Ja, precis som du skriver så har barnen en viktig roll. Det blir att man måste, nu när de är så stora slarvar jag mer eftersom de är så stora liksom.... och så fort de inte är hemma blir det jättedåligt. Då vet jag alltså hur det kommer bli när alla flyttat sedan.
Just frukosten, alltså den när jag vaknat och innan jag går vid 07 på morgonen, verkar vara svårast att till. Det är nästan som ett fysiskt motstånd mot att äta så tidigt. Havregrynsgröt är gott, men att äta så tidigt är ju svårt, och motivationen till att ens ta sig tid att laga något som tar längre tid än att öppna kylen och ta ut är som lägst så tidigt på morgonen.
Lunchen är ju ett aber för mig också, jag har precis kommit hem och har jobbat, är trött och energilös, det sista jag ens känner för är att göra mat, det jag högst av allt vill är nog att vila istället. Speciellt vintertid, då har jag verkligen inte mycket energi över känns det som.
Nej operationen i sig ger nog inte bättre matrutiner, men i alla fall viktminskning, vilket ju är därför jag funderar på den. Jag tror inte jag går ner i vikt med matschema, koständring och mer motion. Det har jag testat så många gånger under mitt liv, utan resultat. Jag tror det krävs mer än så för att få kroppen att fatta att den inte ska behålla allt jag stoppar i mig.
Och om det inte ger resultat, då kan jag inte låta bli att fundera på om det är värt det. Det förvånar säkert många att man kan vara så ointresserad av kost, mat och motion överlag, men det är ointressant. Jag tycker om att promenera- men jag dör hellre än springer, ärligt talat, jag var inte många skitar hög när jag insåg det astråkiga i att springa, och det trevliga i att gå. Med tanke på min syn kan jag inte cykla! Jag har dock inte råd att köpa motionscykel eller sån där annan vad de heter, har tänkt tanken, för då kan jag i alla fall inte cykla på saker och är ju inte beroende av synen! Men av ekonomin....
Så, om jag anstränger mig för att gå ner i vikt, gör allt rätt som jag har gjort otal många gånger förut- och inget sker, till vilken nytta gör jag det? Jag har i dag inga viktsjukdomar, går jag inte ner i vikt så kommer jag inte känna mig psykiskt bättre, andra kommer se på mig som samma feta och fula person som verkligen har gjort fel val i livet trots att jag nu gör allt rätt, värken i knät och ryggen som inte blir bättre av min vikt lär inte bli bättre ändå eftersom jag ändå inte går ner i vikt. Så varför ska jag då anstränga mig för sådana tråkiga saker när jag inte någonting alls för det?
Bara lite jag funderar på när det är motigt. Det är så lätt för andra, som ju ofta tycker att det här med mat och allt kring kost, motion, näring, är intressant och kanske till och med roligt, att tycka att det är en negativ syn jag har på situationen. Eller felaktig. Fast jag tycker bara att det är tråkigt. Jag gillar att leva och att lägga lite tid som möjligt på tråkiga, men nödvändiga saker..... Jag motionerar inte. Jag går med hunden för att han behöver det. Det är visserligen kul och jag tycker faktiskt om det, det är skönt att gå med honom för det mesta. Jag hade dock inte gått utanför dörren om jag inte haft hund. Inte varje dag. Jag tar visserligen bussen till och från stationen här hemma, men i övrigt går jag dit jag ska. Andra jag känner traggar om att vi ska ta bussen så fort vi ska någonstans och jag säger nej. Vi kan faktiskt gå, vardagsmotion inte att underskatta. Så det är alltså inte alls så att jag har något emot att röra på mig, när det har något syfte där det inte handlar om motion.
Sorry, tänkte vidare här!