S
sambaengi
Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..
Bra skrivet Boj!
Litet tillägg bara, kapplöpningsfullblod har länge fötts upp på lösdrift och i stora hagar för at de skall få bra kondition, bra skelett, myckt muskler och bli snabba och hållbara!
Boj skrev:Ok då frågar jag dig så här, käftar man emot bara för att det skall göras eller finns det någon anna grund för det?
Sanningen är ju egentligen denna, de flesta hästar är egentligen långt mycket mer viktbärande än vad människan vill medge. Det är inte hästen som har satt gränsen för vikten, utan faktiskt människan som begränsar hästen. Och det här återspeglas i det mesta av all hantering också, man förmänskligar hästen så till den milda grad att i slutändan kan man tro att den kommer att avlida om man så bara tittar på den.
Titta bara hur det ser ut nu, man hittar hästar i hagarna fullt påklädda till tänderna i närmare 20 graders värme. Sanningen är den att hästen med rätt vård kan bibehålla sin värme utan extra kläder, de är extremt duktiga på att hålla värmen också. Att täcka för att hästen blir öm i ryggen är ingen bra förklaring, ta istället reda på varför den blir öm det beror nämligen inte på kylan. Själv har jag klippt en konvalecens som blev dyngvåt att svett enbart av vistelsen i hagen.
Sen kan de ju inte gå ute heller, för tänk om hästen blir blöt även om man inte ser den under alla täcken. Jo då heter det att hästen vill komma in, fast sanningen är snarare att ägaren tycker att det är jobbig att se sin häst i regn och blåst.
Man kan inte släppa ut hästen i hagen utan benskydd, för då slår den sönder sig och ger ägaren dyra veterinära räkningar. Inte konstigt då de flesta av dessa hästar inte går på något annat underlag än paddock eller ridhus, minsta ojämnhet ger balansproblem och hästen slår på sig. Förmodligen kommer de veterinära räkningarna förr eller senare ändå, därför att senor och ligament blir så påfrestade av ensidig träning att de blir problem med benen efter ett tag.
Jag kan i princip plocka exempel i all oändlighet, men det är inte avsikten utan snarare vore det bättre med ökad förståelse från bägge håll än detta klankande som är nu. Jag tror nämligen att halvblodsägare och även andra rasägare har mycket att lära av islandhästhållningen, då det har visat sig att det ger en friskare och sundare häst. Det finns idag några varm/fullblodsuppfödare som använder detta sätt i sin uppfödning, och har då även fått fram fiska och sunda hästar med starka ben. Omvändt kan jag säga att det finns saker som även ni kan tillföra oss, jag tror nämligen starkt på delad erfarenhet.
Bra skrivet Boj!
Litet tillägg bara, kapplöpningsfullblod har länge fötts upp på lösdrift och i stora hagar för at de skall få bra kondition, bra skelett, myckt muskler och bli snabba och hållbara!