Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

Det jag blir mest trött på är när man skriver i en tråd där det står många olika andledningar till varför vissa islandshästar är vöäldigt viktbärande så skriver man endå att man inte tror på det. Vadå bortse från ren fakta :smirk:

/ Sara

TonicWater skrev:
Det jag blir mest trött på är när man skriver i en tråd där det står många olika andledningar till varför vissa islandshästar är vöäldigt viktbärande så skriver man endå att man inte tror på det. Vadå bortse från ren fakta :smirk:

/ Sara

??? Hur har du nu lyckats fatta saker och ting??? :confused: Skulle jag inte tro på att de är viktbärande??? :confused: Öh, nu har du nog fått allt om bakfoten! Däremot är islandshästar individer inom rasen precis som alla andra raser och alla är inte lika viktbärande! Det är inte alla araber, som också bär vuxna ryttare trots att de är betydligt mer lättbyggda hästar, och inte alla halvblod heller. Eller du menar att om jag inte tror att varenda islandshästar kan bära 100+ så kan ingen det??? :confused: Vadå generaliseringar! :crazy:

Prova rida en ordentlig islandshäst istället. Jag har en du kan få testa, om du fixar starka och framåt hästar för han är efter en av Sveriges elithingstar. Passar inga nervösa ryttare precis... :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror på sambandet att högre vikt på ryttaren ger större belastning på hästen. Se högskolekurser jag läst i mekanik tror jag fortfarande på.

Sen är det ju klart möjligt att hästen ändå klarar belastningen.

TomasN skrev:
Jag tror på sambandet att högre vikt på ryttaren ger större belastning på hästen. Se högskolekurser jag läst i mekanik tror jag fortfarande på.

Sen är det ju klart möjligt att hästen ändå klarar belastningen.

Jag tror precis som du. Ju tyngre man är desto sämre är det både för ens egna kropp och för hästens kropp. Däremot tror jag inte att en större häst som t ex ett halvblod är starkare än en islandshäst. Tvärtom!

Det som är viktigt är benstomme, rygg och muskelmassa.

Om man tittar på hundraser så är de som är minst sönderavlade de som är bäst hållbara. De små raserna blir oftast äldre och är mer robusta.

Om man skall prata om vad som är slitage på en häst så tror jag vi skall börja med hoppning!!! Där hoppar hästen upp i ett högt språng och landar sedan på sina framben. Då blir det en enorm belastning i både hästens egna vikt och ryttarens.

Jag tycker nog att de höga åldrarna på många Islandshästar pratar för sig själv. Jag vet många turhästar som har gått på tur i 7-8 år och de är fullt friska. Flera av dem har aldrig varit halta eller sjuka. De om några borde ju inte hålla så länge.

Mvh Åsa

sambaengi skrev:
??? Hur har du nu lyckats fatta saker och ting??? :confused: Skulle jag inte tro på att de är viktbärande??? :confused: Öh, nu har du nog fått allt om bakfoten! Däremot är islandshästar individer inom rasen precis som alla andra raser och alla är inte lika viktbärande! Det är inte alla araber, som också bär vuxna ryttare trots att de är betydligt mer lättbyggda hästar, och inte alla halvblod heller. Eller du menar att om jag inte tror att varenda islandshästar kan bära 100+ så kan ingen det??? :confused: Vadå generaliseringar! :crazy:

Prova rida en ordentlig islandshäst istället. Jag har en du kan få testa, om du fixar starka och framåt hästar för han är efter en av Sveriges elithingstar. Passar inga nervösa ryttare precis... :cool:

Oj, förlåt, var inte menat till dig! :o

men det var något hemskt vad oförskämd du är! om man inte rider islandshästar vanligtvis så MÅSTE man få ställa frågor kring hur mycket de kan bära och sedan ifrågasätta svaren. det verkar som att du, och många andra i den här tråden, tar det som kritik av rasen i sig och att de som ifrågasätter ser ner på islandshästar. man behöver väl inte ha fördomar och älska jättehalvblod på 180 cm bara för att man tycker att det verkar märkligt att en häst på 130 kan bära stora tunga karlar?

dessutom var det oerhört fånigt och dumt och oförskämt att skriva:

" De kan rida sina stelbenta, tröga kameler och se ut som små flugskitar om de vill men de skall inte lägga näsan i blöt vad jag gör!"

du tycker alltså att alla hästar utom islandshästar är komplett värdelösa? och att alla som rider någon annan ras än islandshäst är 140 cm långa och rider runt på jättehästar? har du överhuvudtaget ridit nån annan sorts häst än just islandshäst?

/ niphredil

Jag har egentligen oxå en liiten fundering, med det här ang hållbara hästar öht....

Ta ett halvblod, rid in den vid 7 års ålder, och använd den som hobbyhäst i princip större delen av dens liv, tävla någongång i dess naturliga gångarter, kanske träna för det. Jag tror att den gott kan leva till den blir 30, minst!

Ta en isis, påbörja inridning vid 2-3 års ålder, som 5-åring ska den kvala in för motsvarande Breeders i hoppning(ex). Som 7-8 åring börjar den gå svår klass och tävlar sen hyfsat mycket under tävlingsäsongen fram till pensionering!
Vad kan frisk ålder bli då?

Tycker inte man kan jämföra isisar med ex(oftast)våra halvblod. Inget dom gör påminner mycket om vad den andra gör. Det är helt andra förutsättningar....Detta har nog kanske oxå något att göra, med dessa försäkringar. Naturligtvis räknas skaderisken/värdet som större på en tävlingshäst, vilket ofta halvbloden är, mot en(om jag får säga så..)hobbyhäst. Det samma är ju inom hundförsäkringar....

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, men tävlingshästar av rasen islandshäst, tävlar mer än "någon gång ibland" och används nog inte bara som "hobbyhäst" (vad man nu menar med det?) utan tränas ändamålsenligt och varierande.
Sen inridning behöver heller inte betyda längre hållbarhet, snarare tvärtom! Idealet för islandshäst (varierar självklart beroende på individens förutsättningar) tror jag är att ridas in vid 4-5 årsåldern.
Jag kan inte överdrivet mycket om halvblod, men jag kan inte tro att det är så jättebra att ridas in vid 2...

Jag tror inte att ditt antagande stämmer att halvblod oftare är tävlingshästar än islandshästar. De flesta hästmänniskor jag känner har sin häst som fritidsintresse, och rider för instruktör samt tävlar då och då - detta oavsett om de har islandshäst eller halvblod. Vissa tävlar givetvis inte alls, och vissa lägger mer tid och pengar på tävlandet än andra, men jag har inte sett några skillnader baserat på vilken hästras de har.

Eftersom en islandshäst växer långsammare än ett halvblod så kan man givetvis inte räkna med att börja rida in den vid 2-3 års ålder, men med justering för att man istället börjar rida in vid 4-5 år, så ser jag väl inte direkt några konstigheter i att en islandshäst skulle ha en tävlingskarriär som motsvarar ett halvblods. Naturligtvis inte i hoppning, då, men i övrigt ser jag rätt stora likheter om man inte ser till tävlingsgrenarnas utformning, utan till upplägget i stort.

Sedan är det ju långt ifrån alla halvblod som går breeders i hoppning och de flesta kommer heller aldrig i närheten av svår klass. Precis som de allra flesta islandshästar aldrig kvalar till SM eller VM.

Den "vanliga hästens vardag" är väl istället att bli riden 4-6 dagar i veckan, på sin ägares fritid, både i naturen och på ridbana/i ridhus, att bli riden för instruktör med någorlunda jämna mellanrum, och åka på tävlingar några gånger per år. Och där tror jag det finns STORA likheter mellan islandshästar och halvblod. Och ridponnyer, connemaror, varmblod, araber och vilka hästraser nu folk väljer att ha.....

Sedan tror jag du har en stor poäng i att en häst som rids in (för) tidigt, och förväntas prestera mycket i ung ålder kanske håller sämre, åtminstone om man inte är MYCKET observant på hur hästen mår och faktiskt också ger den tid till återhämtning och vila.

Att islandshästen generellt är en hållbar ras tror jag faktiskt delvis beror på att den inte är så stor! Den är ofta kompakt byggd med kort rygg, och den har kraftiga ben i förhållande till sin egen vikt. Den har också ridits av vuxna människor åtminstone de senaste tusen åren, och jag skulle tro att folk då liksom nu har valt att avla på de individer som visat sig hållbara.

Sedan är de flesta islandsuppfödare MYCKET noga med att fölen och unghästarna skall växa upp i flock på stora, gärna kuperade, ytor där de har möjlighet att röra sig mycket. Det tror jag har stor betydelse för hästens framtida hållbarhet.

Ta ett halvblod, rid in den vid 7 års ålder, och använd den som hobbyhäst i princip större delen av dens liv, tävla någongång i dess naturliga gångarter, kanske träna för det. Jag tror att den gott kan leva till den blir 30, minst!

Men det tror inte jag, därför att försäkringsstatestiken säger något helt annat. Fast annars tror jag att man gott skulle kunna vänta lite med inridningen på halvbloden, och inte ha fullt så bråttom som många faktiskt har.

Ta en isis, påbörja inridning vid 2-3 års ålder, som 5-åring ska den kvala in för motsvarande Breeders i hoppning(ex). Som 7-8 åring börjar den gå svår klass och tävlar sen hyfsat mycket under tävlingsäsongen fram till pensionering!

Ja det är väl kanske inte möjligt, eftersom hästen inte är färdigvuxen. Precis av samma anledning kunde man vänta lite med inridningen av halvbloden, fast man behöver ju kanske inte vänta till 5 år. I övrigt kan nämnas att islandshästar från 6-7 år faktiskt tävlas på hög nivå, och för att komma dit krävs ett antal kval innan så att man ser hästens riktiga kvaliteer.

.Detta har nog kanske oxå något att göra, med dessa försäkringar. Naturligtvis räknas skaderisken/värdet som större på en tävlingshäst, vilket ofta halvbloden är, mot en(om jag får säga så..)hobbyhäst.

Nu vet inte jag vad du pratar om för skaderisk, har man olika premier på vad hästen skall användas till? Islandshästen försäkras som avels, rid/tävling, därefter sätter man premien utifrån valet på försäkring. Livvärdet samt vetrinärvård standard eller dubbel, om jag försäkrar min skogsmulle för samma livvärde och vetrinärvård som tex Askur så betalar jag lika mycket i premie som Askur har. Det kan tom vara så att skogmullen får betala mera, om Askur bara är satt att avla fram flera små Askur och inget annat. Så var det medan pålla väntade föl, premien åkte ner pga hon inte användes som ridhäst.

kicki71 skrev:
Jag har egentligen oxå en liiten fundering, med det här ang hållbara hästar öht....

Vad kan frisk ålder bli då?

Tycker inte man kan jämföra isisar med ex(oftast)våra halvblod. Inget dom gör påminner mycket om vad den andra gör. Det är helt andra förutsättningar....Detta har nog kanske oxå något att göra, med dessa försäkringar. Naturligtvis räknas skaderisken/värdet som större på en tävlingshäst, vilket ofta halvbloden är, mot en(om jag får säga så..)hobbyhäst. Det samma är ju inom hundförsäkringar....

Hmm, det här inlägget var lite ambivalent... Man förundrar sig över hur skadlig tung ryttare är för en isis samtidigt som man förklarar att halvblod hålls/rids så att de håller sämre :confused: :confused: .

Om det här stämmer, varför i all värden ser vissa "halvblodsmänniskor" problem med "för tunga" ryttare på islandshästar, när hela halvblodshästhållningen är så skadlig för hästen. :confused: :confused:
Koncentrera er i så fall i stället på att rätta till halvblodshästhållningen så att halvbloden inte slits ut i förtid på grund av felaktig hållning/användning!

Jag är inte ute efter att kritisera dig eller nån annan här inne på forumet, även om inlägget var riktat mot dej, vilket inte heller var meningen..
Har ridit många Islandshästar och ser verkligen inget fel i rasen, och jag hör för övrigt INTE till stor häst världen, då jag rider Haflinger(dock stora). Det JAG ser fel i är storleks förhållandena häst/ryttare, varför kan man inte inom eran värld om man är över 170cm tex välja en av dom större hästarna istället för att välja nån på 125-130cm. :confused:

Och har man en längd på tex 190cm och en vikt på 100kg kan man då inte se sina begränsningar och kanske välja en större ras!!!

Det jag skriver om är inga fakta påståenden utan rent sunt förnuft ;)
vilket jag tror att många härinne har.
Jag tål att kritiseras, men detta är iaf mina åsikter, försöker som sagt bara se till hästarnas bästa!! :banana:

golden_tinka skrev:
Jag tål att kritiseras, men detta är iaf mina åsikter, försöker som sagt bara se till hästarnas bästa!! :banana:

Alltså, hästarna får ju den absolut bästa vården, de människor som inte ser efter den är inga bra människor, och visst finns det sådana i Islandshästvärlden OCH bland allt hästfolk.

Islandshästen är fortfarande framavlad för att orka bär fullvuxna män, vissa hästar klarar det och andra inte, men majoriteten kan bära en människa på 100 kg lätt.

Att säga att män på 1.90 inte skall rida islandshästar pga deras storlek är inte schysst, dom har bara islandshästar på Island och det kommer inte komma in andra raser där, förhoppningsvis kommer importförbjudet hålla många herrans år till.

De människor som håller på med seriös uppfödning av islandshästar ser självklart till hästens bästa, långa ryttare som kan rida orsakar mindre skada på en häst än en nybörjare som skumpar runt på hästen i tid och otid, detta kan man se på turridning OCH vanliga hederliga ridskolor. På ridskolor är hästarna oftast sura och kan både bitas och sparkas, pga allt spring som försekommer hos dem, men islandshästarna på turridning säger inget om den saken, dom får gå ute långa dagar, oftast hela dygn, de står i storstätt bara inne om de är svettiga eller är eksemhästar och behöver få komma undan från knott och annat elände.

Hade Islandshästen fart illa vid av att långa/tunga män/kvinnor red dem så hade det visat sig vid detta laget, vi snackar inte om att folket på island har ridit dessa hästar i säg 10 år, utan de har ridit dem i över 1000 år, jag tror det säger sig självt.

Shetlandsponnyn arbetade i gruvor i flera decennier, de drog 100 kg per kärra och var oftast i gruvorna hela sina liv, det de far illa vid av var att vara därnere och aldrig få se solen och aldrig äta gräs, vuxna människor red shetlandsponnyerna, bara för att visa lite hur det är och hur det kan vara :crazy:

golden_tinka skrev:
Och har man en längd på tex 190cm och en vikt på 100kg kan man då inte se sina begränsningar och kanske välja en större ras!!!

För det första är det väl inte bara att välja en annan ras. Man kanske har fastnat just för islandshästen, för deras gångarter, lynne osv. Om man då ska byta till en större häst, så byter man ju hela grejen! Och hela sin hästvärld! "Islandshästvärlden" är ju helt annorlunda mot t ex "halvblodsvärlden". Tävlingarna är helt annorlunda, hästarna är helt annorlunda, ridningen är helt annorlunda... osv osv.

Och allt detta när man inte ens behöver byta ras! Eftersom många islandshästar lätt klarar av att bära en ryttare på 100 kg. Bevisen för detta är många, så varför älta detta i oändlighet?

*lånar knapp*

Jag tror vi människor har en förmåga att omvandla våra hästar till bortklemade porslinsdjur, men man får aldrig glömma att hästen från början är ett djur som skall leva i det fria, dom är inte byggda för att bära oss. Detta har vi människor ändrat genom att avla fram tåliga, starka, hoppglada, eleganta och framför allt STARKA hästar.

Min förra häst som var en korsning mellan halvblod/fullblod OCH 1.84 i manken klarade inte av att bära en ryttare på 100 kg, detta beroende på att (enl vetrinären) han hade fått halvblodets typiska rygg, för mig helt oförsåeligt eftersom jag egentligen aldrig stött på ett halvblod med en typisk rygg. Min "lilla" häst krävde även täcken i massor och skydd på varenda ett ben vi kunde hitta, han hade lätt för mugg och lätt för att trampa sönder sig i hagen. Plus detta så hade han innan drabbats av blodmask (inget beroende på rasen dock, utan förra ägarens misstag).

Islandshästen är och förblir en häst som är framavlad för att orka med levnadsförhållanderna som finns på Island, dom är små, starka och tåliga. Och jag hoppas innerligt att detta består och att folk inte kommer avla bort de starka banden som finns hos islandshästarna i nuläget. På Island kommer det aldrig hända, men vem vet vad som kan komma att ske i vårt lilla Sverige där allt handlar om att det skall vara så snyggt som möjligt.

Tacka vet jag min tuffsiga lilla raggsocka till häst som plaskar på genom vatten, lera och träd.

TonicWater skrev:
Oj, förlåt, var inte menat till dig! :o

Nej men det var jag som klantade mig först! Jag skrev ditt avatar när det var golden tinka jag reagerade på ! Ber hemskt mycket om ursäkt! :o Var nog trött igår natt... Tackar ... nu kommer jag inte på vem det var... som PM:ade mig och gjorde mig uppmärksam på mitt misstag!

hofi skrev:
Ok, jag förstår. Dom måste vara enorma :D .

Inte alla men tänk dig ett mycket rejält byggt sto på 142, typ nordsvensk ungefär så förstår du kanske vikten. Fast just nu väger hon nog dessvärre mer än så för hon är allt annat än normalhull... :o Gissar att 550 kan var möjligt just nu.... :crazy:

Bangsi skrev:
Jag tror precis som du. Ju tyngre man är desto sämre är det både för ens egna kropp och för hästens kropp. Däremot tror jag inte att en större häst som t ex ett halvblod är starkare än en islandshäst. Tvärtom!

Det som är viktigt är benstomme, rygg och muskelmassa.

Om man tittar på hundraser så är de som är minst sönderavlade de som är bäst hållbara. De små raserna blir oftast äldre och är mer robusta.

Om man skall prata om vad som är slitage på en häst så tror jag vi skall börja med hoppning!!! Där hoppar hästen upp i ett högt språng och landar sedan på sina framben. Då blir det en enorm belastning i både hästens egna vikt och ryttarens.

Jag tycker nog att de höga åldrarna på många Islandshästar pratar för sig själv. Jag vet många turhästar som har gått på tur i 7-8 år och de är fullt friska. Flera av dem har aldrig varit halta eller sjuka. De om några borde ju inte hålla så länge.

Mvh Åsa

:bow: :bow: :bow: Precis min åsikt!

niphredil skrev:
men det var något hemskt vad oförskämd du är! om man inte rider islandshästar vanligtvis så MÅSTE man få ställa frågor kring hur mycket de kan bära och sedan ifrågasätta svaren. det verkar som att du, och många andra i den här tråden, tar det som kritik av rasen i sig och att de som ifrågasätter ser ner på islandshästar. man behöver väl inte ha fördomar och älska jättehalvblod på 180 cm bara för att man tycker att det verkar märkligt att en häst på 130 kan bära stora tunga karlar?

dessutom var det oerhört fånigt och dumt och oförskämt att skriva:

" De kan rida sina stelbenta, tröga kameler och se ut som små flugskitar om de vill men de skall inte lägga näsan i blöt vad jag gör!"

du tycker alltså att alla hästar utom islandshästar är komplett värdelösa? och att alla som rider någon annan ras än islandshäst är 140 cm långa och rider runt på jättehästar? har du överhuvudtaget ridit nån annan sorts häst än just islandshäst?

/ niphredil

Som jag sade jag brukar inte snoppa av folk så och om man frågar vänligt och inte kommer med oförskämdheter så slipper man oförskämda svar! Men Golden Tinka var inte direkt trevlig och uttryckte sig väldigt mycket besserwisser över en ras hon själv inte ens rider eller vet något om! Och sådana påhopp är jag oerhört trött på! Alla som sysslat med islandshäst ett tag är trötta på att försvara sig hela tiden! Varför kan ni inte bara låta var och en sköta sitt utan måste hacka på isisfolket och deras hästar? Tröttsamt, tråkigt och enormt provocerande med alla dessa stänigt återkommande påhopp om vilka djurplågare ni anser oss islandshästryttare vara! Man orkar inte vara vänlig till sist, särskilt inte om man blir bemött på det sätt golden tinka gjorde!

För att återgå till din fråga så är jag inte hästrasist men däremot börjar jag bli trött på islandshästryttar-rasister! Och sedan är det faktiskt så att islandshästen har mycket rörligare och smidigare leder. Det brukar min equiterapeut demonstrera för sinapraktikanter när hon är här och de bara gapar :eek: "kan man göra så med en hästs ben?!"

Jag är ursprungligen storhästryttare och tyckte att fullblod mfl kunde röra sig smidigt, tills jag kom tillbakatill ridskolan efter en sommar med enbart islandshästar runt mig. Jösses vad halvbloden var stela! Trodde hela besättningen av hästar drabbats av någon svårartad inflammation innan jag insåg att det var mitt sätt att se på dem som förändrats! :o :D

Jag tycker mycket om kallblodstravare och frieser men jag känner mig mest hemma och trygg på mina isisar! Tycker också om araber och fullblod. Däremot inte halvblod. Har aldrig gillat deras lynne... (medveten generalisering, detfinns undantag)

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3