Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

sthlm23 skrev:
Ok folks, nu får ni ta och förklara för mig för jag fattar inte. HUR är det möjligt, att ens på ett teoretiskt plan, försvara att gubbar som får kapten Ahab att se ut som en dvärg kan rida pyttehästar?! Utan att nån verkar tycka att det ens är lite konstigt. Hur gör ni, aktivt, för att minska det extra slitage som rimligtvis borde uppkomma på era små hästar pga er förhållandevis tunga vikt på dem?

Alltså, jag vet att de växer långsammare än andra hästar etc etc, men det kan i sig inte bara uppväga det faktum att de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt, och under rätt stort tryck dessutom (jag menar under tävling, även om det naturligtvis endast är en begränsad period).

Jag upplever inte islänningar som så väldigt mycket mer viktbärande än en kraftigare modell av ponny, faktiskt. Enda skillnaden är väl att de visar mindre direkta protester utåt, de är smärttåligare, kanske?

Jag vet inte svaret, men jag vill veta hur det funkar, så förklara för mig! Ta inte detta inlägg som nån sorts påhopp, jag vill bara lära mig hur ni resonerar.

Men vi har ju svarat dig i en annan tråd! Det blir lite tjatigt att svara samma saker en gång till! Jag kan säga som så att man känner draget under galoscherna på en islänning och den enorma styrka. En vanlig ponny är inte jämförbar med den explosiva kraft en islänning kan ge. Det är mer som en nordsvensk! Men alla bär inte 100 kg. Det är stor variation inom rasen!

Dock all försäkringsstatistik visar på att islandshästen är en av de friskaste raserna, trots sina tunga ryttare och trots att pass är en gren som verkligen är tuff för hästen! De slår tex halvbloden med hästlängder och de flesta ponnyraser.

De har en grov benstomme och man kan bli förvånad ibland hur mycket en liten islänning väger faktiskt. De har också en rejäl muskulatur om de är rätt ridna. Men som sagt, det finns vitt skilda individer inom rasen. Jag tycker dock inte det är konstigare än att vuxna rider på fjordingar som ligger i C-D-ponnyklassen precis som de flesta islandshästar. Eller araben som inte heller är så stor många ggr utan ligger i D- eller strax över.

Dundret skrev:
mm tycker oxå det är konstigt när gubbar stora så det nästan släpar hälen i marken får rida så små "ponnys" islandshästar.
Exakt vad skiljer islandshästen från andra små raser att orka bära mer?
Och varför är det godkänt med stora ryttare på dem jämfört med en lika duktig och lika stor ryttare på tex ett russ eller welsh?

Hur man ens kan jämföra ett russ eller en welsh med en islandshäst, är för mig en gåta! Som att jämföra fullblod med kallblod ungefär! Och inte tusan bär ett fullblod lika mycket vikt som en nordsvensk! Welsh cob är i så fall den du kan jämföra med, men ett russ är ju en B-ponny (max 130 enligt rasstandard) och tämligen lätt i typen samt väger kanske max 60-65 % av en islandshäst! Islandshästen ligger för det mesta idag mellan 135-145. Men det är långtifrån alltid den högsta som är den starkaste!

Sweet skrev:
En normal islandshäst väger mellan ca 350 och 400 kg, aldrig har jag sett en människa vägandes ca 200 kg på någon häst, än mindre en islandshäst.

Islandshästen kan vara mycket viktbärande men det är den inte ensam om, andra "ponny" raser som camargue, connemara, new forest, gotlandsruss, shetland, highland pony m.fl bär ju även dem med lätthet en vuxen på 80-100 kg.

Mja den vikten är i underkant skulle jag vilja säga! Vid normalhull vägde mitt lättbyggda sto på 145 ca 450 kg och jag har rejält byggda islandhästar som är strax över 140 som vid normalhull och rätt musklade väger betydligt mer än så, kanske närmre 500 kg. Knappast en ponnyvikt!

Tican skrev:
Jag frågade om det på Islandshäst, nån hade faktiskt förklaring. Det var någonting med att islänningar har annorlunda benstomme.

Men, jag tycker ändå det är lite underligt, ja. Finns det hästar som passar en, varför envisas med att rida småttingar?

Min man på 197 och vägandes 98 kg bärs med lätthet och glädje av en medelgrov 6 år ung valack på 143 medan den mer i storlek passande och vältränade medelgrova halvblodshästen på 168 hade betydligt tyngre steg och svårare med balansen. Vi rider islandshäst för att de passar oss, alltfrån små till stora, det gäller bara att välja rätt individ!

För den delen har islandshästen vildhästens och de ursprungliga ridhästarnas storlek! Brandklipparen som står på museum var den naturliga ridhästens storlek på den tid då korstågen var och han är faktiskt bara strax över 140! Men kompakt byggd som en islänning! Kanske kunde han tölta också? :D Ta en titt på alla gamla klassiska hästmålningar så ser du vad som var normal ridhäststorlek. Inte tusan såg ryttarna ut som små fluglortar på hästarna på den tiden!

Senast ändrad av en moderator:

Hjartagna skrev:
De hästarna får nog snarare ryggproblem pga att de inte tränats tillräckligt för sin uppgift. Det var vanligt förr att hästar som knappt ridits på hela vintern sattes i veckolånga turer på sommaren. Detta förekommer allt mindre nu, som tur är...

Turridning på Island är så många ggr tuffare än den i Sverige, på alla raser, så det är ett rent under att hästarna håller! Det kan gå i vansinnigt högt tempo på unga hästar i mycket svår terräng 2 timmar i sträck och hästarna dryper av svett och flåsar/bukandas. Sedan byter man häst och nu får de springa med lösa i flocken i samma tempo.På en dag förbrukar man 4 hästar men alla måste ju springa med på hela den långa dagsritten i flocken när de inte rids också!

Jag förstår att det har blivit hårda och starka hästar eftersom man genom att slakta bort de hästar som inte håller för denna ridning, helt enkelt sållat bort de svaga individerna och fått en stark, uthållig och seg häst. På den turridning jag var med så fanns både några 4-åringar samt flera 5-åtingar med. De har växt upp på fjällen i jättehagar stora som halva Blekinge och med branta sluttningar, så de har en stark benstomme och mycket muskler och kondition redan vid inridningen. Det går inte att jämföra med hästar uppväxta i en paddock-stor hage eller en "stor" svensk hage.

Tican skrev:
Jag frågade om det på Islandshäst, nån hade faktiskt förklaring. Det var någonting med att islänningar har annorlunda benstomme.

Men, jag tycker ändå det är lite underligt, ja. Finns det hästar som passar en, varför envisas med att rida småttingar?
ja, islandshästar har annorlunda benstomme, om man gör ett tvärsnitt på ett islandshästben (bara skelettbenet dvs) och på t.ex ett halvblods ben, så ser man först en yttre ring av hårt ben, och inuti finns märgen, som är mycket porösare, På en islandshäst finns det mindre poröst ben och mer kompakt ben, det gör islandshästane ben starkare..

övriga faktorer till att islandshästen bär mer är en kortare och mer kompakt ryggrad, samt att eftersom att de är den enda hästrasen på island under många hundra år så har svaga individer sållats ut och man har enbart avlat på starka viktbärande hästar, dom andra har juh liksom gått sönder när man ridit dom och därför tagits bort(ätits upp) och inte avlats på.. (som vi gör med andra bräckliga hästar som triangelmärkts = man för vidare svaga egenskaper)

Nu blev ett par inlägg dubbelt eftersom jag inte observerade att det var samma tråd som kommit upp på nytt. Tyckte väl det var konstigt att trådskaparen ställde samma fråga igen!

Boj skrev:
Att försäkringen enbart gäller för tävling är rent nonsens, orsaken till premiehöjningar är att respektive ras har större skadefrekvens än andra. Det beror inte på tävlingar, eftersom många halvblodsägare ej heller tävlar. Islandshästen har inte samma skaderisk för försäkringsbolagen, därför är premien lägre på dessa. De lever också längre, vilket gör att försäkringsbolagen får in mycket pengar på en sådan häst. Se själv, lever länge med få skador = drömmen för ett försäkringsbolag.

Tror oxå att förvaringen av respektive hästras kan ha ngt med friskheten att göra. Att islänningar har mer utegång än halvblodshästar.

:rofl: :rofl: :rofl: Ja du, förvaringen har ju säkert en stor del i hälsan och skadefrekevensen.

Själv förvarar jag mina hästar i en hage för det mesta, de förvaras inne när behovet finns annars inte. :D

alltså det finns ju knappt nån som rider islandshäst o väger över 100kilo o gör de det så tycker ja bara de e knäppa för ingen häst klarar sån vikt igentligen...

Joho då, jag vet flera stycken. En fullvuxen karl kommer lätt upp i den vikten, utan att för sakens skull vara överviktig.

:rofl: :rofl: :rofl:

Japp! En rejält byggd karl på ett par m över havet kan väga mer än så utan att ha ett uns extra gram fett, och ändå bäras av en stark islandshäst! Det gäller bara att göra rätt urval för alla hästar bär inte så mycket. Jag undrar vad den store mästaren och rektorn på Hólar har för åsikt om saken för han är varken kort i rocken eller klent byggd + att han har lite pondus också... :D

Jo då, jag var på en turridning för några år sen och där satte ägaren upp den tyngste av oss på den finaste hästen! För att han red bäst av oss, och han vägde inte under 100 kg.

Hur ser dina islandshästar ut. 500 kilo!! Jag var med och vägde ett halvblod på 160cm och hon vägde 492 kilo. Hon var vältränad och i lagom hull. Vad använde du för våg :smirk:

Verkar inte som det kommer fram nått vettigt svar på fråga "varför en Islandshäst klarar mer vikt än andra häst raser i samma storlek?"
Rider själv "ponny" haflinger på 148cm, jag 168cm och 67kg tung, men jag skulle aldrig sätta mej och rida dagligen på en häst under 140cm hur grov den än är!!!

varför? Hästen är inte gjord för att bära vikt, visserligen är dom flesta raser idag avlade på att få hög ridbarhet, men bara för att dom klarar av att bära en viss vikt betyder inte att dom skall behöva utsättas för det dagligen!!!
En Islandshäst på 130cm klarar säkert av att bära en ryttare som mig på ryggen.. men är det snällt? NEJ!

Jag tycker att häst människor skall ta och tänka till både en och två gånger över vad det är för häst dom sätter sig på, väger man till ex 80kg kanske man ska låta bli den där Islandshästen hur underbar den än är.
Det är bara att inse det går inte längre att säga att denna hästen är så... viktbärande så den klarar av mina 80kg, visst gör den det.
Men mår den bra av det?

Detta gäller inte bara Islandshästar, det gäller alla hästar/ponnyer som går med för stora/tunga ryttare!

Så sluta med alla bortförklaringar om att Islandshästen klarar av mer vikt än andra raser, det gör den inte...

Jag tycker du ska läsa igenom tråden igen och att du ska sluta att prata om någonting som du inte förstår dig på! :angel: :devil:

/ Sara :devil:

hofi skrev:
Hur ser dina islandshästar ut. 500 kilo!! Jag var med och vägde ett halvblod på 160cm och hon vägde 492 kilo. Hon var vältränad och i lagom hull. Vad använde du för våg :smirk:

Helsingborgs djursjukhus våg... Jag har bara stora islandshästar. Alla tycker de är enorma när de kommer hit. Har bara en vuxen som är under 140... Och de har grov benstomme och rejäla ben (älskar grova ben!) allesammans! Några av dem är som nordsvenskar i grovlek!

golden_tinka skrev:
Verkar inte som det kommer fram nått vettigt svar på fråga "varför en Islandshäst klarar mer vikt än andra häst raser i samma storlek?"
Rider själv "ponny" haflinger på 148cm, jag 168cm och 67kg tung, men jag skulle aldrig sätta mej och rida dagligen på en häst under 140cm hur grov den än är!!!

varför? Hästen är inte gjord för att bära vikt, visserligen är dom flesta raser idag avlade på att få hög ridbarhet, men bara för att dom klarar av att bära en viss vikt betyder inte att dom skall behöva utsättas för det dagligen!!!
En Islandshäst på 130cm klarar säkert av att bära en ryttare som mig på ryggen.. men är det snällt? NEJ!

Jag tycker att häst människor skall ta och tänka till både en och två gånger över vad det är för häst dom sätter sig på, väger man till ex 80kg kanske man ska låta bli den där Islandshästen hur underbar den än är.
Det är bara att inse det går inte längre att säga att denna hästen är så... viktbärande så den klarar av mina 80kg, visst gör den det.
Men mår den bra av det?

Detta gäller inte bara Islandshästar, det gäller alla hästar/ponnyer som går med för stora/tunga ryttare!

Så sluta med alla bortförklaringar om att Islandshästen klarar av mer vikt än andra raser, det gör den inte...

Men hallå! Jag är 169 och väger 65 kg och min kille på 132 bar mig som ingenting! Han bar även vuxna karlar på 80 kg som ingenting! Sådant både syns och känns på hästen! Håll dina fördomar för dig själv! Våra hästar är i naturlig storlek och far inte ett dugg illa, det visar inte minst föräkringsstatistiken som sagt!
Kom du hit och sätt dig på min makes häst på 143 så kommer du att känna att en islandshäst det är en traktor och en ponny en bil i jämförelse! Jag tror bara du är avundsjuk. Prova ett antal isisar istället innan du yttrar dig! Och låt oss vara ifred med våra älskade hästar! Vi älskar och vårdar lika ömt som andra och är mycket måna om att de inte far illa. Jag hade också fördomar innan jag började med islandshäst för 11 år sedan. Jag kommer från storhästvärlden, så jag ville ha STORA islandshästar. Bara det att de grövsta och starkaste är inte lämpade för lilla mig utan passar bättre en karl...

golden_tinka skrev:

Men mår den bra av det?

Men hallå! Jag är 169 och väger 65 kg och min kille på 132 bar mig som ingenting! Han bar även vuxna karlar på 80 kg som ingenting! Sådant både syns och känns på hästen! Håll dina fördomar för dig själv! Våra hästar är i naturlig storlek och far inte ett dugg illa, det visar inte minst föräkringsstatistiken som sagt!
Kom du hit och sätt dig på min makes häst på 143 så kommer du att känna att en islandshäst det är en traktor och en ponny en bil i jämförelse! Jag tror bara du är avundsjuk. Prova ett antal isisar istället innan du yttrar dig! Och låt oss vara ifred med våra älskade hästar! Vi älskar och vårdar lika ömt som andra och är mycket måna om att de inte far illa. Jag hade också fördomar innan jag började med islandshäst för 11 år sedan. Jag kommer från storhästvärlden, så jag ville ha STORA islandshästar. Bara det att de grövsta och starkaste är inte lämpade för lilla mig utan passar bättre en karl...

För den delen får jag rida de grövre B-ponnyerna på ridskolan om jag vill, har tom hoppat med dem utan problem, så det finns folk utanför islandshästvärlden som gudskelov är lite vidsyntare än du!

Jag tycker du skall komma med bevis på dina sk faktapåstående att de inte bär mer istället för att hoppa på oss! Sedan är det som sagt individuellt och alla islandshästar är inte viktbärande!

TonicWater skrev:
Jag tycker du ska läsa igenom tråden igen och att du ska sluta att prata om någonting som du inte förstår dig på! :angel: :devil:

/ Sara :devil:

Jag håller faktiskt helt med dig! Brukar inte snäsa av så men betalt kvitteras! Jag är urless på besserwisser-storhästfolket som tror sig veta något fast de inget vet alls och när de går på som TonicWater tycker jag de kan dra något gammalt över sig och hålla sig borta från islandshästvärlden. Men det är väl folk fulla av aggressioner som finner oss islandshästvänner som lämpliga och möjliga sårbara objekt att trakassera! För något annat är trakasserier är det inte! De kan rida sina stelbenta, tröga kameler och se ut som små flugskitar om de vill men de skall inte lägga näsan i blöt vad jag gör!

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar