S
sambaengi
Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..
Isisar rids in 3-5 års ålder, sällan vid 7. Hingstarna visas topptränade vid 4 - 5 års ålder. Det händer att de går både SM och VM vid dessa unga år också! Och det händer att de tävlas fram till 17-18 års ålder. En del tom upptill 30 års ålder. Så det är höga krav på islandshästarna från unga år må du tro! Eller vad sägs om att de helst skall gå in klass1 efter några månaders tillridning , 3-6 månader kanske. Då går de i alla 4 eller 5 gångarter, kan tölta rejält och samla sig ordentligt samt bränna iväg i snabb flygande pass! Kravfritt?! Pyttsan!
kicki71 skrev:Jag har egentligen oxå en liiten fundering, med det här ang hållbara hästar öht....
Ta ett halvblod, rid in den vid 7 års ålder, och använd den som hobbyhäst i princip större delen av dens liv, tävla någongång i dess naturliga gångarter, kanske träna för det. Jag tror att den gott kan leva till den blir 30, minst!
Ta en isis, påbörja inridning vid 2-3 års ålder, som 5-åring ska den kvala in för motsvarande Breeders i hoppning(ex). Som 7-8 åring börjar den gå svår klass och tävlar sen hyfsat mycket under tävlingsäsongen fram till pensionering!
Vad kan frisk ålder bli då?
Tycker inte man kan jämföra isisar med ex(oftast)våra halvblod. Inget dom gör påminner mycket om vad den andra gör. Det är helt andra förutsättningar....Detta har nog kanske oxå något att göra, med dessa försäkringar. Naturligtvis räknas skaderisken/värdet som större på en tävlingshäst, vilket ofta halvbloden är, mot en(om jag får säga så..)hobbyhäst. Det samma är ju inom hundförsäkringar....
Isisar rids in 3-5 års ålder, sällan vid 7. Hingstarna visas topptränade vid 4 - 5 års ålder. Det händer att de går både SM och VM vid dessa unga år också! Och det händer att de tävlas fram till 17-18 års ålder. En del tom upptill 30 års ålder. Så det är höga krav på islandshästarna från unga år må du tro! Eller vad sägs om att de helst skall gå in klass1 efter några månaders tillridning , 3-6 månader kanske. Då går de i alla 4 eller 5 gångarter, kan tölta rejält och samla sig ordentligt samt bränna iväg i snabb flygande pass! Kravfritt?! Pyttsan!