Vi som skriver

Vira

Trådstartare
En tråd för alla skrivande bukare, där vi kan komma med tips och uppmuntran eller diskutera skrivandet!

Vi har haft ett par sådana här trådar förr, men i stället för att gräva fram en monstertråd ingen har sett på några månader startar jag en ny, så att det blir lite mer överkomligt att komma ny i tråden. Så, hur går det för er alla med skrivandet? Vad skriver ni just nu? :)

Sv: Vi som skriver

Själv har jag haft en riktigt bra skrivsommar (mycket tack vare en bruten ryggkota och medföljande stillasittande), och har äntligen skrivit färdigt berättelsen jag har hållit på med i åratal. Just nu håller jag på med omarbetning och allmän finputs, vilket växlar mellan att vara superkul och långrandigt. Hur bestämmer man sig egentligen för att det får duga, att man är färdig? Det känns som att det alltid finns mer som kan förbättras.

Min lilla berättelse som nu nästan är klar är en fantasy med psykologiskt tema som landar på knappt 150 A4-sidor, vilket för mig innebär knappt 475 000 tecken. Jag har börjat fundera på vad jag ska skriva sedan och har några påbörjade i vitt spridda genrer, men det känns som att jag vill bli helt färdig med den här innan jag satsar helhjärtat på någon annan story :).

Haha ja det var i alla fall något :D. Du har ingen mer större historia på gång?

Njae. Ibland får jag fantastiska idéer, men tanken på att engagera mig i en helt ny story känns lite läskigt. Kanske blir när jag är klar med sommarkurserna i och för sig (bara en uppsats kvar, så inte allt för betungande). Får se om jag hinner klart med något nytt mastodontverk innan bebis ploppar ut i November.

Eller så kan jag ju ta och redigera något som jag har gjort tidigare ... :D
(Fast hu, vad jobbigt det låter. Jag tror jag fortsätter med porren istället, den kräver inte så mycket tankeverksamhet ...)

Och det där inlägget kräver ett stort GRATTIS till bebisen som är på väg! :)

Ja om du bestämmer dig för att skriva något nytt sparkar jag gärna på ;).

Nu har jag snart putsat färdigt och har börjat leta förlag att skicka in till. Visst, chansen är mikroskopisk, men jag är uppfostrad till att alltid försöka :). Jag har ett par personer till som ska läsa den först, men sedan är det dags att släppa iväg den. Lite läskigt, men ändå såå mycket mindre ångestladdat nu när det ändå är ganska många som har läst den.

Har någon annan skickat in något någon gång? Några tips? Det är ju verkligen en djungel av förlag :crazy:.

Vet inte om jag platsar i tråden riktigt, skriver inget och har aldrig gjort det heller, MEN jag är sugen på att prova! :D Ni rutinerade kanske kan hjälpa mig lite?

Alltså, att jag aldrig skrivit är ju inte riktigt sant, snarare aldrig skrivit klart något :angel: Har hänt att jag fått en idé och börjar, skrivit något kapitel, sen gett upp... Får lite prestationsnoja när det inte blir perfekt kanske? (Prestationsnoja är fö något av ett karaktärsdrag, jobbar på´t).
Jag vet ju att det inte spelar någon roll om det är dåligt, det kan ju bara vara mina egna små berättelser i skrivbordslådan! Skrivna bara för skrivandets skull...
Men ja, några tips på hur jag rent praktiskt ska tacklas med problemet? :)

Hitta ett förlag som riktar sig mot det du har skrivit. Kör en ordentlig språkkontroll på manuset (har du någon som kan korr-läsa åt dig är det guld värt, som jag har förstått det faller många på simpla grejer som att manuset inte är tillräckligt bra tekniskt). Skriv ett kick-ass följebrev.

Och tillåt dig själv att svära när/om du blir refuserad, för det är deras förlust och inte din :p

(Och fundera på hur mycket du tror på din egen idé. Vad är den värd för dig? Är det viktigast att den är som den är, eller är tanken på den som bok viktigast? Det kan vara bra att tänka på.)

Tips: Bara gör det. Lid.

Eller, sänk kraven genom att inte sätta dig och skriva en mastodontbok det första du gör :p Jag är av åsikten att noveller kan utveckla dig en massa - och en novell är ofta lättare att slänga ihop än ett längre verk. På det sättet kan du också hitta var dina styrkor och svagheter ligger.

Hehe tips nr 2 var ju ganska vettigt :p blir lätt "om du gör det så gör det ordentligt"! Börja med kortare berättelser är faktiskt ett jätte bra tips. Tack! :)

Vad imponerad jag blir att du är klar! Grattis! Det är bara att skicka iväg! Skriver du på svenska?

Jag blandar engelska och svenska, en del noveller vill helst skrivas på engelska andra på svenska.

Eftersom jag också har svårt att avsluta har jag det senaste skrivit korta noveller, 3-4 sidor, bara för att träna på att göra klart.

Min favoritgenre är science fiction med tema runt nybyggare-i-rymden. Inte så intresserad av utomjordingar eller framtiden långt borta. Utan mer mänsklighetens första stapplande steg både inom och strax utanför vårt solsystem.

Det sista är det dock en fantasy som snurrat runt, en längre berättelse så jag har bara skrivit ner lite stoplar än. Kände att jag började tröttna på den-utvalda-hjälten-som-övervinner-alla-odds-och-har-en-unik-gåva. Så jag har funderat på hur en värld där alla kan använda magi skulle se ut.

Jag har så länge velat skriva en bok. Har alltid tyckt om att skriva och haft lätt för att sätta ord på känslor. Det svåra är att när jag väl börjar, så blir allting tomt och resultatet blir inte som jag vet att det borde bli. Har gått en kurs i litterär gestaltning och fått goda lovord för uppgifterna som gjordes, men jag vill kunna skriva!

Hehe tips nr 2 var ju ganska vettigt :p blir lätt "om du gör det så gör det ordentligt"! Börja med kortare berättelser är faktiskt ett jätte bra tips. Tack! :)

Jag håller med Andro, skriv utan att ha någon press! Det fina med det är att även om det första du skriver inte blir så bra som du har tänkt dig så blir du själv mycket duktigare medan du håller på. Dessutom går det alltid att gå tillbaka och ändra - med min nu i stort sett färdiga historia hade jag hela tiden som mål att lära mig att skriva bättre snarare än att prestera något bra. Början blev följaktligen rätt usel, men den skrev jag om så fort jag var färdig med slutet.

Om du vill och vågar få någon feedback på det du skriver så läser jag gärna :).

Hitta ett förlag som riktar sig mot det du har skrivit. Kör en ordentlig språkkontroll på manuset (har du någon som kan korr-läsa åt dig är det guld värt, som jag har förstått det faller många på simpla grejer som att manuset inte är tillräckligt bra tekniskt). Skriv ett kick-ass följebrev.

Och tillåt dig själv att svära när/om du blir refuserad, för det är deras förlust och inte din :p

(Och fundera på hur mycket du tror på din egen idé. Vad är den värd för dig? Är det viktigast att den är som den är, eller är tanken på den som bok viktigast? Det kan vara bra att tänka på.)

Tack!!! Språkkoll är gjord av flera mycket kunniga personer, som har kommit med väldigt bra detaljkommentarer. Med förlagen tänkte jag faktiskt vara fräck och börja med de stora förlagen utan inriktning och sedan, när jag blir refuserad där, skicka till de mindre. Min tanke är att det nog är bäst om man kan bli antagen av ett stort förlag, men att chansen nog är större på ett mindre. Eller tänker jag fel då?

Svära ska jag absolut göra! :p

Tack! Jag skriver på svenska - en av de saker jag är mest ledsen för här i världen är att jag inte kan skriva på engelska. Visst, jag har alltid haft högsta betyg i skolan, men det känns inte som att jag kan komma upp till en tillräckligt hög nivå hur jag än gör. Kanske någon gång i framtiden om jag kan bo några år i ett engelskspråkigt land.

Ja även om jag egentligen är barnsligt förtjust i den utvalda hjälten börjar den bli en aning tröttsam, så det är absolut välkommet med andra vinklar! Visst har fantasyn börjat gå lite åt det hållet, med mörkare huvudpersoner?

Jag har så länge velat skriva en bok. Har alltid tyckt om att skriva och haft lätt för att sätta ord på känslor. Det svåra är att när jag väl börjar, så blir allting tomt och resultatet blir inte som jag vet att det borde bli. Har gått en kurs i litterär gestaltning och fått goda lovord för uppgifterna som gjordes, men jag vill kunna skriva!

Det där med att resultatet inte blir som det var tänkt känner jag igen! :p Men vad händer om du låter det bli fel ett tag och fortsätter att skriva ändå? Finns det ingen chans att det rättar till sig efterhand så att du senare, när du har hittat stilen, kan gå tillbaka och ändra början? :)

Jag tycker du tänker helt rätt som börjar med de stora förlagen! Inte bara för att det är bra för dig, men de ger ju ut många böcker per år och har råd att satsa på nån som är grön på ett annat sätt än ett litet förlag tänker jag.

Jag vet inte om min engelska räcker hela vägen, men jag har bott i England i två år och den mesta litteratur jag läser själv är på engelska, så jag upplever att det kommer naturligt.

Fantasy är ett brett fält och det finns massor att utforska, den mörkaste jag läst hette "Left Hand of God" av Paul Hoffman. Den senaste jag läste var "Name of the Wind" av Patrick Rothfuss, den har vunnit en massa priser och han har blivit kallad den mest lovande Fantasy-författaren på flera år. Så då ville jag ju kolla in honom och se om man har nån chans. Han har ett väldigt vackert språk och till viss del en unik tanke bakom tex magi, men hans hjälte är så extremt överbegåvad att jag får lite utslag. Därför jag började fundera på hur man skulle kunna skriva istället.

Men det är inte lätt, om min huvudperson inte ska vara så speciell hur ska jag då lägga upp det för att den ändå ska vara intressant att följa?

Du har ju fördelar och nackdelar med båda.

Stort förlag: Ger ut fler böcker, men får också in fler manus per år. Oftast större budget för typ marknadsföring - men din bok kan ju riskera att försvinna i mängden.

Litet förlag: Färre böcker, färre manus. Budgeten blir sannolikt mindre och du kommer förmodligen vara tvungen att göra mer själv, men å andra sidan kan du ju vara säker på att inte bli "bortglömd" (eller, nedprioriterad mot Marklunds senaste).

Så jag tycker egentligen att du ska skicka till både och :p Du behöver ju inte skicka manuset till ett förlag i taget. Tar ju ändå ett tag för dem att arbeta det.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024