Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

Ajda skrev:
jag har satt en vktgräns på ca 40 kg på min shettis. jag har själv provat att skritta henne. Då vägde jag 52kg och det orkade hon verkligen INTE. Hon knäböjde nästan. (jag skrittade kanske 5 steg) och hon är inte en liten shettis utan runt metern hög.
Det måste vara högst individuellt då. Vår förra shettis på 82 cm orkade bära mig utan större problem och jag vägde då 60 kg. Jag skrittade en kort bit och han valde själv att trava några meter. OBS! Det var bara i ett litet "provapåsyfte" - inget som upprepades.

Björk skrev:
Men det där är väl ändå väl fånigt? "passar en" - bestämmer VEM?!? Vem bestämmer vad som "passar en"? det är ju bara vad man är van att se som säger vad som ser "proportionerligt" ut eller ej.

Det är ungefär som att säga att det finns en "lag" på vilka färger som passar ihop på kläder. Det är väl ändå helt och hållet upp till betraktaren vad som "passar"? :crazy:

Jag håller helt med. Dessutom lärde man sig en regel när det gällde ponnystorlek när jag var barn och det var att om man sträckte ut armen rakt ut så skulle ponnyns mankhöjd vara i höjd med handflatan. Så för mig på 169 passar en medelstor islänning utmärkt enligt den beskrivningen. Dessutom passar deras psyke mig bättre än vad de stora på 160 -180 gör, även om det finns trevliga sådana också. Och min rygg och kropp trivs bättre med islandshästar då de är betydligt mjukare att rida, särskilt tölten.

Arabhästarna är förresten ganska lätta i typen men bär vuxna män och är kända för sin uthållighet, dessutom så har araben också lägre försäkringspremie!

Senast ändrad av en moderator:

*svarar alla* tack för alla svar, förresten! :bow:

Ok, då ska vi se vad jag fattat so far:

- Det handlar bara om den indiviuella typen, vissa kan bära nästan hur mkt som helst bara de "rätt" byggda. Ok, make sense.

Men, är det nån som har kommentar till mitt (grundlösa?) påstående om att islandshästen har större "mental styrka"/visar inte smärta lika tydligt som andra raser. Tror ni det kan ha ngn betydelse i sammanhanget? Alltså, att de helt enkelt inte visar lika tydligt när det blir för tungt som t ex ett fullblod skulle göra?

Ajda skrev:
jag har satt en vktgräns på ca 40 kg på min shettis. jag har själv provat att skritta henne. Då vägde jag 52kg och det orkade hon verkligen INTE. Hon knäböjde nästan. (jag skrittade kanske 5 steg) och hon är inte en liten shettis utan runt metern hög.

Däremot tror jag att new forestar, connemaror och FJORDINGAR är viktbärande. Minst lika viktbärande som islänningar. Speciellt fjordingar.

Om din shettis inte orkar 52 kg så undrar jag vad det är för fel??? :confused:

Min son har en shettis som är 20 år och har funnits i familjen sedan hon var 3 år. Hon har lärt massor av barn att rida och hon har verkligen använts flitigt. Många av dem har varit så stora att benen nästan släpat i innan de har insett att de är för stora. ;)

Hon klarar med lätthet av mig 56 kg. Sitter upp på henne i hagen i bland när vi skall hämta in henne, hon börjar gärna springa med öronen spetsade framåt och skulle hon få så tar hon gärna galopp (men inte för mig för då åker jag av :D ).

Som sagt hon är 20 år, 96 cm, inte den kraftiga typen och har aldrig varit sjuk, halt eller haft ont någonstans. Hon har hoppat, tävlat i terrängkörning, ridits i flera timmar av småungar, sprungit bredvid mig när jag cyklar, jobbat med att dra fram stockar ja hon har kort och gott gjort allt man kan tänka sig.

Hästar är inte porslinsfigurer utan mår bra av att användas och om de är tränade för sin uppgift klarar de så mycket mer än vad vi tror!

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag håller med dig. Min shettis klarar med lätthet 60 kg. Nu är det så att jag ändå har en maxvikt på ca 45kg eftersom dom oftast blir för långa sen. En tjej råkade sparka till henne på kotan så hon var halt en vecka efteråt.

Dom är för sjutton hästar. :)

Men, är det nån som har kommentar till mitt (grundlösa?) påstående om att islandshästen har större "mental styrka"/visar inte smärta lika tydligt som andra raser.

Smärta visar dom, men kanske inte på det sättet vi är vana vid. Jag tycker snarare att signalsystemet är lite annorlunda utformade än för andra raser. Bägge mina hästar är vad folk kallar smärttålig, men jag ser när de har problem långt innan alla andra gör det. Jag tror också att man som ägare/människa inte får bli så förbenat blind/döv för hästens signaler, även om den inte haltar så innebär det inte att smärtan uteblir.

Mitt sto är en hejare på att visa när något är fel, tex en trång sadel då springer man undan när sadeln kommer fram. Har man så ont att man inte vill att någon skall rida även fast inga synbara fel kan tydas, så öppnar man inte munnen vid tränsning eller så kommer man helt enkelt inte alls när morsan gapar.

Valacken är lite värre, men även han har ett signalsystem. Det gäller bara för människan att tyda och förstå så häststackarn slipper skrika i panik, det är vi över lag ganska dåliga på. Även veterinär är dålig på det, förra sommaren tjatade jag mig blå innan de fattade att något var på tok. Då hade pållan erlichea, fast det tog 2 månader innan de ville förstå att något var galet.

En stor mental styrka har denna lilla ras på många fler sätt än detta. ;)

Bangsi skrev:
Om din shettis inte orkar 52 kg så undrar jag vad det är för fel??? :confused:

Hästar är inte porslinsfigurer utan mår bra av att användas och om de är tränade för sin uppgift klarar de så mycket mer än vad vi tror!

/Åsa

Det var inget fel på henne då (nu har hon fång :P).
MEN hon har först och främst varit sällskapshäst, inte blivit "använd" direkt. Så jag kna tänka mig att din shettis har mycket mer muskler än vad min har. Jag tror inte heller hon är av den kraftiga typen. Smala ben osv.

Visst jag tror verkligen inte att hästar är porslinsfigurer. Absolut inte. Men man själv känner sin häst bäst, och vet också hästens gränser. Nu vet jag verkligen att hon inte klarar av mig.

sthlm23 skrev:

Alltså, att de helt enkelt inte visar lika tydligt när det blir för tungt som t ex ett fullblod skulle göra?

En liten fråga hur visar en häst (oavsett ras)att ryttaren är för tung? Börjar den svanka i ryggen, vägrar gå framåt ? :confused:

Jag undrar också varför man tror att tex en stor häst med framavlade långa ben (vilket de flesta moderna stora ridhästar är)skulle klar mer vikt än en liten som har mer riktiga proportioner?

Det verkar ju vara benen på stora hästar som tar stryk först, och smala tunna ben på en ganska stor kropp, plus en vuxen ryttare tror jag (nu spekulerar jag hejvilt)gör större skada, läste ngnstans att just de opropitioneligt långa tunna benen gör att det blir hård belasning på lederna, verkar iofs logiskt.

Vildhästen har aldrig vart speciellt hög med långa ben, utan det har man avlat fram, vilket kanske leder till ökat slitage.

Nu känner jag att jag blev rörig och mkt ovetenskaplig, men ni fattar kanske vad jag pratar om?? :angel:

Jasså, visste du inte att ju längre ben, ju högre bärighet :D :D

I Sommarvärmen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

sthlm23 skrev:

Ok, då ska vi se vad jag fattat so far:

- Det handlar bara om den indiviuella typen, vissa kan bära nästan hur mkt som helst bara de "rätt" byggda. Ok, make sense.

Men, är det nån som har kommentar till mitt (grundlösa?) påstående om att islandshästen har större "mental styrka"/visar inte smärta lika tydligt som andra raser. Tror ni det kan ha ngn betydelse i sammanhanget? Alltså, att de helt enkelt inte visar lika tydligt när det blir för tungt som t ex ett fullblod skulle göra?

Det både stämmer och inte stämmer. Beror på hästen och på hur bra man är som ryttare på att läsa beteendet. De är smärttåligare i regel och dessutom ofta snälla men de har också den "mentala styrkan" och tjurigheten som en shettis kan uppvisa om det är något som inte passar dem!

Men jag tycker att försäkringsbolagen statistik faktiskt talar för att islandshästen är mer viktbärande och robustare i genomsnitt än tex ett halvblod.

Ferrari skrev:
Jag känner mig också lite tveksam till storlek och sånt. Har hört ett rykte att islänningar som används på turridningsställen på Island ofta får ryggproblem i tidig ålder. Pga ryttarna? :confused:

Fast jag ska inte säga något. Jag är ju förstor för den islandshästen jag troligen ska börja hyra till hösten. Jag är ju 170 cm lång och den lille stackaren är ju bara 140 cm hög.. :eek: *ironi*

Jag har också hört om ryggproblem at vör tunga, men nog framförallt för långa ryttare. Jag tror att vissa drar de över en kam och tror att alla kan bära mycket, men det finns ju de som är dåligt musklade.
Jag tror det överdrivs lite med deras styrka.
En kompis jobbade på ett stuteri på island ett i ett par år, och det var e hel del ryggproblem.

sambaengi skrev:
Det både stämmer och inte stämmer. Beror på hästen och på hur bra man är som ryttare på att läsa beteendet. De är smärttåligare i regel och dessutom ofta snälla men de har också den "mentala styrkan" och tjurigheten som en shettis kan uppvisa om det är något som inte passar dem!

Men jag tycker att försäkringsbolagen statistik faktiskt talar för att islandshästen är mer viktbärande och robustare i genomsnitt än tex ett halvblod.

Det med försäkrnigen handlar nog en hel del om vad för typ av tävlnigar man har hästen till. Gångartstävlingas händer det inte så mycket olyckor i, och inte samma förslitningar. SOm i hopptävlnigar och fälttävlan tex.

Nu var jag lite lat och läste inte igenom hela tråden. Men:

Jag såg en instruktions video om westernridning nyligen.
Där red en karl som uppskattningsvis var ca 190 cm och normalbyggd (Al Dunning) en liten häst som var ca 140 cm.
Dessutom var hästen bara 2½ år!
Det såg helt tokigt ut när han stog bravid hästen men han rider bra och har bra balans (stör inte hästen) så när han väl satt på den lilla hästen såg det inte fullt så fel ut längre.
Men han var ju fortfarande jättestor på hästen.

Jag tycker att det ser kanska illa ut när en stor person sitter på en ponny. Att en vuxen sitter upp på en ponny en kortare stund för att korrigera fel känns ganska ok men att rida dessa små hästar dagligen, tävla och träna kan ibland vara gränsfall till djurplågeri. :crazy:

Btw, vilken häst får inte ryggproblem om dom rids av en för tung ryttare och dessutom rids fel när dom är otränade?

Min är otränad och vi pysslar i första hand med skrittturer och klättring, och hon är dessutom BARA 128 i mankhöjd, jag är 165 cm lång och mina fötter är nedanför hennes mage när jag rider ;) Är jag förstor då? ;) Hennes år på turridning (måååånga år sedan) var hon den häst som bar de större ryttarna och de tyngre. Hon har trots detta vid 15 års ålder fortfarande inga ryggproblem och har aldrig varit skadad (hon har dessutom haft föl o liknande ;))

Islandshästen är en STOR häst i LITET format var det någon som så fint sa till mig i början av min islandskarriär för 6 år sedan.

/Anna och Yrpa

Jag referarar bara till vad jag såg i den här filmen ;)

Men jag tror att man ska välja en passande häst. Jag har sett islandshästar som ser ut som små welsh mountain (vet inte om det stavas så) och andra som ser ut som Nordsvenskar.
Verkar ju finnas ett väldigt stort register innom den rasen och väljer man bara en individ som passar så är Islandshästar en av mina favoritraser.
Vi hade planer på att köpa Islandshästar men ödet ville annat ;)
Om jag skulle köpa en Islandshäst till mej själv skulle jag valt en större modell. (jag är ca 170 cm)
Samma gäller Quater. Jag hade inte valt att skaffa en av dom mindre utan letat efter en som passade mej lite bättre i storlek.

Lycanthrope skrev:
Gångartstävlingas händer det inte så mycket olyckor i, och inte samma förslitningar.
Men; dåså: då är det ju så att hästarna inte slits särskilt mycket trots att vuxna rider dem! :D

Lycanthrope skrev:
Jag har också hört om ryggproblem at vör tunga, men nog framförallt för långa ryttare.
En kompis jobbade på ett stuteri på island ett i ett par år, och det var e hel del ryggproblem.

Ryggproblem förekommer främst hos hästar med felanpassad utrustning, eller felridna. Då spelar det ingen roll om hästen har en ryttare på 50 eller 90 kg, en tung ryttare med rätt anpassad utrustning och rider hästen korrekt ställer till med mindre skada än den lättare med det tidigarenämnda.

Att försäkringen enbart gäller för tävling är rent nonsens, orsaken till premiehöjningar är att respektive ras har större skadefrekvens än andra. Det beror inte på tävlingar, eftersom många halvblodsägare ej heller tävlar. Islandshästen har inte samma skaderisk för försäkringsbolagen, därför är premien lägre på dessa. De lever också längre, vilket gör att försäkringsbolagen får in mycket pengar på en sådan häst. Se själv, lever länge med få skador = drömmen för ett försäkringsbolag.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar