Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jotack, bor i stockholms län själv, och jag håller med att det är äckelkallt här redan vid -15 ibland. Men jag kan bara förklara hur jag gör med mina "Stockholmshästar". De får gå ut oavsett hur kallt det är ute. De får lite extra hö att pyssla med för att hålla värmen(får inte fri tillgång). Hittills har jag inte märkt att de lider av kylan. Däremot om det är 5 + och regn och blåst så står två av tre hästar och skakar av köld. Ska väl tillägga att mina hästar har täcke, dock inga såna där tjocka "dunbolster".Nu är det ju mest folk som svarat som har fri tillgång på grovfoder ute. Jag vill kanske mer veta hur andra gör, som har hästar i träning och sådär och reglerar fodret till sina hästar..
Jag har aldrig upplevt denna kyla i mitt hästeri innan jag flyttade till norrland. Hemma i stockholm kan det också vara kallt men då handlar det inte om så många minusgrader utan mer om fuktig råkyla som kryper under alla kläder....
Här i norr har ju "alla" lösdrifter. Hemma vet jag inte ens om EN. Där står alla hästar på stall och fri tillgång på foder, vad är det?
vi hade -38 inatt
vi hade -38 inatt och våra hästar går ute på lösdrift de har fri tillgång på mat och vatten och får täcke på sig när det är kallare än -20 pga de är klippta annars går de nakna och mina hästar lider då inte det minsta av det, dem lider mer av att stå inne i stallet.
Tänk på att våra kära 4 fota vänner har en himla bra päls som inte vi har. Det är VI som tycker att det är omänskligt kallt inte djuren. Dessutom är det normal vinter nu, dvs så som vintern ska och förväntas vara det är bara det att vi blivit bortskämda med milda vintrar.
Oj det där blev lite tokigt skrivet. Mina hästar är inte helklippta, utan bara delvis klippta på halsen/bringan och brukar inte behöva täcke bara för att det är några få minusgrader men runt -15 kan de få täcke beroende på hur fuktig luften är eller om det blåser mycket, är det däremot -20 eller kallare får de riktiga thermo täcken på sig så att de inte ska frysa.
Är det er sak att meddela oss andra var hon är eller inte är uppvuxen? Skärpning..... så otroligt otrevligt
Och för det andra, är det så stor skillnad på Djursholm och Norrtälje? Möjligen skärgårdsvind då?
Ja det är en väldigt skillnad på djursholm och Norrtälje.