Tråkigt att du har problem!
Att behöva gå till dietist först innan operation är standard, men jag har redan försökt med det flera gånger, och nu ger jag det ett nytt försök.
Jag har varit hos dietist tidigare och tycker att det ger mig mycket. Problemet är bara att jag har svårt för att få det de säger att jag ska göra att fungera ihop med hur jag är som person. Den dietisten jag har nu är faktiskt riktigt bra just därför att han är mindre fokuserad på att gå ner i vikt och mer fokuserad på att leva hälsosamt med den vikt man har. Han anser att överviktiga människor KAN ibland leva hälsosammare än normalviktiga, trots sina extra kg, det är inte vikten som är viktig utan hur hälsosamt man lever.
Och det tänker jag är en vettig utgångspunkt. Tidigare har det varit väldigt fokuserat på vikten vilket gjort att jag tappat sugen och matlusten ännu mer när jag inte gått ner som jag velat i vikt, och då börjat med det där att inte äta. DET gav ju resultat i alla fall. Fast det är skrämmande hur lätt det är att göra och hur lätt jag trillar dit, så då väljer jag hellre att äta som jag gör, att inte ge mig in på att banta liksom. Det leder till viktmani hos mig, som jag inte kan hantera.
Jag tyckte min dietist sa något vettigt i går.
"Man kan ju alltid prova att äta som man ska göra efter operationen för att få en känsla för hur det blir och för att kunna förstå vad som krävs."
Detta eftersom jag ju har problem med just ätandet. Här kan kosten också förbättras lite, hos vem kan den inte det?
Och jag tänker på att ta ett steg i taget och inte allt på en gång, för när jag försöker ändra allt så blir allt pannkaka. Ett steg i taget och befästa så blir det bättre.
Hoppas ditt besök blir bra och att du får vettiga tips!