Vid -32 grader

Sv: Vid -32 grader

Du har rätt. Pulkaskurk är uppväxt i Norrtan! Katarina! Känner igen henne från bilderna!

Allvarligt? Orka regga ett nick bara för att sitta och argumentera om var en användare är, eller inte är, uppväxt?

Bidra till tråden istället och berätta om hur du gör vid -32 grader. Det är trots allt det vi diskuterar, inte Pulkaskurk.

Alla hästar på hela anläggningen stog inne. Vi hade förståss -33,6
Tillomed avelsstona fick gå in och det händer inte ofta.
Vattnet frös iallafall.

Vad glad jag är för att jag bor i södra Sverige. Här har vi haft runt -20 som kallast och det tycker jag är alldeles för kallt. Det måste kosta er enorma summor för uppvärmning av era hus.
Inte för att det har med tråden att göra, men vad uppvärmningen av huset vid -35 grader kostar beror väl på vilket sätt man väljer att värma upp huset med? Hos oss går det förvisso åt mer ved än vanligt + lite stödvärme på elpatronen om det är kallare än -30 grader, men så stor skillnad i pris blir det inte. Skulle vi däremot värma upp huset på elpatronen fullt ut, då skulle vi nog antagligen gå i personlig konkurs!

..vi har haft ner mot -40 i vinter, da inte inraknat med vindkylan.. och vi har losdriftshastar.

De har tillgang till windbreakers o sheds, samt fri tillgang pa ho. De har klarat sig finfint.

Fri tillgang pa bra ho o sa lite extra sweetfeed nar det varit riktigt uschligt... de ar allihopa mulliga, blanka o pigga o mar som prinsar dar ute :)

Hur fungerar ni och era stall när det är under -30?? :crazy:

Perfekt... Vid de temperaturerna så trivs hästarna... Vinternätter med de temperaturerna ligger de ute i snön och sover.. De fryser inte det minsta. Helt underbart att gå ut till dem en stjärnklar vinternatt och mysa med dem och se hur de har rimfrost i hårremmen och istappar i mulens känselhår. Sådana nätter, ja även dagar... då älskar jag vintern.. Tyvärr är det allt för sällan vi har vintrar av den kalibern där jag bor... Men årets vinter har varit helt underbar.

Jag har kombinerat lösdrift med stallvistelse. Hästarna går på lösdrift och har tillgång till ligghall. Men när temperaturen är runt noll och det blåser med nederbörd... då får de tillbringa nätterna på box i stallet för att få möjlighet att torka upp lite. Omvänt mot en riktigt kall vinternatt så gillar jag inte vintrarna när temperaturen ligger runt nollan och marken inte riktigt kan bestämma sig för om den skall vara frusen eller lerig.

Hästar klarar kyla väldigt bra... och min erfarenhet är att ju kallare det är desto mer trivs hästarna med att vara ute.

Har man ett stall där vattenledningarna fryser om temperaturen går under en viss kritisk grad.. Då tycker jag att man skall undersöka andra alternativ till att hålla ledningarna isfria än att hålla hästarna inne.

För oss människors del... så finns det utmärkta kläder avsedda för utevistelse i kyla. Man får helt enkelt lära sig att klä sig på rätt sätt. Rätt klädd så man slipper att frysa... då tror jag att fler skulle uppskatta vintrarna.
Fast... Man ser ju inte så *chic* ut instoppad i en skoteroverall modell jättestor.. :D

..meh Syrran...

ska man se SNYGG ut ocksa?!

*gar o glor pa overallen, jackan o den Enorma fodrade skjorta, den fluffiga fejkpals myssan med citycammo pa o de stoooora roda otympliga handskarna*

hrm... jag tror snygghetsfaktorn ar laaaag.. men ar man varm sa ar man glad ;)

..fryser vattenledningarna har finns detheattape ;) Funkar finfint! ..sen kan man ju alltid kora samma variant som vi - uppvarmda vattenhoar! Sketabra grunkor... aldrig sett dom i sverige, men jattebra ar dom i alla fall..

..meh Syrran...

ska man se SNYGG ut ocksa?!

*gar o glor pa overallen, jackan o den Enorma fodrade skjorta, den fluffiga fejkpals myssan med citycammo pa o de stoooora roda otympliga handskarna*

hrm... jag tror snygghetsfaktorn ar laaaag.. men ar man varm sa ar man glad ;)

..fryser vattenledningarna har finns detheattape ;) Funkar finfint! ..sen kan man ju alltid kora samma variant som vi - uppvarmda vattenhoar! Sketabra grunkor... aldrig sett dom i sverige, men jattebra ar dom i alla fall..

Howdy Bew...

NÄ... för min del har snygghetsfaktorn mindre betydelse... Kanske därför jag uppskattar vintrarna... Jag klär på mig det jag behöver ... skit samma hur det ser ut...

Jo då det finns uppvärmda vattenhoar även i gamla Svedala... Och lösningar för frysande vattenledningar finns det också... Så egentligen borde vintrarna vara en fröjd för de flesta hästägare... Om det är minusgrader vill säga.. ;)

Mycket bra inlägg:bow: ! Håller med helt och hållet :):D

Man undrar ju i vilket skick ligghallen är i:eek:

En bra skött ligghall i rätt läge används!

Det funkar fint, hästarna bor i kallstall och det är nästan kallare ute än det är inne. det är cirkulerande varmvatten i ledningarna och få tina vattenkopparna med kokande vatten ur vattekokare varje kväll så dek ommer igång.
Fri tillgång på mat i hagen o varmvatten från huset, o ett rejält vindskydd i hagen så klarar dom sej fint.

En bra skött ligghall i rätt läge används!

..klart den anvands... Sommartid for o slippa mygg :P

Alla hastar hackar inte i losdriften. Alla hastar sover inte heller i losdriften om de har annan trevlig plats att sova pa. Vara pojkar ligger hellre mitt ute pa oppna faltet, i snon, garna mitt emellan storbalarna o snarkar an de gar in bland skydden o byggnaderna. De vet gott att de ar dar, men de anvands allra mest av hastarna nar det ar +35 o stekande sol.

Syrran:

Hehe, snygg kan man va pa puben! ;)

Oh ja.. den dar Forbaskade LERAN!!!! :mad: den kan ju reta en till gallfeber.. eller halvtinat Muck med knaggel under eller.... Det har varit skont o ha "vinter" har - men nu racker det tycker jag ;)

De uppvarmda vattenhoarna vi har i hagen ar stora metallboskapsvattnare.. fula som stryk, men jag ar lite kar... nar de funkar i -40 utan gnol.. ja da ar de varda varenda krona! :love: for fyyyyyy for att behova vara ute i -40 o blast for o fixa vattenledningar... mye battre med praktiska fardiga losningar ;)

Vi har som tur var inte så kallt speciellt ofta, men de går ut som vanligt oavsett temperatur, men som sagt, extra hö i mängder och varmare täcken. Vattnet till stallet finns i ett separat, isolerat pumprum och brukar inte frysa om man bara har värmen på där inne. Vi har vattenhinkar så då får man ställa dem i fikarummet över dagen så de hinner tina till insläppet så man kan tömma dem och fylla nytt vatten till natten.

Hästarna fryser inte på samma sätt som vi gör (vilket många tror..). Hästen fryser inte när det är minus grader ute, om den fått "odla" riktig vinterpäls utan täcke. Hästen fryser när det ex. blåser ute (även om det inte är speciellt kallt) eftersom då blåser håren "åt sidan" och kylan kommer in emot huden. Samma sak om det har regnat flera dagar i rad och hästen stått ute, utan ligghall. Då kan vattnet tränga in emot huden, och det är då hästen fryser. Om det är -30 grader så skulle jag kunna tänka mig att hästen kan bli lite små kall, även om den har vinterpäls (om hästen har korta och inte så täta hårstrån).. men får den tugga (äta) så håller den sig varm och finns det dessutom en ligghall som den kan gå in under vid ex. blåst så fryser dem inte. Fryser hästarna så ställer dem sig tät ihop och värmer varandra.
Våra hästar går ute dygnet runt i alla väder, även när det varit runt minus 30, och ingen har täcke på sig.. Täcket förstör så mycket utav hästens naturliga skydd..

Min häst rör sig mer när hon blir ledd 40 minuter än när hon går i hagen. Kan ju ta kort på snöspåret som är i hagen. :angel:
Tre meter åt varje håll går hon, hagen är dock en bra bit större än så. Usch vad ont i benen hon måste ha.

Hur små boxar har du till dina hästar om de inte kan röra sig i boxarna?

Jag har 15kvm boxar men använder dom inte jag har mina på lösdrift o dom går o vandrar flera mil om dagen .

Konstigt med en häst som inte rör sej då kan hon ju inte trivas i sin hage direkt.

Nej om hon får välja så är hon helst kvar inne. Det spelar ingen roll om hon går på gräs eller sand, stor eller liten hage. :)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar