Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men som lösning på ts situation tycker jag det verkar helt fel. Att inte vilja vara med om graviditet och förlossning är en sak, det är ju sånt som egentligen inte rör barnet utan bara en själv, men att adoptera i syfte att skaffa barn men slippa småbarnsåren tror jag är helt galet.
Ja, men varför man ska njuta särskilt av småbarnsåren är en gåta, tycker jag. Är det roligare att vara förälder till en tvååring, än att vara förälder till en åttaåring?
Jag ser det nog snarare som att man ska njuta av att ha barnen hos sig och leva i nuet. Att njuta av alla stunder med barnen, oavsett deras ålder.Ja, men varför man ska njuta särskilt av småbarnsåren är en gåta, tycker jag. Är det roligare att vara förälder till en tvååring, än att vara förälder till en åttaåring?
Jag funderade lite på det och jag tror att man säger så för att varje period går så fort när de är små.
En annan tanke jag fick är att du inte behöver ursäkta det du känner med erfarenheterna från förra gången.
Det går lika bra att ha haft en toppenupplevelse och ändå inte vilja ha fler barn.
Vill man inte så vill man inte, barn ska man inte skaffa mot sin vilja.
Bra att detta blev sagt.
Många gånger verkar det som man ska ha tunga argument för att inte skaffa barn, skaffa ett barn, vilja snittas, inte vilja amma osv
En del av det som gör det jobbigt är väl att man har en liten misstanke om att "de" kan ha rätt. Jag tycker att man fick höra samma sak innan man hade barn, att man skulle njuta av friheten. I efterhand kan jag hålla med, det är en väldig frihet att vara (ett par) utan barn, herregud vad mycket tid man hade... Och just nu, när jag har ett skolbarn som för tillfället har problem i skolan så kan jag verkligen känna att jag inte visste hur bra jag hade det när hen var lycklig i den skyddade verkstaden på förskolan. Men lyckan/njutningen är ju förstås alltid relativ till den situation man har nu, den kan ju inte tas ut i förskott, vilket en del tycks tro.
Det jag vill säga till dig är att det spelar väl ingen roll vad ni sa innan ni fick barn, vem kan föreställa sig hur jobbigt det är innan man har provat? Men du måste vara ärlig mot din man och säga hur du känner så han slipper gå och hoppas förgäves. Ni är ju två om det här och om du inte orkar blir det ju inte bra, eller hur? Gläds över och älska den fina gosse som ni har fått