Vikten som gravid..

domino

Trådstartare
Alltså.. Borde jag bli orolig nu? Vägde mig imorse och jag har gått ner 3 kg :eek:
Har läst att man typ ökar ett kilo i veckan från v.28 eller vad det var.. :crazy:
Äter som jag ska, varierat men det blir ju små portioner, då jag inte får i mig mycket alls innan jag är proppmätt.. Innan jag blev gravid tränade, simmade eller promenerade jag varje dag nästan men nu gör jag ingenting. Sitter på motionscykeln 30 min någon dag i veckan och går på vattengympa en dag i veckan bara. Promenader blir det inte mycket heller för jag blir så trött i ländryggen och får ont.

Allt är som vanligt i magen, pyret rumlar runt o sparkar mycket..

Hur är det med er andra, har ni gått upp, ligger stilla eller gått ner i vikt under graviditet??
 
Sv: Vikten som gravid..

Det beror ju på vad man vägde innan. Jag har alltid varit underviktig och haft väldigt svårt att gå upp i vikt, så jag är tacksam över att jag gick upp 17 kg under graviditeten. Jag såg ändå ut som en snöre efter några månaders amning, vågar inte tänka på hur jag hade sett ut om jag inte haft lite reserver.
Jag hade en enorm aptit när jag var gravid, kunde äta nästan hur mycket som helst. Men det verkar ju vara väldigt olika för alla.
Vad säger din BM om viktnedgången då, du kanske ska ta upp det nästa gång du är där om du är orolig.
 
Sv: Vikten som gravid..

1:a gick jag upp med, 2:a & 3:e höll jag mig runt ursprungsvikten med.

Jag gick alltså i mig själv ner i vikt de 2 sista graviditeterna och döttrarna vägde runt 3½ kg båda 2. Sonen, den graviditet jag gick upp va 12 kg på, vägde drygt 2½ kg, när han föddes...

Så länge bebisen mår bra och växer som den ska, så behöver du inte oroas över att du inte ökar i vikt graviditeten igenom :)
 
Sv: Vikten som gravid..

Jag gick upp ca 17kg med Christoffer. Han vägde 2670 gram när han föddes i vecka 38+0. Så fast jag gick upp rätt mycket så var han väldigt liten.

Jag är i vecka 29 nu och ska iväg till BM idag så får väl se hur mycket jag gått upp hittintills för några veckor sedan var det 7kg.
 
Sv: Vikten som gravid..

När mamma var gravid med mig gick hon ner i sig själv och lite till.
Jag vägde dryga 4,5 kg när jag föddes, men mamma vägde vid förlossningen ett par kg mindre än vad hon gjorde innan hon blev gravid.
Till henne sa dom att så länge bebisen mår bra och växer där inne så var det ingen fara. Barnet tar det h*n behöver sen är det mamman som kanske blir utan.
 
Sv: Vikten som gravid..

Ok, på inskrivningen vägde jag 54 kg, nu väger jag 61 kg. Är i v.31, går in i v 32 imorn. Ska till BM den 5/3. Det är ju nästa vecka, så jag kan vänta tills dess och prata med henne om det då?
 
Sv: Vikten som gravid..

Till henne sa dom att så länge bebisen mår bra och växer där inne så var det ingen fara. Barnet tar det h*n behöver sen är det mamman som kanske blir utan.

Det kanske därför jag slutatade gå upp och nu har gått ner dom där kilona istället då?:)
 
Sv: Vikten som gravid..

Så länge du äter som du ska och mår bra så är det ingen fara, det kan jag nästan garantera. :) Och dina värden håller ju BM koll på under graviditetens gång. Jag skulle bara vara glad om jag slapp gå upp i vikt under gravven. :D

Men det beror ju som sagt på vad man har för kropp sedan innan, sådanna som är jättesmala blir ju förståss glada över att gå upp & hoppas ju på att få behålla dom kilon dom gått upp. Själv har man problem med att bli av med dom man dragit på sig. ;)
 
Sv: Vikten som gravid..

Jag kommer nog gå upp rätt myck. är ju i vecka 29 och har gått upp nästan 10 kg redan. Men alla går ju inte upp lika. Det viktiga är att barnet växer.
 
Sv: Vikten som gravid..

Jag hade också gått upp närmare 10 kg när jag var i v.29 och var helt säker på att sluta någonstans runt 30+ men nu är jag i v.38 och har gått upp exakt 11 kg så det kanske inte kommer bli så hemskt mycket mer.
Jag läste förresten någonstans att man i tredje trimestern (heter det så?) bör gå upp minst 1 kg i månaden men inte mer än 3, jag vet ju iof inte hur mycket sanning det ligger i det, hm...det KAN ha varit i graviditetskalendern på familjeliv jag läste det men jag är inte säker.
 
Sv: Vikten som gravid..

Och jag läste i en bok (eller om det var en sida på nätet) att det är vanligt och normalt att man går upp 1 kg i veckan efter v 28 eller vilken vecka det var.. :crazy:
 
Sv: Vikten som gravid..

Min BM sa att man bör gå upp ca 6 kg.. mer är onödigt :rofl: är man redan överviktig ska man försöka att verkligen inte överskrida 6 kg....

/babooooom 53-kilos-duttan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 156
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 034
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Kan man ens göra rätt längre?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp