S
sambaengi
Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..
Men vi har ju svarat dig i en annan tråd! Det blir lite tjatigt att svara samma saker en gång till! Jag kan säga som så att man känner draget under galoscherna på en islänning och den enorma styrka. En vanlig ponny är inte jämförbar med den explosiva kraft en islänning kan ge. Det är mer som en nordsvensk! Men alla bär inte 100 kg. Det är stor variation inom rasen!
Dock all försäkringsstatistik visar på att islandshästen är en av de friskaste raserna, trots sina tunga ryttare och trots att pass är en gren som verkligen är tuff för hästen! De slår tex halvbloden med hästlängder och de flesta ponnyraser.
De har en grov benstomme och man kan bli förvånad ibland hur mycket en liten islänning väger faktiskt. De har också en rejäl muskulatur om de är rätt ridna. Men som sagt, det finns vitt skilda individer inom rasen. Jag tycker dock inte det är konstigare än att vuxna rider på fjordingar som ligger i C-D-ponnyklassen precis som de flesta islandshästar. Eller araben som inte heller är så stor många ggr utan ligger i D- eller strax över.
sthlm23 skrev:Ok folks, nu får ni ta och förklara för mig för jag fattar inte. HUR är det möjligt, att ens på ett teoretiskt plan, försvara att gubbar som får kapten Ahab att se ut som en dvärg kan rida pyttehästar?! Utan att nån verkar tycka att det ens är lite konstigt. Hur gör ni, aktivt, för att minska det extra slitage som rimligtvis borde uppkomma på era små hästar pga er förhållandevis tunga vikt på dem?
Alltså, jag vet att de växer långsammare än andra hästar etc etc, men det kan i sig inte bara uppväga det faktum att de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt, och under rätt stort tryck dessutom (jag menar under tävling, även om det naturligtvis endast är en begränsad period).
Jag upplever inte islänningar som så väldigt mycket mer viktbärande än en kraftigare modell av ponny, faktiskt. Enda skillnaden är väl att de visar mindre direkta protester utåt, de är smärttåligare, kanske?
Jag vet inte svaret, men jag vill veta hur det funkar, så förklara för mig! Ta inte detta inlägg som nån sorts påhopp, jag vill bara lära mig hur ni resonerar.
Men vi har ju svarat dig i en annan tråd! Det blir lite tjatigt att svara samma saker en gång till! Jag kan säga som så att man känner draget under galoscherna på en islänning och den enorma styrka. En vanlig ponny är inte jämförbar med den explosiva kraft en islänning kan ge. Det är mer som en nordsvensk! Men alla bär inte 100 kg. Det är stor variation inom rasen!
Dock all försäkringsstatistik visar på att islandshästen är en av de friskaste raserna, trots sina tunga ryttare och trots att pass är en gren som verkligen är tuff för hästen! De slår tex halvbloden med hästlängder och de flesta ponnyraser.
De har en grov benstomme och man kan bli förvånad ibland hur mycket en liten islänning väger faktiskt. De har också en rejäl muskulatur om de är rätt ridna. Men som sagt, det finns vitt skilda individer inom rasen. Jag tycker dock inte det är konstigare än att vuxna rider på fjordingar som ligger i C-D-ponnyklassen precis som de flesta islandshästar. Eller araben som inte heller är så stor många ggr utan ligger i D- eller strax över.