Vi som ska ha snart...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som ska ha snart...

KL:
Har varit vaken mellan 02-06 inatt:crazy:, växelvis försökt sova och suttit uppe och läst. Sammandragningarna har kommit med mellan 5-8 minuters mellanrum hela natten, vissa gjorde ganska ont, andra inte speciellt. Däremellan mol det på som lite mensvärk och livmodern är öm, som träningsvärk.
Lyckades somna en liten stund mellan 06-07, åt lite frukost. Nu känns det ungefär som inatt, kanske lite längre mellan SD, men vet egentligen inte, för jag har inte klockat nu...

Man behöver inte åka in till BB på länge än eller hur? Tycker inte att det gör så ont nämligen.

Sambon åkte precis iväg på jobb, jag tyckte inte att det var någon idé att han stannade hemma som det känns nu.

Jag har min TENS-apparat ikopplad ifall det skulle börja göra ondare under dagen.

Hoppas att det verkligen skulle vara på G nu......:banana:

Åh vad spännande. :bump::bump:

Värkarna behöver inte alls göra speciellt ont i början även fast det kan vara en bra bit på väg, så har det iaf varit för mig. Jag har båda gångerna varit osäker på om det verkligen varit på G eller om det bara varit förvärkar just för att det inte gjort speciellt ont och dom varit lite oregelbundna, allra helst nu sista gången.

Första gången kom jag in på förlossningen strax efter att vattnet gått, var då öppen 5 cm och det var först då värkarna började kännas på rejält och göra ont.

Nu andra gången så var jag öppen knappt 4 cm då jag kom in, innan dom tog hål på fosterhinnorna. Hade inte då heller minsta ont och värkarna hade kommit med 2-45 minuters mellanrum hela natten/morgonen i ca 8 timmar.

Det skadar ju inte att ringa förlossningen och fråga. :) "Förvarna" dom. Har ni långt dit? För som sagt, går vattnet så kan det ta fart och gå fort. :D Men för förstföderskor så säger dom väl i regel att det ska gå ungefär 3 minuter mellan värkarna innan det är dax att åka in.

Håller tummarna att det är på G. :banana::banana:

Vattnet har åtminstone inte gått, det är jag helt säker på. Iofs ligger bebis så långt ner att h*n kanske täpper till alltihop, så att vattnet inte går så häftigt?

Jag har alltid trott att man ska ha rätt så ont innan man åker in, tycker jag har hört något om att "man ska åka in när det känns som om BB har något att erbjuda som man inte kan få hemma (bedövning då)". Och så känns det inte ännu.

Vi har ca 25 minuters väg till BB, och sambon har 30 minuter hem från jobb först, så det tar ju minst en timme.

Det som kändes konstigast inatt var ju att bebis, som normalt är lugn hela natten, verkligen levde rövare mellan sammandragningarna. H*n har dessutom varit väldigt lugn 2-3 sista dagarna, till skillnad från inatt och nu då.

Får väl avvakta och se.

Jag sitter och väntar på en diskmaskinsreparatör, den pajade igår. Så när han har varit här ska jag koppla i TENSen på lägsta styrka och försöka sova lite.

Jag sitter och väntar på en diskmaskinsreparatör, den pajade igår. Så när han har varit här ska jag koppla i TENSen på lägsta styrka och försöka sova lite.

Vad chockad den stackars människan kommer bli ifall h*n får agera barnmorska istället för att fixa diskmaskinen :rofl:

Vad chockad den stackars människan kommer bli ifall h*n får agera barnmorska istället för att fixa diskmaskinen

Diskmaskinen är hämtad, ingen bebis levererad ännu;). Skulle ju ha varit lagom kul....:rofl:

Tycker det gör mera "jämnont" nu, som lite kraftigare mensvärk hela tiden, som mest strålar ner i låren. Men sammandragningarna är inte tätare/kraftigare vad jag kan märka.
Ska lägga mig ner och försöka klocka några innan jag somnar.

Hur vågar du skicka honom till jobbet? :eek:

Jag hade en värk som gjorde riktigt ont och då öppnades jag från 8 till 10 cm i samma värk. Fick lustgasmasken och sen kom krystvärkarna.

Det har lugnat sig med SD nu, eller så känner jag dem inte lika bra eftersom jag har TENS på....
Men det lilla jag känner så gör det mest ont när jag ligger ner, värst är det om jag ligger på rygg. Minst ont gör det om jag står upp och går. Tyder det på att det är "riktiga" värkar eller bara förvärkar?:confused:

Jag vågade skicka iväg sambon på jobb eftersom jag inte tyckte det gjorde ONT så, utan var helt uthärdligt även utan smärtstillande. Och man har ju hört att när det är första barnet så tar det ju länge. Har ingen lust att åka in till BB och sen ändå bara bli hemskickad igen.
Och sambon kommer ju direkt om jag ringer, det tar ju högst 30 minuter, kan gå på 15 med, vet inte riktigt var han jobbar idag...

Hur vågar du skicka honom till jobbet? :eek:

Jag hade en värk som gjorde riktigt ont och då öppnades jag från 8 till 10 cm i samma värk. Fick lustgasmasken och sen kom krystvärkarna.

Jo, fast det är ju inte direkt "normalscenariot". I regel är det ju rätt segstartat, i alla fall när det är första barnet. Sedan finns det förstås undantag, som i ditt fall :)

Luna10 > Jag känner igen det där med bebisens aktivitet, min son var också lugn ett par dagar innan och sedan "vild" mellan sammandragningarna när det väl satte igång. Håller tummarna för att du snart har din bebis hos dig!

Men det lilla jag känner så gör det mest ont när jag ligger ner, värst är det om jag ligger på rygg. Minst ont gör det om jag står upp och går. Tyder det på att det är "riktiga" värkar eller bara förvärkar?:confused:

Precis så var det för mig och det var riktiga värkar :bump:

Kan din sambo vara hemma på max 30 minuter så var det ju ingen fara att skicka honom till jobbet. :) Min sambo kör dock lastbil och kan ha som max 3 timmar hem, så han tordes inte åka och jobba på morgonen då jag berättade att jag hade värkar & tur var väl det. :D Jag var destå coolare och hade säkert låtit honom åka om han inte sagt nått, tyckte ju att det gick så långt mellan värkarna osv.

Även om värkarna verkar släppa då du står upp/går så kan det vara riktiga värkar. För precis så var det för mig, jag kände dom i prinicip bara då jag låg ner & jag var som sagt öppen knappt 4 cm då vi kom in. ;) Jag var osså jätteosäker där på morgonen innan jag ringde förlossningen om det verkligen var på riktigt iom att jag hade haft förvärkar till & från i flera veckor innan... Man vill ju inte bli besviken...

Luna10 > Jag känner igen det där med bebisens aktivitet, min son var också lugn ett par dagar innan och sedan "vild" mellan sammandragningarna när det väl satte igång. Håller tummarna för att du snart har din bebis hos dig!

Precis så var det för mig med. :) Och man läser/hör ju ofta om att det är så, att bebben är ovanligt lugn innan det drar igång på allvar. :)

Ok, tack för svaren, både Bri och CQ!

Då kanske det faktiskt är på G:bump:, vågar knappt hoppas, det är ju "bara" BF+3...

Men nu MÅSTE jag försöka sova lite, sov som sagt knappt 3 timmar inatt, och kunde inte somna på fm heller, eftersom det gjorde mer ont när jag låg ner.

Oj vad spännande!

För mig släppte slemproppen och så fick jag en sån täckenblödning (heter det så) och i samband med blödningen fick jag värkar var 3:e minut. Men jag trodde inte det var på riktigt eftersom alla hade sagt till mig att "Har du inget ont i ryggen är det bara pinvärkar. Åker du in med det kommer du bli hemskickad" och jag hade inte nåt ont i ryggen. Ont i ryggen fick jag knappt!

Min sambo jobbade iaf natt ändå fram till dagen han föddes v 40+6! Jag hade onda värkar i 5 timmar innan vi åkte in och då var jag bara öppen 3 cm och hade mkt livmodertapp kvar. Då tog jag med mig sambon ut i skogen och gick motionsspår... DÅ var han nervös ;) Sen badade jag och vips så var jag öppen 6-7 cm. Sen gick allt som på räls och jag var öppen 10 cm vid 1-halv 2 typ. Sen satt han fast uppe i bäckenet så de fick hota med kejsarsnitt innan han föddes kl 21.20

Lycka till!

Senast ändrad:

Hur går det Luna? Mina värkar gjorde heller inte ont, jag var hur kaxig som helst när de satte på Ctg. "Höhöhö jag trodde ju det skulle göra ont att föda barn"

Upp till 5 cm öppen var inga problem, men SEN! Sa det bara PANG så gjorde det JÄTTEont och då försvann alla mina "jag ska göra det här naturligt och bara suga i mej lite lustgas, och den där äckliga epiduralnålen kan de slänga i soptunnan" och jag kröp bort till sjuksköterskorna och bad om bedövning :D

Fast egentligen gjorde det inte sådär megamegamega ont, jag hade nog kunnat uthärda om jag varit tvungen, men det var jag ju inte ;)

Heja lunabebis :bump:

Jag kunde inte heller ligga på rygg då gjorde det jätte ont.

Jag tycker du ska ringa förlossningen, om inte annat kan du säkert få någonting så du kan få sova en stund. Att bara sova 3 timmar och sen orka med en förlossning. Jag hade riktigt med mjölksyra i benen när jag min förlossning var över och jag hade sovit ca 7 timmar och min förlossning tog bara 3 timmar.

När mamma fick min syter gick aldrig vattnet, först kom fosterhinnan med vattnet ut, sen sprack den och i nästa värk for syrran ut som skjuten ur en kanon ;)

Jag hoppas min nästa förlossning blir så, känns som en fosterhinna med vatten är mjukare och rörligare än ett bebishuvud som ska bana väg!

Jag hade heller aldrig ont i ryggen/svanken vid någon av mina förlossningar, så det kan vara olika för alla som sagt. Har lärt mig nu att man inte ska lyssna FÖR mkt på alla andra. :angel:

Tänkte just på det att min andra förlossning tig längre tid än den första...alla sa ju att den andra "alltid" går fortare och jag var så inställd på det. Såhär i efterhand var det en bra förlossning jag är nöjd med, men DÅ var jag inte nöjd iom att jag tyckte det tog sådan tid, det skulle ju gå fooort... :p

Jag måste vara lite av en självplågare jag.. :rofl: När det finns så bra bedövning och ändå vägrar man den...

Första förlossningen helt utan och andra med lustgas...

Håller med dig om att upp till 5 cm är ingen match alls, det är sedan det sätter fart på allvar.

Ja, att genomgå en förlossning utan sömn & mat i magen är inte roligt. Man tappar mkt krafter. Jag sov bara 2 timmar på natten innan värkarna började och hade inte ätit sedan kvällen innan då jag födde på em nästkommande dag. :crazy: Försökte att äta lunch mellan värkarna, men det gick inte, var skithungrig, men tog bara några tuggor och strax därefter kom allt + lite till upp. :crazy: Dock drack jag bra under hela förlossningen iaf, massor med energidryck och saft.

Jo, tänkte ringa BB nu på em oavsett, kanske man kan få komma in och kolla upp allt oavsett, om nu inte värkarna sätter igång ordentligt och kommer tätare.

Blir inte klok på det här.... Inatt var de ju hyfsat täta och regelbundna, de flesta låg mellan 5-7 minuter, nån på 3, nån på 9. Men i alla fall.

Nu är det 7 minuter, 15 minuter, 7 igen o.s.v.:confused:

Men äta har jag ju kunnat gjort åtminstone. Inatt när jag satt uppe blev jag jättehungrig och åt både frukt och smörgåsar och juice.
Och jag åt både frukost och lunch, så den biten är jag inte orolig för.

Sömnen är det ju värre med förstås, ska höra vad dom säger.

Du får säkert komma in så dom kan göra en koll iom att du ändå haft värkar så lång tid nu. För mig var dom ju osså oregelbundna som sagt, kom med 2-45 minuters mellanrum... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII