Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..
golden_tinka skrev:
Jag tål att kritiseras, men detta är iaf mina åsikter, försöker som sagt bara se till hästarnas bästa!!
Alltså, hästarna får ju den absolut bästa vården, de människor som inte ser efter den är inga bra människor, och visst finns det sådana i Islandshästvärlden OCH bland allt hästfolk.
Islandshästen är fortfarande framavlad för att orka bär fullvuxna män, vissa hästar klarar det och andra inte, men majoriteten kan bära en människa på 100 kg lätt.
Att säga att män på 1.90 inte skall rida islandshästar pga deras storlek är inte schysst, dom har bara islandshästar på Island och det kommer inte komma in andra raser där, förhoppningsvis kommer importförbjudet hålla många herrans år till.
De människor som håller på med seriös uppfödning av islandshästar ser självklart till hästens bästa, långa ryttare som kan rida orsakar mindre skada på en häst än en nybörjare som skumpar runt på hästen i tid och otid, detta kan man se på turridning OCH vanliga hederliga ridskolor. På ridskolor är hästarna oftast sura och kan både bitas och sparkas, pga allt spring som försekommer hos dem, men islandshästarna på turridning säger inget om den saken, dom får gå ute långa dagar, oftast hela dygn, de står i storstätt bara inne om de är svettiga eller är eksemhästar och behöver få komma undan från knott och annat elände.
Hade Islandshästen fart illa vid av att långa/tunga män/kvinnor red dem så hade det visat sig vid detta laget, vi snackar inte om att folket på island har ridit dessa hästar i säg 10 år, utan de har ridit dem i över 1000 år, jag tror det säger sig självt.
Shetlandsponnyn arbetade i gruvor i flera decennier, de drog 100 kg per kärra och var oftast i gruvorna hela sina liv, det de far illa vid av var att vara därnere och aldrig få se solen och aldrig äta gräs, vuxna människor red shetlandsponnyerna, bara för att visa lite hur det är och hur det kan vara