Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Nä de är faktiskt inte som så att de är ponny som ponny.. jag vet en ardennersto på 148cm och hon är utan och tveka mkt viktbärande och hon klarar utan broblem 100 kilo

Har du glömt bort varför shettisarna finns??
de är avlade för att passa i de små gruvorna som förr fanns.. Gruvarbetarna behövde en liten häst som kunde vara där nere och bära tungt dvs man ville ha en häst som var lika vikttålig som en shire fast liten.

Shettisarna förr bar oftast på tunga stenar ÖVER 100 kilo och de bar de inte bara 1 timme om dagen utan 10 timmar om dagen om inte mer.

Oftas var de blinda då de nästan aldrig såg solen

De är ju som vi människor bara för du är liten måste du vara svag då?? kolla på sylvester stalone.. liten men naggande god.. hans muskler är de då inge fel på i rambo filmerna *visslar*
Oftast är de som så att de starkaste människorna är faktiskt rätt små under 180 iaf

En shettis klarar utan problem en människa 1 fjutt timme om dagen på 70 kilo.Men oftast de som väger 70 kilo brukar vara för långa för denna lilla häst och därför rider man dom inte!

Jag skötte en kraftig D- ponny när jag var 15 år jag var 175 då med och vägde 58 kilo, hästen klarade mig lika bra som med sin matte som var 165 och vägde 85 kilo.

Man kan inte dra alla över en kam de finns även fullstora hästar på 170 som inte klarar att bära mer än 80 kilo.

Man får helt enkelt gå häst till häst och kolla hur mkt den tål att bära och så är de med de=)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

Netla skrev:
Rubriken får mig att tänka på en åsna jag såg i Grekland i somras, max en meter hög, mager och med hovar av en femkronas storlek. Denna klättrade uppför trappor(!) med både farfar, barnbarn och packning på ryggen. Den var mycket fysiskt verklig..
Islandshästen är en oförstörd ras sen tusen år tillbaka, avlad för ridning och orkar uppenbart med att bära omkring på 100-kiloskarlar eftersom den gör det både på Island och i andra länder. Ryggskott på islänningar verkar inte vanligare än hos andra hästar.
Jag tycker istället man ska lägga tråden under avel och vända på frågan och fråga sig hur man lyckats avla sönder flera raser så de idag knappt orkar bära en vuxen kvinna. Jämför man med åsnan i Grekland borde en välfödd welshponny kunna bära halva tjocka släkten på en gång. Vet inte vad man gjort för fel, har man avlat på för mycket fullblod eller draghästar så att hästarna blivit framtunga och inte kan bära vikt, eller? Jag är ingen avelsexpert men gissar att för tusen år sen kunde förmodligen alla hästar i Europa bära åtminstone en vuxen karl + packning!

:bow: En mycket bra reflexion som jag undrat över många ggr också! Samma reflexion får mig att undra om det högbenta och smäckra avelsmål vi jobbar mot på islandshästen kommer till att göra denna ras svagare och mindre viktbärande och att vi går in i en återvändsgränd med detta smäckra Twiggy-mode. Min equiterapeut samt Ricke Mark-Schultz säger tex att ryggradens uppbyggnad på en islänning är mycket kompaktare än på andra raser. Den är starkare och de får använda mer kraft än på ett halvblod. Det gäller då inte bara skelettet utan också de muskler och ligament som håller ihop ryggraden. Man känner ju en annan stabilitet när man känner på islandshästens rygg, i alla fall på de kompakta islandshästarna.

Sv: Vikttjat....

Glimfeather skrev:
Ponny som ponny... Det var en annan tjej som fick skit i ett annat forum för att hon frågade om hon kunde rida korta stunder på sin shettis och hon vägde ungefär 65 kg. Och shettisar är också viktbärande.

En och annan orkar med 60 kg, men långtifrån alla och det är inte alla islänningar som orkar 100 kg heller men för vissa är det inga problem alls! Sedan är ju inte mankhöjden avgörande. En häst med samma kropp men 10 cm kortare ben kan ju vara lika viktbärande som den som har 10 cm längre ben! Det handlar ju om konstitution. Jag har varit med om att en lättbyggd islandshäst på 143 helt klart sviktade för mycket i ryggen och såg påverkad ut i gång och balans med en ryttare på 100 kg och kom fram till att den hästen inte borde bära mer än max 70-75 kg. Men en annan valack i samma höjd bar samma ryttare utan att ryggen sjönk ner och utan att steg och balans påverkades. Samma ryttare satt också på en lägre men grövre islandshäst, rejält grov, och det var heller inte några problem. Så jag tycker det blir helfel när man börjar jämföra utifrån mankhöjden. Kan tillägga att även en grövre halvblodshäst på 168 faktiskt visade mer balansproblem än de två islandshästar som orkade bära den här ryttaren utan att visa att de var besvärade på något vis. Då red vi ändå ut på en liten längre tur på de tre islandshästarna medan halvblodet endast reds en kort stund i paddock! Däremot orkade den jämförelsevis med halvblodet nättare travnordisen på 152 lätt bära samma tunga ryttare. Så det är från häst till häst och har inte med mankhöjden att göra!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar