Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

kicki71 skrev:
Jag har egentligen oxå en liiten fundering, med det här ang hållbara hästar öht....

Ta ett halvblod, rid in den vid 7 års ålder, och använd den som hobbyhäst i princip större delen av dens liv, tävla någongång i dess naturliga gångarter, kanske träna för det. Jag tror att den gott kan leva till den blir 30, minst!

Ta en isis, påbörja inridning vid 2-3 års ålder, som 5-åring ska den kvala in för motsvarande Breeders i hoppning(ex). Som 7-8 åring börjar den gå svår klass och tävlar sen hyfsat mycket under tävlingsäsongen fram till pensionering!
Vad kan frisk ålder bli då?

Tycker inte man kan jämföra isisar med ex(oftast)våra halvblod. Inget dom gör påminner mycket om vad den andra gör. Det är helt andra förutsättningar....Detta har nog kanske oxå något att göra, med dessa försäkringar. Naturligtvis räknas skaderisken/värdet som större på en tävlingshäst, vilket ofta halvbloden är, mot en(om jag får säga så..)hobbyhäst. Det samma är ju inom hundförsäkringar....

Isisar rids in 3-5 års ålder, sällan vid 7. Hingstarna visas topptränade vid 4 - 5 års ålder. Det händer att de går både SM och VM vid dessa unga år också! Och det händer att de tävlas fram till 17-18 års ålder. En del tom upptill 30 års ålder. Så det är höga krav på islandshästarna från unga år må du tro! Eller vad sägs om att de helst skall gå in klass1 efter några månaders tillridning , 3-6 månader kanske. Då går de i alla 4 eller 5 gångarter, kan tölta rejält och samla sig ordentligt samt bränna iväg i snabb flygande pass! Kravfritt?! Pyttsan! :crazy:

golden_tinka skrev:
Jag är inte ute efter att kritisera dig eller nån annan här inne på forumet, även om inlägget var riktat mot dej, vilket inte heller var meningen..

Och har man en längd på tex 190cm och en vikt på 100kg kan man då inte se sina begränsningar och kanske välja en större ras!!!

Det jag skriver om är inga fakta påståenden utan rent sunt förnuft ;)
vilket jag tror att många härinne har.
Jag tål att kritiseras, men detta är iaf mina åsikter, försöker som sagt bara se till hästarnas bästa!! :banana:

Och nu trampar du i klaveret igen! :mad: Hur får du detta till att inte vara kritik mot oss?! :confused: Det är sårande och kränkande att du påstår att min man på 197 och 98 kg inte kan rida islandshäst och har dåligt omdöme och att vi inte ser till hästarnas bästa! :cry: Föredrar om du behåller dina åsikter för dig själv för du vet inte vad du pratar om! :mad: givetvis väljer vi inte att maken rider en lättbyggd islänning på 130 men hans rejäla valack på 143 bär honom med lätthet! troligen betydligt lättare än din haflinger skulle göra! :angel:

Filippan skrev:
För det första är det väl inte bara att välja en annan ras. Man kanske har fastnat just för islandshästen, för deras gångarter, lynne osv. Om man då ska byta till en större häst, så byter man ju hela grejen! Och hela sin hästvärld! "Islandshästvärlden" är ju helt annorlunda mot t ex "halvblodsvärlden". Tävlingarna är helt annorlunda, hästarna är helt annorlunda, ridningen är helt annorlunda... osv osv.

Och allt detta när man inte ens behöver byta ras! Eftersom många islandshästar lätt klarar av att bära en ryttare på 100 kg. Bevisen för detta är många, så varför älta detta i oändlighet?

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig!

sambaengi skrev:
Och nu trampar du i klaveret igen! :mad: Hur får du detta till att inte vara kritik mot oss?! :confused: Det är sårande och kränkande att du påstår att min man på 197 och 98 kg inte kan rida islandshäst och har dåligt omdöme och att vi inte ser till hästarnas bästa! :cry: Föredrar om du behåller dina åsikter för dig själv för du vet inte vad du pratar om! :mad: givetvis väljer vi inte att maken rider en lättbyggd islänning på 130 men hans rejäla valack på 143 bär honom med lätthet! troligen betydligt lättare än din haflinger skulle göra! :angel:

Det där va ju lågt skrivet.
Haflingerhästar är ju kända för att de är viktbärande. De orkar med lätthet samma vikter som islandshästar. Varför tro ni att era små hår bollar är såååå mycket bättre än andra hästar? Det är idioti.

Lycanthrope skrev:
Haflingerhästar är ju kända för att de är viktbärande. De orkar med lätthet samma vikter som islandshästar. Varför tro ni att era små hår bollar är såååå mycket bättre än andra hästar? Det är idioti.

Och det är islandshästar också!!! :mad: What´s the different? Jo gångarterna, viljan och energin! :D

Hallå vi pratar om två individer där den ena bevisligen lätt bär 100 kg medan den andra individen enligt egna ägaren inte klarar det... :devil: Alltså borde logiskt makens islandshäst vara starkare! :D

Sedan tror jag inte den haflinger finns som är så rejäl som mitt musblacka sto och hennes dotter tesx. För jag har aldrig sett en haflinger grov som en nordsvensk, men de kanske finns de med??? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Lycanthrope skrev:

Näe, jag trodde du hade gett upp. Sådanadär påhopp tror jag inte någon i denna delen av bukefalos vill ha.

Lägg ner attityden nu. Klanka inte ner på Islandshästen bara för att vi inte vill hålla med dig i dina åsikter.

Oh....gott. En ny tråd att gå in och röra runt i ;)

*lånade knappen från dej bara*

:D :rofl: :D

sambaengi skrev:
Och det är islandshästar också!!! :mad: What´s the different? Jo gångarterna, viljan och energin! :D

Hallå vi pratar om två individer där den ena bevisligen lätt bär 100 kg medan den andra individen enligt egna ägaren inte klarar det... :devil: Alltså borde logiskt makens islandshäst vara starkare! :D

Sedan tror jag inte den haflinger finns som är så rejäl som mitt musblacka sto och hennes dotter tesx. För jag har aldrig sett en haflinger grov som en nordsvensk, men de kanske finns de med??? :confused:

Vilja och energi har ju andra raser också? Felet med er är att ni pratar som att islandshästar är de enda som har det.

Om egna ägaren sagt det, okey. Det visste jag inte..

Men det finns riktigt rejäla haflinger också, även om de avlas mycket mer på den lätta typen nuförtiden.

IrpaSnirpa skrev:
Näe, jag trodde du hade gett upp. Sådanadär påhopp tror jag inte någon i denna delen av bukefalos vill ha.

Lägg ner attityden nu. Klanka inte ner på Islandshästen bara för att vi inte vill hålla med dig i dina åsikter.

Jaså är det ett påhopp nu? Tror inte det.
Jag bryr mig inte om ni inte håller med. Problemet mer er är som jag skrev ovan, att vissa av er tycks tro att islandshästar är den enda rasen med vijla och energi. Så är det inte.

Det verkar ju som ni tar allt som kritik! :o
Min haflinger kan med lätthet bära 100kg gubbar på ryggen. MEN bara för att den KAN det skall den inte behöva det!!! 30kg hit eller dit gör stor skillnad i vad hästen preciserar...
Din mans rejäla valack kan säkert med lätthet bära din man, men den skulle nog ännu LÄTTARE bära nån med en vikt på 65kg... :smirk:
Men det är som sagt era hästar och ni vet väl vad dom klarar och inte klarar!

Och för övrigt finns det haflinger ala ardenner grovlek, som kan va både 135 eller 155...
Dock är det inget man eftersträvar!

OH herre gud vad folket på Island har det BRA :smirk: Finns bara EN ras där och då slipper dom sånt SKIT som pågår i den här tråden. Hur orkar NI :confused:

Jag tycker varje RAS är värdig RESPEKT. Försök visa det och inte hacka på varje ras.

Så ge Er nu :)

Lycanthrope skrev:
Jaså är det ett påhopp nu? Tror inte det.
Jag bryr mig inte om ni inte håller med. Problemet mer er är som jag skrev ovan, att vissa av er tycks tro att islandshästar är den enda rasen med vijla och energi. Så är det inte.

Ja, det där var ett rent och skärt påhopp på islandshästen. Och ja, vissa kanske anser att Islandshästen är mest viktbärande av alla, med det beror ofta på ren ovana av en annan ras (i detta fall kanske Haflinger) du sitter och säger att Islandshästen är ful i en annan tråd och säger att de inte kan ditten och inte kan datten, sen kommer du hit och snackar om idioti.

Sedan för att påpeka en annan sak så kanske du kan tänka efter hur många gånger man får försvara sig, sin och sin ridsport på buke där majoriteten inte har någon vana av Islandshästar, där alla gnatar om detta och många klassar det som skogsmullehäst.

Du verkar allvarligt bry dig om vad vi håller på med eftersom du letar efter knappar att trycka på hela tiden. Du har öppet deklarerat att du INTE gillar islandshästar, så varför fortsätta?

Ta och diskutera i ett forum där du kan undvika att förolämpa något du inte kan något om, här är vi rätt nöjda med att slippa folk som spyr galla på något dom faktiskt inte har så stor erfarenhet av.

Senast ändrad:

Seifur skrev:
OH herre gud vad folket på Island har det BRA :smirk: Finns bara EN ras där och då slipper dom sånt SKIT som pågår i den här tråden. Hur orkar NI :confused:

Jag tycker varje RAS är värdig RESPEKT. Försök visa det och inte hacka på varje ras.

Så ge Er nu :)

Varje ras är värd respekt!!! Och jag tror inte att dom här inne är ute efter att såga rasen.. :smirk:
Utan vill ha en diskussion om häststorlek/ryttarstorlek... ;)

Jag har noll erfarenhet av Haflinger, har läst om dom i tidningar och liknande, har väl klappat en på sin höjd. Vad jag vet är att Haflingern är minst lika viktbärande som Islandshästen.

Att sitta och pendla mellan "min häst är bättre än din" och "gräset är alltid grönare på andra sidan" är ju trots allt dagisfasoner.

Som har påpekats i andra trådar så är en häst en häst oavsett ras, vissa gillar dem, andra inte.

Islandshästen har under många herrans år burit tunga ryttare kors och tvärs överallt, jag tror det hade visat sig om de inte hade klarat av det. Sen så är inte alla Haflinger viktbärande, och samma är det hos Islandshästen.

F.ö så förstår jag inte riktigt hur man kan sitta och tjata om huruvida en Islandshäst är viktbärande om man själv har en Haflinger (som även dom kan ligga under 1.48 och vara mindre robusta i kroppen, nog finns det vuxna män som rider på dessa små med)

Lycanthrope skrev:
Men det finns riktigt rejäla haflinger också, även om de avlas mycket mer på den lätta typen nuförtiden.

Precis samma sak görs med islandshästar, nu vill folk ha fram "sportmodellen". I mina ögon är det ett försök att göra Islandshästen till en miniatyr av fullbloden :angel: Vilket jag inte är så förtjust i.

Det första jag fick lära mig som nyanställd och nybörjare på Islandshäst var att det finns en Islandshäst åt varje ryttare, du kanske inte kan rida Skjóni, men du klarar av Gnyfari, det finns stora robusta hästar, pigga, alterta och framför allt nybörjarvänliga hästar. Sen finns det modellen slankare som vill ha mera fart, som flyger fram och som kanske inte alla gånger orkar ha en tungryttare på ryggen.

Generalisering är bra ibland, vissa gånger bör man undvika den. På Islandshästen kan man inte direkt generalisera, eller jo, man kan göra det om man inte är införstådd i rasen.

En haflinger är viktbärande.. och visst ser man i bland stora gubbar på dom små också, men det gör inte att det är rätt.. dock är det ej haflinger vi diskuterar här!

Det jag försöker komma fram till i dom inlägg jag skrivit är att man skall välja storlek på häst efter storlek på sig själv ;)
Men det verkar vara svårt att få fram, eller så vill ni här inne helt enkelt inte lyssna, eftersom ni helt stängt för från åsikter utifrån...

På island, visst en ras, där har man inte så mycket att välja på.. det förstår jag.
I övriga världen finns över hundratalet, vill man prompt ha en islandshäst kan man väl då försöka få tag i nån av dom större.. om man inte är liten och lätt, vill säga.. :)

Lycanthrope skrev:

Där håller jag faktiskt med dig.

Jag har islandshästar och älskar denna ras över allt annat. Det finns få andra raser jag skulle vilja ha. MEN jag tror att det finns många andra raser som är minst lika viktbärande som islandshästarna. Speciellt de "gamla" bruksraserna och många ponnyraser.

Alla klagar på turhästarna och att vi bara har våra hästar till fritidsridning. Men hur många halvblod går inte på ridskola?? Procentuellt sett tror jag det är lika många halvblod som är skogsmullar som Islandshästar. Tävlandet växer lavinartat inom islandshästsporten.

/Åsa

Jodå, det går in, men frågan är om det folket här beskriver och säger går in hos dig ;) (inget illa menat)

En ryttare på 1.90 har lite svårt att hitta en Islandshäst i större storlek, för du som åskådare kan inte bedömma att just den hästen är 140 och hästen bredvid är 1.49, sen anser jag att sålänge hästen inte tar skada av det så är det helt okej, skulle hästen dock ha ont eller något liknande så bör man som stor och tung ryttare undvika att rida den hästen.

Att ni som inte rider Islandshäst och inte riktigt kan se tjusningen mellan ett samspelt ekipage för att ni glor er stumma på storleken på ryttaren är en sak ;) Men det är inte det det handlar om för inbitna Islandshäst-fanatiker, här handlar det om att ha kul med sin häst och att göra det man gör bra.

Dessutom så har dessa långa 1.90/ 100 kgs snubbar nog rätt svårt att hitta ett halvblod som passar med, benen lär hänga nedanför magen om man har dressyrläder (vilket alla islandshästryttare i stort sätt har), om inte så bör det vara en stor och robus häst med lite mage. Sen så är det allmänt känt att en person på kanske 100 kg inte alltid kan rida ett halvblod för många av den är inte så viktbärande som det sägs.

F.ö så har jag satt en viktgräns på min Islandshäst, men hon är otränad, dåligt musklad och rätt och slätt ur kondition pga föl och tidsbrist. Vi som håller på med Islandshästar är inte korkade eller mindre kunniga, de flesta har gått från storhäst --> Islandshästen för att Isisen lockade mer ::love::.

Oftast handlar det om fördommar hos folk som inte har tillräckligt stor vana av Islandshästar, och det tror jag du sagt att du inte har va? :) jag ser det väldigt possitivt till att du i alla fall försöker förstå ;)

Du har bytt ganska nyligen va??? :D

Efter ett tag blir man garvad och struntar fullkomligt i vad andra tycker om tölt, storleken på ryttare, massor av päls och att de går ute året om.

Låt dem hållas. Vi vet att vi varken är korkade eller plågar våra hästar. De håller för det vi håller på med. Det finns så många bevis.

/Åsa

Hehe, nej :P 2000 avlivades mitt halvblod/fullblod, efter det är det inte många stora hästar jag suttit på. Har åkt till island och arbetat samt arbetat med Islandshästar i Floda. Dock har jag undvikt forum där det finns en blandning av allt hästfolk av just denna anledningen, jag har en förmåga att gå in i en diskussion med eld och lågor, vilket kan bli lite fel och jobbigt ibland. Men när Yrpa kom kunde jag inte hålla mig (har nöjt mig med att bara läsa innan).

IRL så är folk inte lika kaxiga och vågar gå på på samma sätt, därför är det lättare att förklara där, här blir det mer sandlåde-stadiet vilket dumt nog drar ner de flesta människors sätt att debattera..

/Anna och Yrpa

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3