Vi spelar Howrse!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi spelar Howrse!

Nu tar jag upp detta igen... Jag betäckte mitt sto som var 100 blup med en 100 blup hingst och använde tears. Fölet föddes med 253 ibs. Stoet var endast boldad i de tre bästa färdigheterna, mina senaste föl med tears har fått 270 ibs. :confused: :(

Såhär står det i breeder's guidebook: All foals do not necessarily have inborn skills. They are dependent on the foal\'s parents, their genetic potential and their BLUP. Thus a foal may be born with 10% endurance, for example.


Men varken stoet eller hingsten är sämre än de jag använt mig av tidigare, tvärtom är ju stoet mitt bästa hittills och hingstarna som läggs ut blir ju också bättre och bättre. Märkligt.

Ja det låter lite underligt, om du använde tears till båda fölen och med samma hingst och sto. Är det precis samma hingst och sto du använde? Blir riktigt nyfiken, vet att ibs kan variera med ett par procent dock.
 
Sv: Vi spelar Howrse!

Nej det var varken samma hingst eller sto. Men stoet är en som jag själv fött upp och hon föddes med >270 ibs. Sen har jag kört games och bluppat så hon var helt klar och precis lika bra som de tidigare stona (och hennes mamma!) samt att hingsten låg lite högre i GP än de jag tidigare använt - jag tar ju bästa hingsten som ligger på public coverings och eftersom det gått någon vecka sedan jag senast använt hingst därifrån så blir ju hingstarna ständigt bättre. Och ja, han var fullt bluppad också.

Som sagt skulle detta föl haft 264 ibs men det kan variera +-4 poäng sa flera stycken på spelforumet. Dessvärre hade ju detta föl 11 poäng mindre. :cool: Även GP:n låg alltså UNDER det förväntade värdet.

Dock kom jag fram till att jag måste haft tur med mina 270ibs-föl, för de har varit 2-3 stycken i alla fall men denna unge är ju den som borde haft högst ibs (bäst föräldrar) och den skulle som sagt bara kommit upp i 264.

Många siffror blir det och lite invecklat. ;) Jag har släppt det där, jag slösade mitt sista pass på tårar på ett föl som inte blev vad det borde, snart ska jag slösa min könsblixt så det blir ett sto så jag kan fortsätta min avel som kommit lite mindre framåt än den borde. :p
 
Sv: Vi spelar Howrse!

aha, eftersom jag ändå är himla nyfiken av mig sökte jag omkring i engelska forumet om IBS ;-). Där hittade jag att IBS beror på blupp OCH GP, samt hade ingenting med skills som föräldrarna hade (enligt bla en mod). Låter logiskt eftersom hur annars ska IBS öka om den bara beror på blupp.
Anledningen till att det varierade så mycket för dig beror nog på vad för GP fölets föräldrar hade, inte bara blupp. Så om deras teori stämmer, så bör fölet med 253 IBS ha föräldras vars GP är lägre än fölet med 270 IBS. Annars vette fan varför :p


lol, känner igen det där att slösa en könsblix för att få ston. Får massa hingstar hela tiden jag med.
 
Sv: Vi spelar Howrse!

KL

Om jag betäcker ett renrasigt fullblod med säg, en renrasig paint, får jag en avkomma som är 50% fullblod och 50% paint. Vilken ras får fölet? Jag vill minnas att jag läst någonstans att fölet får den ras som den har mest av genetiskt, men hur funkar det här?
Om jag, när tiden är inne, korsar detta 50/50-föl med ett renrasigt fullblod, blir avkomman då renrasigt fullblod? Eller händer det först nästa generation igen? Händer det någonsin?
 
Sv: Vi spelar Howrse!

Det är ju just därför jag reagerar, eftersom stoet är den av mina hästar som haft högst GP och hingsten jag använde hade högst GP av alla hingstar jag någonsin använt i spelet, vilket jag också sprev i ursprungsinlägget.
 
Sv: Vi spelar Howrse!

Om det är lika stor del av alla inblandade raser så får fölet pappas ras.

Är det 51% av mammans ras och 49% av pappas ras blir det mammas ras.
 
Sv: Vi spelar Howrse!

*kl*
Min "gåvo-häst" blev såld för 2700 på aktion, helt otränad var den också. o.o Welshponny. Jag blev lite förvånad när jag loggade in. xP

Nu har jag i alla fall bara mitt sto kvar som blev 100-bluppad idag och nu är hon betäckt för första gången. :) Det känns nästan lite högtidligt med det första fölet på svenska spelet för min del, och även det första för mig på väääldigt länge. Jag antar att jag blir tvungen att köpa lite fler åldrandepoäng, jag klarar ju inte att stilla min nyfikenhet någon längre stund. :angel:
 
Sv: Vi spelar Howrse!

KL

Någon som vill sälja en cronos timer för 20'000e? Alternativt 10'000e och en seahorse eller Golden spurs och 5'000e. :D Jagvillhaencronosnununu! :angel:
 
Sv: Vi spelar Howrse!

Nej. Det var tydligen så förut men de har ändrat. Med rätta kan jag tycka eftersom inblandning av en annan ras ändrar förmågan sas. Men en bra korsning är ju minst lika bra som en renrasig, i alla fall om man ska behålla själv. :)
 
Sv: Vi spelar Howrse!

*kl*

Nu har de aktiva spelare som lämnade mig som sponsor en varsin box reserverad i mitt stall där det finns både morötter och Kaniner, för 10e.

Välkomna :)
 
Sv: Vi spelar Howrse!

*Kl

Besök gärna mig! Jag heter nixehen även i spelet och föder upp paint. Spelar på svenska versionen! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi spelar Howrse!

hej. vad kul med flera spelare. Jag är total nybörjare och heter frieserheaven i spelet,lägg gärna till mig. Undrar över detta med åldrande poäng, hur får man dom att räcka?:(
 
Sv: Vi spelar Howrse!

hej. vad kul med flera spelare. Jag är total nybörjare och heter frieserheaven i spelet,lägg gärna till mig. Undrar över detta med åldrande poäng, hur får man dom att räcka?:(

Man kan köpa 5 om dagen när de är slut, men i början är det omöjligt att få dem att räcka...

Gör mycket ridturer, där brukar man hitta någon extra.
 
Sv: Vi spelar Howrse!

Fashionistan


Jag köpte stoet du budade på, för 31 000e... hon var dräktig och har fått ett stoföl med tårar som har 252.47 ibs 820,24 gb före games och 26*
Vill du köpa henne, fölet alltså? :)

/Humlan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 412
Senast: bollen__
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 429
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 617
Senast: qitis
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp