Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

Boj skrev:
Ok då frågar jag dig så här, käftar man emot bara för att det skall göras eller finns det någon anna grund för det?

Sanningen är ju egentligen denna, de flesta hästar är egentligen långt mycket mer viktbärande än vad människan vill medge. Det är inte hästen som har satt gränsen för vikten, utan faktiskt människan som begränsar hästen. Och det här återspeglas i det mesta av all hantering också, man förmänskligar hästen så till den milda grad att i slutändan kan man tro att den kommer att avlida om man så bara tittar på den.

Titta bara hur det ser ut nu, man hittar hästar i hagarna fullt påklädda till tänderna i närmare 20 graders värme. Sanningen är den att hästen med rätt vård kan bibehålla sin värme utan extra kläder, de är extremt duktiga på att hålla värmen också. Att täcka för att hästen blir öm i ryggen är ingen bra förklaring, ta istället reda på varför den blir öm det beror nämligen inte på kylan. :angel: Själv har jag klippt en konvalecens som blev dyngvåt att svett enbart av vistelsen i hagen.

Sen kan de ju inte gå ute heller, för tänk om hästen blir blöt även om man inte ser den under alla täcken. Jo då heter det att hästen vill komma in, fast sanningen är snarare att ägaren tycker att det är jobbig att se sin häst i regn och blåst.

Man kan inte släppa ut hästen i hagen utan benskydd, för då slår den sönder sig och ger ägaren dyra veterinära räkningar. Inte konstigt då de flesta av dessa hästar inte går på något annat underlag än paddock eller ridhus, minsta ojämnhet ger balansproblem och hästen slår på sig. Förmodligen kommer de veterinära räkningarna förr eller senare ändå, därför att senor och ligament blir så påfrestade av ensidig träning att de blir problem med benen efter ett tag.

Jag kan i princip plocka exempel i all oändlighet, men det är inte avsikten utan snarare vore det bättre med ökad förståelse från bägge håll än detta klankande som är nu. Jag tror nämligen att halvblodsägare och även andra rasägare har mycket att lära av islandhästhållningen, då det har visat sig att det ger en friskare och sundare häst. Det finns idag några varm/fullblodsuppfödare som använder detta sätt i sin uppfödning, och har då även fått fram fiska och sunda hästar med starka ben. Omvändt kan jag säga att det finns saker som även ni kan tillföra oss, jag tror nämligen starkt på delad erfarenhet.

:bow: Bra skrivet Boj!

Litet tillägg bara, kapplöpningsfullblod har länge fötts upp på lösdrift och i stora hagar för at de skall få bra kondition, bra skelett, myckt muskler och bli snabba och hållbara!

sambaengi skrev:
:bow: Bra skrivet Boj!

Litet tillägg bara, kapplöpningsfullblod har länge fötts upp på lösdrift och i stora hagar för at de skall få bra kondition, bra skelett, myckt muskler och bli snabba och hållbara!

a.aa.. Står med två fullblodsston som går på lösdrift, och dessa är dräktiga :banana: :bump: :banana: så Yrpa blir plastmamma i april/mars.

(kan inte låta bli att bifoga min j-vla bild igen)

hstarna170.jpg

Gulliga :love: :love: :love:

sambaengi skrev:
Men så lämna oss ifred då! Man behöver inte skriva sina åsikter om folk på deras näsor hela tiden! Går du och klankar på alla som inte har samma sexuella läggning också?! Låt folk få sköta sig själva istället! Gillar du inte isisar och deras ryttare så lämna dem ifred och stanna bland dina liktänkande vänner! Där kan ni muttra tillsammans hur mycket ni vill, men lämna oss ifred! Det är ju rena mobbingen ni håller på med! Barnsliga högstadiefasoner att inte acceptera att folk har andra uppfattningar utan man måste ifrågasätta och försöka påtvinga sina egna åsikter på andra! Skulle aldrig falla mig in att gå in och klanka på halvbloden på ett forum för halvblod! Det är ju bar för att provocera och såra som man beter sig så illa!

Haflingern är inte precis känd för att ha mycket vilja och energi i alla fall! Hitta en annan ras som är lika stark som islandshästen, har lika mycket vilja och energi samt töltar och är robust, härdig och godmodig och lämplig att ha på lösdrift i den nordiska vintern! Jag är mycket intresserad om du vet någon annan!

Men vad tusan är ditt problem!? Jag skrev bara att det inte bara är islandshästen som har sådan vilja osv.
Och varför skulle jag inte gillar såna som rider islandshästar? Nu får du ge dig, det där är PÅHOPP. Jag har kompisar som rider islandshäst, och de är lika trevliga för det.

Haflingern är visst känd för vilja, styrka och energi. Det är mycket tåligahästar.
Norsvensken: Styrka, enorm energi, rejält med vilja, tål de kallaste av vintrar, även lösdrift. De enda de inte har är tölt, men det skulle jag inte vilja ha heller.
Det finns många raser med samma vilja osv.. Men framförallt handlar det om individer! Alla islandshästar har inte heller vilja osv.

sambaengi skrev:
De kan rida sina stelbenta, tröga kameler och se ut som små flugskitar om de vill men de skall inte lägga näsan i blöt vad jag gör!

Nej nu har jag inte tid med att följa den här tråden.
Jag ska ge mej ut på min stelbenta, tröga kamel och försöka se ut som en flugskit ;)

:D :rofl: :D

Toriryttaren skrev:
Jag ska ge mej ut på min stelbenta, tröga kamel och försöka se ut som en flugskit ;)

:rofl: :rofl:

Jag förstår inte det. Inte konstigt man blir grinig där sambaengi skriver så. Det blir ju inte bättre av att hon beter sig som att allt utom islandshäst är SKIT. Ingen häst är skit.

TomasN skrev:
SÅ bara vi som redan har eller skall skaffa islandshästar skall få skriva här?

Om du nu tycker diskussionen är överflödig så kan du faktiskt låta bli att skriva i tråden.

Givetvis får alla skriva men måste man gå in och skriva elakt och provocerande och ifrågasätta om hela islandshästfolket har ett undermåligt IQ som inte fattar att man inte kan rida små lurviga ponnies som vuxen, gång, på gång ,på gång, på gång, på gång...

Eller gillar du den stilen???????????

Lycanthrope skrev:
Men vad tusan är ditt problem!? Jag skrev bara att det inte bara är islandshästen som har sådan vilja osv.
Och varför skulle jag inte gillar såna som rider islandshästar? Nu får du ge dig, det där är PÅHOPP. Jag har kompisar som rider islandshäst, och de är lika trevliga för det.

Haflingern är visst känd för vilja, styrka och energi. Det är mycket tåligahästar.
Norsvensken: Styrka, enorm energi, rejält med vilja, tål de kallaste av vintrar, även lösdrift. De enda de inte har är tölt, men det skulle jag inte vilja ha heller.
Det finns många raser med samma vilja osv.. Men framförallt handlar det om individer! Alla islandshästar har inte heller vilja osv.

Och jag har aldrig påstått att islandshästen är den enda som har vilja! För tusan det är inte mer än 5 år sedan jag sålde mitt sista och egenuppfödda fullblod! Och jag älskar nordsvenska travare och vi har haft en som kunde tölta, men den var ju mer som en ren 4-gångare och tölten mer artificiell än hos den naturtöltande typ av isis som jag föredrar, och jag tycker dessutom att de är för stora för mig! :D Fick lära mig som barn att om man sträckte ut armen rakt åt sidan så fick man lämplig höjd på sin ponny så jag på 169 bör alltså rida något på runt 135-140 ;) !

Självklart handlar det ju om individer, både vad gäller styrka, vilja, viktbärighet och lynne! Det är ju det jag sagt hela tiden! Och folk letar verkligen efter en häst som passar just dem och tyngre ryttare letar efter viktbärande islandshästar, vilket inte har med mankhöjden att göra!

Toriryttaren skrev:

:rofl: :rofl: :rofl: Gör du det! Äsch jag överdrev för att jag var så himla trött på att folk jämt ifrågasätter om vi inte är kloka som rider islandshäst. Det var ett himla gnällande på en del när jag red min kille på 132. Men det är den bästa häst jag haft och han hade absolut inte några problem att bära mina 169 och 60-65kg. Inte att bära någon på 180 och 80 kg heller. Däremot hade vi en lättbyggd valack på 143 som absolut inte skulle bära mer än max 75 kg, helst mindre. :cool:

Lycanthrope skrev:
:rofl: :rofl:

Jag förstår inte det. Inte konstigt man blir grinig där sambaengi skriver så. Det blir ju inte bättre av att hon beter sig som att allt utom islandshäst är SKIT. Ingen häst är skit.

Och var har jag skrivit att andra hästar är skit??? Ingenstans! Men halvblod är bevisligen inte lika rörliga i sina leder som en islandshäst och de är stora som kameler om man jämför med islandshästen! :D Och jag gillar inte sitta på så höga hästar. Det gjorde jag när jag varliten. Lärde mig rida på en valack på 172 för eb bit över 30 år sedan. Jag hade ridit storhäst i över 20 år när jag bytte till islandshäst därför att rasen passar mig bättre! Men jag sålde mitt sista fullblod, egen uppfödning, så sent som för 5 år sedan. Så du vet inte vad du snackar om! Har för den delen fött upp även ponnyer, welsh, dartmoor och russ. Men nu har jag enbart islandshästar. I den rasden finns så varierande individer så alla kan hitta en lämplig häst, oavsett ålder, vikt och längd!

Men som sagt jag tycker om frieser, nordsvensk, arab, fullblod, oldenburgare mfl raser men isis är min favorit. Det är bara sårande att höra att den högt älskade häst man sitter på inte passar en! Konstigt då att han med lätthet sprang ifrån andra större islandshästar med 10 kg mindre vikt på sig. Jag är 169 och vägde runt 60 och red på en på 132 medan kompisen red ett av mina snabbaste ston på 140 och hon vägde bara 50 då. Han kunde tölta i högt tempo, varvat med snabb trav och snabba galopper, km efter km och det var han som ville och jag som drog ner tempot, för hans skull. Så gör inte en häst som tycker det är tungt. Så gör en pigg, glad häst som bär sin ryttare med lätthet!

IrpaSnirpa skrev:
Jodå, det går in, men frågan är om det folket här beskriver och säger går in hos dig ;) (inget illa menat)

En ryttare på 1.90 har lite svårt att hitta en Islandshäst i större storlek, för du som åskådare kan inte bedömma att just den hästen är 140 och hästen bredvid är 1.49, sen anser jag att sålänge hästen inte tar skada av det så är det helt okej, skulle hästen dock ha ont eller något liknande så bör man som stor och tung ryttare undvika att rida den hästen.

Att ni som inte rider Islandshäst och inte riktigt kan se tjusningen mellan ett samspelt ekipage för att ni glor er stumma på storleken på ryttaren är en sak ;) Men det är inte det det handlar om för inbitna Islandshäst-fanatiker, här handlar det om att ha kul med sin häst och att göra det man gör bra.

Dessutom så har dessa långa 1.90/ 100 kgs snubbar nog rätt svårt att hitta ett halvblod som passar med, benen lär hänga nedanför magen om man har dressyrläder (vilket alla islandshästryttare i stort sätt har), om inte så bör det vara en stor och robus häst med lite mage. Sen så är det allmänt känt att en person på kanske 100 kg inte alltid kan rida ett halvblod för många av den är inte så viktbärande som det sägs.

F.ö så har jag satt en viktgräns på min Islandshäst, men hon är otränad, dåligt musklad och rätt och slätt ur kondition pga föl och tidsbrist. Vi som håller på med Islandshästar är inte korkade eller mindre kunniga, de flesta har gått från storhäst --> Islandshästen för att Isisen lockade mer ::love::.

Oftast handlar det om fördommar hos folk som inte har tillräckligt stor vana av Islandshästar, och det tror jag du sagt att du inte har va? :) jag ser det väldigt possitivt till att du i alla fall försöker förstå ;)

Jo jag försöker faktiskt förstå!!! tro det eller ej..
Men den här debatten har haft en väldigt otrevlig ton, vilket inte direkt gör en mottaglig för information...
:confused:
Och när allt man skriver misstolkats, börjar man ju undra... :eek:
Här inne är man både rasist och en besserwisser och man gör tydligen inget annat än kritiserar och trampar i klavret.. :smirk:

Hade inga fördomar mot Islandhästryttare innan, men hade det inte varit för ditt vettiga inlägg hade jag nog fått!! :(

Så tack så mycket! :banana:

golden_tinka skrev:
Men den här debatten har haft en väldigt otrevlig ton, vilket inte direkt gör en mottaglig för information...
:confused:
Och när allt man skriver misstolkats, börjar man ju undra... :eek:
Här inne är man både rasist och en besserwisser och man gör tydligen inget annat än kritiserar och trampar i klavret.. :smirk:

Ditt förrsta inlägg hade en otrevlig ton och påhoppet gick inte att misstolka heller, så försök inte skylla ifrån dig! Sedan sade du saker som gjorde det hela värre. Om du sedan inte menade att göra det värre, så lyckades du i alla fall uttrycka dig så det blev det. Och som man frågar får man ju som bekant svar... :angel:

Mycket av det du skrev lät rent sårande och diskriminerande... Jag tycker inte man uttrycker sig så om något man inte vet så mycket om, för det kan du inte veta för då hade du helt enkelt inte skrivit som du gjorde! :cool:

Lycanthrope skrev:

Hehe, får jag?

Måste bara säga att i en annan tråd sa du att du inte brydde dig om vad någon tyckte om t.ex Nordsvensken.. ;)

Det du gör i detta inlägget är precis det vi försökt göra i massvis med inlägg, nämnligen försvara vår favoritras och våra hästar mot fördomar och okunskap.

Häst som häst, en ponny är fortfarande en häst även om den är under ponnymåttet.

Huruvida Islandshästen är viktbärande eller inte tror jag vi flesta kommit överens om att de faktiskt är, inte alla, men majoriteten. Skall du fortsätta gnälla om att Islandshästen är en dålig ras så ber jag dig vänligt men bestämt göra det i ett annat forum på buke, dock om du vill förtydliga på ett bra och tydligt sätt varför islandshästen är så dålig så ser jag med glädje fram mot detta, en bra och vettig diskussion där två parter (eller fler) mer än gärna tar åt sig av vad andra säger (detta gäller dock inte "Jag tycker att Islandshästen är kass och den är inte viktbärande jada jada jada" utan konstruktiv kritik är det vi letar efter, konstruktiv kritik är alltid bra och är lätt att diskutera efter.

/Anna och räserpållen Yrpa

Om man tittar på det stora hela så finns det långt mycket mer tävlingshästar inom halvbloden än islandshästarna. Det kan ju ändras, då halvbloden funnits längre än islandshästarna i Svarige, men då kan man kanske misstänka att försäkringspremierna ändras då oxå?......
Sen är det så att de flesta halvblod börjar ridas in, senast vid tre års ålder och då är de i regel sadelvan och suttna på.
Det jag menar är väl att islandshästen inte skiljer sig så enormt mycket från andra raser, om de får samma möjligheter och förutsättningar.....

Men det finns halvblod som oxå tävlas på elitnivå till hög ålder...Helenas Mynta, Milton m.m och jag tror ändock att slitaget är större på en hopphäst elitklass än en islandhäst elitklass... och då blir ju slutsumman på åldern lite annorlunda oxå.

Visst kan det vara så, halvblod är inte oftare är tävlingshästar än isisarna, men halvbloden finns i mycket större utsträckning än så länge. Mer i antal ger ju oxå fler individer som kan skada sig(försäkringsfrågan).

Våra ponnyer och halvblod växer även dom upp i åldrarna. Har själv haft en häst som vuxit upp till 7 års ålder och alla ponnyer får inte slutmätas förrän efter 7 år. Så det jag vill säga är, att det är inte mycket som skiljer isisarna från våra "vanliga" hästar i hållbarhet, om bara förutsättningarna är de samma ,men det tror jag att vi båda är "överens" om?.....

Som jag skrivit tidigare, så är isisarna än så länge, mindre i antal, både som fritids/tävlingshäst än halvbloden, vilket naturligtvis märks på försäkringspremier. Med samma förutsättningar så tror jag inte att det skulle skilja sig nämnvärt i slutändan.

Nu är inte jag alls insatt i huruvida isisarna kvalar, men är det oxå under samma/liknande förutsättningar som halvbloden som kvalar till SM?

Det där med försäkring, så var det någon som skrivit att isisar har lägre premie än andra raser. Dels så är islandshästen relativt ny(jämfört med hlbl) i Sverige och finns inte i lika stort antal än iaf, så det påverkar nog försäkringen/premien, tror inte att det beror enbart på hållbarhet(det var inte du som skrivit det, utan det var någon annan, som jag sen la till ett svar på).

Om ditt resonemang om antal individer skulle påverka försäkringspremien, förklarar det inte varför andra raser som araber, varmblod mm har en högre premie. I dagsläget är islandshästen den andra största rasen i Svergie, vilket då borde ge en relativt hög premie med ditt resonemang.

Sanningen är den att, rasen är långivad med få skador. Det är också så att de skador hästen får, är sådana som oftast läker ut med rätt vård och behandling utan att livvärdet behöver lösas ut. Det är nämligen livvärdet som är avgörande för hur premierna skall ligga hos försäkringsbolagen, ju större andelar utlösta livvärden desto större risk för försäkringsbolagen och då blir premierna högre.

förundrar mig inte över något.
Jag bara tycker att man inte kan jämföra halvblod, med isisar, så länge de inte har samma förutsättningar. Ingetdera halvblods- eller isis hållning är sämre eller bättre än den andre. Tycker båda sidor har sina fördelar, men även nackdelar.

kicki71 skrev:
Som jag skrivit tidigare, så är isisarna än så länge, mindre i antal, både som fritids/tävlingshäst än halvbloden, vilket naturligtvis märks på försäkringspremier. Med samma förutsättningar så tror jag inte att det skulle skilja sig nämnvärt i slutändan..
varför skulle antalet hästar påverka försäkringspremierna? jag trodde att försäkringsbolagen var intresserade av hur stor andel av hästarna som skadas när de beräknar premierna.

kicki71 skrev:
förundrar mig inte över något.
Jag bara tycker att man inte kan jämföra halvblod, med isisar, så länge de inte har samma förutsättningar. Ingetdera halvblods- eller isis hållning är sämre eller bättre än den andre. Tycker båda sidor har sina fördelar, men även nackdelar.

HÄR skall man INTE göra skillnad, se bara vad du skriver. Halvblodshållning och islandshästshållning, fakta är att lång installningstid per dygn ger flera skador. Längre utevistelse per dygn, ger färre skador. Precis som det gamla ordspråket säger, ett äpple om dagen håller doktorn borta.

Kanske det vore något att ta efter, och låta hästen vara ute i större utsträckning än vad som sker idag.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30