Vid -32 grader

Sv: Vid -32 grader

Snicksnack. Den råa luften har vi innan det hunnit frysa till, sen är det torrt även här. Mina hästar går på lösdrift och vi har haft -26 i vinter, både halvbloden och shettisarna står på fri tillgång på hösilage utan problem. :d

jag kan bara berätta att imorse när jag skulle släppa ut hästarna och tog mig en titt på termomtern så visade den

MINUS 40 grader så hästarna fick morgonfoder och hö och får stanna inne till fram på förmiddagen när det blir mildare

KL

Här är hästarna alltid ute oavsett kyla, väder och vind.... enda gången dom har täcke är vid extrema nederbörder i anknytning till vind.... dom har fri tillgång till grovfoder och står i kallstall.... funkar hur bra som helst...

Du är ju uppvuxen i Norrtan som mig.

Saken är den att den kyla som finns där är inte densamma som finns här.
Jag har lite svårt att jämföra fuktig luft med den kalla luften vi har här.

-30 och mindre här, visst biter det i kinderna men klär man på sig rätt så är det också det enda du fryser om.

- 15 i Stockholm och kylan kryper in under kläderna... Jag tror inte ens jag varit med om att det varit -30 i Stockholm och jag kan inte föreställa mig hur kallt det skulle vara.

- 36 är nog det mesta vi haft hittills i vinter i en, ett par dagar... Hästarna var ute då också.

Är det inte mer än -20 så går hästarna ute dygnet runt. Kallare så får dom komma in.

Du kan inte jämföra kallblod och varmblod i full träning. Det har helt olika förutsättningar för energiförbrukning och återhämtning.

Nope jag är inte uppvuxen i Norrtälje, i sånt fall blandar du ihop mig med någon annan :)

Kanske kanske inte, det finns dock fortfarande högpresterande fullblodshästar på lösdrift så det går absolut att jämföra :)

Under denna vintern har det varit kallare än -20 många ggr i Sthlm och det har det varit även många andra vintrar, dock inte de senaste som varit väldigt milda.

Det är inte synd om hästarna. Våra vinterhagar är inte stora och hästarna kan inte röra sig speciellt mycket.
Lösdriftshästarna gick självklart ute, de har fritillgång till grovfoder och stora hagar och ligghallar.

När det blåser spikar, är -30 grader är det inte ok att ställa ut hästarna i små hagar.

Senast ändrad:

Det är ruskigt kallt med -30 här i stockholm. Stallet där jag har min häst ligger ca. 30 minuter med bil ifrån stockholm.

Nu är det ju mest folk som svarat som har fri tillgång på grovfoder ute. Jag vill kanske mer veta hur andra gör, som har hästar i träning och sådär och reglerar fodret till sina hästar..

Jag har aldrig upplevt denna kyla i mitt hästeri innan jag flyttade till norrland. Hemma i stockholm kan det också vara kallt men då handlar det inte om så många minusgrader utan mer om fuktig råkyla som kryper under alla kläder....

Här i norr har ju "alla" lösdrifter. Hemma vet jag inte ens om EN. Där står alla hästar på stall och fri tillgång på foder, vad är det?
Jotack, bor i stockholms län själv, och jag håller med att det är äckelkallt här redan vid -15 ibland. Men jag kan bara förklara hur jag gör med mina "Stockholmshästar". De får gå ut oavsett hur kallt det är ute. De får lite extra hö att pyssla med för att hålla värmen(får inte fri tillgång). Hittills har jag inte märkt att de lider av kylan. Däremot om det är 5 + och regn och blåst så står två av tre hästar och skakar av köld. Ska väl tillägga att mina hästar har täcke, dock inga såna där tjocka "dunbolster".

Iron will: Hästar rör inte på sig för att hålla värmen. De står still för att spara energi som används för att hålla värmne. Hagstorleken har alltså ingen betydelse för värmehållning.

vi hade -38 inatt

Vad glad jag är för att jag bor i södra Sverige. Här har vi haft runt -20 som kallast och det tycker jag är alldeles för kallt. Det måste kosta er enorma summor för uppvärmning av era hus.

Något proffs är jag inte, men min häst tävlar dressyr med sikte på msv och hoppning lätt klass. Tränar för tränare regelbundet och hästen är helklippt. Ingen skillnad för mig om min häst var oklippt och reds ett par ggr/vecka, fri tillgång på hö tycker jag alla hästar som klarar av det ska ha. Likaså så tycker jag den mängd utevistelse min häst har är kanon, hon kommer ha samma utevistelse vare sig hon är avelssto, tävlingshäst på nivån jag rider eller gammal pensionär.

vi hade -38 inatt och våra hästar går ute på lösdrift de har fri tillgång på mat och vatten och får täcke på sig när det är kallare än -20 pga de är klippta annars går de nakna och mina hästar lider då inte det minsta av det, dem lider mer av att stå inne i stallet.

Tänk på att våra kära 4 fota vänner har en himla bra päls som inte vi har. Det är VI som tycker att det är omänskligt kallt inte djuren. Dessutom är det normal vinter nu, dvs så som vintern ska och förväntas vara det är bara det att vi blivit bortskämda med milda vintrar.

Skrev du lite fel i ditt inlägg?:p

Om dem är klippta hoppas jag att dem har täcken oavsett minusgrader och inte bara får ha täcken på sig när det blir mindre än 20 minus!:crazy:
Du hade 1 islänning, fullblod samt halvblod tyckte jag mig läsa i ett tidigare inlägg och jag hoppas verkligen dem inte står utan täcke, klippta vid minus 19! =)
Som sagt, hästar har en RIKTIGT bra päls och klarar att hålla värmen även utan täcke bara dem har lite mat att värma sig med, givetvis ska dem inte vara rakade då!:)

Är dem rakade så på med täcke så kan dem gå ute även om det är 30 minus!

Jag tycker oxå hästarna ska få komma ut oavsett temp, dem håller sig friska och krya och börjar inte med massa olater pga att dem blir uttråkade men givetvis är det inte synd om hästarna om dem inte får komma ut nån dag då det är 30 minus!
Allt efter egna förutsättningar!

Men visst, Sthlms hästintresserade verkar ha en konstig uppfattning om vad deras porslinshästar klarar!
Dem flesta stall, har tittat denna månad på 8st i norra delen då jag letat stallplats, ALLA stall har sina hästar inne vid 20 minus, vissa tom vid 10 minus.
Detta finns knappt inte på världskartan i Uppland el norröver!

Dessutom, stor stallet i Upplands väsby efter E4 har sina hästar ute från 9-12 oavsett väder el temp.
Anses vara ett tävlings stall men det spelar ingen roll, en häst bör vara ute minst 10 tim enligt mig på vintern!

Senast ändrad av en moderator:

Oj det där blev lite tokigt skrivet. Mina hästar är inte helklippta, utan bara delvis klippta på halsen/bringan och brukar inte behöva täcke bara för att det är några få minusgrader men runt -15 kan de få täcke beroende på hur fuktig luften är eller om det blåser mycket, är det däremot -20 eller kallare får de riktiga thermo täcken på sig så att de inte ska frysa.

Oj det där blev lite tokigt skrivet. Mina hästar är inte helklippta, utan bara delvis klippta på halsen/bringan och brukar inte behöva täcke bara för att det är några få minusgrader men runt -15 kan de få täcke beroende på hur fuktig luften är eller om det blåser mycket, är det däremot -20 eller kallare får de riktiga thermo täcken på sig så att de inte ska frysa.

Då förstår jag!;)

Mina två damer går ut oavsett väder och kyla. Fullblodet kan dock tycka det är lite kallt emellanåt, men med ett riktigt ordentligt täcke på och fri tillgång på hösilage i hagen så klarar de sig utmärkt. Blåser det mycket så brukar de gömma sig i skogskanten och villa komma in tidigare (runt 16) Annars går de ute från kl 6 till runt 18-19.
Som kallast har det vart -27 här på natten, under dagen ca -23-24.

De står i kallare stall på natten, runt 4-5 - om det är under -10 ute.

kl
När det är -30 får hästarna gå ut på förmiddagen medan vi mockar och fixar i stallet, sedan går alla eller hälften in så att vattnet inte fryser. Min häst skulle egentligen lugnt klara att vara ute hela dagarna i sån kyla eftersom han har bra kondition, hull, inte är nyklippt och håller värmen bra under ett vintertäcke, dock känns det lite taskigt då hagarna här är så små att de mest står och hänger.

Det verkar inte som så. Mia_R verkar ha rätt.

http://www.aftonbladet.se/vader/article6480628.ab

Det där med att man vänjer sig och att mycket sitter mentalt stämmer nog. Vi har haft det riktigt jävla pisskallt här sen mitten av december, och igår låg temperaturen från -28 ända ner till -36 i stan. I byn där jag bodde i förut hade dom -48 och där hästen står sjönk det ner till -39.

Idag när jag skulle cykla till jobbet och såg att det "bara" var -22 tänkte man typ "oj, så farligt är det ju inte":D

Är det er sak att meddela oss andra var hon är eller inte är uppvuxen? Skärpning..... så otroligt otrevligt:mad:

Och för det andra, är det så stor skillnad på Djursholm och Norrtälje? Möjligen skärgårdsvind då? ;)

Är det er sak att meddela oss andra var hon är eller inte är uppvuxen? Skärpning..... så otroligt otrevligt:mad:

Och för det andra, är det så stor skillnad på Djursholm och Norrtälje? Möjligen skärgårdsvind då? ;)

Ja det är en väldigt skillnad på djursholm och Norrtälje.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar