Tur du inte är staten.Problemet är väl framförallt att det är en metod med svåra biverkningar, som inte är långsiktigt beprövad. Alla mina läkarkompisar snackat om hur många tarmvred och allvarliga, ibland livshotande, problem en sån operation orsakar på lite sikt. Hur opererade individers ålderdom kommer se ut vet man inte, men mycket talar emot att den skulle bli varesig trevlig eller lång.
Sen finns ju frågan om hur/i vilken grad som staten ska finansiera folks misslyckade livsstilar..
Och hade jag varit staten hade jag kanske hellre dumpat folk med helikopter i Lappland nånstans och låtit dem traska neråt och leva på naturen ett tag, INNAN jag började skära av deras vitala organ. Kalla mig naturromantiker.
Sådana här operation ska staten finansiera precis som de finansierar för alla de som skadar sig i t.ex. sporter och andra saker som inte har med ätande, rökning m.m att göra, mer eller mindre självförvållat. Men det pratas inte högt om Åsa som rider på Brunte som går omkull i galoppen och gör att Åsa behöver flera operationer för att bli frisk.
Det är inte kalorier in och ut som enbart är lösningen, en operation kan vara enda utvägen för att gå ner i vikt. Jag är inte en operationsförespråkare, tvärtom tycker jag att den används felaktigt ibland eftersom jag har sett det i min närhet. Många gånger förnekar en fet person dåliga matvanor och att de inte motionerar tillräckligt, de skyller på annat och är övertygande så länge det inte tar lång tids utredning för att kartlägga livsstilen så att läkarna verkligen ser var det brister.På sådana personer ser jag inte en operation som enda utvägen, beteendet kommer att vara kvar om det inte lyfts fram och förändras.
Samhällets allmänna syn på feta personer är att de trycker i sig skitmat, chips och kakor och godis dagarna i ända. Det är jättetrist eftersom det faktiskt inte alltid stämmer. Fetma behöver inte handla om ett missbruk av mat utan kan också vara ett symptom och resultat på en sjukdom, t.ex. en sjukdom som lindas av viktnedgång, men som gör att en viktnedgång är väldigt svårt att göra utan operation just eftersom insulin, testosteron och andra hormoner INTE samarbetar.
Därför reagerade jag på att det här i tråden pratas väldigt mycket om matmissbruk som orsak till fetma. Fetma och operationer är betydligt större än så och borde få ta en större plats i diskussionen.
Istället för att använda orden misslyckad livsstil som enda anledning till fetma och naturromantiker för att straffa feta människor. Som att vandra från Lappland till Skåne och leva på björnbär och kantareller skulle hjälpa fetma orsakad av sjukdomar.