Vikten av en tränare

Fiorano

Trådstartare
När jag läsre här i trådarna på ridning blir jag ständigt förundrad över att tränaren verkar ha spelat ut sin roll. Folk har problem med än det ena och än det andra i sin ridning. I sig inget konstigt eftersoom alla självklart har brister som måste förbättras. Onte heller är det konstigt att man ber om tips från andra som har haft samma problem och att man vill ha tips för att bli bättre.

MEN. När tillägget i tråden är "jag rider inte för tränare och kan inte det". Hur tänker man då? HUR sjutton ska man kunna bli bättre och kunna rida sin häst vettigt om man inte kan ta hjälp av en tränare? Det behöver inte vara särskilt dyrt och man behöver inte rida för en A-tränare som tar 7-800/träning. För basicnivå kan man rida för någon som kanske inte har någon utbildning men som iaf har ett bra öga och kan hjälpa en på rätt spår. Det handlar om lite pengar som ger så otroligt mycket.

Många av trådarna handlar om hästar som uppenbart inte orkar det arbete som ryttaren kräver. I synnerhet galoppen får många hästar problem med. Då börjar det direkt gapas om equiterapeuter och veterinärer. Men ingen nämner vikten av en vettig träning så att hästen verkligen orkar och har förutsättningen att klara arbetet.

Fiorano-möjligen lite bitter men vädjar till alla hobbyryttare där ute att hitta någon att rida för.

Sv: Vikten av en tränare

Varför tror du att detta forum är så populärt ? Just därför att vi är många ambitiösa hobby-ryttare som måste kompromissera för att överhuvudtaget kunna ha häst / rida och då får man ibland acceptera att gå den långa vägen och söka efter lösningar med små medel eller själv. Förr eller senare blir det förståss stopp och då kan ett litet litet tips från en medmänniska göra gott eller vända svart till vitt:laugh:

kan också tillägga att man bör träna MELLAN träningarna.

Många tror att intruktören ska göra hela jobbet, men denne kan bara ge verktyg för hur man ska gå tillväga.

Det hjälper ju inte att träna för någon om man inte tränar själv och tar till sig hjälpen. Detta tycker jag är ett mycket vanligt fenomen.

Varför tror du att detta forum är så populärt ? Just därför att vi är många ambitiösa hobby-ryttare som måste kompromissera för att överhuvudtaget kunna ha häst / rida och då får man ibland acceptera att gå den långa vägen och söka efter lösningar med små medel eller själv. Förr eller senare blir det förståss stopp och då kan ett litet litet tips från en medmänniska göra gott eller vända svart till vitt:laugh:

Hur kan man kompromissa bort tränare om man vill träna/tävla.

Har själv inte tränat för tränare det sista halvåret men under denna period har jag på egen hand inte hoppat eller dressyrat utan strosat runt i skogen (har haft en svacka i ridintresset) men när jag sätter i gång med att träna han igen så kommer en tränare in i bilden, hade inte vågat mej på att prova mej fram helt själv och hoppats på det bästa.

Kram

Jag skulle inte ens vilja ha en egen häst om jag inte kunde rida för tränare. Då hade jag faktiskt hellre ridit i en dressyrträningsgrupp på en bra ridskola.

Missförstå mig inte, jag älskar allt som har med hästen att göra, vi pysslar och myser, rider i skogen och hoppar ett och annat plutthinder för skojs skull men jag vill träna och bli bättre.

Som någon annan sade så ger tränaren mig verktygen så att jag kan träna själv alla andra dagar i veckan.

Jag kan jämföra lite när jag skulle lära mig köra bil. Pappa lärde mig och tyckte inte att jag skulle behöva ta så mycket lektioner. Eftersom han varken var körlärare eller van vid nybörjare lade jag mig till med massor av ovanor som det sedan tog många körlektioner att slipa bort. Jag är övertygad om att det blir likadant med ridningen om man inte har stöd av någon som kan påpeka vad man bör jobba med för oavsett hur duktig man är kan man inte se sig själv när man rider och man kan inte heller känna allt till 100%.

KL

Tror säkert att ekonomi kan spela in hos vissa, men även att man i takt med att man blir mer rutinerad förstår att man INTE är så rutinerad som man trodde och därmed inser vikten av att ta hjälp av tränare. Det tycker jag man kan utläsa av många trådar på dessa forum (att man ger sig på svårare problem på egen hand än man har kompetens att lösa) och inte minst förstår man nu i efterhand att man själv gick i den fällan som ffa tonåring...

Senast ändrad:

Jag rider sällan för tränare dels pga tränarutbudet, och dels för att jag är för snål för att slänga ut pengar på en tränare om jag inte vet hur den är först :cool:
Jag har sett för många tränare som jag anser lär ut på ett dåligt sätt.

Dock så tränar jag för tränare så fort det kommer någon till klubben, vilket är ett par ggr /termin.

Jag känner att jag är tillräcklig självanalyserande för att veta vad jag har för problem. Inte ALLT säkerligen, men jag vet mina brister och jag vet vad jag behöver träna på.

Sen är det så att om jag får problem med hästen - då är det en självklarhet för mig att ta hjälp av en tränare och inte bara acceptera det och fråga efter hjälp från folk som kanske inte själva har rätt kunskap..
Just nu har jag bara problem med min sits och det vet jag faktiskt själv vad jag måste göra åt :angel:
Däremot när vi börjar komma igång lite mer, ja då kommer jag garanterat behöva lite hjälp/coaching.

Jag är ju en av dem som tror att hästen bör gå i en viss form och balans för att hålla och må bra. Den formen och balansen får de flesta inte till utan adekvat hjälp.
Men ett problem är att det idag finns så många dåliga tränare. Folk rider för dem. Men inga framsteg görs direkt. Iaf inte tillräckligt många tillräckligt fort!
Jag kan förstå att man slutar söka hjälp då om man inte hittar någon bra och tro att alla är så. Då fårman ju också lite en övertro på sin egen förmåga om man ligger så nära tränaren i kunskap att inte tränaren kan hjälpa en mkt mer än man själv fixar till det.
Jag tror många hästar i Sverige skulle må bättre fysiskt och tycka ridninge var så mycket behagligare och roligare om deras ryttare tränade och lärde sig mer.

Jag rider för mina tränare runt varannan till varje vecka, beroende på när de hinner komma till oss. Förut kunde vi rida upp till 3 dagar/v samt en helgkurs i månaden. Så fort jag stöter på problem som jag känner att jag inte är säker på hur jag ska lösa ringer jag min tränare! Oftast får jag tips per tel som löser det. Eller så åker vi dit och bor hos dem några dagar.
Hittar man bra tränare ska man vara rädd om dem! Men se till att tränaren snabbt hjälper er fram. Det ska inte behöva harvas runt år efter år i hälsovådlig form. Det ska gå att ordna på något ridpass bara!

Jag kommer rida för tränare oavsett om jag så kommer upp till GP-nivå.
Min huvudtränare rider GP. Även hon tränar för någon.
Anky tränar för någon.
Då är det rätt lustigt att tro att man själv inte mår bättre av det. Det är ännu viktigare ju mindre man själv och ens häst kan.

Just det där att det ska gå snabbt, kan faktiskt vara ett problem.
Hästen kanske inte har styrka att utföra vissa moment just för att ryttaren knappt rider mellan träningarna. Eller så lyssnar inte eleven på tränaren.

Eller så anser tränaren att det faktiskt inte finns talang för GP dressyr för tant Signe och ardennern Brunte, men de envisas med att försöka ändå. För Signe älskar Brunte och vill inte köpa en annan lämpligare häst eller hålla sig på Bruntes nivå=frusration=tränarens fel=tränaren är kass:p

Så det är helt klart ett tveeggat svärde det här med träning.
Många tränare blir dessutom rädda för att säga sin mening för de är rädda att förlora kunder...

blev lite svammligt. ursäkta

Det är svårt att hitta en bra tränare som passar en och ens häst, men jag tycker det är väldigt viktigt att lägga ned det arbetet om man vill utvecklas och komma till rätt ridning av sin häst. Har man hästen som sällskapsdjur och tar en skogstur några gånger i veckan förstår jag att man inte lägger ned det jobbet o pengarna.
Jag är väldigt mån om att min häst får bra förutsättningar att bygga upp sig och tränas, lika mån som om mig själv, och min egen träning.
Men det är också en otroligt stor motivationsfaktor och får mig att fortsätta vara sugen på att jobba min häst de 4 dagar vi tränar själva (han är ledig en dag/vecka;)), vare sig vi tränar ute eller inne, galoppjobb i skogsbacke, dressyr pass, terrängträning eller hoppning på bana, så har jag med mig dte jag o min tränare har diskuterat, och jag märker otroliga skillnad i vårt sätt att kommunicera och utvecklas sedan jag börjat med regelbunden träning för proffessionell instruktör.

Åh, det här är en tråd för mig. Hade en egen liknande för ett tag sedan så ämnet ligger mig varmt om hjärtat.

Jag tänker vara riktigt extrem och säga att om man inte har råd, möjlighet eller för den delen vett på att ta hjälp när det behövs så ska man inte ha häst för det är oftast hästen som blir lidande i slutänden. Detta gäller inte bara träningshjälp utan även veterinär osv. Det är väldigt ofta man läser här på forumet om folk som har "skadade" hästar men som hellre frågar på ett forum än ringer en veterinär bara för att det inte ska kosta pengar. I mina ögon borde det vara straffbart att vara dumsnål på hästens bekostnad.

Så, nu ska jag lugna ner mig igen. Inte bra för blodtrycket att hetsa upp sig för mycket :D.

Jag menade inte att det ska gå fort upp i klasserna. Utan att man ska komma till ridning som är hälsosam för hästen i fråga. Och det kan ju också se lite olika ut beroende på ras, byggnad, gång etc.

Men det som är viktigt att man löser fort är att hästen blir loss, slappnar av och går i balans på linjen. Så den rids hälsosamt. Man man sedan inte tar sig till piaff och pirouetter är skitsamma. Men hästen måste gå i en hälsosam form och arbeta stärkande och mjukgörande.

Och det upplever jag att det ofta tar för lång tid att ta sig dit för många tränare och deras elever. Man måste som tränare kunna lära ut det fortare. Och även i vissa fall motivera ryttaren genom att förklara skaderisker och vad som sker i hästens kropp under ridning om man inte rider korrekt. För de allra flesta vill hålla sina djur friska.
Tyvärr blir det ju ett problem om inte ens tränaren själv är tillräckligt utbildad inom detta.

håller med helt, hästar kostar pengar o inser man inte det så ska man inte ha ngn.

Vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst:

"Jag rider inte för tränare just nu därför att...."

eller

"Pengarna räckte bara till en unghäst som jag nu ska rida in, vad ska jag börja med?"

Jag håller helt och hållet med dig i grunden, MEN om det inte finns en duglig tränare i närheten, vet jag inte om det är värt att slänga ut en massa pengar på dålig undervisning. För det finns gott om tränare som faktiskt inte gör ett dyft för sina elevers ridning och hästarnas välbefinnande.

Jag bor utanför Manhattan. Här finns inte en SJÄL som rider dressyr. Alla håller på med hunters, och ingen gör ens det särskilt väl. Jag red för en tränare som påstod sig ha ridit PSG i sin ungdom men slutade efter ett halvår då jag blev trött på att betala 100 dollar per lektion, en lektion som bestod av "LEFT RIGHT LEFT RIGHT! PULL MORE ON HIS MOUTH! LEFT RIGHT LEFT RIGHT!" utan någonsomhelst förståelse för varken anatomi eller mekanik. Att rida dressyr innebar att ha svart sadel på hästen och såga ner den så mycket som möjligt på bogarna. Nej tack. Därför rider jag för tillfället utan tränare tills jag och hästen kan flytta (när doktorsavhandlingen är färdig) till ett område med bättre tränare.

tja det finns många anledningar för varför man inte kan rida för tränare.

ibland vara svårt att får tränarna att komma ut till ryttaren, vissa har då svårt att transportera sina hästar. inte kanske för att hästarna inte går att lasta utan för att man kanske inte har tillgång till egen transport, att då hyra en varje gång blir dyrt.
Många har inte körkort, eller bil som får dra och då måste man vara beroende av någon annan som skjutsar, vilket inte är vare sig roligt eller möjligt för många. att då byta bil och ta körkort är kanske en konstnad som många inte har råd med eller kanske är för unga för.
Vissa hästar ex större går inte att lasta för transporterna är för små (ex shire) och att köpa en egen stor transport är inte billigt.
sen kan man bo i ett område där det inte finns så många tränare, eller så finns det tränare men ingen som passar just mig och min häst.

det är inte BARA att rida för tränare det är mycket som ska stämma och gå ihop.

Jag själv rider just nu för en tränare. men hon kommer ut till vårat stall eller till ridbanor/hus i närheten. Min häst kan jag transportera, av en slump fick jag en bil som får dra och transport kan jag oftast låna. men det finns 2 till tjejer som rider i samma stall som jag, den ena är 15 vars föräldrar inte har tid/möjlighet att skjutsa henne till träningar, sen den andra tjejen har en shire som är för stor för de vanliga transporterna och i sin tur leder att man måste ha BE körkort för att transportera den hästen.

Åh, det här är en tråd för mig. Hade en egen liknande för ett tag sedan så ämnet ligger mig varmt om hjärtat.

Jag tänker vara riktigt extrem och säga att om man inte har råd, möjlighet eller för den delen vett på att ta hjälp när det behövs så ska man inte ha häst för det är oftast hästen som blir lidande i slutänden. Detta gäller inte bara träningshjälp utan även veterinär osv. Det är väldigt ofta man läser här på forumet om folk som har "skadade" hästar men som hellre frågar på ett forum än ringer en veterinär bara för att det inte ska kosta pengar. I mina ögon borde det vara straffbart att vara dumsnål på hästens bekostnad.

Så, nu ska jag lugna ner mig igen. Inte bra för blodtrycket att hetsa upp sig för mycket :D.

Oj! Du måste vara vegan va?

Indirekt säger du att det är djurplågeri att inte rida för tränare. Du vet ungefär hur djur i kött/mjölkproduktion lever sina liv?

Det finns mycket folk som har råd med ridlektioner som utsätter sina djur för plågsamma situationer. Det måste väl vara människor ur denna kategori som är för snåla för att betala veterinär...annars har man ju helt enkelt inte råd.

Och hur blir det med fattiga människor som använder hästen som arbetsredskap? Ibland kan perspektivet bli lite väl snävt, världen är större än sveriges hobbyryttare.

Oj! Du måste vara vegan va?

Indirekt säger du att det är djurplågeri att inte rida för tränare. Du vet ungefär hur djur i kött/mjölkproduktion lever sina liv?

Det finns mycket folk som har råd med ridlektioner som utsätter sina djur för plågsamma situationer. Det måste väl vara människor ur denna kategori som är för snåla för att betala veterinär...annars har man ju helt enkelt inte råd.

Och hur blir det med fattiga människor som använder hästen som arbetsredskap? Ibland kan perspektivet bli lite väl snävt, världen är större än sveriges hobbyryttare.

woot?:confused:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka