vikt på föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 9 814
V

vickis-pajala

jag fick percis ett samtal av min pappa som är minst lika nyfiken som mig gällande min danska donnas maginehåll :D

men då dök frågan upp hur mycket fölet väger då fölet är fött ?

så då tänkte jag ju slänga ut frågan i luften
vad vet våra kloka bukare om detta :confused:

Sv: vikt på föl

Till att börja med är din danska donna Holländsk :idea:
och jag tror mina föl vägt runt 35-45kg (från anglo-Hbl)

Tror Jolie vägde ca 40-45 kg (hon var rätt liten vid födseln) mamma väger nära 600 kg. Jag orkade iaf lyfta henne som nyfödd och min gräns går väl nånstans där för vad som är hanterbar vikt.

men då när jag nu fått veta detta så ska jag ställa frågan
kan föl fördas prematura precis som bebisar kan och i så fall när kallar man fölen prematura och vilken födelsevikt har dom då, eller från vilken födelsevilkt klara sig förlen :confused:

På föl tror jag inte man ser på vikten utan på om de klarar att andas, vilket är individuellt skulle jag tro.

Grannens halvblodssto gick en månad över tiden men födde ändå ett prematuraföl. Det vägde 23kg vid födseln och var ganska ynklig men klarade sig rätt bra ändå. Hade dåligt med vita blodkroppar så han stod på Strömsholm i en vecka men efter det har allt funkat precis som det ska.

Mvh Maria

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: lizzie
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 235
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 674
Senast: cassiopeja
·
A
Kropp & Själ För några år sen tog jag ett rejält "samtal" med mig själv om vart jag var på väg nånstans, ständigt jäktad, ständigt på språng och...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka