Konsten att lämna jäktet och bli en helt annan människa.

En bra dag är ett tomt kalenderblad. Eller en tom vecka i almanackan!
Jag planerar mycket, men det är bara vad som ska göras, i vilken ordning det ska göras men aldrig NÄR det ska göras och jag har flera års planering framför mig men det är inget som stressar det minsta för då har jag tid att vänta in rätt tillfällen när saker som ska köpas dyker upp i stort sett gratis.

Som nu tex. när kylen pajade, nu kör jag med "Jokkmokks-kylen" för nu är det vinter och kallt och till våren har det garanterat dykt upp femtielva kyl-frysar på Blocket under bortskänkes här i närheten. :D
 
Jag jobbar på att varva ner. Under perioder har jag känt mig som den där kaninen i Alice i underlandet, "Har inte tid, har inte tid". Jag har stressat runt utan att veta varför om ni förstår vad jag menar. För min del känner jag att jag har bra koll på stressnivån på jobbet, men hemma ska jag hinna med och hinna med bara för att finna mig själv stirrandes in i datorskärmen, tv:n eller mobilen och läsa/titta på något som egentligen jag inte är särskilt intresserad av. Jag stressar alltså för att hinna med ingenting (som berättelsen på biltema här ovan).

Jag har tagit mig i kragen och lägger bort telefonen/datorn/ stänger av tv:n oftare numera. Och jösses vad mycket annat man kan göra istället som ger en helt annan ro i själen :)

Summa sumarum: Jag har identifierat mina stressproblem och de kommer i stor utsträckning från skärmarna i mitt liv. Jag tänker på hur det var när jag var yngre och hur mycket mindre stressad jag var då. Därför föröker jag vara lite bakåtsträvare istället för att hitta på nya knep för att komma från stressen.

Som tonåring var mitt liv ganska inrutat, men ändå väldigt trevligt om man jämför med vad som upptar min tid nu. Framför allt var det helt fritt från internet :D

Dagarna såg ut följande:
05:30 Upp och duscha (länge)
06:45 Frukost
07:10 Skjuts till bussen
07:20 Buss till skolan
08:15 - ca 16:00 Skola
16:15 Buss hem igen
17:00 Hemma
17:30-19:30 Stallet
20:00 Middag med familjen
21:30 Sängen och en bok och/eller en dagboksanteckning.

Ingen dator, ingen mobil som tar ens tid. Alldeles underbart :D
 
Senast ändrad:
Jag jobbar på att varva ner. Under perioder har jag känt mig som den där kaninen i Alice i underlandet, "Har inte tid, har inte tid". Jag har stressat runt utan att veta varför om ni förstår vad jag menar. För min del känner jag att jag har bra koll på stressnivån på jobbet, men hemma ska jag hinna med och hinna med bara för att finna mig själv stirrandes in i datorskärmen, tv:n eller mobilen och läsa/titta på något som egentligen jag inte är särskilt intresserad av. Jag stressar alltså för att hinna med ingenting (som berättelsen på biltema här ovan).

Jag har tagit mig i kragen och lägger bort telefonen/datorn/ stänger av tv:n oftare numera. Och jösses vad mycket annat man kan göra istället som ger en helt annan ro i själen :)

Summa sumarum: Jag har identifierat mina stressproblem och de kommer i stor utsträckning från skärmarna i mitt liv. Jag tänker på hur det var när jag var yngre och hur mycket mindre stressad jag var då. Därför föröker jag vara lite bakåtsträvare istället för att hitta på nya knep för att komma från stressen.

Som tonåring var mitt liv ganska inrutat, men ändå väldigt trevligt om man jämför med vad som upptar min tid nu. Framför allt var det helt fritt från internet :D

Dagarna såg ut följande:
05:30 Upp och duscha (länge)
06:45 Frukost
07:10 Skjuts till bussen
07:20 Buss till skolan
08:15 - ca 16:00 Skola
16:15 Buss hem igen
17:00 Hemma
17:30-19:30 Stallet
20:00 Middag med familjen
21:30 Sängen och en bok och/eller en dagboksanteckning.

Ingen dator, ingen mobil som tar ens tid. Alldeles underbart :D
Får väl tillägga att kompisarna umgicks man med på helgen, mycket sällan i veckorna...
 
Jag hade en chef som tyckte att man kunde inte gå och hämta nåt utan ta med sig nåt och gör nåt annat på vägen dit och tillbaka. Hon var likadan själv (jättestressad) och dog tidigt i hjärtinfarkt. DÅ fick jag mig en tankeställare.
Usch jag blir rädd när du skriver så. Något att ta till sig kanske.
 
Jag har gått ner i tid och jobbar 90%. Funderar på 80% men måste räkna ekonomiskt på det. Jag vill ha en obokad vardagskväll i veckan och en obokad helgdag minst två av tre helger. Lyckas oftast.

Har haft en jobbig höst pga både pensionsavgång och föräldraledighet på min arbetsplats och varit lite för nära den berömda väggen. Vill inte in i den.
 
Jag har stressat alldeles för mycket det senaste året, men har lyckats att ta tag i att inte boka upp mig så mycket nu i vinter.
Mitt största problem är att saker är så jäkla roliga! Jag har massor av saker jag vill göra och ofta tackar jag ja direkt bara för att saker låter så kul, vilket resulterar i fullt schema innan jag vet ordet av. Men jag blir bättre :)
 
För några år sen tog jag ett rejält "samtal" med mig själv om vart jag var på väg nånstans, ständigt jäktad, ständigt på språng och ständigt halvförbannad på allt som inte blev som jag ville det skulle bli. Jag ställde frågan "VARFÖR" men fick inget svar, då beslutade jag mig för att byta inriktning, tagga ner och låta livet bli som det blir. Det var det bästa livsval jag kunde gjort för jag hinner precis lika mycket nu trots en kass kropp och livet på halvfart.

I förrgår sprang jag på en människa på Biltema som jag för ett år sen nästan blev nersprungen av på väg till kassan och som jag sa åt "men snälla du, lugna ner dig lite och byt spår innan du jäktar ihjäl dig för ingenting", han tittade på mig, stannade upp, stod fem sekunder och då brast nåt för honom. Han sa "det var fan det klokaste jag hört i år för alla bara kräver och kräver" och jag sa "jag vet, jag har också varit där".

När vi träffades nu igen så tog vi en fika, han insisterade på att få bjuda och tackade mig för att jag, som han sa, hittade nödbromsen. Ingen hade märkt att han växlat ner, ingen mer än familjen som hade tjatat om det länge och han har inte planer på att växla upp igen och köra vansinnesrejset som han sa och nu skiter han i om han kommer sent till jobbet för ingen märker det ens. Tänk så mycket några ord i en kassakö kan betyda. :)


Är det fler än mig som växlat ner och sänkt tempot och börjat må bra eller springer ni benen av er för,,,,tja, vadå? :confused:
Jag har stor familj och ett jobb som jag älskar, så jag har alltid fullt upp.

Men jag har avsagt mig alla styrelseuppdrag, drar inte runt någon verksamhet i barnens skolor, fixar inte kalas för 40-50 personer. I år bakade vi pepparkakorna efter julafton. So what? Jag orkar inte stressa över småsaker något mer. Jag håller i handbromsen för att balansera upp det som är viktigt på riktigt, jag kan inte fixa allt. Jag känner hela tiden efter så jag håller mig på rätt sida av linjen.

Börjar jag svaja över stoppar jag. Börjar jag närma mig linjen är jag hemma någon dag från jobbet och bara vilar och kommer ikapp hemma med lite tvätt och plockning. Det hjälper långt för mig.
 
En bra dag är ett tomt kalenderblad. Eller en tom vecka i almanackan!
En kvinna i min närhet - som numera är en ängel - sa att man borde skriva USA i almanackan med jämna mellanrum.
Om nån vill boka något avfärdar man det snabbt med att dagen inte är fri. Antingen tror folk att man har USA-besök eller att man ska åka dit. I själva verket står det för Utan Särskild Anledning. En fri och ledig dag helt enkelt. Tro mig - hon behövde det.

Jag har stressat runt och gjort massor i större delen av livet. Men så fick jag cancer och behandlingen gjorde mig tvungen att sitta stilla i min lägenhet och bara låta tiden gå. Jag orkade helt enkelt inte något annat. Sedan dess har jag haft perioder av sämre hälsa när jag knappt orkat annat än att sitta och titta rakt fram.

Det har haft sina fördelar.
 
Jag har gått ner i tid och jobbar 90%. Funderar på 80% men måste räkna ekonomiskt på det. Jag vill ha en obokad vardagskväll i veckan och en obokad helgdag minst två av tre helger. Lyckas oftast.

Har haft en jobbig höst pga både pensionsavgång och föräldraledighet på min arbetsplats och varit lite för nära den berömda väggen. Vill inte in i den.
Jag jobbar också 90% för att få lite mer marginal i vardagen. Men jag skulle vilja jobba mer :D Svårt det där!
 
Ja,sedan jag drabbades av utmattning har jag blivit tvungen att dra ner på tempot,oavsett om jag vill det eller ej.

Jag har till och med dragit ner på tempot till den grad att jag nu inser att jag måste byta yrkesinriktning. Och det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Men helt klart. Folk är alldeles för stressade i dagens hamsterhjul,där pengar verkar vara det enda viktiga i livet. Mycket tragisk utveckling.
Nej jag känner inte att jag stressar för pengar. För det första vill jag göra allt för mina barn. Att de ska få lyckliga minnen över att vi gjort saker tillsammans och sen att de växer upp i ett hyfsat rent hem. (Vi har lite stökigt ändå, men jag försöker hålla det acceptabelt i alla fall) Sen jobbar jag för att jag brinner för mitt jobb. Inte för att jag tjänar pengar, utan för att det är något som engagerar mig dagligen vare sig jag är på jobbet eller inte. Jag skulle kunna jobba jämt tror jag, men familjen tvingar mig att släppa det :) (Även om jag tjuvjobbar lite ändå...)
 
Jag hade en chef som tyckte att man kunde inte gå och hämta nåt utan ta med sig nåt och gör nåt annat på vägen dit och tillbaka. Hon var likadan själv (jättestressad) och dog tidigt i hjärtinfarkt. DÅ fick jag mig en tankeställare.
Så gör jag när jag städar här hemma :D
Fast jag gör inte det för att det ska bli effektivt utan bara för att grejen ska hamna på sin plats direkt. Det är en viss skillnad.

Lika så på jobb att man passar på att hämta kaffe/te när man skriver ut. Det blir en liten micropaus från dataskärmen
 
Jag planerar mycket, men det är bara vad som ska göras, i vilken ordning det ska göras men aldrig NÄR det ska göras och jag har flera års planering framför mig men det är inget som stressar det minsta för då har jag tid att vänta in rätt tillfällen när saker som ska köpas dyker upp i stort sett gratis.

Som nu tex. när kylen pajade, nu kör jag med "Jokkmokks-kylen" för nu är det vinter och kallt och till våren har det garanterat dykt upp femtielva kyl-frysar på Blocket under bortskänkes här i närheten. :D
Kyl - när den här pajjade fick nåt skrälle som funkade sisådär - lånade ut det och sen ska det till tippen. Vad fan ska jag med skrället till! Str mer i vägen än är användbar. Frysen är jag glad i däremot, bättre äta upp maten än ha behov av en pryl till som kan gå sönder. För det finns ändå.
 
Summa sumarum: Jag har identifierat mina stressproblem och de kommer i stor utsträckning från skärmarna i mitt liv. Jag tänker på hur det var när jag var yngre och hur mycket mindre stressad jag var då. Därför föröker jag vara lite bakåtsträvare istället för att hitta på nya knep för att komma från stressen.
Och jag stressar av framför skärmen, dessutom är det mitt "världsbibliotek" med all information jag behöver så vill jag veta nåt speciellt som ett kopplingschema eller nåt tar jag en fika och letar fram det och behöver inte ringa nån som iallafall inte förstår/vill förstå vad jag frågar efter.

Jag avslutar dan med nåt på tv, blir oftast vaggad till sömns av "någon" :confused: (jag sover i hängmatta sen flera år) och vaknar helt utvilad även om jag blir väckt av "någon" :confused: när jag ska vakna om jag ska nånstans tidigt. (Ja jag har osynliga inneboende här och dom fanns redan när jag flyttade in.)
 
Jag springer benen av mig tyvärr.
Dels har jag det dumma draget att är inte min dag överfull så trycker jag in lite till.

Dels har vi alldeles för mycket att göra på jobbet och hela gruppen går på knäna. Vi har försökt rekrytera folk i ett år men inte lyckats och nu är t om HR inkopplade..
 
Jag blir lätt stressad, beror nog på att mina tankar går på högvarv hela tiden. Jag har ett ofta stressigt jobb där många kräver saker som ibland är omöjliga och arbetsgivaren inte ger oss vad vi behöver. Typiskt upphandlingsbranschen antar jag. Försöker hela tiden att säga till mig själv att jag gör mitt bästa, men samtidigt har jag en jäkla yrkesstolthet som nog förstör mer än gör nytta i mitt fall.
Har kommit fram till att skogen och naturen är mitt "smultronställe" och jag skulle mer än gärna flytta ut på landet. Men bor man (och fortfarande vill bo) i Stockholms närhet är det inte enkelt.

Nä, jag skulle nog må bättre av mindre stress i skallen och mer acceptans generellt.
 
Och jag stressar av framför skärmen, dessutom är det mitt "världsbibliotek" med all information jag behöver så vill jag veta nåt speciellt som ett kopplingschema eller nåt tar jag en fika och letar fram det och behöver inte ringa nån som iallafall inte förstår/vill förstå vad jag frågar efter.

Jag avslutar dan med nåt på tv, blir oftast vaggad till sömns av "någon" :confused: (jag sover i hängmatta sen flera år) och vaknar helt utvilad även om jag blir väckt av "någon" :confused: när jag ska vakna om jag ska nånstans tidigt. (Ja jag har osynliga inneboende här och dom fanns redan när jag flyttade in.)
Jo visst är både tv och internet bra på många sätt. Det är dötiden framför skärmarna som gör mig stressad. Alltså att jag tittar på ett tv-program som jag egentligen inte vill se (istället för att stänga av tv:n när det inte finns något att se) eller skrolla upp och ner i fb-flödet för tusende gången av ren vana.

Jag fastnar trots att skärmtiden den dagen inte ger mig något. Den onödiga skärmtiden, för mig, tar många timmar per dygn som jag skulle kunna använda till vettigare saker. Jag kan stressa igenom mockningen för att hinna in till skärmarna, trots att det egentligen inte är något särskilt som jag planerat att se. Stressar för ingenting med andra ord.

Jag vet att det finns många som känner avslappning med skärmarna. Jag tillhör inte den kategorin. Av den anledningen skulle jag, personligen, må bättre och vara mindre stressad om min vardag var lite mer lik min tonårsvardag :)
 
Jag sprang in i väggen på mitt förra jobb. Man var stressad från typ 0630 på morgonen till 15.00 då man slutade. Det som var beställt SKULLE lämna byggnaden samma dag. Man fick plocka folk som var upptagna att hjälpa till. Jag var grym på att styra upp det. Tills det inte gick längre.

Det är det DUMMASTE jag gjort i hela mitt liv. Så INTE värt det.

Jag vet inte om jag kommer klara av att jobba 100% när jag är klar med plugget. Det känns lite läskigt. Och jag älskar att arbeta. Jag tycker att det är så kul, om man hamnar på rätt plats.
 
2017 gick jag fullständigt in i väggen. På jobb, privat och det roliga med hästen, min själaflyckt blev jobbig då hästen bröt benet.

Nu innan sommaren löste sig allt men jag märker att jag lätt glider ber i stress, ångest och bitterhet.
Som tur är brukar jag inse det själv nu och kan vända det!

Jag ser på det jag har, försöker vara tacksam. Stressar inte utan försöker ta saker som det kommer.
För stressar jag så är inget roligt sen.

Märker att jag orkar mer och kan vara där mer för dem i min närhet :)

Jobbet försöker jag att inte ta på så mycket allvar. Jag vet att jag gör mitt bästa och det räcker!
Ibland kommer man sent men det är bara ett jobb! Jag hinner ändå
 
Jag har insett att kontorsjobb inte är ngt för mig, hur kul och intressant själva jobbet är för mig. Främst är problemet att jag inte fungerar normalt om jag måste jobba 09 på morgonen. Och att sitta stilla en hel dag är inte heller jättekul tycker jag. Jag behöver få sova till typ 09 för att fungera normalt, gärna längre. Sen har jag inga problem med att jobba kvällstid istället om det skulle krävas. Jag är en kvälls-människa helt klart!

Jag vill gärna ha en fulltecknad kalender med sociala aktiviteter, det stressar inte mig alls. Jag tycker om att umgås med människor, det räcker gott för mig att ha en kväll i veckan jag sitter hemma själv och typ glor på Netflix. Jobba vill jag dock inte göra heltid, det känns inte värt det. Vill inte heller jobba med omsorg om andra. Det gör mig stressad att inte räcka till. Som student jobbade jag med äldre, vilket jag älskade, men jag tog med mig jobbet hem och det skapade stress för mig. Jag behöver jobba med "världsliga" saker, där jag kan gå hem och tänka "äsch det är ju bara ett jobb, ingen lär dö om jag missat nåt".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 217
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp