Jag håller med dig!
En förklaring kan ju vara att det är kirurgerna som har makten. De tycker om att operera.
väldigt få landsting har tillräckligt många psykoterapeuter för att behandla stört ätbeteende (väljer avsiktligt att undvika termen "ätstörning" som ju betecknar anorexia nervosa och bulimi medan stört ätbeteende även täcker in sådana rubbningar som jag roar mig med; att trycka i mig massor av sötsaker och snacks dock i mitt fall utan att bli speciellt överviktig), och resultatet som visserligen borde vara mer varaktigt är inte alls lika dramatiskt.
Där jag jobbar, försöker vi jobba förebyggande redan via BVC. Det är tråkigt ofta som föräldrarna inte alls kan se att deras barn är överviktigt och bara säger "det växer de ifrån". Eller föräldrar som vill att det ska tas prover på ämnesomsättningen pga att barnet är överviktigt, men de vill inte att man säger till barnet att det är för tungt.
Om man kunde få till en tillräckligt bra attitydförändring för att hindra/minska barnfetman, skulle man ha kommit en bra bit på väg.