Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

sambaengi skrev:
Varför skall jag vara en ängel mot någon som trampar på mig??? Jag har inte ens försökt vara en ängel i den här tråden eftersom den började med att kicka isisfolk i arslet och jag är inte lagd åt det hållet att jag vänder andra sidan till! Och ibland så går jag till motangrepp enbart för att visa hur löjligt och dumt det låter om vi börjar bete oss likadant mot storhästfolket som de gör mot oss!

Dessutom har jag varit storhästryttare dubbelt så länge som jag sedan varit isisryttare. Min rygg tål inte de stötiga och oelastiska rörelser som halvblodhästar presterar. Och stöter det i ryggen på mig, då gör det de på hästen också, alltså är det inte så underligt att halvblod har så mycket ryggproblem! Jag kan rida en isis i timmar men får ont av en timmes vanlig ridlektion på en stötig halvblodsrygg! Då undrar jag hur hästen mår... :crazy: ?

Återigen tycks du veta NOLL!! Du drar ju alla över en kam? Vi får inte göra det? Men du får? Jahaaaaaa.....

Jag rider timmar på mitt halvblod, hans rörelser är hur smidiga som helst och han är hur bekväm och mjuk som helst. Va ute en timme barbacka häromdagen, det va då inget obekvämt med det. Vet riktigt många halvblod med runda, mjuka gångarter.
Halvblod har ju inte mycket ryggproblem.

sambaengi skrev:
Jag vet inte någon i detta forum som skrivit att islänningarna är de enda med vilja eller de enda som är viktbärande! Det där är endast dina egna fantasier utifrån fördomar om isisfolket! Förresten är det inte vi som går på om detta utan vi endast försvarar oss pga av påhopp om at de inte är viktbärande osv. Jag blir helst lämnad ifred utan kommentarer om storlek och viktbärighet på min häst och jag går inte omkring och klankar på storhästryttare eller andra heller utan låter var och en sköta sitt. Det är bara när man blir trampad och sparkad på som man med all rätt biter tillbaka i rent självförsvar. För så flat är jag inte att jag tillåter att folk trampar på mig!

Fantasier? Nä du.
Du skriver ju själv som om de vore den enda rasen som duger till nånting. Och jag HAR INGA SOM HELST FÖRDOMAR MOT ISISFOLK!Du e ju helt efter, tycks inte fatta ett skvatt. Du kanske ska läsa på innan du yttrar dig?
Vissa är shysta, vissa inte. Jag har isåfall svårare för typiska halvblodsmänniskor, som inte tycker man kan rida på kallblod.

kicki71 skrev:
Det är ju det jag menar...man kan inte jämföra två raser som har så olika förutsättningar. Sen vem som gör saker sämre eller bättre än den andra , var inte disskusionen.

Nej diskussionen var att islandshästen inte klarar av vuxna ryttare, sen kom försäkringsstestik in i bilden. Och om man tolkar den, finns inga som helst belägg för att ovanstående påstående stämmer med verkligheten. Rasen har inte mer ryggproblem än andra raser, trots att de bär vuxna ryttare. Det vill man gång på gång göra gällande, de ryggproblem som förekommer är av precis samma art som övriga raser dras med.

Att man sen måste ta häsnyn till individen är ju självklart, men så är det med allt.

Lycanthrope skrev:
Fantasier? Nä du.
Du skriver ju själv som om de vore den enda rasen som duger till nånting. Och jag HAR INGA SOM HELST FÖRDOMAR MOT ISISFOLK!Du e ju helt efter, tycks inte fatta ett skvatt. Du kanske ska läsa på innan du yttrar dig?
Vissa är shysta, vissa inte. Jag har isåfall svårare för typiska halvblodsmänniskor, som inte tycker man kan rida på kallblod.

Jag har svårt för alla människor som har fördommar.
Det är väl upp till var och en vilken ras man väljer???
Om man vill rida på en travare, använda en Islandshäst som hopphäst eller köra trav med ett halvblod.

Även om man inte vill använda dem till de saker de från början är avlade till så är det väl upp till var och en. Men vikigast är ju att vi sätter våra hästars väl och ve i första hand. Och DÄR går ju våra åsikter otroligt isär. Ja inte bara dina och mina utan de flesta har ju oika sätt att se på hästhantering, inridning, foder osv.

Jag tycker absolut inte om generalliseringar.
Det finns Islandshästar med så obekväm gångart att jag direkt kliver av och inte vill sitta på den igen. Precis som det finns bekväma hästar. Det är samma med vilken ras du än tar. Alla är inte lika!

Det är nog inte bara vi som jämför, det klankas ner på storhästryttarna med, hur ohållbara och skadebenägna våra halvblod är....så ingen är bättre än någon annan i detta fall.
Så jämför det gör vi allihopa......om än inte alltid på vettiga grunder!

Lycanthrope skrev:
Återigen tycks du veta NOLL!! Du drar ju alla över en kam? Vi får inte göra det? Men du får? Jahaaaaaa.....

Jag rider timmar på mitt halvblod, hans rörelser är hur smidiga som helst och han är hur bekväm och mjuk som helst. Va ute en timme barbacka häromdagen, det va då inget obekvämt med det. Vet riktigt många halvblod med runda, mjuka gångarter.
Halvblod har ju inte mycket ryggproblem.

Du är kanske inte alls lika känslig i din rygg som jag är som både har skadat en kota och har whiplash! För mig gäller det faktiskt att jag får ont av att rida halvblod men inte av de mjuka isläningarna! För hur mjukt ett halvblod än är så går det inte att jämföra med en mjuk islandshäst! Jag hade inte heller några problem med att rida stora hästar när jag var yngre och tyckte inte de var stötiga. Så vart jag vill komma är att du och jag har inte samma referensram!

Halvblod har en hel del ryggproblem! Och de är inte så starka i ryggen jämfört med islandshästen! Fråga en equiterapeut, vilken som, vilken av islandshästen och halvblodet som kräver mest krafter att rätta till en kota i ryggen på i genomsnitt så ger de samma svar: islandshästen! Som Ricke sa: på halvbloden behöver hon inte klubban men det behövs på många islandshästar! Jag tror Boj som jobbar med detta kan intyga vad jag skriver. Och halvbloden har mer ryggproblem än islandshästen om du frågar försäkringsbolagen och jag tror Boj kan intyga det också!

Lycanthrope skrev:
Fantasier? Nä du.

Jag försvarar enbart rasen mot alla påhopp, jag har inte sagt stt det inte finns andra som är lika pigga och starka utan tvärtom påpekat att de finns! Tex travarkallbloden som jag älskar! Kanonhästar och vi har haft en töltande sådan som tyvärr vred hoven ur led i hagen (vet inte vad den gjort?) så vi fick avliva den, men det är en av de vackraste hästar vi haft och det var makens förra ridhäst, 152 hög. Men jag börjar inte skriva om andra raser och deras fördelar i ett islandshästforum! Och eftersom isisen är min favorit och jag inte har tid med mer än de hästar jag har, så håller jag mig här och älskar mina hästar! Har du problem med att jag har isisen som favorit???

Bangsi skrev:
Jag har svårt för alla människor som har fördommar.
Det är väl upp till var och en vilken ras man väljer???
Om man vill rida på en travare, använda en Islandshäst som hopphäst eller köra trav med ett halvblod.

Även om man inte vill använda dem till de saker de från början är avlade till så är det väl upp till var och en. Men vikigast är ju att vi sätter våra hästars väl och ve i första hand. Och DÄR går ju våra åsikter otroligt isär. Ja inte bara dina och mina utan de flesta har ju oika sätt att se på hästhantering, inridning, foder osv.

Jag tycker absolut inte om generalliseringar.
Det finns Islandshästar med så obekväm gångart att jag direkt kliver av och inte vill sitta på den igen. Precis som det finns bekväma hästar. Det är samma med vilken ras du än tar. Alla är inte lika!

:bow: Bra talat! Ja vaggande grisepassare med kort steg eller travtöltare med stötig tölt eller allmänt stela hästar är ju ingen höjdare. De vill inte jag heller rida! Men det finns ju i alla raser. Men jämför man friska och rätt ridna hästar inom olika raser så föredrar jag isisarna. Tölten är dessutom kanon för både min och hästens rygg, förutsatt att man rider dem rätt och inte näsan pekar i vädret förståss, men det handlar ju om felaktig ridning och inte rasen som sådan!

kicki71 skrev:
Det är nog inte bara vi som jämför, det klankas ner på storhästryttarna med, hur ohållbara och skadebenägna våra halvblod är....så ingen är bättre än någon annan i detta fall.
Så jämför det gör vi allihopa......om än inte alltid på vettiga grunder!

Ärligt talat har jag aldrig gillat svenska halvblod men däremot fullblod, arab, frieser, oldenburgare osv. Men jag går inte fram och gnäller på halvblodsägare vilka dåliga hästar de har eller går in på någon forum för halvblodsfolk och börjar kritisera! Det tycker jag är onödigt! Anledningen till att jag inte gillar svenska halvblod är många dåliga erfarenheter av framför allt deras lynne. Danskarna sade till mig att de skrattar åt svenskarna som står ut med sina halvblodshästars lynne! De skulle aldrig avla på hästar med sådana psykiska defekter som svenskarna gör fick jag höra. Och alla veterinärer, hovslagare och equiterapeuter jag känner anser dem vara en större risk genomsnittligt att hantera än andra raser och säger att det är så skönt att hantera isisar i jämförelse. De riskerar inte en spark eller ett bett när de minst anar det! Och det har varit debatter inom SH:s rasförening om den dåliga ridbarheten pga lynnet. Det erkände tom Lockwall på ilslandshästens avelsseminarie i fjol! Är det då så underligt om man undviker rasen? Och för mig har den inte de kvalitéer jag vill ha i övrigt heller! Men smaken är ju som baken delad och jag klankar ingen människa för dess val, bara jag själv slipper rida svenska halvblod mer för det har jag fått nog av helt enkelt. Under mer än 20 år som storhästryttare har ingen lyckats imponera på mig, beroende på att de inte tillfredsställer min smakinriktning. Sedan tycker jag att de är kantiga och fula! Det är min smak! Men så gillar jag alltid de raser som står närmast naturen och det är ingen tvekan att islandshästen är bra mycket mer lik den ursprungliga vildhästen, både i storlek, form och gångarter! Jag tror inte det är hälsosamt att avla bort naturliga rörelsemönster och det har man alltså gjort på alla raser som är 3-gångare, dvs de kan varken tölt eller pass! Jag tror inte det är häsosamt att drastiskt förändra storleken och exteriören på en art jämfört med hur naturen gjort den. Och med de tankegångarna har jag valt islandshästen framför andra raser, om jag nu tvunget måste motivera mitt val. Andra har andra mål och normer när de väljer hästras och det är upp till dem. Det är ju inte jag som skall rida deras hästar! :p

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:
Tack :bow:
Det var nåt sånt jag ville höra. Du är snäll

sambaengi skrev:
Ärligt talat har jag aldrig gillat svenska halvblod men däremot fullblod, arab, frieser, oldenburgare osv. Men jag går inte fram och gnäller på halvblodsägare vilka dåliga hästar de har eller går in på någon forum för halvblodsfolk och börjar kritisera! Det tycker jag är onödigt! Anledningen till att jag inte gillar svenska halvblod är många dåliga erfarenheter av framför allt deras lynne. Danskarna sade till mig att de skrattar åt svenskarna som står ut med sina halvblodshästars lynne! De skulle aldrig avla på hästar med sådana psykiska defekter som svenskarna gör fick jag höra. Och alla veterinärer, hovslagare och equiterapeuter jag känner anser dem vara en större risk genomsnittligt att hantera än andra raser och säger att det är så skönt att hantera isisar i jämförelse. De riskerar inte en spark eller ett bett när de minst anar det! Och det har varit debatter inom SH:s rasförening om den dåliga ridbarheten pga lynnet. Det erkände tom Lockwall på ilslandshästens avelsseminarie i fjol! Är det då så underligt om man undviker rasen? Och för mig har den inte de kvalitéer jag vill ha i övrigt heller! Men smaken är ju som baken delad och jag klankar ingen människa för dess val, bara jag själv slipper rida svenska halvblod mer för det har jag fått nog av helt enkelt. Under mer än 20 år som storhästryttare har ingen lyckats imponera på mig, beroende på att de inte tillfredsställer min smakinriktning. Sedan tycker jag att de är kantiga och fula! Det är min smak! Men så gillar jag alltid de raser som står närmast naturen och det är ingen tvekan att islandshästen är bra mycket mer lik den ursprungliga vildhästen, både i storlek, form och gångarter! Jag tror inte det är hälsosamt att avla bort naturliga rörelsemönster och det har man alltså gjort på alla raser som är 3-gångare, dvs de kan varken tölt eller pass! Jag tror inte det är häsosamt att drastiskt förändra storleken och exteriören på en art jämfört med hur naturen gjort den. Och med de tankegångarna har jag valt islandshästen framför andra raser, om jag nu tvunget måste motivera mitt val. Andra har andra mål och normer när de väljer hästras och det är upp till dem. Det är ju inte jag som skall rida deras hästar! :p

Nähää, du o gullan86 har ju bara dragit in halvbloden lite här o där o snackat om att de står inne hela dagarna osv.

Sen så hade ju inte alla raser tölt och pass förr i tiden.
Kanske i din fantasi.
sambaengi skrev:
"Sedan tycker jag att de är kantiga och fula! "

Jag tycker islandshästar kan vara fula, inte ëns nära alla, men många, och det blir folk galna på mig när jag skriver. Men det är okey att du skriver så?

Sen så hade ju inte alla raser tölt och pass förr i tiden.

Ja men här har Anette rätt, för i princip alla raser har haft de laterala gångarterna. Men efter ett idogt avelsarbete så försvann dessa och lite annat :angel: , men då och då poppar de upp även hos halvbloden och andra med för den delen.

Varmbloden har mycket kvar av den laterala gången, något som faktiskt var väldigt svagt under ett tag men är åter på frammarsch. Och varifrån härstammar varmbloden. :angel:

Boj skrev:
Ja men här har Anette rätt, för i princip alla raser har haft de laterala gångarterna. Men efter ett idogt avelsarbete så försvann dessa och lite annat :angel: , men då och då poppar de upp även hos halvbloden och andra med för den delen.

Varmbloden har mycket kvar av den laterala gången, något som faktiskt var väldigt svagt under ett tag men är åter på frammarsch. Och varifrån härstammar varmbloden. :angel:

Jag vet inte vad lateral betyder? Däremot tyder en del forskning på att vissa raser inte hade tölt eller pass, men även att vissa hade det. Men som sagt, inte alla.

Lycanthrope skrev:
Jag vet inte vad lateral betyder? Däremot tyder en del forskning på att vissa raser inte hade tölt eller pass, men även att vissa hade det. Men som sagt, inte alla.
Återigen; det där måste ju bero på hur långt tillbaka i tiden du talar om. Jag tjatar vidare: om du går nog långt tillbaka i tiden så har forskning visat att alla hästar från början hade tölt och pass.

Lateral = samsidiga rörelser.

Björk skrev:
Återigen; det där måste ju bero på hur långt tillbaka i tiden du talar om. Jag tjatar vidare: om du går nog långt tillbaka i tiden så har forskning visat att alla hästar från början hade tölt och pass.

Lateral = samsidiga rörelser.

Okey, lärt mig ett nytt ord :banana:

Jag menar inte 50 år tillbaka när jag säger långt tillbaka, jag menar lååångt tillbaka. Det finns ju forskning som tyder på att alla raser inte hade det också.

Lycanthrope skrev:
Jag menar inte 50 år tillbaka när jag säger långt tillbaka, jag menar lååångt tillbaka. Det finns ju forskning som tyder på att alla raser inte hade det också.

Okej, varför är detta så viktigt för dig? :p Du tjatar om det hela tiden ;)

sambaengi skrev:
Och det beror mycket på att det är en ras som formats av naturen och naturen är bättre på att gallra bort svaga individer än människan!

Det är inte så att islandshästen har levt helt vild på Island och fått självdö, dvs att den svagaste individen dör. Utan vi islänningar har gallrat själva de svagaste individerna just genom att slakta hästar som inte duger. Att slakta en ung häst, eventuellt frisk, bara att den inte har lämpligt psyke duger för att slakta, är inte något svensken verkar kunna klara av så bra. Och folk tappar sen hakan när jag säger att vi äter sen hästen.

Filippan skrev:
Okej, varför är detta så viktigt för dig? :p Du tjatar om det hela tiden ;)

Varför är det viktigt för er att försöka få i i folk att alla hade det?

Jag vill bara visa att alla inte hade det.

Lite ändring, var lite för sen att ändra förra inlägget :smirk:

Det är inte så att islandshästen har levt helt vild på Island och fått självdö, dvs att den svagaste individen dör. Utan vi islänningar har gallrat själva de svagaste individerna just genom att slakta hästar som inte duger. Att slakta en ung häst, eventuellt frisk, bara att den inte har lämpligt psyke duger för att slakta. Detta verkar många svenskar har svårt att klara av utan fortsätter använda hästar med defekter (nu menar jag ingen speciell ras) och försöker låta de otroligaste skador läka ut hos hästarna. Och folk tappar sen hakan när jag säger att vi äter sen hästen.

Lycanthrope skrev:
Varför är det viktigt för er att försöka få i i folk att alla hade det?

Jag vill bara visa att alla inte hade det.

Varför är det viktigt för dig att försöka visa att inte alla raser hade laterala gångarter??

Folk har uppenbarligen läst olika forskningar och har olika uppfattningar, punkt. Det är inget mer med det.

Så i stället för att försöka övertyga enbart med ord, referera istället till de forskningar ni har läst. Då kan vi andra läsa forskninarna och bilda våran egen uppfattning.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar