Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

IrpaSnirpa skrev:
Hehe, nej :P 2000 avlivades mitt halvblod/fullblod, efter det är det inte många stora hästar jag suttit på. Har åkt till island och arbetat samt arbetat med Islandshästar i Floda. Dock har jag undvikt forum där det finns en blandning av allt hästfolk av just denna anledningen, jag har en förmåga att gå in i en diskussion med eld och lågor, vilket kan bli lite fel och jobbigt ibland. Men när Yrpa kom kunde jag inte hålla mig (har nöjt mig med att bara läsa innan).

IRL så är folk inte lika kaxiga och vågar gå på på samma sätt, därför är det lättare att förklara där, här blir det mer sandlåde-stadiet vilket dumt nog drar ner de flesta människors sätt att debattera..

/Anna och Yrpa

Aha ok då förstår jag :D

Nej så är det. IRL så är det ablsolut inte så. Då är man mycket försiktigare och det blir en bättre debatt.

/Åsa

Lycanthrope skrev:
Vilja och energi har ju andra raser också? Felet med er är att ni pratar som att islandshästar är de enda som har det.

Om egna ägaren sagt det, okey. Det visste jag inte..

Men det finns riktigt rejäla haflinger också, även om de avlas mycket mer på den lätta typen nuförtiden.

Men så lämna oss ifred då! Man behöver inte skriva sina åsikter om folk på deras näsor hela tiden! Går du och klankar på alla som inte har samma sexuella läggning också?! Låt folk få sköta sig själva istället! Gillar du inte isisar och deras ryttare så lämna dem ifred och stanna bland dina liktänkande vänner! Där kan ni muttra tillsammans hur mycket ni vill, men lämna oss ifred! Det är ju rena mobbingen ni håller på med! Barnsliga högstadiefasoner att inte acceptera att folk har andra uppfattningar utan man måste ifrågasätta och försöka påtvinga sina egna åsikter på andra! Skulle aldrig falla mig in att gå in och klanka på halvbloden på ett forum för halvblod! Det är ju bar för att provocera och såra som man beter sig så illa!

Haflingern är inte precis känd för att ha mycket vilja och energi i alla fall! Hitta en annan ras som är lika stark som islandshästen, har lika mycket vilja och energi samt töltar och är robust, härdig och godmodig och lämplig att ha på lösdrift i den nordiska vintern! Jag är mycket intresserad om du vet någon annan!

Senast ändrad av en moderator:

Lycanthrope skrev:
Jaså är det ett påhopp nu? Tror inte det.
Jag bryr mig inte om ni inte håller med. Problemet mer er är som jag skrev ovan, att vissa av er tycks tro att islandshästar är den enda rasen med vijla och energi. Så är det inte.

Nej då. Det gör vi inte. Ett alternativ för mig är tex en pigg, töltande nordsvensk travare, men de växer inte på trän precis. MMen visst har de vilja och energi av den positiva framåttuffande sort jag vill ha. Jag vill inte ha hästar som tar ut sin energi genom att bocka, stegra och kasta sig åt sidan. De skall ha gott lynne också, tack!

Jag har bara ridit en Haflinger i mitt liv och den hade EXTREMT mycke vilja och energi. :) Om det är så med alla av den rasen vet jag inte.

golden_tinka skrev:
Men det är som sagt era hästar och ni vet väl vad dom klarar och inte klarar!

:bow: Tack! Det var det vettigaste du skrivit i tråden! :cool:

Seifur skrev:
OH herre gud vad folket på Island har det BRA :smirk: Finns bara EN ras där och då slipper dom sånt SKIT som pågår i den här tråden. Hur orkar NI :confused:

Jag tycker varje RAS är värdig RESPEKT. Försök visa det och inte hacka på varje ras.

Så ge Er nu :)

:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med dig! Det är precis så vi islandshästryttare tycker också. Vi vill bara bli lämnade ifred! :cool:

IrpaSnirpa skrev:
Ja, det där var ett rent och skärt påhopp på islandshästen. Och ja, vissa kanske anser att Islandshästen är mest viktbärande av alla, med det beror ofta på ren ovana av en annan ras (i detta fall kanske Haflinger) du sitter och säger att Islandshästen är ful i en annan tråd och säger att de inte kan ditten och inte kan datten, sen kommer du hit och snackar om idioti.

Sedan för att påpeka en annan sak så kanske du kan tänka efter hur många gånger man får försvara sig, sin och sin ridsport på buke där majoriteten inte har någon vana av Islandshästar, där alla gnatar om detta och många klassar det som skogsmullehäst.

Du verkar allvarligt bry dig om vad vi håller på med eftersom du letar efter knappar att trycka på hela tiden. Du har öppet deklarerat att du INTE gillar islandshästar, så varför fortsätta?

Ta och diskutera i ett forum där du kan undvika att förolämpa något du inte kan något om, här är vi rätt nöjda med att slippa folk som spyr galla på något dom faktiskt inte har så stor erfarenhet av.

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig! :bump: :bump: :bump:

golden_tinka skrev:
Varje ras är värd respekt!!! Och jag tror inte att dom här inne är ute efter att såga rasen.. :smirk:
Utan vill ha en diskussion om häststorlek/ryttarstorlek... ;)

Det är diskuterat till utleda och du kan söka alla svar i gamla trådar! Varför skall ni som har andra hästar hålla på att diskutera oss islandshästryttare och om vi i storlek passar våra hästar??? Enda anledningen borde vara om man själv funderar på att börja rida islandshäst! :cool: Annars kan ni ju diskutera era egna hästars lämplighet istället och deras skötsel och varför halvbloden har så dålig hållbarhet osv. Varför försöka "lösa problem" där inga finns??? Lös de som finns istället på halvblodssidan!

sambaengi skrev:
:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med dig! Det är precis så vi islandshästryttare tycker också. Vi vill bara bli lämnade ifred! :cool:
Varför vill "vi" bli lämnade ifred? Så känner inte jag. jag tycker det bara är positivt med erfarenheter över rasgränserna. Vissa islandshästägare skulle må bra av det.

Det är synd att det blir sån fruktansvärd försvarsställning så fort tex ryttarens vikt kommer upp.

Och oavsett om man har rätt eller inte så är det bra att pröva sina "sanningar" lite då och då.

IrpaSnirpa skrev:
Jag har noll erfarenhet av Haflinger, har läst om dom i tidningar och liknande, har väl klappat en på sin höjd. Vad jag vet är att Haflingern är minst lika viktbärande som Islandshästen.

Att sitta och pendla mellan "min häst är bättre än din" och "gräset är alltid grönare på andra sidan" är ju trots allt dagisfasoner.

Som har påpekats i andra trådar så är en häst en häst oavsett ras, vissa gillar dem, andra inte.

Islandshästen har under många herrans år burit tunga ryttare kors och tvärs överallt, jag tror det hade visat sig om de inte hade klarat av det. Sen så är inte alla Haflinger viktbärande, och samma är det hos Islandshästen.

F.ö så förstår jag inte riktigt hur man kan sitta och tjata om huruvida en Islandshäst är viktbärande om man själv har en Haflinger (som även dom kan ligga under 1.48 och vara mindre robusta i kroppen, nog finns det vuxna män som rider på dessa små med)

:bow: :bow: :bow: :bump: :bump: :bump:

IrpaSnirpa skrev:
Precis samma sak görs med islandshästar, nu vill folk ha fram "sportmodellen". I mina ögon är det ett försök att göra Islandshästen till en miniatyr av fullbloden :angel: Vilket jag inte är så förtjust i.

Det första jag fick lära mig som nyanställd och nybörjare på Islandshäst var att det finns en Islandshäst åt varje ryttare, du kanske inte kan rida Skjóni, men du klarar av Gnyfari, det finns stora robusta hästar, pigga, alterta och framför allt nybörjarvänliga hästar. Sen finns det modellen slankare som vill ha mera fart, som flyger fram och som kanske inte alla gånger orkar ha en tungryttare på ryggen.

Generalisering är bra ibland, vissa gånger bör man undvika den. På Islandshästen kan man inte direkt generalisera, eller jo, man kan göra det om man inte är införstådd i rasen.

:bow: Underbar talare! :bump:

sambaengi skrev:
Det är diskuterat till utleda och du kan söka alla svar i gamla trådar! Varför skall ni som har andra hästar hålla på att diskutera oss islandshästryttare och om vi i storlek passar våra hästar???
SÅ bara vi som redan har eller skall skaffa islandshästar skall få skriva här?

Om du nu tycker diskussionen är överflödig så kan du faktiskt låta bli att skriva i tråden.

golden_tinka skrev:
Det jag försöker komma fram till i dom inlägg jag skrivit är att man skall välja storlek på häst efter storlek på sig själv ;)
vill man prompt ha en islandshäst kan man väl då försöka få tag i nån av dom större.. om man inte är liten och lätt, vill säga.. :)

Och vad tror du islandsryttare gör då??? Letar efter den minsta och klenaste??? Du dömer oss utan att veta ett skit om oss och trampar mer och mer i klaveret! :mad:

TomasN skrev:
SÅ bara vi som redan har eller skall skaffa islandshästar skall få skriva här?

Om du nu tycker diskussionen är överflödig så kan du faktiskt låta bli att skriva i tråden.

Jag tror vad hon menar är att det finns massvis med trådar som liknar denna, man kan söka så hittar man massor. :cool:

Och sen är det ju trevligt att folk som undrar kommer hit och ställer frågor, men då är det väl för att man vill veta och lära sig mer och inte bara flyga på trots att precis samma sak har skrivits till en person i en annan tråd på buke. :crazy:

Bangsi skrev:
Du har bytt ganska nyligen va??? :D

Efter ett tag blir man garvad och struntar fullkomligt i vad andra tycker om tölt, storleken på ryttare, massor av päls och att de går ute året om.

Låt dem hållas. Vi vet att vi varken är korkade eller plågar våra hästar. De håller för det vi håller på med. Det finns så många bevis.

/Åsa

Jag har också hållit på ett tag. För det mesta stänger jag av också men ibland blir bägaren full och rinner över av allt skit som vräks över en och alla glåpord och kommentarer. Då kan man inte vara tyst utan måste få säga ifrån att nu räcker det. Jag vill inte höra mer och vill inte diskutera mer, ett val vi har rätt att göra! ;)

IrpaSnirpa skrev:
Hehe, nej :P 2000 avlivades mitt halvblod/fullblod, efter det är det inte många stora hästar jag suttit på. Har åkt till island och arbetat samt arbetat med Islandshästar i Floda. Dock har jag undvikt forum där det finns en blandning av allt hästfolk av just denna anledningen, jag har en förmåga att gå in i en diskussion med eld och lågor, vilket kan bli lite fel och jobbigt ibland. Men när Yrpa kom kunde jag inte hålla mig (har nöjt mig med att bara läsa innan).

IRL så är folk inte lika kaxiga och vågar gå på på samma sätt, därför är det lättare att förklara där, här blir det mer sandlåde-stadiet vilket dumt nog drar ner de flesta människors sätt att debattera..

/Anna och Yrpa

:bow: Right! :bow:

sambaengi skrev:
Och vad tror du islandsryttare gör då??? Letar efter den minsta och klenaste??? Du dömer oss utan att veta ett skit om oss och trampar mer och mer i klaveret! :mad:

Ibland kan dessa diskutioner även få en person som gillar Islandshästar att få lust att börja käfta emot Islandsfolk :smirk:

Toriryttaren skrev:
Ibland kan dessa diskutioner även få en person som gillar Islandshästar att få lust att börja käfta emot Islandsfolk :smirk:

Ok då frågar jag dig så här, käftar man emot bara för att det skall göras eller finns det någon anna grund för det?

Sanningen är ju egentligen denna, de flesta hästar är egentligen långt mycket mer viktbärande än vad människan vill medge. Det är inte hästen som har satt gränsen för vikten, utan faktiskt människan som begränsar hästen. Och det här återspeglas i det mesta av all hantering också, man förmänskligar hästen så till den milda grad att i slutändan kan man tro att den kommer att avlida om man så bara tittar på den.

Titta bara hur det ser ut nu, man hittar hästar i hagarna fullt påklädda till tänderna i närmare 20 graders värme. Sanningen är den att hästen med rätt vård kan bibehålla sin värme utan extra kläder, de är extremt duktiga på att hålla värmen också. Att täcka för att hästen blir öm i ryggen är ingen bra förklaring, ta istället reda på varför den blir öm det beror nämligen inte på kylan. :angel: Själv har jag klippt en konvalecens som blev dyngvåt att svett enbart av vistelsen i hagen.

Sen kan de ju inte gå ute heller, för tänk om hästen blir blöt även om man inte ser den under alla täcken. Jo då heter det att hästen vill komma in, fast sanningen är snarare att ägaren tycker att det är jobbig att se sin häst i regn och blåst.

Man kan inte släppa ut hästen i hagen utan benskydd, för då slår den sönder sig och ger ägaren dyra veterinära räkningar. Inte konstigt då de flesta av dessa hästar inte går på något annat underlag än paddock eller ridhus, minsta ojämnhet ger balansproblem och hästen slår på sig. Förmodligen kommer de veterinära räkningarna förr eller senare ändå, därför att senor och ligament blir så påfrestade av ensidig träning att de blir problem med benen efter ett tag.

Jag kan i princip plocka exempel i all oändlighet, men det är inte avsikten utan snarare vore det bättre med ökad förståelse från bägge håll än detta klankande som är nu. Jag tror nämligen att halvblodsägare och även andra rasägare har mycket att lära av islandhästhållningen, då det har visat sig att det ger en friskare och sundare häst. Det finns idag några varm/fullblodsuppfödare som använder detta sätt i sin uppfödning, och har då även fått fram fiska och sunda hästar med starka ben. Omvändt kan jag säga att det finns saker som även ni kan tillföra oss, jag tror nämligen starkt på delad erfarenhet.

Boj skrev:
Ok då frågar jag dig så här, käftar man emot bara för att det skall göras eller finns det någon anna grund för det?

Sanningen är ju egentligen denna, de flesta hästar är egentligen långt mycket mer viktbärande än vad människan vill medge. Det är inte hästen som har satt gränsen för vikten, utan faktiskt människan som begränsar hästen. Och det här återspeglas i det mesta av all hantering också, man förmänskligar hästen så till den milda grad att i slutändan kan man tro att den kommer att avlida om man så bara tittar på den.

Titta bara hur det ser ut nu, man hittar hästar i hagarna fullt påklädda till tänderna i närmare 20 graders värme. Sanningen är den att hästen med rätt vård kan bibehålla sin värme utan extra kläder, de är extremt duktiga på att hålla värmen också. Att täcka för att hästen blir öm i ryggen är ingen bra förklaring, ta istället reda på varför den blir öm det beror nämligen inte på kylan. :angel: Själv har jag klippt en konvalecens som blev dyngvåt att svett enbart av vistelsen i hagen.

Sen kan de ju inte gå ute heller, för tänk om hästen blir blöt även om man inte ser den under alla täcken. Jo då heter det att hästen vill komma in, fast sanningen är snarare att ägaren tycker att det är jobbig att se sin häst i regn och blåst.

Man kan inte släppa ut hästen i hagen utan benskydd, för då slår den sönder sig och ger ägaren dyra veterinära räkningar. Inte konstigt då de flesta av dessa hästar inte går på något annat underlag än paddock eller ridhus, minsta ojämnhet ger balansproblem och hästen slår på sig. Förmodligen kommer de veterinära räkningarna förr eller senare ändå, därför att senor och ligament blir så påfrestade av ensidig träning att de blir problem med benen efter ett tag.

Jag kan i princip plocka exempel i all oändlighet, men det är inte avsikten utan snarare vore det bättre med ökad förståelse från bägge håll än detta klankande som är nu. Jag tror nämligen att halvblodsägare och även andra rasägare har mycket att lära av islandhästhållningen, då det har visat sig att det ger en friskare och sundare häst. Det finns idag några varm/fullblodsuppfödare som använder detta sätt i sin uppfödning, och har då även fått fram fiska och sunda hästar med starka ben. Omvändt kan jag säga att det finns saker som även ni kan tillföra oss, jag tror nämligen starkt på delad erfarenhet.

Kunde inte ha sagt ett ord bättre själv :bow:
Jag vill bara gråta då jag ser alla påpälsade hästar mitt i sommaren.

TomasN skrev:
Varför vill "vi" bli lämnade ifred? Så känner inte jag. jag tycker det bara är positivt med erfarenheter över rasgränserna. Vissa islandshästägare skulle må bra av det.

Det är synd att det blir sån fruktansvärd försvarsställning så fort tex ryttarens vikt kommer upp.

Och oavsett om man har rätt eller inte så är det bra att pröva sina "sanningar" lite då och då.

Utbyte av erfarenheter i all välmening är en annan sak men att det startas en tråd som hackar på islandshästryttare som omdömeslösa nog att väga 100 kg och ändå rida en liten ponny, är ju knappast något konstruktivt och ger inget kunskapsutbyte!

Du kanske gillar att bli ifrågasatt om samma sak om och om igen, men de flesta gör det inte... :crazy: Dessutom är ju frågorna, påhoppen och svaren desamma i tråd efter tråd så det kommer aldrig fram något nytt!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3