@gulan
Jag förstår inte var ni får det ifrån att alla feta människor missbrukar mat? Du behöver inte trycka i dig absurda mängder pizza, godis och chips för att bli överviktig. Det räcker att du äter lite mer än du förbrukar för att lägga på några kilo på ett år.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har inte missbrukat mig upp i vikt, jag har bantat mig upp i vikt. När jag var runt 15 vägde jag runt 60 kg (160 lång). Då sa skolsjuksköterskan till mig att jag låg i riskzonen. Så började jag banta. Eftersom jag gick hungrig när jag bantade föll det snart. Dels överkompenserade jag efteråt och dels överkompenserade kroppen för att kompensera kommande eventuella kriser. Vips så vägde jag 65, och tänkte "fan, jaja det för inte bli över 70". Två år senare hade 70 smugit sig på. För att gå upp 5 kg på 2 år behöver du inte missbruka mat, 50 kcal mer än du förbrukar per dag räcker. Vid 70 började jag banta igen, blev hungrig, överkompenserade, kroppen såg åt sig och 75 var ett faktum. 80 smög sig på två år senare och så har det fortsatt. Och den här sortens viktuppgång är faktiskt vanligare än att folk morfar i sig onyttigheter.
Tro mig, är fullt införstådd i hur svårt det är att bryta ett beroende, och jag skulle aldrig få för mig att klanka ner på den som misslyckas med det. Samtidigt kan du inte jämföra exempelvis rökning med bantning. För du MÅSTE äta. Du kan sluta röka helt, men du kan inte sluta äta. Det handlar inte om att vara sugen, det handlar om att vara hungrig. Att misslyckas med bantningen behöver inte bero på att en stoppar fel saker i munnen det kan lika gärna vara för mycket av rätt saker, helt enkelt för att en inte orkar vara hungrig mer. Sug går över, sug går att "avgifta" sig ifrån. Det är inte lika kul att gå genom livet
hungrig.