Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

He,he...du slår nog huvudet på spiken där. Anledningen till att det är så stor del hispiga halvblod och annat beror säkert på det faktum att aveln har varit inriktad på extriör och prestanda och man har accepterat sparkande och bitande hästar och som är skruvade för övrigt. Jag har någon(ra) gång(er) sagt att det slaktas för lite hästar här i Sverige och har ofta fått mörka vassa ögon vända emot mig :cool: ;) :D

Rolle på Österlen, som anser att en frisk,trygg och säker häst inte sparkas.
Islandshästar på Lösdrift

Fast lite hjälper ju naturen till, vi har tex haft full vinter i en vecka nu (snö och minusgrader och alltihop) och mina hästar (och föl) går fortfarande ute på bete (det är inte så mycket snö att de inte kan krafsa sig ned till gräset) självklart skulle jag inte låta ngn självdö, men tror nog att hästar som inte fixar lite tuffa förhållanden är lämpliga kandidater för slakt....I grund och botten håller jag dock med både dig och Rolle om att det troligen slaktas för få hästar i Sverige.

:rofl: Ja det fick jag lära mig snabbt, en häst som inte kan bete sig normalt gör man kalops av. :d

Har även en bekant på Island, f ö är en mycket känd tränare och tävlingsryttare. Han säger så här om insimination och våldsamma hingstar, vad kan inte hästen bete sig som en gentleman. :o Då skall han inte vara en sådan längre, kan han inte utöva vad naturen skapat honom för så är det bättre att skära kulorna. Det spelar ingen roll om man har utseendet med sig, när man inte kan bete sig. :p

Det är inte ens troligt, för det är faktum. Om hästen drar på sig en skada som gör den otjänlig som ridhäst, då T-märker man pållen och låter den gå som sällskap eller säljer den. Min teori om detta är, att man har helt enkelt samvete att ta ett sådant beslut. Det känns lite lättare om pållen får leva vidare, och ägaren kvitterar ut merparten av livvärdet och skickar pållen till någon annan.
Vad man inte tänker på då, är att denna häst faktiskt kan få ett rent helvete pga ägarens beslut, hamnar man hos mindre nogräknade människor som använder hästen över dess förmåga. Resultatet blir ofta att hästen återkommer till klinik med samma skada, därför vet jag att många veterinärer är helt emot T-märkning av vissa hästar.

Lycanthrope skrev:
Nähää, du o gullan86 har ju bara dragit in halvbloden lite här o där o snackat om att de står inne hela dagarna osv.

Sen så hade ju inte alla raser tölt och pass förr i tiden.
Kanske i din fantasi.

Jag tycker islandshästar kan vara fula, inte ëns nära alla, men många, och det blir folk galna på mig när jag skriver. Men det är okey att du skriver så?

Jo men det är ju inte underligt eftersom många tycker att vuxna skall rida halvblod och då talar vi om nackdelarna med dem eftersom ni är så duktiga på nackdelarna med islandshästar! Men jag håller mig till islandshästforumet och klampar inte in på ett halvblodsforum och provocerar!

Alla vilda hästraser har den gångarten! Och det har förresten de flesta vilda djur! Det är ingen gångart som är bunden till arten häst! Våra får är utmärkta töltare och grisepassare! :D Älgar kan gå i pass, kameler gör det och de passtöltar också. Hundar kan passa och tölta. Tölten är en ypperlig gångart för att ta sig snabbt fram i tex branta nerförsbackar för många djurarter i naturen men också skonsam då den saknar sväv! Att människan sedan tidigt har avlat bort tölt och pass i domesticerade raser är en annan sak, men alla hästar har ett gemensamt töltande och passande ursprung! :p

Det är en åsikt att jag tycker inte alla förvisso, men väldigt många halvblod och nästan alla ston, är kantiga och fula och oproportionerliga. Men varför ta åt sig vad någon har för smak? De som har halvblod tycker antagligen de är vackra! De tycker islandshästar är fula och jag tar inte åt mig av det. För den delen har jag sett ett antal islandshästar som jag tyckt varit fula också. En särskilt minns jag som gräsligt ful med kort, rak och lågt ansatt hals, stort huvud, kortbent, tråkig grådaskig brunblack färg (finns ju mer vackra nyanser av den färgen), lång kropp och taskig utstrålning, men snäll och säkra gångarter, långtifrån topp, trots bra stam och efter en av Sveriges elihingstar. Jag hade inte velat äga den hästen...

Jag gillar att komma nära ursprunget och islandshästen är mer lik vildhästen i både konstitution, lynne och rörelsemönster. Andra vill ha mer förädlade raser. Det är inte konstigare än att den ena gillar labrador och tycker taxar är vedervärdigt fula (läs jag) och andra tycker tvärtom.

Sedan kan jag säga att en av de fulaste hästar jag sett var korsning halvblod-islandshäst! Men ägarinnan älskade sin häst, som hade det goda temperament som islandshästen är känd för och var stor och rejäl. Men vacker?! Näää! :crazy:

Seifur skrev:
Det är inte så att islandshästen har levt helt vild på Island och fått självdö, dvs att den svagaste individen dör. Utan vi islänningar har gallrat själva de svagaste individerna just genom att slakta hästar som inte duger. Att slakta en ung häst, eventuellt frisk, bara att den inte har lämpligt psyke duger för att slakta, är inte något svensken verkar kunna klara av så bra. Och folk tappar sen hakan när jag säger att vi äter sen hästen.

I know! Men ni har varit förståndiga nog att jobba i samklang med naturen! Ni har tagit bort de som inte klarat sig tillräckligt bra i er natur, som är ganska tuff dessutom. Hovar som går sönder, ben som inte håller för påfrestningarna, ryggar som inte håller för ryttarna och hästar med olämpligt lynne för at vara ridhästar har sållats bort. Men sedan får de klara sig långa tider själva i flockarna också. Jag vet. Har själv mist en häst på Island som gick ner sig i ett snöfullt dike vintern 94/95 och man upptäckte först 3 månader sedan att hon saknades i flocken.

Ja i Sverige har det varit mycket vanligt särskilt inom just halvblodsaveln att sto med fina gångarter och hopptalanger, men i stort sett oridbara pga dåligt lynne, satts i avel! Finns ett anta l sådana hingstar också än idag. Därav det dåliga ryktet vad gäller lynnet på halvblodssidan.

Själv har jag avlivat en islandshingst som blev aggressiv efter felaktig träning. Man kan ju aldrig vara 100 på att just hans sätt att reagera på träningen, att gå till motaatack, inte var en sak som kunde ge ett svårt lynne. tidigare kunde man i Sverige få ersättning om en häst dömdes ut pga lynnesfel men idag går inte det om man inte kan bevisa att det beror på en fysisk sjukdom eller skada. För det är pengar folk tänker när de inte avlivar sådana djur. Min hingst var försäkrad i 15000 men jag fick ingenting, men det är ändå ett billigt pris för att få leva och slippa att familjemedlemmar eller andra kommer till skada.

Störst risk är att hästar med kanongång och exteriör kan hamna i avel, trots dåligt lynne här i Sverige och då vålla en hel de l skada om det är en populär hingst. För tyvärr är det sant som du skriver att i Sverige avlivar man inte en tpphäst även om den har dåligt lynne. Det hedrar den isländska aveln att man sätter lynnet som bas, som tex Gunnar Arnason.

Lycanthrope skrev:
Varför är det viktigt för er att försöka få i i folk att alla hade det?

Jag vill bara visa att alla inte hade det.

Urhästen som alla raser stammar från hade det! Och jag tror att naturens skapelse är överlägsen människan intellekt och att man därför bör skapa, dvs avla, i samklang och nära det naturen har skapat, om man vill ha en stark, frisk, hälsosam och välmående häst! Som islänningarna gör! :bow:

Rolle skrev:
He,he...du slår nog huvudet på spiken där. Anledningen till att det är så stor del hispiga halvblod och annat beror säkert på det faktum att aveln har varit inriktad på extriör och prestanda och man har accepterat sparkande och bitande hästar och som är skruvade för övrigt. Jag har någon(ra) gång(er) sagt att det slaktas för lite hästar här i Sverige och har ofta fått mörka vassa ögon vända emot mig :cool: ;) :D

Rolle på Österlen, som anser att en frisk,trygg och säker häst inte sparkas.
Islandshästar på Lösdrift

Aj du! Nu vill du slakta bort en massa halvblod! Är du inte rädd att bli nerklubbad? Allvarligt talat så kan man ju ruska på huvudet när det talas i de ordalagen inom islandshästrasen när vi samtidigt ser på både försäkringskostnader och beteende att behovet är mycket större inom andra raser som inte utsatts för islänningarnas hårda gallring... ;)

Boj skrev:
:rofl: Ja det fick jag lära mig snabbt, en häst som inte kan bete sig normalt gör man kalops av. :d

Har även en bekant på Island, f ö är en mycket känd tränare och tävlingsryttare. Han säger så här om insimination och våldsamma hingstar, vad kan inte hästen bete sig som en gentleman. :o Då skall han inte vara en sådan längre, kan han inte utöva vad naturen skapat honom för så är det bättre att skära kulorna. Det spelar ingen roll om man har utseendet med sig, när man inte kan bete sig. :p

:bump: :bump: :bump: :bow: :bow: :bow: Håller fullständigt med! Därför är jag stark motståndare till något annat än naturlig betäckning och jag vill inte insemination skall slå igenom som det gjort på halvblodssidan! Klok bekant du har! :p

Boj skrev:
Det är inte ens troligt, för det är faktum. Om hästen drar på sig en skada som gör den otjänlig som ridhäst, då T-märker man pållen och låter den gå som sällskap eller säljer den. Min teori om detta är, att man har helt enkelt samvete att ta ett sådant beslut. Det känns lite lättare om pållen får leva vidare, och ägaren kvitterar ut merparten av livvärdet och skickar pållen till någon annan.
Vad man inte tänker på då, är att denna häst faktiskt kan få ett rent helvete pga ägarens beslut, hamnar man hos mindre nogräknade människor som använder hästen över dess förmåga. Resultatet blir ofta att hästen återkommer till klinik med samma skada, därför vet jag att många veterinärer är helt emot T-märkning av vissa hästar.

Enda skälet till at behålla en T-märkt häst är om den är ett bra avelsdjur, dvs skadan är en olycka och lynnet rätt och egenskaperna i övrigt bra, samt hästen lider inte att gå som avelsdjur. Men annars tycker jag att det är mycket sorgligt att se en häst leva ett ½ liv. De som vi måst döma ut har vi avlivat. Jag orkar inte se dem gå och lida och att sälja dem är för mig otänkbart! Deras själar skall släppas fria från den skadade eller sjuka kroppen! De skall inte tvingas leva ett halvtaskigt liv! Har man inte modet att ta bort ett djur när det inte mår bra, skall man noga överväga om man är lämplig som djurägare eller hellre skall gosa med andras djur... :cool:

Är det så att hästen måste vara oridbar/obrukbar för att T-märkas? Kan de inte T-märkas för mindre defekter också?

Boj skrev:
Hade en sån häst... som aldrig skulle funkat som triangelmärkt "promenadhäst". Det hade eventuellt kunnat vara ett alternativ. Men, en nervig (jag brukar säga att han nog trodde han var fullblod! ;) ), svårriden häst som verkligen behöver en bestämd ledare - det finns inte många personer som klarar en sådan häst. Och de som klarar av den vill sällan ha den - just för att den inte kan tränas och tävlas.
Så; tackolov lyssnade veterinärerna på mina argument. Hästen var köpt som tävlingshäst och mådde som bäst när han reds MYCKET och ofta. Resultatet blev istället utdömd häst och slakt.

Seifur skrev:
Lite ändring, var lite för sen att ändra förra inlägget :smirk:

Det är inte så att islandshästen har levt helt vild på Island och fått självdö, dvs att den svagaste individen dör. Utan vi islänningar har gallrat själva de svagaste individerna just genom att slakta hästar som inte duger. Att slakta en ung häst, eventuellt frisk, bara att den inte har lämpligt psyke duger för att slakta. Detta verkar många svenskar har svårt att klara av utan fortsätter använda hästar med defekter (nu menar jag ingen speciell ras) och försöker låta de otroligaste skador läka ut hos hästarna. Och folk tappar sen hakan när jag säger att vi äter sen hästen.
Jag håller med dig om att det finns ett problem i svenskarnas sätt att ha häst. På ett sätt så är det ju förståeligt: vi har hästarna i kanske högre grad som "husdjur" än vad många har på Island. Många har dessutom bara en häst - vilket gör att all kärlek och fokus läggs på den individen och gör det svårare att alltid fatta bra beslut. Om en häst kan läka ut en skada utan att lida alltför mycket så må det väl vara om ägaren vill lägga en massa kraft på konvalecenstiden.

MEN; själva problemet med "husdjurssynen" kommer när människor avlar på hästar som inte funkar som ridhästar. Och; där är det mycket en nationalitetsfråga mer än än rasfråga. Jag känner till en "galen" islänning. De undersökte stoet på klinik på alla upptänkliga sätt, men fann inget fysiskt fel. Ägaren säger till mig: "ja, om hon nu inte funkar att rida så kan man ju alltid avla på henne!" Jag kunde inte hålla tyst utan sa: "Men är det så lämpligt? Tänk om hon har något fel i huvudet som faktiskt ärvs (genetiskt eller socialt) till fölet? Vad gör du då?". - Ja, då får jag ju slakta fölet, blev svaret. Men inte 17 skulle hon göra det!!! Jag vet ju att hon bara skulle älska det där fölet för mycket ÄNDÅ. Och; problemen kanske inte skulle komma förrän hästen var inriden... och kanske såld :crazy: . Det handlar ju säkert också en del om pengar för en sådan person....

sambaengi skrev:
Jo men det är ju inte underligt eftersom många tycker att vuxna skall rida halvblod och då talar vi om nackdelarna med dem eftersom ni är så duktiga på nackdelarna med islandshästar! Men jag håller mig till islandshästforumet och klampar inte in på ett halvblodsforum och provocerar!

Alla vilda hästraser har den gångarten! Och det har förresten de flesta vilda djur! Det är ingen gångart som är bunden till arten häst! Våra får är utmärkta töltare och grisepassare! :D Älgar kan gå i pass, kameler gör det och de passtöltar också. Hundar kan passa och tölta. Tölten är en ypperlig gångart för att ta sig snabbt fram i tex branta nerförsbackar för många djurarter i naturen men också skonsam då den saknar sväv! Att människan sedan tidigt har avlat bort tölt och pass i domesticerade raser är en annan sak, men alla hästar har ett gemensamt töltande och passande ursprung! :p

Det är en åsikt att jag tycker inte alla förvisso, men väldigt många halvblod och nästan alla ston, är kantiga och fula och oproportionerliga. Men varför ta åt sig vad någon har för smak? De som har halvblod tycker antagligen de är vackra! De tycker islandshästar är fula och jag tar inte åt mig av det. För den delen har jag sett ett antal islandshästar som jag tyckt varit fula också. En särskilt minns jag som gräsligt ful med kort, rak och lågt ansatt hals, stort huvud, kortbent, tråkig grådaskig brunblack färg (finns ju mer vackra nyanser av den färgen), lång kropp och taskig utstrålning, men snäll och säkra gångarter, långtifrån topp, trots bra stam och efter en av Sveriges elihingstar. Jag hade inte velat äga den hästen...

Jag gillar att komma nära ursprunget och islandshästen är mer lik vildhästen i både konstitution, lynne och rörelsemönster. Andra vill ha mer förädlade raser. Det är inte konstigare än att den ena gillar labrador och tycker taxar är vedervärdigt fula (läs jag) och andra tycker tvärtom.

Sedan kan jag säga att en av de fulaste hästar jag sett var korsning halvblod-islandshäst! Men ägarinnan älskade sin häst, som hade det goda temperament som islandshästen är känd för och var stor och rejäl. Men vacker?! Näää! :crazy:

Jag tycker iaf inte att vuxna ska rida halvblod. Jag tycker det är okej att rida islänning om man vill det, jag tycker bara det kan se rätt konstigt ut om man är väldigt lång.

Jag tycker inte heller halvblod är särskilt vackra. De flesta ser rätt tråkiga ut, och kantiga-JA. Särskilt när de är typiskt bruna.
Jag bestämde mig en gång i tiden att aldrig köpa ett halvblod, men nu i somras hittade jag Lantiru :love:(hannoveranare) Han ser inte ut som de andra, är inte halvblodig i sättet, osv. Men en vanlig brun? Nej tack.

Jag tycker nordsvenskar är väldigt naturliga och härliga, såna har jag haft några stycken, o har ju en nu. Men halvblodshästas kan jag hålla me om att aveln har förändrat på tok för mycket, inte alla, men många.

Det va en rolig korsning på häst! Hur kan den ha sett ut? :o

Boj skrev:
Hur menar du då?
Jag vet ju inte vad hon syftar på. Men; nog har jag sett många triangelmärkta hästar som fortfarande är brukbara. Dock ej till tävling eller hård träning, men ändå: ridbara.

Lycanthrope skrev:
Jag tycker iaf inte att vuxna ska rida halvblod. Jag tycker det är okej att rida islänning om man vill det, jag tycker bara det kan se rätt konstigt ut om man är väldigt lång.

Jag tycker inte heller halvblod är särskilt vackra. De flesta ser rätt tråkiga ut, och kantiga-JA. Särskilt när de är typiskt bruna.
Jag bestämde mig en gång i tiden att aldrig köpa ett halvblod, men nu i somras hittade jag Lantiru :love:(hannoveranare) Han ser inte ut som de andra, är inte halvblodig i sättet, osv. Men en vanlig brun? Nej tack.

Jag tycker nordsvenskar är väldigt naturliga och härliga, såna har jag haft några stycken, o har ju en nu. Men halvblodshästas kan jag hålla me om att aveln har förändrat på tok för mycket, inte alla, men många.

Det va en rolig korsning på häst! Hur kan den ha sett ut? :o

Oops! Plötsligt tycker vi helt lika och jag fattar inte vad vi bråkat om?????? :confused: :cool:

Jag såg denna korsning för 10 år sedan. Den var drygt 155 hög, jättestort huvud, ganska lågställd, päls, färg och man som ett vanligt halvblod dvs fux med ganska tunn man, tung och lång i kroppen och rejäla men låga ben! Tölta kunde den inte och det förstår jag för det måste vara rätt jobbigt att samla ihop en så lång och tung kropp för att få tölta. Kommer inte riktigt ihåg vad de sade om lynnet men jag har för mig att han kunde dra iväg på en repa då och då men var annars en snäll häst. Dock var han lite fräck och bortskämd...

Defenitionen ridbar skall ställas i relation till tidigare försäkring, en tävlingshäst som inte kan hoppa 140 cm längre kanske duger till lättare ridning eller som sällskap.

En ridhäst som blir utdömd bör således ha förlorat sin ridbarhet, därav T-märkningen. Nu pratar jag om valacker.

Ston kan T-märkas och användas för avel om skadorna tillåter så, försäkringsbolagen håller kvar en större del av livvärdet på ston. För valack tror jag det är 7-10000 kr, medan ston har kvar livvärdet av 20000 kr hos försäkringsbolaget. Det här motiverar man med att stoet har ett avlesvärde, jag har ställt en fråga till dom som ännu inte är besvarad.

Det finns ju en defektlista, som bekant hör ju spatt och eksem hemma där. Min fråga var, om stoet har eksem och döms ut pga spatt gör man även då på samma sätt och klassar hästen till ett avelsvärde. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar