Vid -32 grader

Seabaz

Trådstartare
Idag är det -32 grader ute. Hästarna är garanterat utsläppta av stallägaren, dom är alltid ute massa timmar oavsett väder... Dom har ligghallar att gå in i och fri tillgång på hösilage...

Men det är knappt mänskligt ute nu...?

På skolan får hästarna inte gå ut alls, då fryser stallet/vattnet...
I vårat lilla stall är en vattenledning trasig så vattnet droppar hela tiden = det fryser ju inte... Men det ska ju lagas i vår sen men just nu är det en fördel med nackdelen...

Hur fungerar ni och era stall när det är under -30?? :crazy:

Sv: Vid -32 grader

-30 tangerar onekligen min smärtgräns, och hade det varit helg så hade jag antagligen låtit hästarna stå inne och äta fram till kanske 09-tiden när det (vanligtvis) börjar bli lite drägligare ute.

Men nu är det vardag, och jag låter dem hellre gå ut än stå inne fram till lunch, då jag tidigast kan ta mig iväg från jobbet. Tror egentligen inte att det går någon nöd på dem: de har fri tillgång till hö ute, vinterpälsar och fick även ett extra täcke under sina varma vintertäcken. Solen skiner och det är lovat varmare under förmiddagen. Så mina är ute, och såg helt nöjda ut (om än med rimfrost i pannluggarna) när jag for hemifrån.

Tycker att det är värre med storm/snöstorm än kyla.

-30 tangerar onekligen min smärtgräns, och hade det varit helg så hade jag antagligen låtit hästarna stå inne och äta fram till kanske 09-tiden när det (vanligtvis) börjar bli lite drägligare ute.

Men nu är det vardag, och jag låter dem hellre gå ut än stå inne fram till lunch, då jag tidigast kan ta mig iväg från jobbet. Tror egentligen inte att det går någon nöd på dem: de har fri tillgång till hö ute, vinterpälsar och fick även ett extra täcke under sina varma vintertäcken. Solen skiner och det är lovat varmare under förmiddagen. Så mina är ute, och såg helt nöjda ut (om än med rimfrost i pannluggarna) när jag for hemifrån.

Tycker att det är värre med storm/snöstorm än kyla.

KL

Har kallstall, alltså lika kallt inne som ute. Så mina pållar går ute varje dag oavsett väder. Halvblodet boxvandrar om hon får stå inne, så de mår bättre av att vara ute i hagen. Vid mycket blåst så får de naturligtvis komma in tidigare - om de vill!

/Lizzie

Här går de ut:)

De blir så stela om de står inne för länge (pensionärer allihopa nästan) så de mår bättre av att komma ut.
Lite extra täcken på de som behöver det samt fri tillgång på hö för dom som klarar det.

Om det är snöstorm kan de få gå in lite tidigare om de ser ut att vilja det:)

Våra går ut oavsett väder, de som är frusna får lite extra täcken och så slänger vi åt dem lite extra mat. Min häst är klippt, men har inte känts kall eller visat att han frusit ens när det varit under 30 minus, så honom går det ingen nöd på.

I söndags när det var snöstorm här fick de äta fruksothöet inne, vilket de kan få ibland när det är dåligt väder för annars flyger höet lätt iväg, sen fick de komma in vid fyra i stället för vid sex, som är det normala.

Det som har varit jobbigast den här vintern är att vattnet i stallet fryser när det är såhär kallt. En vattenledning har frusit sönder,men det var tack och lov lätt fixat. Eftersom stallet ligger mitt ute på ett gärde blåser det också igen med höga snövallar så fort det blåser, och det har varit lite småjobbigt eftersom man fått lämna bilen nere vid stora vägen och pulsa genom snön upp. Men annars tycker jag inte det är så jobbigt med mycket kallt och mycket snö, förutom att vi knappt har någonstans att rida nu, det har blåst upp så mycket snö på alla gärden och stigar att det var snö upp till knäna på mej när jag red igår...

Jag har mina russ på lösdrift. De är iof. inte klippta och inte täckade men detta är absolut inga problem!!! Inte snöstorm heller! Värre var det däremot i somras då det kom 100 mm regn på en helg. Jisses vad de frös. Då var det täcken och installning som gällde! Och för att inte tala om efterföljande mygginvasion... vad är väl -30 och snöstorm mot ett mygghelvete?? :crazy:

Våra går ut nästan oavsett temperatur, däremot kan stallägaren hålla dem inne om det är kraftig snöstorm, skyfall eller liknande.

Någon av oss hästägare brukar dock släppa ut dem ändå en stund om vi råkar passera stallet, för det känns bra om de åtminstone får andas frisk luft i några timmar, även om de mest står still och kurar i hagen.

Stallet har faktiskt hållit sig frysfritt hela denna vinter, kanske för att det varit närmast fullbelagt (minst 6 av 8 boxar hela tiden) och för att två fläktar går hela dagarna. :)

minus 32 är mildgrader:D, i morse när jag släppte ut hästerna var det minus 36 grader och mina hästar går ut oavsett väder, extra täck under vintertäcket och fri tillgång på hö, och som idag då det är så kallt eller att det fortsätter att vara kring 30 även på dagen så får dom komma in till lunch en stund och bli utsläppta på kvällen när vi fixar i stallet för att sedan komma in till natten.

i och för sig har vi ju en ganska torr kyl men det biter i kinderna i alla fall,

Mina pållar står på lösdrift så de har garanterat spenderat hela vintern ute i det här vädret. Vi har inget vatten i stalldelen på vintern, således inget som kan frysa sönder. och mat har de ju fri tillgång till hela tiden... ju kallare det är ju mer står de och häckar vid foderborden.

Själv tycker jag, precis som du säger, att det är omänskligt kallt ute. så då går jag inte ut :angel:

Senast ändrad:

Våra två hästar går ut som vanligt när det är kallt. Är det närmare -30 kan de få gå ut lite senare och stå inne och äta lite hö. Lite senare = runt 9.00 vanlig tid = 6.30. Om man inte ska ta in dem för att jobba dem, har någon tid att passa sent på eftermiddagen så får de oftast välja när de ska in på em. Och de har hittills när det varit kallt inte valt att gå in tidigare! ;)
Min pålle är en riktig fryslort, trots att jag är viking och aldrig förut haft en frusen häst, men eftersom hon har fri tillgång på hö/hösilage så fryser hon ju inte trots kylan. Kompisens häst är tyvärr en av de få som inte kan ha fri tillgång på hö (veterinärs inrådan, han får fettdepåer på hela ryggen...), men han fryser ändå aldrig, härdad nordis som han är.
Vi har inget som kan frysa i stallet, vattenpumpen har ett eget litet "hus" i ena hörnet i stallet och där finns ett element som går dygnet runt om det är kallare än ca -15.
Men det går ändå aldrig ner på minusgrader i stallet. Och är det för kallt att ta av täcket och rykta min fryslort till häst i stallet, då öppnar jag dörren till pumpen och dörren till den uppvärmda sadelkammaren, då stiger temperaturen i stallet.

Däremot så hade vi sent i somras samma problem som någon skrev, mygg- :devil: ! Så trots sommar och fint var hästarna tvugna att gå in vid 17 tiden! Då var de desperata och gick/sprang och headbangade.
Vi ber till gud att vi slipper det igen!

På ridskolan där jag har ridlektioner har de samma problem som flera beskrivit, dvs att hästarna måste stå inne för att vattnet fryser annars. Jag är glad att jag inte har hästen kvar där...

Våra går ute trots kylan. Möjligen att det får äta hö inne på morgonen. Normalt ute 7-19. Tror hästarna klarar av det utan större problem, värre är det med stallet som blir kallt när alla går ut. Men vi sätter på värme fläktar på dagen och håller allt stängt.

Hos oss åker hästarna ut varje da oavsett väder och temperatur.
Det är ju bara att slänga på ett extra täcke och ge mer mat så klarar de sig utmärkt.
Kylan tror jag verkligen inte bekymrar dem då är det nog bra mycket värre med det busväder som var i helgen. Dock bara ca -15 men med den starka vinden blir kyleffekten fruktansvärd och så snö som kommer ner på tvären på det.

vi hade -38 inatt och våra hästar går ute på lösdrift de har fri tillgång på mat och vatten och får täcke på sig när det är kallare än -20 pga de är klippta annars går de nakna och mina hästar lider då inte det minsta av det, dem lider mer av att stå inne i stallet.

Tänk på att våra kära 4 fota vänner har en himla bra päls som inte vi har. Det är VI som tycker att det är omänskligt kallt inte djuren. Dessutom är det normal vinter nu, dvs så som vintern ska och förväntas vara det är bara det att vi blivit bortskämda med milda vintrar.

Här har det varit -30 någon enstaka dag. Inte ihållande, men det var -20 till -25 grader i flera veckor. Det var första gången vi haft sån ihållande kyla och vattenkranen i stallet frös ibland. Den tinade dock av att jag lade en påse varmvatten på den en stund. De nätter det varit närmare -30 har jag låtit vattnet ute i stallet rinna lite. (ledde ner det direkt i avloppet med en tjock plastsland) Annars har inte stallet varit problem i kylan. Hästarna bryr sig inte ett barr. De får extra hö + halm ute. Vatten har de också i hagen. Den ena är spårklippt och den andra oklippt. de är ute från 7.15 på morgonen - ca 22 tiden på kvällen.

Hade jag hästen hemma, så skulle hästarna ut oavsett temperatur. Är det däremot skitväder (rejäl nederbörd, ev. med blåst) skulle de ut lite senare än vanligt, kanske runt 8-9 tiden, och komma in vid kl 16 om vädret höll i sig.
Har de ligghallar att gå in i, så att de kan komma undan från blåst utan problem, är det bara på med täcke om så behövs och så ut. De klarar kyla många gånger bättre än vi gör, de är rustade för det.

Mitt förra stall byggde vi just för att klara av kyla bra. -30 sjunker det till utan problem under natten, och det är inte ovanligt om det ligger kring det under dagarna också.

Som mest har det stallet tålt -42 grader och funkat prima ändå, det blev lite frost i hörnen på grund av att ytterpanelen och väggsioleringen inte var på plats ännu. Fast hästarna slängdes bara ut under mockningen, dom var inte så pigga på att vara ute någon längre stund;)

Det stallet jag står i nu tycker jag är byggt lite i underkant på vad det egentligen måste klara av. Ledningarna har en tendens att frysa och det blir ruskigt kallt i stallet (kallstall). Kring -25 och det börjar nalkas mot tidigare insläpp av hästarna. Tycker egentligen inte det är kallt nog för att kräva kortare hagtid, han fryser inte ens naken vid den kylan.

Men man får ha förståelse för att hans hagkompisar inte har samma förutsättningar för att klara kyla då det handlar om en gamling och en unghäst. Då gör jag bedömningen att min lillgrabb trivs bättre inne med polarna än ute ensam:)

Jag har aldrig tvekat att slänga ut hästar när det är -30 (har t.o.m ridit i -32 en gång). Täcke på och mycket grovfoder i hagen så klarar dom sig finemang, man får bara hålla lite extra koll på dom så dom inte börjar frysa.

MEN, det är stor skillnad mellan -30 inland och -30 kust, den torra luften här gör att kylan blir mycket lättare att hantera. Kommer ihåg när jag kom hem från semetern och landade i Luleå. Höll på att frysa ihjäl och fick en chock när jag såg att det bara var -2! Hemma var det nog iaf en -15 och det kändes nästan som sommarvärme i jämförelse:D

Trettio minus klarar hästar bra så länge som de har god tillgång på grovfoder. En häst som tuggar fryser inte i normalfallet även om det är jättekallt ute.

En häst klarar kyla minst lika bra som tex älgarna gör.

Hästens vinterpäls isolerar mycket bra. Har det snöat ligger snön kvar på hästarnas ryggar i timmavis. Det beror på att pälsen isolerar så bra att kroppsvärmen inte läcker ut och smälter snön.

( Är hästen klippt får man ersätta pälsen med ett tjockt vadderat vintertäcke för utegångsbruk).

Här i Skåne går ju temperaturen sällan ner till 30 minus så jag har inte personlig erfarenhet av så extrema temperaturer, däremot så har vi haft -17 här vid ett par tillfällen nattetid. Och då har jag gått ut och kollat till vår ena nordsvensk som går i lösdrift tillsammans med vår b-ponny. De har stått i godan ro och ätit, inga tecken alls på att de har varit besvärade av kylan. Samma har det varit när det varit -5 --10 och full snöstorm här.

Nu ligger iofs deras vinterhage inbäddad i stora granar som är ca 15 meter höga dessutom har de en nästan 2 meter hög stenmur som lyar norrifrån. Plus att de har en ligghall att gå in i om de vill. Men de tycks trivas mycket bättre än de av hästarna som kommer in om nätterna.

Senast ändrad:

Vi vänder lite på dygnet vintertid, då vi har rörliga arbetstider och kan börja senare på dagen, och vill utnyttja de ljusa timmarna bättre.Hästarna får stå inne till 10.00 rejält med morgonhö och vi arbetar med dem, dvs rider, longerar eller kör och tränar unghästen i att stå uppbunden , skoning osv.På så vis protesterar de inte över att komma ut sent, då det blivit en rutin. Själv är jag mer motiverad på fm. än när kvällens mörker och kyla lägger sig.

Sedan går de ut med täcken och har tillgång till både lösdrift och skog, om de vill. Får lunch och middagshö ute. Kylan klarar de utmärkt men blåst och nederbörd är mkt tuffare. Då vill de oftast in tidigare, Får annars komma in igen runt 20.00 och då får vi ibland bara byta täcken, innan de får sitt kvällsfoder, då vi för första gången på mkt länge haft minusgrader i stallet. Det beror på att våra grannar har tagit bort skogen runt omkring, och det blir mkt blåsigare än tidigare, och frosten biter sig igenom väggarna.
Vatten kopparna fryser, men kranen klarar sig med hjälp av en kupévärmare.
Själv får jag blåskatarr av att rida eller köra när det är under -10, så blir ju inte riktigt så mkt träning som jag tänkt mig, men gubben är mer ihärdig ;) Men snön ger hästarna rejält med arbete ändå, och de rusar gärna runt och busar nere på sitt stora fält. (Utom shettisen som får hålla sig på de upptrampade stigarna för att inte drunkna i snön..:D)

Senast ändrad:

Hästarna går ute,eller ja,vi har inte haft mer än 29 minus har jag för mig,men dom har gått ute sina timmar endå,dom har fått på sig tjocka täcken,och dom har varit varma och sköna under dom. vatten är ingen ide att ställa ut,för det fryser på en gång,dock så erbjuds hästarna vatten flera gånger om dagen av stallägaren.

Jag står i ett sk engelskt stall,dvs bara boxar på rad,med delad boxdörr,som går direkt ut,så det har ju nästan varit lika kallt inne som ute,då har min fått stå med dubbla täcken. Fast permanentbädden värmer faktist upp en hel del också,tror det mest är jag som lider av kylan,inge skönt att stå och mocka/pyssla i 25 minus,men det går,som sagt,min häst har hållit sig varm och go under täckerna.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar