Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

Jo jag vet ju detta. :) Men troligen trodde den andra skrivaren (?) att du menade att alla triangelmärkta hästar var helt obrukbara.

Björk skrev:
*host* *hrmm* Va?? :crazy: :confused:
Formulerade mig fel! Sorry. Alltså, jag mena inte att det är nödvändigt för vuxna att bara rida halvblodshästar. Det är okey att rida islandshästar, fjording, nordsvensk, vad man behagar.
Inte att vuxna INTE ska rida halvblod :) Heh :o

Björk skrev:
Jo jag vet ju detta. :) Men troligen trodde den andra skrivaren (?) att du menade att alla triangelmärkta hästar var helt obrukbara.

Tack för hjälpen!

Du förstod mig helt rätt och nu har jag fått svar.

:)

Vikttjat....

jag är inte det minsta uppgiven,men det är mitt anonyma nick när det finns en chans att nån blir illa berörd.

En verkligt kär vän till mig har frågat om hon får låna min häst en gång i veckan och rida på ridskola.Vanliga lektioner.Vi har ett ridhus här i närheten och det ska komma en instruktör och hålla lektioner i grupper om tre och tre. Hon vill rasta sig från jobb och kastrullträsket....

Vänninan har väl sådär 35 års ridvana och jag har sett henne rida flera gånger.Hon är jätteduktig.Verkligen mjuk och snäll och lugn...utan att vara mesig, det som jag vill att mina hästar ska få från oss människor.

Jaha så vad är problemet....Hon är överviktig, och jag vill att hästen ska orka.Hästen är så välvillig och glad så hon skulle inte meddela sig om det blev för jobbigt.

Det är en 138 cm islänning.Grov med kraftiga ben och stora hovar liksom:rofl: pigg som sjutton,älskar ridhusvärlden.....

Vänninan vet jag inte vad hon väger.Hon är väl ca 165 och kanske väger 110-115:confused: Inte vet jag,vi pratar mest om mat :love:
Turridnigsfirmrna stoppar henne inte iallafall.....

Ska jag låna ut hästen eller inte,det gäller bara vikten alltså,jag litar fullt ut på henne annars,hon hjälper mig med barn och hästar titt som tätt....

Hur skulle ni göra???

Sv: Vikttjat....

Det är hopplöst att svara på utan att se hur hästen använder sin kropp under en tung ryttare.
Min gammelhäst klarade utan vidare av den vikten tills för några år sedan då han blev för gammal och trött.
Så när han var 22år så sänkte jag vikten till runt 70kg, för han blev hängig då av en infektion.
Senare så repade han sig och med litet tandvård och foderstatskorrigeringar för hög ålder samt god träning, så har jag nu höjt vikten till runt 95kg.

Om hon är bara 165 och väger 115 kg måtte hon vara jättefet.
Men låt henne provrida din häst, ser den ut att orka det så är det väl inga problem.
Din häst är ju inte ekstremliten heller och borde orka bära henne.
Det finns ju som sagt var 1000tals feta islänska karlar som rider.....

Om jag hade en c-ponny skulle inte jag släppa upp någon över 70-75 kg även om människan rider mjukt och balanserat och om hästen är grov och välmusklad... Hjälper inte att det är en islandshäst. Det är iaf vad jag tycker.

OJ...svårt att få en uppfattning om hur hennes kropp ser ut. Hon måste vara väldigt stor om har den vikten o bara är 165 cm lång:smirk: Svårt det där....om det endast är en lektion i veckan så skulle det väl kunna gå...men jag hade gjort så att jag hade låtit henne sitta upp. Tittat på hur ekipaget ser ut och hur hästen ser ut att klara av det. Om du märker skillnad på hästen efter ett par lektioner då hon har ridit så får du väl säga det på ett bra sätt. :angel: Hon vill säkerligen inte förstöra hästen, och hästen bör absolut inte utsättas för det om han tar skada av det.

Jag hade nog dock själv tvekat rätt starkt om att låta henne rida hästen. Belastning blir stor och hon borde väl själv förstå att det e på snudd på för tungt...eller?

Sen kan ju jag personligen tycka att måna turridningsfirmor och ridskolor har en för hög viktgräns. Om en häst ska bära en väldigt tung ryttare som kanske dessutom är rätt klumpig då denne kanske inte har speciellt mkt ridkunnighet så blir det enm stor belastning då turen kanske är låt säga 2 timmar. Men det e ju en annan fråga...såå...:smirk:

En person på 165 cm och i runda slängar 115 kg, bör ju vara relativt orörlig minst sagt. Jag är 179 cm, och väger knappa 100 kg, trots det är jag ingen liten person.:o

Är du verkligen säker på vikten, om så är fallet så kan personen till trots ändå vara välbalanserad. Det tycker jag är den viktigaste aspekten i en sådan fråga, om hästen sen är välmusklad så kan knappast någon gång i veckan göra någon skada. Om din väninna är så duktig, kanske du rentav får en mycket välgenomriden häst.

Rubriken får mig att tänka på en åsna jag såg i Grekland i somras, max en meter hög, mager och med hovar av en femkronas storlek. Denna klättrade uppför trappor(!) med både farfar, barnbarn och packning på ryggen. Den var mycket fysiskt verklig..
Islandshästen är en oförstörd ras sen tusen år tillbaka, avlad för ridning och orkar uppenbart med att bära omkring på 100-kiloskarlar eftersom den gör det både på Island och i andra länder. Ryggskott på islänningar verkar inte vanligare än hos andra hästar.
Jag tycker istället man ska lägga tråden under avel och vända på frågan och fråga sig hur man lyckats avla sönder flera raser så de idag knappt orkar bära en vuxen kvinna. Jämför man med åsnan i Grekland borde en välfödd welshponny kunna bära halva tjocka släkten på en gång. Vet inte vad man gjort för fel, har man avlat på för mycket fullblod eller draghästar så att hästarna blivit framtunga och inte kan bära vikt, eller? Jag är ingen avelsexpert men gissar att för tusen år sen kunde förmodligen alla hästar i Europa bära åtminstone en vuxen karl + packning!

Är du en verkligt kär vän för din vän också?

I så fall tycker jag att ärlighet varar absolut längst. Förklara att du är lite orolig om hästen kommer att orka gå lektion (mera krävande än vanligt lunk, och lektionen varar väl en stund) med henne på ryggen (hästen är ju trots allt van vid dig som väger mindre). Försök göra det så objektivt som möjligt.

Sen finns två vägar. Endera att du låter henne prova att rida medan du iakttar dem, eller så att du faktiskt avböjer direkt. Jag skulle nog bli mera ledsen för att nån slingrade sig om anledningen till att jag inte fick rida - och i detta fallet är det uppenbarligen inte skickligheten utan "mängden" människa.

Väger hon såpass mycket vore det ju bra om det blev lite mindre och en sån här sak kanske sporrar om det uttrycks på rätt sätt.

Om hon inte respekterar ditt resonemang så blir det lite konstigt - för det bör man göra goda vänner emellan. Att hon inte delar det, det vore en annan sak.

Tillägg: själv är jag rättså pytteliten med en maffig häst. Han bär utan tvekan mina välbalanserade instruktörer som alla lyckas se väldigt "lagoma" ut på honom. En duktig ryttare gör ju faktiskt att den faktiska vikten används på rätt och minst störande sätt.

de går inte att gämföra en connemara på 135 cm och en islänning på 135cm.. islänningen är mkt mkt mktmkt mer viktbärande och 70 kilo är ju knappast mkt

Ponny som ponny... Det var en annan tjej som fick skit i ett annat forum för att hon frågade om hon kunde rida korta stunder på sin shettis och hon vägde ungefär 65 kg. Och shettisar är också viktbärande.

Glimfeather

Nu är ju inte islandshäst någon ponny och har en helt annan uppbyggnad än på en shettis. Men som alltid har "vanlig" häst ägare svårt att fatta att islandshästen är annorlunda suck.

Jag själv har en grov islandshäst med kort rygg och jag är 170 och väger ca 95 och jag har ridit både smala, spinkiga islänningar och som sagt även min egna utan problem. Fråga tjejen hur mycket hon väger och förklara för henne att om hon väger säg över 100 så orkar ej hästen med. Du kanske misstar dig för hur mycket hon väger.

Glimfeather skrev:
Ponny som ponny... Det var en annan tjej som fick skit i ett annat forum för att hon frågade om hon kunde rida korta stunder på sin shettis och hon vägde ungefär 65 kg. Och shettisar är också viktbärande.

Jag har märkt att hålla på med islandshästar är väldigt bra träning för tålamodet. Och då tänker jag inte bara på att dom är envisa och intelligenta med mycket egen vilja, utan mest på alla påståenden från folk som inte håller på med islandshästar själva :devil:

För att svara på trådskaparens fråga:
Om du tycker det är ok med en medryttare och tror att din häst klarar henne, så låt henne testa. Du känner din häst bäst och kan säkert se om det verkar ok eller inte. Antingen funkar det och då är ju allt ok, annars så får du väl sätta vänskapen på prov och tala om för henne att hästen inte orkar.
Annars kan du ju helt enkelt säga att du inte vill inte ha medryttare.

Du har massa andra trådar att läsa igenom om detta. Så slipper du tjaffsa ner denna tråden om du inte är helt insatt i Islandshäst.

Förövrigt måste jag säga att jag håller med ang, ärlighet varar längst.

håller med alla här att är man vänner så ska det ju gå att fråga...jag tror inte hon tar illa vid sig om du fårgar på rätt sätt hon är nog rätt medveten om sig själv får vi hoppas.

jag tycker som de andra att låt henne rida, o då kan du ju i samband med det säga att du har som regel att ingen över 100helst ska rida din häst o då får vi se va hon säger lixom.

men kan hon verkligen väga så mkt hon borde ju inte kunna hoppa upp på en häst med den vikten, är hon smidig annars när du sett henne hoppa upp o allt sånt? ser hon välbalanserad ut?.

jag tänker mest att en gång i veckan gör nog inte så mkt bara de inte tränar galopp på minimal volt kanske eller nåt jättejpbbigt för hästen. annars vore de nog bara bra att låta en tygre än dej rida nån gång ibland för det borde stärka hästen och då klarar den alltid mer än dig=du blir lättare att bära upp.

Glimfeather skrev:

Åhå så om andra får skit är det occkså meningen att resten skall ha det med, är det så du menar? I övrigt så är shettisar väldigt viktbärande, storleken har inget med styrkan att göra.

Gav jag någon skit? Nej. Hon frågade vad vi tyckte och jag svarade. Kan inte tänka mig att en islänning på 138 cm (även om de är MYCKET viktbärande) klarar 115 kg. Men, visst, sätt upp henne på HÄSTEN så får du väl se hur det går. Går det så går det. Och, ja, jag har hållit på med islandshäst en hel del, men helt insatt är jag inte. Men hon bad om en åsikt och det fick hon. vad skrev jag där du citerade? Jo, att shettisar är mycket viktbärande, varför poängterar du det en extra gång för mig då?

Senast ändrad:
Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Om jag klipper ut det extra noga så kanske du förstår mitt inlägg.
Det var en annan tjej som fick skit i ett annat forum för att hon frågade om hon kunde rida korta stunder på sin shettis och hon vägde ungefär 65 kg.

I övrigt har jag satt upp tyngre personer än så på islandshäst, dock har det berott lite på turens längd om man behövt en avbytes häst eller inte. Man måste alltid se till situation och inte generalisera, vissa hästar klarar mera vikt än andra. Islandshästen är mera viktbärande än andra raser, jag tänker inte gå in på varför eftersom detta har förklarats vid åtskilliga tillfällen. Sen innebär inte det att alla klarar av dessa vikter, men med rätt muskler och sammasättning så klarar de flesta av det faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst