,5-1kg i veckan är helt normalt och fler kilo i början beroende på hur stor man är), gör man det bra är man mätt undertiden, får i sig alla näringsämnen, kan äta gott och kroppen tar inte stryk. :)

Glömde tillägga att dom viktigaste resultaten för mig är att jag har fått en friskare starkare kropp som orkar mer, bättre kondition och bättre koordination. :)

@Monkie Har under det senaste året gått ner ca 10 kg, innan det gick jag ner 20kg med andra metoder men sedan upp 10kg igen... Har som mest vägt 82, och väger nu 58-60.

Tips är: Var stenhård med kalorierna. Har man inget medicinskt problem och äter 1200 per dag så går man garanterat ner och hyfsat snabbt (0,5-1kg i veckan är helt normalt och fler kilo i början beroende på hur stor man är), gör man det bra är man mätt undertiden, får i sig alla näringsämnen, kan äta gott och kroppen tar inte stryk. :)
Bra jobbat! Jag kör viktväktarna, andra veckan nu. 0,6 kg ner första veckan och då hade jag inte hunnit motionera alls mycket. Äter 30 poäng per dag, vet inte riktigt hur många kalorier det motsvarar, men det känns som de har lagt poängen vettigt :) .

Hur lång är du?

Då är det lika som mitt, kommer ihåg att du frågat förut eller diverse andra ovidkommande detaljer från livet men kommer inte ihåg vad jag åt igår :o Pinsamt dåligt.

Behöver kalorisnåla och viktväktarvänliga tips till dagens lunch. Har ingen matlåda och kommer behöva åka till typ Maxi eller Willys och handla något. Maxi har en ganska fin salladsbar, men sallad gör mig inte helnöjd, dessutom åt jag en tonfisk/räksallad igår kväll. (Valde bort pizza, duktigt va? :) )

Viktväktarnas frysta mat är inte särskilt god, tycker jag. Övrig färdigmat ger ganska många poäng. Mina vanliga biffar från familjen Dafgårds är i princip hela min dagliga pott med poäng :( .

Kan du ge ett exempel på en matdag för dig? :) Alltid kul att få tips på mättande mat

Vecka nummer två! Det gick lite långsammare den här veckan, trodde inte att jag skulle tappa någonting alls först men ett halvt kilo är jag mer än nöjd med :) Har snittat på 1900-2000 kcal om dagen igen. Det har varit svårt att inte minska kalorierna. En del av mig vill vara i mål nu och på en gång, men jag får påminna mig själv om att det inte är någon brådska

11/2 --- 64.9 kg
18/2 --- 63.7 kg (-1.2)
25/2 --- 63.2 kg (-0.5)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 555
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 129
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar