Vid -32 grader

Sv: Vid -32 grader

Kyla är ju inte speciellt farligt för hästarna sålänge de har mat och vindskydd. Så jag skulle absolut släppa ut dem om det var ok väder i övrigt. Men jag skulle nog öka högivan ganska många kg den dagen. Vi har en fläkt i stallet som håller det varmt dagtid.

Idag är det -32 grader ute. Hästarna är garanterat utsläppta av stallägaren, dom är alltid ute massa timmar oavsett väder... Dom har ligghallar att gå in i och fri tillgång på hösilage...

Men det är knappt mänskligt ute nu...?

På skolan får hästarna inte gå ut alls, då fryser stallet/vattnet...
I vårat lilla stall är en vattenledning trasig så vattnet droppar hela tiden = det fryser ju inte... Men det ska ju lagas i vår sen men just nu är det en fördel med nackdelen...

Hur fungerar ni och era stall när det är under -30?? :crazy:
Du säger det själv (se fetmarkerad stil i ditt inlägg) Under -30 är rent förskräckligt kallt för oss, men för en häst med päls, eventuellt täcke, ligghall och fri tillgång till grovfoder under dagen så är det inga som helst problem under förutsättning att hästen är frisk i övrigt förstås.

Nu är det ju mest folk som svarat som har fri tillgång på grovfoder ute. Jag vill kanske mer veta hur andra gör, som har hästar i träning och sådär och reglerar fodret till sina hästar..

Jag har aldrig upplevt denna kyla i mitt hästeri innan jag flyttade till norrland. Hemma i stockholm kan det också vara kallt men då handlar det inte om så många minusgrader utan mer om fuktig råkyla som kryper under alla kläder....

Här i norr har ju "alla" lösdrifter. Hemma vet jag inte ens om EN. Där står alla hästar på stall och fri tillgång på foder, vad är det?

Nu är det ju mest folk som svarat som har fri tillgång på grovfoder ute. Jag vill kanske mer veta hur andra gör, som har hästar i träning och sådär och reglerar fodret till sina hästar..

Jag har aldrig upplevt denna kyla i mitt hästeri innan jag flyttade till norrland. Hemma i stockholm kan det också vara kallt men då handlar det inte om så många minusgrader utan mer om fuktig råkyla som kryper under alla kläder....

Här i norr har ju "alla" lösdrifter. Hemma vet jag inte ens om EN. Där står alla hästar på stall och fri tillgång på foder, vad är det?

Vad är det som säger att hästarna inte är i fullträning för att de går ev på lösdrift och har fri tillgång på grovfoder?

Min häst går i full träning nu och har i normala fall inte fri tillgång på grovfoder men är det kallare än -20 är det vintertäcke på och fri tillgång på grovfoder och då klarar han sig fin fint. Allt för att han ska vara ute så mycket som möjligt.

Senast ändrad:

det finns olika definitioner (stavas?) på "fullträning".

Det finns en anledning till att inte Malin Bayards hästar går på lösdrift tex...

Å andra sidan vet jag travhästar som går på lösdrift och ändå vinner lopp... men det är inte dom största loppen vi pratar om då...

en islandshäst i full kondition för islandstävling kan mycket väl gå på lösdrift, det är inte riktigt samma sak...
Men detta är en helt annan diskussion som jag inte vill ge mig in i i den här tråden...

Det intressanta här tycker jag är att du ger din häst fri tillgång när det är vissa grader ute och sedan inte när det är andra grader...:)

Det är nog få Malin Baryards som svarar i tråden ;)

Mina hästar går inte på lösdrift, men har ändå fri tillgång till grovfoder ute.

Det intressanta här tycker jag är att du ger din häst fri tillgång när det är vissa grader ute och sedan inte när det är andra grader...:)

Det går åt mer energi för att hålla värmen när det är riktigt kallt ;)

(svarar inte för andra, men så tänkte jag)

en islandshäst i full kondition för islandstävling kan mycket väl gå på lösdrift, det är inte riktigt samma sak...
Men detta är en helt annan diskussion som jag inte vill ge mig in i i den här tråden...

Nu har jag även halvblod och fullblod som går höga klasser i fälttävlan som även dem går på lösdrift alltså inte enbart min islandskille. Anledningen till lösdriften är att jag märkt att jag får trevligare och mer hållbara hästar, konstigt nog har jag inte lagt om träningen dem bara går ute dygnet runt och de är friskare/helare nu än tidigare, då kunde de ofta bli lite förkylda men är inte det längre.

De har däremot alltid fri tillgång på grovfoder.

Jadu hur jag tänker när det gäller foder för min lillkille så är det så att han normalt står på 5kg hö/dag och fri tillgång på halm.
När det blir kallare ute märker jag tydligt på honom att det går åt mer energi för honom att hålla värmen. Han blir lite trött och slö och det är han aldrig annars.
Så när det börjar bli minusgrader ja då får han några kg hö till när det närmar sig 10-12 minusgrader ja då är jag uppe i ca 8-10 kg hö beroende på om det är torrt eller fuktigt. Vid ca 15 minus så är han uppe i mot 15kg hö/dag och sen får han fri tillgång om det blir kallare.

Och så gör jag med alla mina hästar oavsett ras att när väderleken blir kallare/blåsigt/mycket nederbörd ja då går fodergivan upp.
Till de stora hästarna väger jag aldrig antal kg längre eftersom de äter det som de behöver och sen är det bra medan min lillkille skulle se högdräktig ut om han alltid fick fri tillgång pga fodret har mycket näring i sig för de stora hästarnas skull och jag har inte haft möjlighet att köpa ett hö med mindre näring i till honom.
Men kort sagt alla mina hästar får mer foder vid kallare väder. Sen hur mycket mer, ja då går jag på känsla och så ser jag på mina hästar hur mycket mer de behöver.

Men vad är det för skillnad mellan Malin Bayards tävlingshästar och en islandshäst som tävlar på samma nivå? Dessutom står de flesta islänningar på den nivån installade mer än vad de flesta hopp/dressyrhästar gör. Bara så att du vet :) Det går ju liksom inte att jämföra en elithopphäst och en islänning som tävlar lätta klasser :)

Varför gör du skillnad på om hästarna är installade eller ej? Vad finner du är bättre med att hästen står massor av timmar i en box utan att kunna aktivera sig? Finns ju en anledning till att även de som tävlar i höga klasser har sina hästar mer och mer ute :) Men det är strunt samma jag kan också ställa mina hästar i en box om jag upplever att de behöver vila men oftast så presterar mina hästar sämre då än om de fått gå ute :) Men din häst kanske fungerar tvärt om vad vet jag?

är det så kallt att det fryser i stallet så ser man till att stänga av innan faran är ett faktum.. så besvärligt är det inte att ha hinkar till hästarna..

om man nu är så bekväm att man inte vill behöva stänga av oavsett väder så får man skaffa värmekoppar+värmekabel till boxarna. men det kostar därefter både i inköp och drift.. jag stänger hellre ner och kör hink..

vi har isolerat men inte uppvärmt stall och vattnet är fortfarande på trotts vanliga koppar.. och hästarna är givetvis ute om dagarna, ungefär 7-17 och inte har det frusit ännu.. med de veckor med kyla vi har i bagaget så lär det inte kunna bli mycket kallare så det ska nog gå bra.

Vi bor i norden här är det kallt .
detta borde stallägare veta tycker man .
Mina hästar går ute året runt dygnet runt alltid otäckade.
Just nu står ett varmblod här ( full kondition o tunnhårig då hon stått inne hela livet)o hon har ett termotäcke på sej , inte mera än så o hon fryser inte heller . Inget kraftfoder, termobars självklart.
Fri tillgång på bra grovfoder med höga värden gör susen .
Ang stallet så är ju självklart vattenledningarna fungerade även vintertid med värmeslinga .

Det är cirkulerande tempererat vatten i skolans stall men det fryser ändå om inte pållarna står inne under en viss temperatur.
Jag tycker inte heller det borde vara problem med hinkar i ett stall men tydligen tycker skolan att det är bekvämare med hästarna inne än att konka vatten till 30 hästar fast det är eleverna som i så fall gör det...

hästarna promeneras med nån gång under dagen om dom har tur, av sin skötare (alla elever har en egen passhäst).

Det här är ingen tråd som ska kasta skit hit och dit. Min häst har varit ute idag 12-13 timmar nånting. Detta sedan vi flyttade till norrland.
Hemma i Stockholm har det aldrig varit så kallt så dom inte fått gå ut.

Men faktum kvarstår, det är grymt lite hästar runt där jag är uppväxt som har tillgång till ligghall/vindskydd i hagen eller går på fri tillgång så OM det skulle bli -30 i stockholm undrar jag hur många hästar som skulle fått gå ut.

Jag har fått en helt ny syn på hästhållning sedan jag flyttade hit. Jag tror inte jag hade släppt ut min häst i stockholm (innan jag flyttade hit.) om det hade varit dessa grader...

Det här är ingen tråd som ska kasta skit hit och dit. Min häst har varit ute idag 12-13 timmar nånting. Detta sedan vi flyttade till norrland.

Men faktum kvarstår, det är grymt lite hästar runt där jag är uppväxt som har tillgång till ligghall/vindskydd i hagen eller går på fri tillgång så OM det skulle bli -30 i stockholm undrar jag hur många hästar som skulle fått gå ut.

Jag har fått en helt ny syn på hästhållning sedan jag flyttade hit. Jag tror inte jag hade släppt ut min häst i stockholm (innan jag flyttade hit.) om det hade varit dessa grader...

Nej vi ska inte kasta skit, vi har bara olika åsikter :)

Hmm vart i Sthlm kommer du ifrån? Själv är jag född och uppvuxen i Djursholm och vi har då alltid haft våra hästar ute trots kyla/vind/nederbörd och vi har alltid haft ligghallar och fri tillgång på grovfoder och även lösdrift :) Och det är flera jag känner både i och strax utanför sthlm som gör precis som jag :) Men visst vet jag att det är många som har porslinshästar där med och dem är antagligen fler "i stan" än ute i landet.

Men vad bra att du flyttat till norrland och fått dig en funderare som förhoppningsvis är åt det bättre hållet iaf i mina ögon :)

Min häst går på lösdrift, utan täcke. Han har fri tillgång på bra grovfoder, ligghall samt bra päls.

MEN en vestentlig skillnad mellan norrland och södra ändan av landet är att vi har en TORR kyla, i stockholm som du tar upp är det svinkallt när det är minus 30 för det är så rått i luften

mina hästar har en skogshage dom går in i skogsdungen när det är kallt, sedan går det tbx till höbalen och äter lite vi har inte tillgång till ligghall

Det är nog få Malin Baryards som svarar i tråden ;)

Mina hästar går inte på lösdrift, men har ändå fri tillgång till grovfoder ute.

Jag har travare i full träning och dom går inte på lösdrift :D
Dremot så går dom ut även om det är svinkallt...vi har väl haft runt -30 några dagar men sen mellan 20-25..jag kör inte hästarna när det är kallare än 20 för min egen skull, för hästarnas skull spelar det nog mindre roll. Värst är det för vattnet i stallet, dock klarar det -25 tomt i ca 8 timmar utan att frysa.

Hästarna klarar mycket, även om dom är dyra så är dom inte av porslin gudskelov

Hur fungerar ni och era stall när det är under -30?? :crazy:

Alldeles utmärkt! :D

Hästarna går ute i regel dygnet runt (de har en dunderfin ligghall men verkar inte tycka att den behövs). Fri tillgång på bra ensilage, ljummet vatten dygnet runt med egengjord thermobar och stallet klarar sig fint då vi ej dragit några vattenledningar där det kan frysa. Hästarna ser väldigt välmående och nöjda ut och har inte ett täckte på sig en gång.

/snurpe

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar