Det här med viktuppgång och viktnedgång och att hålla en viss vikt. Jag talar nu delvis från "andra sidan", men jag tycker det ändå visar just det flera varit inne på, vilken enorm påverkan kroppen har på resultatet.
Jag har aldrig varit fet, lite beroende på hur man räknar låg jag kanske på +5-6 kg i tonåren. Jag är 158 cm lång och har som mest vägt 56 kg. Kikar man på BMI och så har jag aldrig varit överviktig, men kikar man på hur jag såg ut var jag mullig när jag vägde som mest. Hursomhelst, så jag utvecklade en ätstörning. Av en lång rad anledningar där de största var noll självkänsla och en typ-personlighet för att få ätstörning, men där även det att hormonerna etc i tonåren ledde till att jag gick upp väldigt mycket väldigt snabbt (dessutom var jag hungrig hela jävla tiden och kunde få "cravings" på typ chokladbollssmet osv). Hela barndomen var jag smal som en pinne och kunde äta vad jag ville. Så jag fortsatte med det och det + hormoner så poff hade jag gått upp en hel massa kilon.
Jag pendlade odiagnosticerad och oupptäckt mellan anorexi och bulimi - men i båda fallen utan kräkningar (jag kan inte) ganska många år och låg på en ganska stabil vikt kring 55 kg. Min ätstörda tro var att om jag bara kom under 50 kg skulle allt bli så fint. Jag kom inte dit, jag var nere på 52 någon gång efter en ganska lång period av extremt hårt reducerat kaloriintag och extrem motion. Men det var också allt. De satt som klister kilona, och jag kände mig till och med misslyckad som anorektiker...
Sådär var det ganska många år, sen strax efter jag var 20 så mådde jag inte så bra mentalt en period. Det var inte första perioden (och inte sista). Men av någon anledning så denna period svarade kroppen med att kilona rasade. 10 kg på en månad, utan att jag gjorde annat än mådde mentalt dåligt. Ätstörningsspöket vaknade med besked där. Jag vägde 47 kilo. Och insåg jag inte blev lyckligare av att vara under det där magiska 50-strecket. Men om jag kom under 45 kg, då...
Jag kom under det, genom att helt enkelt sluta äta. Det tog ett jävla tag men tillslut. Det hjälpte inte, så jag satte ribban till 40 kg, under det då... Vid 43 kg hotade sjukvården med inläggning och någonstans hade en vilja att bli frisk vaknat. Jag blev frisk, men jag var som lägst ner på 38 kg och vände. Men blev frisk som sagt. Och åt. Vågen stannade på 45 kg. Envist som en jävla röd gris. När jag var drygt 25 gav jag mig fan på att jag skulle bli blodgivare. Då måste man väga minst 50 kg. Jag skulle dit. Och helvete så jag slet. Så in åt helvete i nästan ett år. Jag åt som en häst, och så drack jag milkshakes på grädde och glass osv ovanpå. Låg på skyhögt kaloriintag. Vågjäveln darrade upp till 48 kg som högst men inte mer. Och minsta jag slutade försöka så trallade den tillbaka till 45.. Jag beslöt för att träna lite med (hade inte vågat innan ifall det skulle väcka anorexispöket igen). Då damp vågen ner till 43 och jag blev rädd.
När jag fyllde 30 konstaterade jag att det här snacket att det minsann kommer bli annat när man fyllt 30, då kommer kilona, inte verkade stämma för mig. Vågen höll sig stadigt på 45-46 kilo. När jag fyllde 35 hade ett par kilo smugit sig på, ffa "julkilon" som inte bara försvann som vanligt.
Idag är jag 36, och vågen står jävligt stadigt på 48 - 49 kilo. Oavsett om jag äter bra eller dåligt, tränar eller ej. Nån gång händer något och det är uppe på 51, men sen händer något och den kan vara nere på 45. Utan att jag ändrat något, men det ligger som sagt rätt stadigt strax under 50. SAMMA vikt som jag slet som ett djur för att nå när jag vägde 55, men som var helt "omöjlig" att nå då, trots att jag var yngre, hade en högre förbränning, ett lägre kaloriintag, ett högre kaloriuttag (tränade mer). Trots att jag i långa perioder levde så jävla sunt att det var löjligt blev jag inte av med de där fem kilona. Jag blev inte ens av med dem när jag var ätstörd. Samma kilon som tio år senare var omöjliga att lägga på.
Det om något bevisar att det här med att gå ner i vikt, gå upp i vikt och hålla en viss vikt är jävligt mycket mer än kost, motion och livsstil. Och att det där med kroppens "trivselvikt" kan ändras, men när kroppen väl bestämt sig för en vikt kan den vara nästan helt jävla orubblig.
Så som sagt, utan att någonsin ha varit eg överviktig - så jag är helt jävla säker på att det inte är så lätt eller så bara för de som är det. Jag erkänner att som ung, dum och ignorant har jag tänkt tanken att "det är väl bara att....". Men det är just en dum och ignorant tanke!