Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

kicki71 skrev:
Om man tittar på det stora hela så finns det långt mycket mer tävlingshästar inom halvbloden än islandshästarna. Det kan ju ändras, då halvbloden funnits längre än islandshästarna i Svarige, men då kan man kanske misstänka att försäkringspremierna ändras då oxå?......
Sen är det så att de flesta halvblod börjar ridas in, senast vid tre års ålder och då är de i regel sadelvan och suttna på.
Det jag menar är väl att islandshästen inte skiljer sig så enormt mycket från andra raser, om de får samma möjligheter och förutsättningar.....

Men man kan ju inte jämföra antalet tävlande halvblod och antalet tävlande Islandshästar. Du måste ju se det procentuellt sett. Och jag är helt övertygad om att om du räknar procentuellt sett så har vi lika många tävlande inom Islandshästsporten som om du specifikt ser på rasen halvblod. .

Men om nu halvbloden rids in vid tre års ålder och det skulle innebära att de inte håller så länge. Varför i hela friden gör man då så???

/Åsa

Bangsi skrev:
Men om nu halvbloden rids in vid tre års ålder och det skulle innebära att de inte håller så länge. Varför i hela friden gör man då så???
/Åsa
Pengar och brist på tålamod förklarar nog varför hästr rids in tidigt. Även islandshästar börjar ju ridas in tidigare än förr.

sambaengi skrev:
Givetvis får alla skriva men måste man gå in och skriva elakt och provocerande och ifrågasätta om hela islandshästfolket har ett undermåligt IQ som inte fattar att man inte kan rida små lurviga ponnies som vuxen, gång, på gång ,på gång, på gång, på gång...

Eller gillar du den stilen???????????
Visst är vissa inlägg elaka och provocerande men det får man försöka ta. Du är ingen ängel alla gånger heller.

Jag tycker det är synd att man inte kan diskutera vikt på ryttare och hur viktbärande olika hästar är. Jag stör mig på att det finns folk som verkar tro att en islandshäst tål hur mycket som helst. Vissa hästar tål mycket och andra tål lite, även inom vår ras.

kicki71 skrev:
Men det finns halvblod som oxå tävlas på elitnivå till hög ålder...Helenas Mynta, Milton m.m och jag tror ändock att slitaget är större på en hopphäst elitklass än en islandhäst elitklass... och då blir ju slutsumman på åldern lite annorlunda oxå.

Det tror jag med, även om passen nog är en rätt slitsam historia. Men vi kan resonera utifrån en annan ståndpunkt också. En stor häst väger mer och belastar sina ben mer. Vilket är då det mest fördelaktiga; att fyra ben bär 600 kg + ryttare på 100 kg eller att de bär 400 kg + ryttare på 100 kg? I det första fallet får hästen bära 50 kg mer per ben. Och dessvärre är inte halvblodens ben proportionellt lika grova som islänningens! Vid trav innebär detta att kraften vid nedslaget är motsvarande 200 kg mer per ben då sväven gör att kraften blir dubbla vikten + att den fördelas då bara på två ben! Det är kanske just för att halvbloden är så stora och tunga som de håller sämre! En dressyrhäst som inte hoppas håller ju i genomsnitt kortare tid än vad en tävlande islänning håller! Sedan sliter gångarter med sväv mer än de utan både på ben och rygg, därför att kraften vid nedslaget blir mindre om man inte har svävmomentet och det har vi inte i den excellenta gångarten tölt! De mer mjuka, elastiska och rörliga leder som islandshästen har gör att belastningen dessutom fördelas mer jämnt i kroppen, vilket tex minskar en smäll i ryggen! dessutom ger den längre ryggraden ett större vridmoment på leder och ryggkotor.

En fet häst får också bära mer per ben och man måste alltså ha balans mellan muskler och vikt.

Senast ändrad av en moderator:

kicki71 skrev:
Visst kan det vara så, halvblod är inte oftare är tävlingshästar än isisarna, men halvbloden finns i mycket större utsträckning än så länge. Mer i antal ger ju oxå fler individer som kan skada sig(försäkringsfrågan).

Våra ponnyer och halvblod växer även dom upp i åldrarna. Har själv haft en häst som vuxit upp till 7 års ålder och alla ponnyer får inte slutmätas förrän efter 7 år. Så det jag vill säga är, att det är inte mycket som skiljer isisarna från våra "vanliga" hästar i hållbarhet, om bara förutsättningarna är de samma ,men det tror jag att vi båda är "överens" om?.....

Islandshästen är snart ikapp halvbloden i antal och är Sveriges näst största hästras idag! Ja du har helt rätt att ett halvblod är inte fullvuxet före 8 år det heller! Så halvblodsfolket borde verkligen tänka om i sin hantering av sina djur och inte klanka på oss islandshästryttare så mycket! Vi ger nämligen våra hästar mer tid!

TomasN skrev:
Pengar och brist på tålamod förklarar nog varför hästr rids in tidigt. Även islandshästar börjar ju ridas in tidigare än förr.

Jo det förstår jag också :smirk:
Men jag tänkte att de som gör så skulle tänka efter och komma med en bra förklaring. Tycker inte att pengar är det. Tvärtom.

Boj skrev:
Om ditt resonemang om antal individer skulle påverka försäkringspremien, förklarar det inte varför andra raser som araber, varmblod mm har en högre premie. I dagsläget är islandshästen den andra största rasen i Svergie, vilket då borde ge en relativt hög premie med ditt resonemang.

Sanningen är den att, rasen är långivad med få skador. Det är också så att de skador hästen får, är sådana som oftast läker ut med rätt vård och behandling utan att livvärdet behöver lösas ut. Det är nämligen livvärdet som är avgörande för hur premierna skall ligga hos försäkringsbolagen, ju större andelar utlösta livvärden desto större risk för försäkringsbolagen och då blir premierna högre.

Inte helt korrekt vad gäller premierna. Det är nämligen veterinärvården som är den mycke stora kostnadsbiten för försäkringsbolagen och islandshästar har både färre skador och bättre läkkött och får på så vis kortare konvalescenstid och behandlingstid. Både på Helsingborgs djursjukhus, Stenestads hästklinik, min veterinär, på Ricke Mark Schultz klinik i Danmark, mitt försäkringsbolag Folksan samt min equiterapeut står för de uppgifterna! Islandshästar är helt enkelt friskare! Och det beror mycket på att det är en ras som formats av naturen och naturen är bättre på att gallra bort svaga individer än människan!

kicki71 skrev:
förundrar mig inte över något.
Jag bara tycker att man inte kan jämföra halvblod, med isisar, så länge de inte har samma förutsättningar. Ingetdera halvblods- eller isis hållning är sämre eller bättre än den andre. Tycker båda sidor har sina fördelar, men även nackdelar.

Just vad vi tycker också. Och sedan beror det på vilka fördelar som passar en! Sedan är det dessutom väldigt individberoende!

TomasN skrev:
varför skulle antalet hästar påverka försäkringspremierna? jag trodde att försäkringsbolagen var intresserade av hur stor andel av hästarna som skadas när de beräknar premierna.

Och det är just det de går efter! Den som vill veta kan tex ringa till Folksam eller Agria och fråga vilka hästraser som är friskast och få reda på att just därför har de lägst premie. Jag gjorde det i tråden där Diabolic kitten gjorde allt för att stampa på oss isisvänner... :crazy:

Boj skrev:
HÄR skall man INTE göra skillnad, se bara vad du skriver. Halvblodshållning och islandshästshållning, fakta är att lång installningstid per dygn ger flera skador. Längre utevistelse per dygn, ger färre skador. Precis som det gamla ordspråket säger, ett äpple om dagen håller doktorn borta.

Kanske det vore något att ta efter, och låta hästen vara ute i större utsträckning än vad som sker idag.

Glöm inte att det ger muskler att vara fri 24 timmar om dygnet, mer kondition, underlättar tarmrörelser och förebygger kolik, drastiskt minskar risken för bronkit och astma osv. :D

TomasN skrev:
Visst är vissa inlägg elaka och provocerande men det får man försöka ta. Du är ingen ängel alla gånger heller.

Jag tycker det är synd att man inte kan diskutera vikt på ryttare och hur viktbärande olika hästar är. Jag stör mig på att det finns folk som verkar tro att en islandshäst tål hur mycket som helst. Vissa hästar tål mycket och andra tål lite, även inom vår ras.

Varför skall jag vara en ängel mot någon som trampar på mig??? Jag har inte ens försökt vara en ängel i den här tråden eftersom den började med att kicka isisfolk i arslet och jag är inte lagd åt det hållet att jag vänder andra sidan till! Och ibland så går jag till motangrepp enbart för att visa hur löjligt och dumt det låter om vi börjar bete oss likadant mot storhästfolket som de gör mot oss!

Dessutom har jag varit storhästryttare dubbelt så länge som jag sedan varit isisryttare. Min rygg tål inte de stötiga och oelastiska rörelser som halvblodhästar presterar. Och stöter det i ryggen på mig, då gör det de på hästen också, alltså är det inte så underligt att halvblod har så mycket ryggproblem! Jag kan rida en isis i timmar men får ont av en timmes vanlig ridlektion på en stötig halvblodsrygg! Då undrar jag hur hästen mår... :crazy: ?

Senast jag hörde statistik (kan ej komma ihåg källan) är det bara shetlandsponnyn som är numerärt större än islandshästen i sverige( håll i er nu nu invaderar raggsockorna) =). Och väldigt många av de islandshästryttare jag varit i kontakt med är aktiva och tävlar. På lägre nivå, precis som de flesta halvblodsryttare, för det är inte så stor procent som tävlar på elitnivå. Och många av dessa islänningar är även ute på långturer som varar några timmar, vilket inte är lika vanligt med storhästar. (Jag är uppvuxen med storhästar och det är den erfarenheten jag har, undantag finns) Och, som i mitt fall, så hopptränar även min islänning med jämna mellanrum. Så tävling eller ej, det är en mycket liten del av den sammanlagda brukstiden för en häst som utgörs av tävling så det som sliter och skadar mest borde vara träningen och det vardagliga arbetet. (det finns statistik som säger att man löper större risk att dö av sina egna byxor än av en flygplansolycka och man har ju byxor mer än man flyger så det borde väl stämma)

Många utbetalde livvärden brukar som oftast ha en lång historia av dyrbar vetrinärvård innan, för jag antar att du inte avlivar en frisk häst?

sambaengi skrev:
Glöm inte att det ger muskler att vara fri 24 timmar om dygnet, mer kondition, underlättar tarmrörelser och förebygger kolik, drastiskt minskar risken för bronkit och astma osv. :D

Ja som sagt, ett äpple om dagen håller doktorn borta.

tinystina skrev:
Senast jag hörde statistik (kan ej komma ihåg källan) är det bara shetlandsponnyn som är numerärt större än islandshästen i sverige( håll i er nu nu invaderar raggsockorna) =). Och väldigt många av de islandshästryttare jag varit i kontakt med är aktiva och tävlar. På lägre nivå, precis som de flesta halvblodsryttare, för det är inte så stor procent som tävlar på elitnivå. Och många av dessa islänningar är även ute på långturer som varar några timmar, vilket inte är lika vanligt med storhästar. (Jag är uppvuxen med storhästar och det är den erfarenheten jag har, undantag finns) Och, som i mitt fall, så hopptränar även min islänning med jämna mellanrum. Så tävling eller ej, det är en mycket liten del av den sammanlagda brukstiden för en häst som utgörs av tävling så det som sliter och skadar mest borde vara träningen och det vardagliga arbetet. (det finns statistik som säger att man löper större risk att dö av sina egna byxor än av en flygplansolycka och man har ju byxor mer än man flyger så det borde väl stämma)

:rofl: :rofl: :rofl: Den var bra! Och det andra du skrev också!

Det är ju det jag menar...man kan inte jämföra två raser som har så olika förutsättningar. Sen vem som gör saker sämre eller bättre än den andra , var inte disskusionen.

IrpaSnirpa skrev:
Hehe, får jag?

Måste bara säga att i en annan tråd sa du att du inte brydde dig om vad någon tyckte om t.ex Nordsvensken.. ;)

Det du gör i detta inlägget är precis det vi försökt göra i massvis med inlägg, nämnligen försvara vår favoritras och våra hästar mot fördomar och okunskap.

Häst som häst, en ponny är fortfarande en häst även om den är under ponnymåttet.

Huruvida Islandshästen är viktbärande eller inte tror jag vi flesta kommit överens om att de faktiskt är, inte alla, men majoriteten. Skall du fortsätta gnälla om att Islandshästen är en dålig ras så ber jag dig vänligt men bestämt göra det i ett annat forum på buke, dock om du vill förtydliga på ett bra och tydligt sätt varför islandshästen är så dålig så ser jag med glädje fram mot detta, en bra och vettig diskussion där två parter (eller fler) mer än gärna tar åt sig av vad andra säger (detta gäller dock inte "Jag tycker att Islandshästen är kass och den är inte viktbärande jada jada jada" utan konstruktiv kritik är det vi letar efter, konstruktiv kritik är alltid bra och är lätt att diskutera efter.

/Anna och räserpållen Yrpa

Det jag menade ovan om nordsvensken, va just för att jag blev frågad om det finns annan ras med vilja osv.
Islandshästar har det också säkerligen, det jag vill få fram till vissa (inte dig) att det finns andra raser med lika mycket vilja osv.
Jag tycker de är viktbärande, men återigen så tycks vissa tro (inte du återigen) att de är den enda viktbärande rasen. Medan det finns fler.

Boj skrev:
Många utbetalde livvärden brukar som oftast ha en lång historia av dyrbar vetrinärvård innan, för jag antar att du inte avlivar en frisk häst?

Förvisso inte men de det är ju inte lla sjuklingar som slutar med avlivning! Och veterinärvården är det som kostar allra mest ändå i de fallen.

Har avlivat en "frisk" häst som blivit förstörd av tränaren i psyket och var direkt livsfarlig, men det kostade inget för försäkringsbolaget. Lynnesfel berättigar inte till någon som helst ersättning nämligen...

kicki71 skrev:
Det är ju det jag menar...man kan inte jämföra två raser som har så olika förutsättningar. Sen vem som gör saker sämre eller bättre än den andra , var inte disskusionen.

Men det är ju det vi tycker också! Det går inte att jämföra stor häst och isis på det sätt som storhästryttare gör! raserna har helt olika förutsättningar!

Lycanthrope skrev:
Det jag menade ovan om nordsvensken, va just för att jag blev frågad om det finns annan ras med vilja osv.
Islandshästar har det också säkerligen, det jag vill få fram till vissa (inte dig) att det finns andra raser med lika mycket vilja osv.
Jag tycker de är viktbärande, men återigen så tycks vissa tro (inte du återigen) att de är den enda viktbärande rasen. Medan det finns fler.

Jag vet inte någon i detta forum som skrivit att islänningarna är de enda med vilja eller de enda som är viktbärande! Det där är endast dina egna fantasier utifrån fördomar om isisfolket! Förresten är det inte vi som går på om detta utan vi endast försvarar oss pga av påhopp om at de inte är viktbärande osv. Jag blir helst lämnad ifred utan kommentarer om storlek och viktbärighet på min häst och jag går inte omkring och klankar på storhästryttare eller andra heller utan låter var och en sköta sitt. Det är bara när man blir trampad och sparkad på som man med all rätt biter tillbaka i rent självförsvar. För så flat är jag inte att jag tillåter att folk trampar på mig!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar